16.6. 2014 Michal Fokt

Fotoreportáž: Motoristická slavnost Legendy 2014

 

Navštívili jsme první ročník velké, ryze české motoristické akce Legendy, která proběhla o uplynulém víkendu v areálu bohnické léčebny. Nebyli jste? Velká škoda.

Snahy udělat velkou akci, zaměřenou na auta, schopná vyvolat nějaké emoce, tu už byly několikrát, ale pokaždé to ztroskotalo. Jako by Česku nebylo přáno mít vlastní Goodwood Festival of Speed, proto jsem velmi rád, že teď mohu s klidným svědomím říci, že se to akci Legendy, která probíhala v sobotu a neděli v Bohnicích a jíž předcházela naše pozvánka na ní a rozhovor s legendou Johny Hauglandem, povedlo s jen malými výhradami.

Nemá smysl vás unavovat výčtem dorazivších aut, od toho je tu opravdu veliká fotogalerie, mnohem důležitější je v tomto případě duch akce, její atmosféra. Pocity byly zprvu smíšené, nicméně nakonec převládly ty pozitivní a to je pro každého českého automobilového fandu rozhodně skvělá zpráva. Ale ještě než se vrhneme na místo, za zmínku stojí určitě ještě jeden, takový hodně „český“ aspekt.

Už na tiskovce před akcí si mi organizátoři posteskli, že se lidem zdá vstupné 350 korun za osobu drahé. Ne, že by to bylo úplně málo, ale kdo za něj skutečně dal plnou cenu? Málokdo vyrazil sám a rodinná vstupenka pro dva dospělé (a až tři děti) stála už pouze 550 Kč, což je myslím snesitelné. Byli jste někdy v poslední době třeba v zoo?

Ale pojďme proběhnout parkem, jenž je skutečně obrovský (oficiálně se hovoří o 64 hektarech, některé části ale byly nepřístupné) a má tak potenciál pojmout v budoucnu při dalších ročnících ještě více krásných aut a motorek. Dost zásadní roli pochopitelně hraje první dojem a ten se opravdu vydařil, na volném prostranství se v sekci Legendy shromáždila nemalá část největších lákadel akce – ne náhodou je najdete hned v první části fotogalerie a v této čestné části jste mohli vidět i expozici vozů, která vytvořil designér Václav Král, za to jednoznačně palec nahoru.

Pak ovšem nadšení poněkud opadlo, to když jsem se rázem ocitnul na showroomech Mercedesu, BMW, Subaru, Audi, VW atakdále, nacpaných vesměs úplně obyčejnými dopravními prostředky. Nevím, zda je to běžná praxe i v Goodwoodu, úlitba VIP vystavovatelům nebo prostředek, jak snížit náklady na pořádání akce, ale prostě si myslím, že návštěvník výstavy Legendy nemá zájem vidět Mercedes GL nebo BMW X1, zvláště když se jedná o značky, které dokáží i dnes nabídnout modely, tématicky se hodící v této akci, provoněné benzinem, poněkud více. To třeba takový prodejce Citroënu se na svém plácku vyloženě bál, trávník tam ušlapaný nebyl ani trochu. Nebo proč historická Volva, která by se dala spočítat na prstech jedné ruky, nesdílela prostor s těmi současnými, jako tomu bylo u jiných značek?

Parádní naopak byly expozice klubové, nechyběly klasické „ameriky“, sekce Fordů Mustang, příznivců Ferrari, Porsche, ale třeba i Lotusu a pochopitelně Tatry, porůznu byly v parku rozesety i zástupci dalších existujících, ale i (ne)dávno zaniklých značek, zanesených v mapě v sekcích Veteráni. Vlastní sekci měly i motocykly, na výstavní ploše se zajímavým způsobem doplňovaly klasické stroje s novými, ale většina z nich byla ukryta pod stanem, jenž poněkud komplikoval focení, bylo tedy třeba vstřebávat dojmy zejména očima.

Součástí Legend byla též dětská zóna, ale právě proto, že jsem na akci vyrazil s celou rodinou, jsem se jí velkým obloukem vyhnul, přece jen jsem chtěl stihnout projít celý areál, což se ale nakonec ani nepodařilo, protože jeho tvar asi vylučuje možnost nalezení nějakého systém, jako vše projít, aniž by bylo nutné nachodit desítky kilometrů a asi málokomu se podařilo nevynechat ani jedinou expozici. Stánek s dámskou kosmetikou nepočítám…

Bez čeho by Legendy neměly ani náhodou takový „flair“, jaký měly, byla v goodwoodském stylu postavená trať, na níž se v pravidelných intervalech proháněly závodní speciály, obsazené v řadě případů legendami (Blomqvist, Haugland, Enge…), veterány a sportovní vozy. Bylo tedy možné si vychutnat i jejich zvuk a rychlost, což je v některých případech opravdový zážitek. V místním kině mělo také probíhat promítání filmů a reportáží, ale po pěti hodinách chození a focení (a to se nám navíc podařilo i část parku nedopatřením minout), už energie na doprovodný program nezbývala. Tak třeba příští rok.

Jestli se povede trošku lépe vyřešit navigaci v areálu, „vyštípat“ nepatřičné vozy, přilákat další legendy a kluby a objednat stejně ideální počasí, jako letos, mohly by se možná Legendy stát vyhlášenou akcí dokonce i v celoevropském měřítku. …a kdoví, možná se propříště povede i dát některým, vesměs silně zanedbaným, objektům v areálu novou fasádu a okna… Držím palce a opravdu se těším se na příští ročník. Pokud jste si ten letošní nemoudře nechali ujít, příště byste tu chybu udělat neměli.

Foto: autor a Pavel Vraný

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovnu rozděluje insolvenční zákon Sněmovnu rozděluje insolvenční zákon

Poslanci budou tento týden rozhodovat o novele…

ODS do eurovoleb povede Zahradil, Vondra bude útočit ze zadních pozic ODS do eurovoleb povede Zahradil, Vondra bude útočit ze zadních pozic

Lídrem kandidátky ODS v květnových volbách do Evropského…

Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci

Čínská firma Robosea představila na mezinárodním veletrhu…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 





 
Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Včera

Mladoboleslavská značka zahajuje další pokus o dobytí indického trhu, který má obrovský obchodní potenciál.




Blesk.cz

Slavný skalní útvar smetla bouře: Bude místo Azurového okna kovová „protéza“?

Slavný skalní útvar smetla bouře: Bude místo…

Byla to nejslavnější přírodní památka Malty, dva roky nazpátek se ale Azurové okno zřítilo do moře. Ruský…

Ace Combat 7: Skies Unknown je opět králem oblak, trefil se přímo do černého

Ace Combat 7: Skies Unknown je opět králem oblak,…

Ace Combat byl vždy tou nejlepší leteckou sérií videoher již od dob PlayStation 1. Už je to ale hezká řádka let,…

 

iSport.cz

Ronaldo zahodil penaltu, Juventus přesto jasně vyhrál. Uspěl i AC Milán

Ronaldo zahodil penaltu, Juventus přesto jasně…

Fotbalisté Juventusu podle očekávání zdolali poslední Chievo 3:0 a i po 20. kole italské ligy zůstali…

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný příchod hvězdy baví svět

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný…

Poslední ženské osmifinále na Australian Open budilo velké očekávání. Turnajový pavouk mezi sebe postavil Simonu…

 

Reflex.cz

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum i odložení brexitu

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum…

Britská premiérka Theresa Mayová dnes poslancům řekla, že od nich bude chtít vyjasnění jejich postoje ohledně…

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do komunistické země přišlo oblečení ze Západu

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do…

Paul Huf byl ikonický fotograf, který se v padesátých letech 20. století proslavil zejména díky svým portrétům…