9.5. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Ford Tourneo Courier 1.0 Ecoboost a 1.6 TDCI: První jízdní dojmy

 

Jméno Courier má u Fordu dlouhou tradici, v Evropě jste jej mohli vidět na zádi malé dodávky vycházející z Fordu Fiesta. Nové Tourneo Courier je pak nejmenší osobní dodávkou v nabídce modrého oválu.

Vyznat se v modelové řadě dodávek Fordu může být trochu problém, proto začneme krátkou přednáškou. Dodávky rozdělujeme na ty užitkové s názvem Transit a osobní, zvané Tourneo. Podle velikosti vozu pak přibude další označení. Nejmenší v nabídce z variant pro více pasažérů je právě nové Tourneo Courier. To má podle představitelů značky soupeřit hlavně s malinkými dodávkami jako je Citroën Nemo, Peugeot Bipper a Fiat Fiorino. Těch se ale u nás prodá velmi málo a navíc je Courier výrazně větší, zejména co se týče šířky a celkově vnitřního prostoru. I taková Škoda Roomster v mnohém zaostává, my bychom jej proto klidně řadili jako konkurenta třeba Peugeotu Partner, čemuž ve výsledku odpovídá i cena vozu.

Další v nabídce je Tourneo Connect. To může být až sedmimístné a údajně je to konkurence Berlinga. Nám však opět přijde, že vůz stojí na pomezí tříd a zejména ve verzi Grand by mohl vzít zákazníky i Fiatu Scudo. Ještě o kus větší je již dobře známé Tourneo Custom a nad tím vším bdí veliký Transit, konkurent třeba Peugeotu Boxer.

Zpět ale k Tourneu Courier. Vnější vzhled vozu skvěle zapadá mezi ostatní dodávky značky. Je ale nutno říct, že s výškou 1723 mm, šířkou 1976 mm, ale délkou pouze 4157 mm, vynikne z některých úhlů jistá disproporčnost auta. Jednoduše si říkáte, že mu chybí tak půl metru délky. Zajímavým detailem je, že vůz měl obutá pouze šestnáctipalcová kola, která i tak skvěle vyplňovala blatníky. To se v dnešní době už jen tak nevidí. Oceňujeme i použití praktických bočních posuvných dveří. A abychom nezapomněli na dotazy z facebooku, tak musíme zmínit, že po otevření tyto dveře nepřesahují délku vozu, ale končí zhruba stejně.

Uvnitř příjemně překvapí vzdušnost a prostornost takto krátkého automobilu. Zpoza volantu řidiči přijde, že řídí mnohem větší automobil, za což může velkorysá šířka i výška vozu a dobré využití vnitřního prostoru. Sedadla jsou pohodlná a zpracování působí na tuto třídu poměrně kvalitně. Snad jen typicky užitková přihrádka nad hlavami předních cestujících je příliš křehká, prohýbající se a laciná. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí tři pasažéři bez jakéhokoliv omezení a máme pocit, že díky skvělé šířce by neměl být problém upevnit ani trojici dětských sedaček. Zavazadelník se pak chlubí objemem 708 litrů a po složení sedaček až 1656 litrů. Jenže tady si Ford pomohl malým fíglem – tyto hodnoty platí při naložení až po strop vozu. Přesto zavazadelník opravdu působí dostatečně velkým dojmem.

Mezinárodní prezentace tohoto automobilu probíhala ve Frankfurtu nad Mohanem a městskou trasu jsme si projeli nejprve v nejsilnějším turbodieselu 1.6 TDCI s výkonem 70 kW (95 koní). Výkon motoru je i přes dlouhé zpřevodování dostačující, zejména když Courier váží jen lehce přes 1200 kg. Agregát je trochu hlučnější, často slyšíte dunění, ale není to ještě v takové míře, aby to vyloženě obtěžovalo. Co však nelze opomenout je skvělá spotřeba motoru, kdy i po městě, byť poměrně plynulou jízdou, mu stačilo jen 4,8 litru nafty na sto kilometrů. Krátký kus cesty po rychlostní komunikaci značil, že ani tam se motor neztratí, při 100 km/h točí 2000 otáček za minutu a zvukově se uklidní.

Pro delší cestu mimo město jsme však zvolili benzinový motor. Ostatně řídit dodávku s litrovým tříválcem se nepodaří zrovna každý den a chtěli jsme zkusit, jestli se motor neztratí ani v kopcích. A co jsme zjistili? Nalijme si čistého vína, pořád zde visí strašák, že když auto naložíte, tak budete do kopce muset výrazně podřazovat a spotřeba poletí prudce nahoru. Pro nenaložené auto však motor stačí. Charakteristika turbomotoru je mnohem příznivější než u podobně silných atmosférických jednotek s větším objemem, takže po většinu trasy byl i pouze litrový motor příjemným společníkem.

Odhlučnění benzinového motoru je na slušné úrovni, byť charakteristické drnčení tříválce rozhodně nevymizelo. Lepší by mohla být izolace od okolního světa – často slyšíte hluk od obtékajícího vzduchu či okolních automobilů. Na klikaté cestě jsme však zjistili, v čem vlastně tento Ford exceluje. Naladění podvozku je jednoduše výborné. Auto poměrně tiše a pohodlně zvládá filtrovat nerovnosti, přitom v zatáčkách nabídne skvělou přilnavost, ovladatelnost a dokonce i náznaky hravosti. Do zatáček se tak můžete vrhat stejně jako s mnohem nižším osobákem, aniž by se jízda proměnila v drama. Tomu pomáhá i dobré řízení.

Tříválec pak nenabídne příliš ochoty v nízkých otáčkách, v těch středních však táhne srdnatě. Při dálničních 130 km/h motor točí 3400 otáček, což vzhledem k objemu není mnoho. Agregát je však v této oblasti příjemně pružný. Spotřeba se na trase zahrnující dálnice i průjezd hornatými oblastmi ustálila na 6,2 litrech na sto kilometrů, což není zlé. V této hodnotě jsou započítány i zkoušky akcelerace vozu, většinou se však jednalo o klidnou jízdu v rámci rychlostních limitů.

Základní výbava Tournea Courier je poměrně obsáhlá. Nechybí klimatizace, tempomat, palubní počítač, posuvné dveře na obou stranách, autorádio s USB a Bluetooth či bezzátkový systém doplňování paliva Ford Easy Fuel. Ani po zaváděcí slevě však není cena auta zrovna nízká. Za nás však říkáme, že Ford Tourneo Courier je velmi sympatická a skvěle jezdící osobní dodávka, takže si zájem zákazníků zaslouží. Na českém trhu se objeví do měsíce a pro motory 1.0 Ecoboost a 1.6 TDCI platí dočasné cenové zvýhodnění.

Ford Tourneo Courier - technická data a české ceny
Motor1.0 Ecoboost1.5 TDCI1.6 TDCI
Převodovka5M5M5M
Zdvihový objem [cm3]99914981560
Válce/ventily3/44/24/2
Největší výkon [kW/min-1]74/600055/375070/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]170/1400-4000190/1700-2000215/1750-2000
Max. rychlost [km/h]173157170
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,31614
Komb. spotřeba [l/100 km]5,44,14
Pohotovostní hmotnost [kg]118512051205
Cena [Kč]374.979445.160411.280

Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 

Štítky Ford Jízdní dojmy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Nový Ford Tourneo Custom chce být luxusní dodávkou. Nabídne i vzduchový podvozek Nový Ford Tourneo Custom chce být luxusní dodávkou. Nabídne i vzduchový podvozek

Vlajková loď řady Tourneo přijíždí v nejnovějším…

Ford Connect Tourneo a Van: Tichá řeka Ford Connect Tourneo a Van: Tichá řeka

Ford nás novým modelem Connect velmi překvapil. Přinášíme…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Včera

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři ČSSD bouří proti vládě s Babišem

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři…

Proti vládě s hnutím ANO se ve středu jasně postavili senátoři ČSSD. Vadí jim trestně stíhaný člen vlády, nutná…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…