Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford představuje novou techniku: Silnější 3.5 V6 EcoBoost a desetistupňový automat

David Bureš
Diskuze (4)
Kombinace nového šestiválce s novou převodovkou bude poprvé využita v pick-upu Ford F-150 modelového roku 2017.

Počet převodů v automatických převodovkách v minulých letech výrazně stoupl. Pětistupňové automaty jsou už dávno za zenitem, prim teď hrají sedmistupňové nebo osmistupňové převodovky, stále častější jsou i devítistupňové. Ford se však vytasil s trumfem v podobě desetistupňové samočinné převodovky. O přípravách takové techniky se hovořilo už před čtyřmi lety. Automat s tolika stupni nedávno představil i Chevrolet.

Desetikvalt je v tuto chvíli určen pro pick-up Ford F-150 modelového roku, v němž bude spárován s vylepšeným šestiválcem 3.5 EcoBoost. Vyvíjen byl především s ohledem na snížení spotřeby paliva a zároveň na zlepšení výkonových parametru auta. V nabídce vystřídá šestistupňový automat.

Hned tři dlouhé převody pro jízdu na dálnici mají pomoci se snížením spotřeba ve vyšších rychlostech. Zároveň mají zachovávat vysoké užitné schopnosti F-150. Konstruktéři zapracovali i na softwaru tak, aby převodovka během jízdy nezmatkovala a řadila ve správnou dobu ten správný převod. Nechme se překvapit, jestli se to povedlo. Důležité bylo také odlehčení techniky, což se mimo jiné povedlo díky užití lehkých materiálů. Novinka se díky tomu stává první převodovkou značky, na níž nejsou užity litinové komponenty.

Inovovaný šestiválec 3.5 EcoBoost s dvěma turbodmychadly automobilka nazývá druhou generací tohoto agregátu, který debutoval v F-150 modelového roku 2016. Ford zdůrazňuje především vyšší točivý moment benzinové jednotky, který si nezadá ani s turbodiesely. Točivý moment nyní činí 610 N.m, což je o 41 N.m více než dosud. O zvýšení výkonu výrobce nemluví, což by mělo znamenat zachování hodnoty 272 kW.

Označení druhá generace dává smysl, protože provedených úprav je hodně. V první řadě dostal lepší turbodmychadla s lehčí turbínou, která je vyrobena ze speciální slitiny Mar-M-247 vyvinuté pro letecký průmysl. Nové je také vstřikování, vedle vstřikovačů přímo ve válcích má vstřikovače v sacím kanálu před ventily, což má pomáhat snížení emisí a zlepšení spalovacího procesu. Ventilový rozvod má pak odolnější sací i výfukové ventily, pro zajištění delší životnosti agregátu.

Motor je standardně doplněn o start-stop systém speciálně upravený pro použití v pick-upu. Agregát se sice vypíná při zastavení, avšak jen v případě, že auto netáhne návěs nebo nemá sepnutý pohon všech kol.

Do výroby druhé generace jednotky 3.5 EcoBoost Ford investoval ve své motorárně v Clevandu na 145 milionů dolarů (3,4 miliardy korun). Dalších 1,4 miliardy dolarů (32,8 miliardy korun) bylo investováno v továrně Livonia, a to kvůli produkci nového automatu s deseti převody. Ford F-150 modelového roku 2017 s vylepšeným šestiválcem a novým automatem se začne prodávat na podzim.

David Bureš
Diskuze (4)
5. 5. 2016 09:50
Re: Eco
Hlavne to ECO, keď uvážime, ze fordacky litrový trojvalec ako jediný z testovaných benzínový motor výrazne pohorel pri Britskosm emisnom teste.
4. 5. 2016 21:25
Eco
eco boost, zajímavě to zní...
4. 5. 2016 21:03
Re: Do mondea s ním
Ve Fusionu bude mensi 2,7.
Avatar - hedvin
4. 5. 2016 18:40
Do mondea s ním
A ne jen do fusionu v USA