Ford: Značka Mercury zřejmě skončí
Tu založil v roce 1939 syn zakladatele Henryho Forda Edsel. Její vozy byly už od začátku koncipovány jako luxusnější fordy a zároveň levnější alternativa k vozům Lincoln. Ale během své více než sedmdesátileté existenci se této linii několikrát zpronevěřila.
Stačí připomenout dvě generace Cougaru z konce šedesátých a začátku sedmdesátých let, které byly velkými konkurenty dvojčat Chevrolet Camaro/Pontiac Firebird, šlo o poměrně dostupné, ale výkonné sportovní vozy v americkém pojetí. Byly také jakýmsi doplněním nabídky tzv. pony cars, tedy sourozencem tehdejšího Mustangu.
Z této slávy dnes nezbylo nic. Zatímco ještě v roce 1978 se prodalo s logem Mercury takřka 580 tisíc aut, loni jich bylo jen něco málo přes 92 tisíc. Od začátku 21. století pak tato divize ztratila takřka tři čtvrtiny. Příznivcem jejího zrušení je i samotný Bill Ford.
Loni se přestal vyrábět Mercury Sable, značková varianta současného Fordu Taurus. V roce 2011 by jej měl následovat terénní Mountaineer alias luxusnější Ford Explorer a také poslední sedan s pohonem zadních kol Grand Marquis, který má karoserii připevněnou k žebřinovému rámu. Věkový průměr jeho zákazníků je těžko uvěřitelných 70 let! Sesterské modely Ford Crown Victoria a Lincoln Town Car se také přestanou v roce 2011 vyrábět bez přímé náhrady.
Sezona 2012 bude konečnou pro čtyřdveřový Milan (verze amerického Fordu Fusion, který nemá nic společného se svým evropským jmenovcem). V roce 2013 pak zazvoní umíráček i Marineru, menšímu SUV a dvojčeti Fordu Escape. Modrý ovál sice chystá nástupce většiny z nich, logo Mercury by ale již nést neměly.
Informace je zatím neoficiální, Ford je v tuto chvíli zřejmě z nejhoršího venku a prodeje stoupají. O osudu Mercury by se mělo rozhodnout v červenci letošního roku. Je velice pravděpodobné, že ukončí svou činnost, stejně jako v poslední dekádě například Plymouth, Oldsmobile, či loni Pontiac. Byť v těchto případech se jednalo o divize konkurence, jmenovitě Chrysleru a GM.
Dodejme jen, že Ford většinu svých evropských akvizic v posledních třech letech prodal. Nové majitele našly značky Land Rover, Jaguar, Aston Martin a poměrně nedávno také Volvo.