reklama


Škoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide

Škoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide

 
 

Roomster podstoupil na jaře facelift. Půl roku po tom přišel čas zjistit, jak pod jeho kapotou pracuje nový turbodiesel 1,6 TDI.

Krátce po uvedení Škody Roomster na trh jsme postupně vyzkoušeli všechny tehdy dostupné motorizace (přehled testů), od tříválcového 1,2 HTP po 1,9 TDI. S jarním faceliftem došlo k radikální obměně motorové palety – oba atmosférické čtyřválce nahradil nový turbomotor 1,2 TSI, který byl předmětem předchozího testu (Škoda Roomster 1,2 TSI (63 kW) – Velké tělo s malým srdcem), a tubrodiesel 1,9 TDI PD, bez nadsázky legendu mezi vznětovými motory, nahradil o generaci novější 1,6 TDI se vstřikováním common-rail, který stojí před námi dnes.

Emisní normy a tlak na snižování udávaných hodnot emisí CO2 jsou neúprosné, a tak nový motor dostal zcela jinou techniku vstřikování paliva, přišel o 16 % zdvihového objemu a filtr pevných částic je standardem. Nově jsou na výběr dvě výkonové varianty 66 a 77 kW, obě ovšem i nadále spoléhají na služby pětistupňové manuální převodovky.

V krátké Fabii tento motor nezklamal, o 120 kg těžší a o 11 cm vyšší Roomster pro něj ale představuje přeci jen větší zátěž. Pro nás z toho plyne úkol pořádně prověřit, jak si maloobjemový turbodiesel rozumí s mladoboleslavským MPV.

obrázek [600 x 392]
 

Prospěšný downsizing

Tabulkové hodnoty působí solidním dojmem. V případě testované verze Roomster pohání 66 kW a především 230 Nm, dosahovaných mezi 1500 a 2500 min-1, což je mezi turbodiesely v daném segmentu v zásadě průměr. Papírovými hodnotami 1,6 TDI úplně nenadchne a počet pěti převodů, maximální rychlost 171 km/h nebo akcelerace z 0-100 km/h za 13,3 sekundy možná i zavdají důvod k mírně skeptickému postoji.

Zbytečně. Nová šestnáctistovka Roomsteru sluší ze všech motorů, co se kdy pod jeho kapotou objevily, nejvíc. Kultura chodu je nadprůměrná, pružnost vynikající a spektrum využitelných otáček dokonce širší než u 1,2 TSI. Motor má dost síly už od 1300 min-1. Po rovině lze samozřejmě experimentovat i s nižšími otáčkami, kolem 1100 min-1 má ale agregát (zřejmě kvůli nízké kompresi) tendenci nečekaně a rychle zhasnout.

K běžné jízdě plně dostačuje pohybovat se v rozsahu maxima točivého momentu (1500 až 2500 min-1), když se ale rozhodnete neřadit a pořádně provětrat turbo, můžete pokračovat dál. Zatímco 1,2 TSI po překročení 4000 min-1 ztrácí dech a vadne, 1,6 TDI překvapivě pokračuje dál a bez protestů vás vynese až do omezovače v 5000 min-1.

Legenda o kopanci a uvadnutí, která vznikla díky přečipovaným starším TDI, tak v žádném případě neplatí. Naopak s 1,6 TDI přichází motor, který se uživatelským komfortem prakticky vyrovná silnějšímu zážehovému agregátu.

obrázek [300 x 242] Motor je tedy bez výhrad, nabízí se ale protestovat proti převodovce. Roomster se mimo 1,2 TSI nenabízí se sedmistupňovým DSG, zájemce o turbodiesel je tedy odkázán na konvenční pětistupňový manuál. Pod tíhou marketingu a v konfrontaci s posledním vývojem se takové ústrojí zdá být zastaralé. Jenže v Roomsteru slouží dobře, pružný motor si hravě poradí s dlouhými převody.

U testovaného auta jsme zjistili delší zpřevodování než u stejně motorizované Fabie a zřejmě právě díky tomu se odečtená spotřeba paliva drží na srovnatelných hodnotách. Při 100 km/h totiž motor na pětku točí jen 1800 min-1 a v rovinatém terénu si řekne o 4,2 l/100 km, stotřicítka vyžene otáčky na 2400 min-1 a odběr z 55litrové nádrže zvýší na stále přijatelných 6,5 l/100 km.

V podmínkách reálného provozu se lze mimo město při občasném využití potenciálu motoru a průměrné rychlosti na úrovni legálního maxima hravě vejít do 5 litrů, na dálnici a ve městě do 7 l/100 km. Důkaz, že palubní počítač neproměřuje? S plnou nádrží jsme téměř do sucha ujeli 830 km.

Room-sport?

Stalo se součástí bontonu, že prakticky každé auto musí mít sportovní charakter nebo jej musí aspoň předstírat – ať už designem nebo jízdním projevem. Jak si stojí rodinný Roomster, který obouvá pneumatiky 205/45 R16? (pro zájemce se nabízí i sedmnáctky 205/40, stejný rozměr jako má Fabia RS)

Inženýři u Škody si patrně udrželi střízlivý pohled. Roomsteru propůjčili sebejisté, ale stále spíš komfortní, jízdní vlastnosti, kterým jednoznačně prospívá zadní náprava z první Octavie, široký rozchod a dlouhý rozvor. Díky tomu se Roomster ovládá příjemněji než Fabia, má lepší směrovou stabilitu a nebrání se rychlejším průjezdům zatáček nebo náhlým změnám směru, vše zvládá s pouze mírnými náklony. Svůj podíl na tom má paradoxně i motor 1,6 TDI – jím zatížená přední náprava má lepší ovladatelnost než s 1,2 TSI. Při tom všem se odpružení vyrovná s běžnými nerovnostmi bez nežádoucích přenosů vibrací do karoserie.

obrázek [600 x 340]
 

Mladoboleslavské MPV ale na druhé straně také beze zbytku dokáže těžit ze spřízněnosti s Fabií – díky společné přídi, včetně palubní desky a na MPV relativně nízkého posazu. Roomster se proto způsobem, jak se řídí, blíží běžnému autu. K židlovému posazu se sedákem vysoko v interiéru a předními koly pod nohama má velmi daleko.

K Fabii RS má Roomster stále poměrně daleko a tím spíš je od opravdového sportovního auta na hony vzdálený, mezi MPV ale patří co do ovladatelnosti jednoznačně na špičku.

A dál? Starý známý

obrázek [300 x 406] Další postřehy k faceliftovanému Roomsteru TDI jsou jen opakováním dávno známých faktů a pocitů. Mně osobně vadí vysoká masa palubní desky (nemluvě o jejím designu) a nízko utopená řadicí páka, na malou vnitřní šířkou vpředu se dokáži vcelku rychle adaptovat a naopak často kritizovaný výstupek středového panelu mně díky pozici za volantem nevadí.

Jednoznačným plusem je standardně dodávaný systém vyjímatelných sedadel VarioFlex, který nabízí ve čtyřmístném uspořádání zadním pasažérům slušný prostor ve všech směrech. U Škody navíc (opět) respektovali příslovečné touhy Čechů po litrech zavazadlového prostoru. Ještě důležitější než stovky a tisíce vytištěné v příslušné kolonce v katalogu je ale pravidelný tvar a mimořádná vnitřní výška. Roomster dostal při testu za úkol převézt tři sady pneumatik a (se sklopenými sedadly) to zvládl na poprvé a na jedničku.

Navigace Amundsen je jen průměrná, až lehce podprůměrná, příplatek 5.500,- Kč se ale prakticky rovná ceně přenosné navigace. Škoda navíc u integrované navigace standardně nabízí zobrazování údajů na displeji palubního počítače MFD.

Závěr

Kdybych měl hodnotit Roomster pouze z pohledu řidiče/uživatele, řekl bych – po nadstandardní porci 1500 km – bez dlouhého váhání ano a jako optimální motor bych doporučil právě testované 1,6 TDI. Jenže konfrontace ceníku a finančních možností kupujícího ubírá volbě Roomsteru 1,6 TDI na jednoznačnosti. I v nejvybavenějším provedení je potřeba za leccos připlácet a testované auto s takřka půlmilionovou cenovkou nemá zdaleka všechnu výbavu, kterou by mohl zákazník u takto velkého a drahého auta očekávat (pozn: testované auto nebylo vybaveno klimatizací, která ale jinak je součástí výbavy Atractive).

Pokud zůstaneme jen v rámci modelu Roomster, nabízí se volba několikrát zmíněného motoru 1,2 TSI. Přeplňovaný zážehový čtyřválec sice nedosahuje takové dynamiky jako TDI a v praxi potřebuje o 1 až 1,5 l/100 km více paliva. Tato varianta ale znamená při nákupu nemalou úsporu 86 tisíc korun, které lze investovat právě do příplatků, projezdit v benzinu a nebo použít na úplně jiný účel.

Nehledě k tomu, že až se cena v konfigurátoru přehoupne přes 500 tisíc, už se pohybujeme v hladině, kde se nabízí rozumně vybavená MPV nižší střední třídy a můžeme uvažovat i nad některým z levnějších modelů střední třídy.

Jake.auto.cz: Škoda Roomster (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 296]
 

První cena vozu269.900,- Kč (1,2 HTP/51 kW Easy)
První cena vozu s testovanou motorizací380.900,- Kč (1,6 TDI/66 kW Easy)
Základní cena testovaného vozu450.900,- Kč (1,6 TDI/66 kW Atractive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků495.800,- Kč (1,6 TDI/66 kW Atractive)

Plusy

  • Pružnost a kultivovaný chod motoru
  • Široké pásmo využitelných otáček
  • Schopnost pružně akcelerovat
  • Odstupňování převodovky
  • Přesné řazení, lehký chod spojkového pedálu
  • Přiměřená spotřeba paliva
  • Velikost a variabilita zavazadlového prostoru
  • Množství nabízených konfigurací
  • Příznivý příplatek za natáčecí světlomety

Mínusy

  • Malá vnitřní šířka vpředu
  • Špatný výhled vpřed a do stran
  • Příliš ostrý nástup brzd a horší dávkování v běžném provozu
  • Hrozba nečekaného zhasnutí motoru při jízdě ve volnoběžných otáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Roomster 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 450 900 Kč Cena v testované výbavě: 495 800 Kč

Základní výbava:Maxi Dot, denní svícení, 4x airbag, ESP, elektrické stahování předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, klimatizace Climatronic, loketní opěrka vpředu, přední mlhovky, rádio Swing 2DIN s CD a MP3, zadní parkovací senzory, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, 15palcová litá kola, kůží potažený volant, paket Chrom, sportovní hlavice řadicí páky.

Výbava testovaného vozu:Modrá metalíza Storm (10.000,- Kč), Color paket dvoubarevná karoserie – stříbrná střecha (6.000,- Kč), kola z lehké slitiny Elba 6,5Jx16 (3.100,- Kč), hlavové airbagy (7.200,- Kč), deaktivace airbagů spolujezdce (1.600,- Kč), přední mlhovky Conner a projektorové halogenové světlomety s natáčením (6.700,- Kč), malý kožený paket s tříramenným volantem a ovládání rádia na volantu (2.700,- Kč), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (2.100,- Kč), navigační systém Amundsen (5.500,- Kč).

Americký dolar padá, Trump zklamal trhy Americký dolar padá, Trump zklamal trhy

Dokonce i britská libra sužovaná nejistotou z brexitu…

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety Češi začali mapovat zapomenutá místa planety

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti…

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

 
Technické údaje
Motor Škoda Roomster 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 80 / 1810
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1322 / 530
Rozměr pneu:205/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4213
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1420
f) rozchod vzadu (mm): 1484
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Roomster 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama