Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva živě: Způsobí Ford B-Max revoluci mezi malými MPV? (aktualizováno)

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Ford představil sériové malé MPV B-Max ve světové premiéře už minulý týden na veletrhu Mobile World Congress 2012 v Barceloně. V Ženevě ji ukazuje automobilovým odborníkům i laické veřejnosti.

Aktualizováno 19:36 Přidali jsme novou fotogalerii oficiálních snímků

Posuvné boční dveře nejsou již dávno jen výsadou dodávek. Má je také většina velkých MPV a ze střední kategorie Mazda 5. V malých rodinných autech mají ale premiéru díky Fordu B-Max. Výstřední, ale obchodně neúspěšný Peugeot 1007 pomineme. Ten je měl sice navíc vždy elektricky ovládané, ale disponoval pouze jedním párem. Také měřil na délku jen 3,73 m.

Snadný přístup

B-Max je plnohodnotným členem segmentu malých MPV a posuvný má, jak se sluší a patří, pár druhý. B-sloupek je do něj přímo integrován, vizuálně tedy zcela chybí. Řešení z loňského ženevského konceptu (a vlastně i původního Iosisu Max ze Ženevy 2009) tak do série vydrželo. Ford dal svému otevírání dveří název Easy Access (snadný přístup) a nezapomíná zdůraznit, že nabízí vstupní otvor široký 1,55 metru. Nejbližší konkurent Opel Meriva se svým proti směru jízdy otevíraným druhým párem (FlexDoors) nabídne necelých 0,7 metru. Ten však střední sloupek na rozdíl od původního konceptu má.

Benzin i nafta

B-Max dostal turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 EcoBoost (74 a 88 kW). Motor disponuje přímým vstřikováním paliva a nezávisle proměnným časováním sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT). Přesazený klikový hřídel snižuje tření a dělená chladicí soustava umožňuje bloku válců zahřát se dříve než hlavě. Přímo do ní je pak odlito sběrné potrubí. Tato jednotka ve výkonnější verzi nabídne kombinovanou spotřebu paliva 4,9 l/100 km, což odpovídá 114 g CO2 vypuštěným na 1 km jízdy. Zájemcům o benzinové motory budou dále k dispozici atmosférické Duratecy 1,4 l/66 kW a 1,6 l/77 kW v kombinaci s dvouspojkovou samočinnou převodovkou PowerShift.

Automobil bude nabízen také se vznětovým agregátem Duratorq 1,6 TDCi o výkonu 70 kW, který spotřebuje v kombinovaném cyklu 4,0 litru paliva na 100 km. Tato hodnota je ekvivalentem 104 g CO2 na kilometr. Novinkou je diesel o zdvihovém objemu 1,5 l odvozený z výše uvedené šestnáctistovky. Při nejvyšším výkonu 55 kW dosahuje kombinované spotřeby 4,1 l/100 km a emisí CO2 109 g/km. Konzumaci paliva u B-Maxu snižují start-stop, ukazatel optimálního přeřazení pro co nejnižší spotřebu nebo informační systém Eco Mode, který řidiče učí jezdit ekonomicky. Motorizace EcoBoost 1,0 l a Duratorq 1,5 i 1,6 l navíc disponují inteligentním rekuperačním dobíjením, základní 1,0 l/74 kW naopak Auto-Start-Stop postrádá.

Variabilita

Standardem je elektrický posilovač řízení. Jako stavební materiál při konstrukci skeletu karoserie i dveří je z více než poloviny (58 %) použita vysokopevnostní ocel. Rozměry zatím Ford tají, připomeňme, že loňský koncept byl 4,06 m dlouhý a 1,59 m vysoký, sériové provedení se bude lišit minimálně. O řešení dveří jsme se zmínili v úvodu článku, při nehodě zabrání jejich otevření bezpečnostní západky. Interiér za ním variabilitou nezaostává. V poměru 60/40 dělená opěradla zadních i předního spolujezdcova sedadla je možné sklopit, tím se vytvoří rovná ložná plocha dlouhá 2,35 metru.

Naložíte tak i nábytek nebo jízdní kolo. V příplatcích či vyšších výbavových stupních bude k mání například audio Sony s osmi reproduktory, bezklíčkové odemykání dveří a startování motoru nebo celokožené čalounění. Na přání se dodává i panoramatická střecha.

Sync i v Evropě

Za automatické tísňové volání na celoevropskou linku 112, které je součástí systému Sync, dostal Ford na MWC v Barceloně dokonce ocenění. Sync ale umí číst například příchozí SMS zprávy nebo spolupracovat s mobilními telefony a dalšími externími hudebními zařízeními přes Bluetooth a USB zdířky. Lze jej ovládat také hlasem. Zatím byl k mání jen v USA, v evropských Fordech má premiéru.

Češi se jej dočkají na podzim. Kromě něj nový B-Max nabízí také asistent rozjezdu do kopce, zadní parkovací kameru nebo Active City Stop, který pomáhá vyhnout se nárazu do vozidla jedoucího vpředu v pomalu se pohybujícím provozu či dokonce auta stojícího. Uplatní se tudíž hlavně ve městě.

Z Rumunska

B-Max je nepřímým nástupcem i u nás oblíbeného krabicoidního Fusionu. Zvýšený malý hatchback chce totiž Ford nahradit ještě malým crossoverem (či chcete-li SUV). Koncept druhé generace modelu EcoSport byl představen začátkem letošního roku v indickém Dillí. Výroba B-Maxu začne v polovině letošního roku v rumunské továrně Fordu v Craiově. Chytne se se svými netradičními, ale praktickými řešeními u zákazníků? Uvidíme. Předpoklady k tomu určitě má.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
6. 3. 2012 08:37
dizajn
exterier zatial vyzera na fotkach dobre, ale interier - stredova konzola je totalny ulet
6. 3. 2012 08:22
Re: tie posuvne zadne dvere
Co je prosim pekne na posuvnych zadnych dverach divne??? Evidentne si take auto nikdy nemal, ani neskusal, inak by si nenapisal tu zmes hovadin.
6. 3. 2012 08:18
Re: tie posuvne zadne dvere
400 litrovy kufor merivy zodpoveda velkosti mpv kam patri. Astra kombi ma pol metra voci merive naviac, co je pri prepchatych mestach zasadna nevyhoda.

PS: mimochodom, male mpv su cenou vacsinou blizsie k kombikom a hb nizsiej strednej a tak nejako sa stale predavaju. Litre v kufri nie su jedinym dovodom, alebo nedovodom na kupu mpv, resp. kombika
6. 3. 2012 06:30
Re: Hezké...a ten diesel?
Na diesel nekladli doraz, to je evidentne. A moc ma to ani neprekvapuje.
6. 3. 2012 06:29
Re: tie posuvne zadne dvere
No to je hlavne tvoj probem. Zatial nam tych 400 litrov vzdy stacilo. Astru kombi si mozes dat z a klobuk pri pozdlznom parkovani. Na zapade sa tato trieda celkom dobre predava.