reklama


9.5. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Ford Tourneo Courier 1.0 Ecoboost a 1.6 TDCI: První jízdní dojmy

 

Jméno Courier má u Fordu dlouhou tradici, v Evropě jste jej mohli vidět na zádi malé dodávky vycházející z Fordu Fiesta. Nové Tourneo Courier je pak nejmenší osobní dodávkou v nabídce modrého oválu.

Vyznat se v modelové řadě dodávek Fordu může být trochu problém, proto začneme krátkou přednáškou. Dodávky rozdělujeme na ty užitkové s názvem Transit a osobní, zvané Tourneo. Podle velikosti vozu pak přibude další označení. Nejmenší v nabídce z variant pro více pasažérů je právě nové Tourneo Courier. To má podle představitelů značky soupeřit hlavně s malinkými dodávkami jako je Citroën Nemo, Peugeot Bipper a Fiat Fiorino. Těch se ale u nás prodá velmi málo a navíc je Courier výrazně větší, zejména co se týče šířky a celkově vnitřního prostoru. I taková Škoda Roomster v mnohém zaostává, my bychom jej proto klidně řadili jako konkurenta třeba Peugeotu Partner, čemuž ve výsledku odpovídá i cena vozu.

Další v nabídce je Tourneo Connect. To může být až sedmimístné a údajně je to konkurence Berlinga. Nám však opět přijde, že vůz stojí na pomezí tříd a zejména ve verzi Grand by mohl vzít zákazníky i Fiatu Scudo. Ještě o kus větší je již dobře známé Tourneo Custom a nad tím vším bdí veliký Transit, konkurent třeba Peugeotu Boxer.

Zpět ale k Tourneu Courier. Vnější vzhled vozu skvěle zapadá mezi ostatní dodávky značky. Je ale nutno říct, že s výškou 1723 mm, šířkou 1976 mm, ale délkou pouze 4157 mm, vynikne z některých úhlů jistá disproporčnost auta. Jednoduše si říkáte, že mu chybí tak půl metru délky. Zajímavým detailem je, že vůz měl obutá pouze šestnáctipalcová kola, která i tak skvěle vyplňovala blatníky. To se v dnešní době už jen tak nevidí. Oceňujeme i použití praktických bočních posuvných dveří. A abychom nezapomněli na dotazy z facebooku, tak musíme zmínit, že po otevření tyto dveře nepřesahují délku vozu, ale končí zhruba stejně.

Uvnitř příjemně překvapí vzdušnost a prostornost takto krátkého automobilu. Zpoza volantu řidiči přijde, že řídí mnohem větší automobil, za což může velkorysá šířka i výška vozu a dobré využití vnitřního prostoru. Sedadla jsou pohodlná a zpracování působí na tuto třídu poměrně kvalitně. Snad jen typicky užitková přihrádka nad hlavami předních cestujících je příliš křehká, prohýbající se a laciná. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí tři pasažéři bez jakéhokoliv omezení a máme pocit, že díky skvělé šířce by neměl být problém upevnit ani trojici dětských sedaček. Zavazadelník se pak chlubí objemem 708 litrů a po složení sedaček až 1656 litrů. Jenže tady si Ford pomohl malým fíglem – tyto hodnoty platí při naložení až po strop vozu. Přesto zavazadelník opravdu působí dostatečně velkým dojmem.

Mezinárodní prezentace tohoto automobilu probíhala ve Frankfurtu nad Mohanem a městskou trasu jsme si projeli nejprve v nejsilnějším turbodieselu 1.6 TDCI s výkonem 70 kW (95 koní). Výkon motoru je i přes dlouhé zpřevodování dostačující, zejména když Courier váží jen lehce přes 1200 kg. Agregát je trochu hlučnější, často slyšíte dunění, ale není to ještě v takové míře, aby to vyloženě obtěžovalo. Co však nelze opomenout je skvělá spotřeba motoru, kdy i po městě, byť poměrně plynulou jízdou, mu stačilo jen 4,8 litru nafty na sto kilometrů. Krátký kus cesty po rychlostní komunikaci značil, že ani tam se motor neztratí, při 100 km/h točí 2000 otáček za minutu a zvukově se uklidní.

Pro delší cestu mimo město jsme však zvolili benzinový motor. Ostatně řídit dodávku s litrovým tříválcem se nepodaří zrovna každý den a chtěli jsme zkusit, jestli se motor neztratí ani v kopcích. A co jsme zjistili? Nalijme si čistého vína, pořád zde visí strašák, že když auto naložíte, tak budete do kopce muset výrazně podřazovat a spotřeba poletí prudce nahoru. Pro nenaložené auto však motor stačí. Charakteristika turbomotoru je mnohem příznivější než u podobně silných atmosférických jednotek s větším objemem, takže po většinu trasy byl i pouze litrový motor příjemným společníkem.

Odhlučnění benzinového motoru je na slušné úrovni, byť charakteristické drnčení tříválce rozhodně nevymizelo. Lepší by mohla být izolace od okolního světa – často slyšíte hluk od obtékajícího vzduchu či okolních automobilů. Na klikaté cestě jsme však zjistili, v čem vlastně tento Ford exceluje. Naladění podvozku je jednoduše výborné. Auto poměrně tiše a pohodlně zvládá filtrovat nerovnosti, přitom v zatáčkách nabídne skvělou přilnavost, ovladatelnost a dokonce i náznaky hravosti. Do zatáček se tak můžete vrhat stejně jako s mnohem nižším osobákem, aniž by se jízda proměnila v drama. Tomu pomáhá i dobré řízení.

Tříválec pak nenabídne příliš ochoty v nízkých otáčkách, v těch středních však táhne srdnatě. Při dálničních 130 km/h motor točí 3400 otáček, což vzhledem k objemu není mnoho. Agregát je však v této oblasti příjemně pružný. Spotřeba se na trase zahrnující dálnice i průjezd hornatými oblastmi ustálila na 6,2 litrech na sto kilometrů, což není zlé. V této hodnotě jsou započítány i zkoušky akcelerace vozu, většinou se však jednalo o klidnou jízdu v rámci rychlostních limitů.

Základní výbava Tournea Courier je poměrně obsáhlá. Nechybí klimatizace, tempomat, palubní počítač, posuvné dveře na obou stranách, autorádio s USB a Bluetooth či bezzátkový systém doplňování paliva Ford Easy Fuel. Ani po zaváděcí slevě však není cena auta zrovna nízká. Za nás však říkáme, že Ford Tourneo Courier je velmi sympatická a skvěle jezdící osobní dodávka, takže si zájem zákazníků zaslouží. Na českém trhu se objeví do měsíce a pro motory 1.0 Ecoboost a 1.6 TDCI platí dočasné cenové zvýhodnění.

Ford Tourneo Courier - technická data a české ceny
Motor1.0 Ecoboost1.5 TDCI1.6 TDCI
Převodovka5M5M5M
Zdvihový objem [cm3]99914981560
Válce/ventily3/44/24/2
Největší výkon [kW/min-1]74/600055/375070/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]170/1400-4000190/1700-2000215/1750-2000
Max. rychlost [km/h]173157170
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,31614
Komb. spotřeba [l/100 km]5,44,14
Pohotovostní hmotnost [kg]118512051205
Cena [Kč]374.979445.160411.280

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Ford Connect Tourneo a Van: Tichá řeka Ford Connect Tourneo a Van: Tichá řeka

Ford nás novým modelem Connect velmi překvapil. Přinášíme…

Euro NCAP 2013: Ford Tourneo Connect – Pět hvězd pro dvojče Transitu Connect Euro NCAP 2013: Ford Tourneo Connect – Pět hvězd pro dvojče Transitu Connect

Nový Ford Tourneo Connect předvedl velmi dobré výsledky v…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben. Zůstane v Bayernu

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben.…

V Bayernu Mnichov vyhrál pět titulů i Ligu mistrů, kroutí tam už osmou sezonu. A v pondělí Arjen Robben rozhodl,…

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je zrádné, ale zvládli jsme to

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je…

Devět gólů. Takový ranec nasypal Hradec Chomutovu. „Řekli jsme si, že začneme aktivně, budeme hodně střílet a…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama