reklama


16.6. 2014 Michal Fokt

Fotoreportáž: Motoristická slavnost Legendy 2014

 

Navštívili jsme první ročník velké, ryze české motoristické akce Legendy, která proběhla o uplynulém víkendu v areálu bohnické léčebny. Nebyli jste? Velká škoda.

Snahy udělat velkou akci, zaměřenou na auta, schopná vyvolat nějaké emoce, tu už byly několikrát, ale pokaždé to ztroskotalo. Jako by Česku nebylo přáno mít vlastní Goodwood Festival of Speed, proto jsem velmi rád, že teď mohu s klidným svědomím říci, že se to akci Legendy, která probíhala v sobotu a neděli v Bohnicích a jíž předcházela naše pozvánka na ní a rozhovor s legendou Johny Hauglandem, povedlo s jen malými výhradami.

Nemá smysl vás unavovat výčtem dorazivších aut, od toho je tu opravdu veliká fotogalerie, mnohem důležitější je v tomto případě duch akce, její atmosféra. Pocity byly zprvu smíšené, nicméně nakonec převládly ty pozitivní a to je pro každého českého automobilového fandu rozhodně skvělá zpráva. Ale ještě než se vrhneme na místo, za zmínku stojí určitě ještě jeden, takový hodně „český“ aspekt.

Už na tiskovce před akcí si mi organizátoři posteskli, že se lidem zdá vstupné 350 korun za osobu drahé. Ne, že by to bylo úplně málo, ale kdo za něj skutečně dal plnou cenu? Málokdo vyrazil sám a rodinná vstupenka pro dva dospělé (a až tři děti) stála už pouze 550 Kč, což je myslím snesitelné. Byli jste někdy v poslední době třeba v zoo?

Ale pojďme proběhnout parkem, jenž je skutečně obrovský (oficiálně se hovoří o 64 hektarech, některé části ale byly nepřístupné) a má tak potenciál pojmout v budoucnu při dalších ročnících ještě více krásných aut a motorek. Dost zásadní roli pochopitelně hraje první dojem a ten se opravdu vydařil, na volném prostranství se v sekci Legendy shromáždila nemalá část největších lákadel akce – ne náhodou je najdete hned v první části fotogalerie a v této čestné části jste mohli vidět i expozici vozů, která vytvořil designér Václav Král, za to jednoznačně palec nahoru.

Pak ovšem nadšení poněkud opadlo, to když jsem se rázem ocitnul na showroomech Mercedesu, BMW, Subaru, Audi, VW atakdále, nacpaných vesměs úplně obyčejnými dopravními prostředky. Nevím, zda je to běžná praxe i v Goodwoodu, úlitba VIP vystavovatelům nebo prostředek, jak snížit náklady na pořádání akce, ale prostě si myslím, že návštěvník výstavy Legendy nemá zájem vidět Mercedes GL nebo BMW X1, zvláště když se jedná o značky, které dokáží i dnes nabídnout modely, tématicky se hodící v této akci, provoněné benzinem, poněkud více. To třeba takový prodejce Citroënu se na svém plácku vyloženě bál, trávník tam ušlapaný nebyl ani trochu. Nebo proč historická Volva, která by se dala spočítat na prstech jedné ruky, nesdílela prostor s těmi současnými, jako tomu bylo u jiných značek?

Parádní naopak byly expozice klubové, nechyběly klasické „ameriky“, sekce Fordů Mustang, příznivců Ferrari, Porsche, ale třeba i Lotusu a pochopitelně Tatry, porůznu byly v parku rozesety i zástupci dalších existujících, ale i (ne)dávno zaniklých značek, zanesených v mapě v sekcích Veteráni. Vlastní sekci měly i motocykly, na výstavní ploše se zajímavým způsobem doplňovaly klasické stroje s novými, ale většina z nich byla ukryta pod stanem, jenž poněkud komplikoval focení, bylo tedy třeba vstřebávat dojmy zejména očima.

Součástí Legend byla též dětská zóna, ale právě proto, že jsem na akci vyrazil s celou rodinou, jsem se jí velkým obloukem vyhnul, přece jen jsem chtěl stihnout projít celý areál, což se ale nakonec ani nepodařilo, protože jeho tvar asi vylučuje možnost nalezení nějakého systém, jako vše projít, aniž by bylo nutné nachodit desítky kilometrů a asi málokomu se podařilo nevynechat ani jedinou expozici. Stánek s dámskou kosmetikou nepočítám…

Bez čeho by Legendy neměly ani náhodou takový „flair“, jaký měly, byla v goodwoodském stylu postavená trať, na níž se v pravidelných intervalech proháněly závodní speciály, obsazené v řadě případů legendami (Blomqvist, Haugland, Enge…), veterány a sportovní vozy. Bylo tedy možné si vychutnat i jejich zvuk a rychlost, což je v některých případech opravdový zážitek. V místním kině mělo také probíhat promítání filmů a reportáží, ale po pěti hodinách chození a focení (a to se nám navíc podařilo i část parku nedopatřením minout), už energie na doprovodný program nezbývala. Tak třeba příští rok.

Jestli se povede trošku lépe vyřešit navigaci v areálu, „vyštípat“ nepatřičné vozy, přilákat další legendy a kluby a objednat stejně ideální počasí, jako letos, mohly by se možná Legendy stát vyhlášenou akcí dokonce i v celoevropském měřítku. …a kdoví, možná se propříště povede i dát některým, vesměs silně zanedbaným, objektům v areálu novou fasádu a okna… Držím palce a opravdu se těším se na příští ročník. Pokud jste si ten letošní nemoudře nechali ujít, příště byste tu chybu udělat neměli.

Foto: autor a Pavel Vraný

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Žhavá novinka pro vykonávání domácích prací —…

Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama