TEST Škoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide
Krátce po uvedení Škody Roomster na trh jsme postupně vyzkoušeli všechny tehdy dostupné motorizace (přehled testů), od tříválcového 1,2 HTP po 1,9 TDI. S jarním faceliftem došlo k radikální obměně motorové palety – oba atmosférické čtyřválce nahradil nový turbomotor 1,2 TSI, který byl předmětem předchozího testu (Škoda Roomster 1,2 TSI (63 kW) – Velké tělo s malým srdcem), a tubrodiesel 1,9 TDI PD, bez nadsázky legendu mezi vznětovými motory, nahradil o generaci novější 1,6 TDI se vstřikováním common-rail, který stojí před námi dnes.
Emisní normy a tlak na snižování udávaných hodnot emisí CO2 jsou neúprosné, a tak nový motor dostal zcela jinou techniku vstřikování paliva, přišel o 16 % zdvihového objemu a filtr pevných částic je standardem. Nově jsou na výběr dvě výkonové varianty 66 a 77 kW, obě ovšem i nadále spoléhají na služby pětistupňové manuální převodovky.
V krátké Fabii tento motor nezklamal, o 120 kg těžší a o 11 cm vyšší Roomster pro něj ale představuje přeci jen větší zátěž. Pro nás z toho plyne úkol pořádně prověřit, jak si maloobjemový turbodiesel rozumí s mladoboleslavským MPV.
Prospěšný downsizing
Tabulkové hodnoty působí solidním dojmem. V případě testované verze Roomster pohání 66 kW a především 230 Nm, dosahovaných mezi 1500 a 2500 min-1, což je mezi turbodiesely v daném segmentu v zásadě průměr. Papírovými hodnotami 1,6 TDI úplně nenadchne a počet pěti převodů, maximální rychlost 171 km/h nebo akcelerace z 0-100 km/h za 13,3 sekundy možná i zavdají důvod k mírně skeptickému postoji.
Zbytečně. Nová šestnáctistovka Roomsteru sluší ze všech motorů, co se kdy pod jeho kapotou objevily, nejvíc. Kultura chodu je nadprůměrná, pružnost vynikající a spektrum využitelných otáček dokonce širší než u 1,2 TSI. Motor má dost síly už od 1300 min-1. Po rovině lze samozřejmě experimentovat i s nižšími otáčkami, kolem 1100 min-1 má ale agregát (zřejmě kvůli nízké kompresi) tendenci nečekaně a rychle zhasnout.
K běžné jízdě plně dostačuje pohybovat se v rozsahu maxima točivého momentu (1500 až 2500 min-1), když se ale rozhodnete neřadit a pořádně provětrat turbo, můžete pokračovat dál. Zatímco 1,2 TSI po překročení 4000 min-1 ztrácí dech a vadne, 1,6 TDI překvapivě pokračuje dál a bez protestů vás vynese až do omezovače v 5000 min-1.
Legenda o kopanci a uvadnutí, která vznikla díky přečipovaným starším TDI, tak v žádném případě neplatí. Naopak s 1,6 TDI přichází motor, který se uživatelským komfortem prakticky vyrovná silnějšímu zážehovému agregátu.
skoda testy mpv Motor je tedy bez výhrad, nabízí se ale protestovat proti převodovce. Roomster se mimo 1,2 TSI nenabízí se sedmistupňovým DSG, zájemce o turbodiesel je tedy odkázán na konvenční pětistupňový manuál. Pod tíhou marketingu a v konfrontaci s posledním vývojem se takové ústrojí zdá být zastaralé. Jenže v Roomsteru slouží dobře, pružný motor si hravě poradí s dlouhými převody.
U testovaného auta jsme zjistili delší zpřevodování než u stejně motorizované Fabie a zřejmě právě díky tomu se odečtená spotřeba paliva drží na srovnatelných hodnotách. Při 100 km/h totiž motor na pětku točí jen 1800 min-1 a v rovinatém terénu si řekne o 4,2 l/100 km, stotřicítka vyžene otáčky na 2400 min-1 a odběr z 55litrové nádrže zvýší na stále přijatelných 6,5 l/100 km.
V podmínkách reálného provozu se lze mimo město při občasném využití potenciálu motoru a průměrné rychlosti na úrovni legálního maxima hravě vejít do 5 litrů, na dálnici a ve městě do 7 l/100 km. Důkaz, že palubní počítač neproměřuje? S plnou nádrží jsme téměř do sucha ujeli 830 km.
Room-sport?
Stalo se součástí bontonu, že prakticky každé auto musí mít sportovní charakter nebo jej musí aspoň předstírat – ať už designem nebo jízdním projevem. Jak si stojí rodinný Roomster, který obouvá pneumatiky 205/45 R16? (pro zájemce se nabízí i sedmnáctky 205/40, stejný rozměr jako má Fabia RS)
Inženýři u Škody si patrně udrželi střízlivý pohled. Roomsteru propůjčili sebejisté, ale stále spíš komfortní, jízdní vlastnosti, kterým jednoznačně prospívá zadní náprava z první Octavie, široký rozchod a dlouhý rozvor. Díky tomu se Roomster ovládá příjemněji než Fabia, má lepší směrovou stabilitu a nebrání se rychlejším průjezdům zatáček nebo náhlým změnám směru, vše zvládá s pouze mírnými náklony. Svůj podíl na tom má paradoxně i motor 1,6 TDI – jím zatížená přední náprava má lepší ovladatelnost než s 1,2 TSI. Při tom všem se odpružení vyrovná s běžnými nerovnostmi bez nežádoucích přenosů vibrací do karoserie.
Mladoboleslavské MPV ale na druhé straně také beze zbytku dokáže těžit ze spřízněnosti s Fabií – díky společné přídi, včetně palubní desky a na MPV relativně nízkého posazu. Roomster se proto způsobem, jak se řídí, blíží běžnému autu. K židlovému posazu se sedákem vysoko v interiéru a předními koly pod nohama má velmi daleko.
K Fabii RS má Roomster stále poměrně daleko a tím spíš je od opravdového sportovního auta na hony vzdálený, mezi MPV ale patří co do ovladatelnosti jednoznačně na špičku.
A dál? Starý známý
skoda testy mpv Další postřehy k faceliftovanému Roomsteru TDI jsou jen opakováním dávno známých faktů a pocitů. Mně osobně vadí vysoká masa palubní desky (nemluvě o jejím designu) a nízko utopená řadicí páka, na malou vnitřní šířkou vpředu se dokáži vcelku rychle adaptovat a naopak často kritizovaný výstupek středového panelu mně díky pozici za volantem nevadí.
Jednoznačným plusem je standardně dodávaný systém vyjímatelných sedadel VarioFlex, který nabízí ve čtyřmístném uspořádání zadním pasažérům slušný prostor ve všech směrech. U Škody navíc (opět) respektovali příslovečné touhy Čechů po litrech zavazadlového prostoru. Ještě důležitější než stovky a tisíce vytištěné v příslušné kolonce v katalogu je ale pravidelný tvar a mimořádná vnitřní výška. Roomster dostal při testu za úkol převézt tři sady pneumatik a (se sklopenými sedadly) to zvládl na poprvé a na jedničku.
Navigace Amundsen je jen průměrná, až lehce podprůměrná, příplatek 5.500,- Kč se ale prakticky rovná ceně přenosné navigace. Škoda navíc u integrované navigace standardně nabízí zobrazování údajů na displeji palubního počítače MFD.
Závěr
Kdybych měl hodnotit Roomster pouze z pohledu řidiče/uživatele, řekl bych – po nadstandardní porci 1500 km – bez dlouhého váhání ano a jako optimální motor bych doporučil právě testované 1,6 TDI. Jenže konfrontace ceníku a finančních možností kupujícího ubírá volbě Roomsteru 1,6 TDI na jednoznačnosti. I v nejvybavenějším provedení je potřeba za leccos připlácet a testované auto s takřka půlmilionovou cenovkou nemá zdaleka všechnu výbavu, kterou by mohl zákazník u takto velkého a drahého auta očekávat (pozn: testované auto nebylo vybaveno klimatizací, která ale jinak je součástí výbavy Atractive).
Pokud zůstaneme jen v rámci modelu Roomster, nabízí se volba několikrát zmíněného motoru 1,2 TSI. Přeplňovaný zážehový čtyřválec sice nedosahuje takové dynamiky jako TDI a v praxi potřebuje o 1 až 1,5 l/100 km více paliva. Tato varianta ale znamená při nákupu nemalou úsporu 86 tisíc korun, které lze investovat právě do příplatků, projezdit v benzinu a nebo použít na úplně jiný účel.
Nehledě k tomu, že až se cena v konfigurátoru přehoupne přes 500 tisíc, už se pohybujeme v hladině, kde se nabízí rozumně vybavená MPV nižší střední třídy a můžeme uvažovat i nad některým z levnějších modelů střední třídy.
První cena vozu | 269.900,- Kč (1,2 HTP/51 kW Easy) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 380.900,- Kč (1,6 TDI/66 kW Easy) |
Základní cena testovaného vozu | 450.900,- Kč (1,6 TDI/66 kW Atractive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 495.800,- Kč (1,6 TDI/66 kW Atractive) |
Plusy
- Pružnost a kultivovaný chod motoru
- Široké pásmo využitelných otáček
- Schopnost pružně akcelerovat
- Odstupňování převodovky
- Přesné řazení, lehký chod spojkového pedálu
- Přiměřená spotřeba paliva
- Velikost a variabilita zavazadlového prostoru
- Množství nabízených konfigurací
- Příznivý příplatek za natáčecí světlomety
Mínusy
- Malá vnitřní šířka vpředu
- Špatný výhled vpřed a do stran
- Příliš ostrý nástup brzd a horší dávkování v běžném provozu
- Hrozba nečekaného zhasnutí motoru při jízdě ve volnoběžných otáčkách