Škoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide

Škoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide

 
 

Roomster podstoupil na jaře facelift. Půl roku po tom přišel čas zjistit, jak pod jeho kapotou pracuje nový turbodiesel 1,6 TDI.

Krátce po uvedení Škody Roomster na trh jsme postupně vyzkoušeli všechny tehdy dostupné motorizace (přehled testů), od tříválcového 1,2 HTP po 1,9 TDI. S jarním faceliftem došlo k radikální obměně motorové palety – oba atmosférické čtyřválce nahradil nový turbomotor 1,2 TSI, který byl předmětem předchozího testu (Škoda Roomster 1,2 TSI (63 kW) – Velké tělo s malým srdcem), a tubrodiesel 1,9 TDI PD, bez nadsázky legendu mezi vznětovými motory, nahradil o generaci novější 1,6 TDI se vstřikováním common-rail, který stojí před námi dnes.

Emisní normy a tlak na snižování udávaných hodnot emisí CO2 jsou neúprosné, a tak nový motor dostal zcela jinou techniku vstřikování paliva, přišel o 16 % zdvihového objemu a filtr pevných částic je standardem. Nově jsou na výběr dvě výkonové varianty 66 a 77 kW, obě ovšem i nadále spoléhají na služby pětistupňové manuální převodovky.

V krátké Fabii tento motor nezklamal, o 120 kg těžší a o 11 cm vyšší Roomster pro něj ale představuje přeci jen větší zátěž. Pro nás z toho plyne úkol pořádně prověřit, jak si maloobjemový turbodiesel rozumí s mladoboleslavským MPV.

obrázek [600 x 392]
 

Prospěšný downsizing

Tabulkové hodnoty působí solidním dojmem. V případě testované verze Roomster pohání 66 kW a především 230 Nm, dosahovaných mezi 1500 a 2500 min-1, což je mezi turbodiesely v daném segmentu v zásadě průměr. Papírovými hodnotami 1,6 TDI úplně nenadchne a počet pěti převodů, maximální rychlost 171 km/h nebo akcelerace z 0-100 km/h za 13,3 sekundy možná i zavdají důvod k mírně skeptickému postoji.

Zbytečně. Nová šestnáctistovka Roomsteru sluší ze všech motorů, co se kdy pod jeho kapotou objevily, nejvíc. Kultura chodu je nadprůměrná, pružnost vynikající a spektrum využitelných otáček dokonce širší než u 1,2 TSI. Motor má dost síly už od 1300 min-1. Po rovině lze samozřejmě experimentovat i s nižšími otáčkami, kolem 1100 min-1 má ale agregát (zřejmě kvůli nízké kompresi) tendenci nečekaně a rychle zhasnout.

K běžné jízdě plně dostačuje pohybovat se v rozsahu maxima točivého momentu (1500 až 2500 min-1), když se ale rozhodnete neřadit a pořádně provětrat turbo, můžete pokračovat dál. Zatímco 1,2 TSI po překročení 4000 min-1 ztrácí dech a vadne, 1,6 TDI překvapivě pokračuje dál a bez protestů vás vynese až do omezovače v 5000 min-1.

Legenda o kopanci a uvadnutí, která vznikla díky přečipovaným starším TDI, tak v žádném případě neplatí. Naopak s 1,6 TDI přichází motor, který se uživatelským komfortem prakticky vyrovná silnějšímu zážehovému agregátu.

obrázek [300 x 242] Motor je tedy bez výhrad, nabízí se ale protestovat proti převodovce. Roomster se mimo 1,2 TSI nenabízí se sedmistupňovým DSG, zájemce o turbodiesel je tedy odkázán na konvenční pětistupňový manuál. Pod tíhou marketingu a v konfrontaci s posledním vývojem se takové ústrojí zdá být zastaralé. Jenže v Roomsteru slouží dobře, pružný motor si hravě poradí s dlouhými převody.

U testovaného auta jsme zjistili delší zpřevodování než u stejně motorizované Fabie a zřejmě právě díky tomu se odečtená spotřeba paliva drží na srovnatelných hodnotách. Při 100 km/h totiž motor na pětku točí jen 1800 min-1 a v rovinatém terénu si řekne o 4,2 l/100 km, stotřicítka vyžene otáčky na 2400 min-1 a odběr z 55litrové nádrže zvýší na stále přijatelných 6,5 l/100 km.

V podmínkách reálného provozu se lze mimo město při občasném využití potenciálu motoru a průměrné rychlosti na úrovni legálního maxima hravě vejít do 5 litrů, na dálnici a ve městě do 7 l/100 km. Důkaz, že palubní počítač neproměřuje? S plnou nádrží jsme téměř do sucha ujeli 830 km.

Room-sport?

Stalo se součástí bontonu, že prakticky každé auto musí mít sportovní charakter nebo jej musí aspoň předstírat – ať už designem nebo jízdním projevem. Jak si stojí rodinný Roomster, který obouvá pneumatiky 205/45 R16? (pro zájemce se nabízí i sedmnáctky 205/40, stejný rozměr jako má Fabia RS)

Inženýři u Škody si patrně udrželi střízlivý pohled. Roomsteru propůjčili sebejisté, ale stále spíš komfortní, jízdní vlastnosti, kterým jednoznačně prospívá zadní náprava z první Octavie, široký rozchod a dlouhý rozvor. Díky tomu se Roomster ovládá příjemněji než Fabia, má lepší směrovou stabilitu a nebrání se rychlejším průjezdům zatáček nebo náhlým změnám směru, vše zvládá s pouze mírnými náklony. Svůj podíl na tom má paradoxně i motor 1,6 TDI – jím zatížená přední náprava má lepší ovladatelnost než s 1,2 TSI. Při tom všem se odpružení vyrovná s běžnými nerovnostmi bez nežádoucích přenosů vibrací do karoserie.

obrázek [600 x 340]
 

Mladoboleslavské MPV ale na druhé straně také beze zbytku dokáže těžit ze spřízněnosti s Fabií – díky společné přídi, včetně palubní desky a na MPV relativně nízkého posazu. Roomster se proto způsobem, jak se řídí, blíží běžnému autu. K židlovému posazu se sedákem vysoko v interiéru a předními koly pod nohama má velmi daleko.

K Fabii RS má Roomster stále poměrně daleko a tím spíš je od opravdového sportovního auta na hony vzdálený, mezi MPV ale patří co do ovladatelnosti jednoznačně na špičku.

A dál? Starý známý

obrázek [300 x 406] Další postřehy k faceliftovanému Roomsteru TDI jsou jen opakováním dávno známých faktů a pocitů. Mně osobně vadí vysoká masa palubní desky (nemluvě o jejím designu) a nízko utopená řadicí páka, na malou vnitřní šířkou vpředu se dokáži vcelku rychle adaptovat a naopak často kritizovaný výstupek středového panelu mně díky pozici za volantem nevadí.

Jednoznačným plusem je standardně dodávaný systém vyjímatelných sedadel VarioFlex, který nabízí ve čtyřmístném uspořádání zadním pasažérům slušný prostor ve všech směrech. U Škody navíc (opět) respektovali příslovečné touhy Čechů po litrech zavazadlového prostoru. Ještě důležitější než stovky a tisíce vytištěné v příslušné kolonce v katalogu je ale pravidelný tvar a mimořádná vnitřní výška. Roomster dostal při testu za úkol převézt tři sady pneumatik a (se sklopenými sedadly) to zvládl na poprvé a na jedničku.

Navigace Amundsen je jen průměrná, až lehce podprůměrná, příplatek 5.500,- Kč se ale prakticky rovná ceně přenosné navigace. Škoda navíc u integrované navigace standardně nabízí zobrazování údajů na displeji palubního počítače MFD.

Závěr

Kdybych měl hodnotit Roomster pouze z pohledu řidiče/uživatele, řekl bych – po nadstandardní porci 1500 km – bez dlouhého váhání ano a jako optimální motor bych doporučil právě testované 1,6 TDI. Jenže konfrontace ceníku a finančních možností kupujícího ubírá volbě Roomsteru 1,6 TDI na jednoznačnosti. I v nejvybavenějším provedení je potřeba za leccos připlácet a testované auto s takřka půlmilionovou cenovkou nemá zdaleka všechnu výbavu, kterou by mohl zákazník u takto velkého a drahého auta očekávat (pozn: testované auto nebylo vybaveno klimatizací, která ale jinak je součástí výbavy Atractive).

Pokud zůstaneme jen v rámci modelu Roomster, nabízí se volba několikrát zmíněného motoru 1,2 TSI. Přeplňovaný zážehový čtyřválec sice nedosahuje takové dynamiky jako TDI a v praxi potřebuje o 1 až 1,5 l/100 km více paliva. Tato varianta ale znamená při nákupu nemalou úsporu 86 tisíc korun, které lze investovat právě do příplatků, projezdit v benzinu a nebo použít na úplně jiný účel.

Nehledě k tomu, že až se cena v konfigurátoru přehoupne přes 500 tisíc, už se pohybujeme v hladině, kde se nabízí rozumně vybavená MPV nižší střední třídy a můžeme uvažovat i nad některým z levnějších modelů střední třídy.

Jake.auto.cz: Škoda Roomster (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 296]
 

První cena vozu269.900,- Kč (1,2 HTP/51 kW Easy)
První cena vozu s testovanou motorizací380.900,- Kč (1,6 TDI/66 kW Easy)
Základní cena testovaného vozu450.900,- Kč (1,6 TDI/66 kW Atractive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků495.800,- Kč (1,6 TDI/66 kW Atractive)

Plusy

  • Pružnost a kultivovaný chod motoru
  • Široké pásmo využitelných otáček
  • Schopnost pružně akcelerovat
  • Odstupňování převodovky
  • Přesné řazení, lehký chod spojkového pedálu
  • Přiměřená spotřeba paliva
  • Velikost a variabilita zavazadlového prostoru
  • Množství nabízených konfigurací
  • Příznivý příplatek za natáčecí světlomety

Mínusy

  • Malá vnitřní šířka vpředu
  • Špatný výhled vpřed a do stran
  • Příliš ostrý nástup brzd a horší dávkování v běžném provozu
  • Hrozba nečekaného zhasnutí motoru při jízdě ve volnoběžných otáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Roomster 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 450 900 Kč Cena v testované výbavě: 495 800 Kč

Základní výbava:Maxi Dot, denní svícení, 4x airbag, ESP, elektrické stahování předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, klimatizace Climatronic, loketní opěrka vpředu, přední mlhovky, rádio Swing 2DIN s CD a MP3, zadní parkovací senzory, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, 15palcová litá kola, kůží potažený volant, paket Chrom, sportovní hlavice řadicí páky.

Výbava testovaného vozu:Modrá metalíza Storm (10.000,- Kč), Color paket dvoubarevná karoserie – stříbrná střecha (6.000,- Kč), kola z lehké slitiny Elba 6,5Jx16 (3.100,- Kč), hlavové airbagy (7.200,- Kč), deaktivace airbagů spolujezdce (1.600,- Kč), přední mlhovky Conner a projektorové halogenové světlomety s natáčením (6.700,- Kč), malý kožený paket s tříramenným volantem a ovládání rádia na volantu (2.700,- Kč), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (2.100,- Kč), navigační systém Amundsen (5.500,- Kč).

Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

 

Štítky Škoda Testy MPV

Technické údaje
Motor Škoda Roomster 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 80 / 1810
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1322 / 530
Rozměr pneu:205/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4213
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1420
f) rozchod vzadu (mm): 1484
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Roomster 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do kádě s vodou, říká aktivista

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do…

„Ono se mluví hlavně o židech a o Osvětimi. Ale že tady byl na území Československa tábor pro Romy, který vedli…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí, silné Švédy složili 4:1

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí,…

Čeští hokejisté porazili ve svém závěrečném vystoupení na Channel One Cupu v Moskvě Švédsko 4:1 a na turnaji…

 

Reflex.cz

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku generála Sikorského. Zemřel polský hrdina Kazimierz Piechowski

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku…

Narodil se v roce 1919 v polském městě Rajkowy. Tehdy ještě nikdo z tohoto malého polského městečka netušil, že…