16.6. 2014 Michal Fokt

Fotoreportáž: Motoristická slavnost Legendy 2014

 

Navštívili jsme první ročník velké, ryze české motoristické akce Legendy, která proběhla o uplynulém víkendu v areálu bohnické léčebny. Nebyli jste? Velká škoda.

Snahy udělat velkou akci, zaměřenou na auta, schopná vyvolat nějaké emoce, tu už byly několikrát, ale pokaždé to ztroskotalo. Jako by Česku nebylo přáno mít vlastní Goodwood Festival of Speed, proto jsem velmi rád, že teď mohu s klidným svědomím říci, že se to akci Legendy, která probíhala v sobotu a neděli v Bohnicích a jíž předcházela naše pozvánka na ní a rozhovor s legendou Johny Hauglandem, povedlo s jen malými výhradami.

Nemá smysl vás unavovat výčtem dorazivších aut, od toho je tu opravdu veliká fotogalerie, mnohem důležitější je v tomto případě duch akce, její atmosféra. Pocity byly zprvu smíšené, nicméně nakonec převládly ty pozitivní a to je pro každého českého automobilového fandu rozhodně skvělá zpráva. Ale ještě než se vrhneme na místo, za zmínku stojí určitě ještě jeden, takový hodně „český“ aspekt.

Už na tiskovce před akcí si mi organizátoři posteskli, že se lidem zdá vstupné 350 korun za osobu drahé. Ne, že by to bylo úplně málo, ale kdo za něj skutečně dal plnou cenu? Málokdo vyrazil sám a rodinná vstupenka pro dva dospělé (a až tři děti) stála už pouze 550 Kč, což je myslím snesitelné. Byli jste někdy v poslední době třeba v zoo?

Ale pojďme proběhnout parkem, jenž je skutečně obrovský (oficiálně se hovoří o 64 hektarech, některé části ale byly nepřístupné) a má tak potenciál pojmout v budoucnu při dalších ročnících ještě více krásných aut a motorek. Dost zásadní roli pochopitelně hraje první dojem a ten se opravdu vydařil, na volném prostranství se v sekci Legendy shromáždila nemalá část největších lákadel akce – ne náhodou je najdete hned v první části fotogalerie a v této čestné části jste mohli vidět i expozici vozů, která vytvořil designér Václav Král, za to jednoznačně palec nahoru.

Pak ovšem nadšení poněkud opadlo, to když jsem se rázem ocitnul na showroomech Mercedesu, BMW, Subaru, Audi, VW atakdále, nacpaných vesměs úplně obyčejnými dopravními prostředky. Nevím, zda je to běžná praxe i v Goodwoodu, úlitba VIP vystavovatelům nebo prostředek, jak snížit náklady na pořádání akce, ale prostě si myslím, že návštěvník výstavy Legendy nemá zájem vidět Mercedes GL nebo BMW X1, zvláště když se jedná o značky, které dokáží i dnes nabídnout modely, tématicky se hodící v této akci, provoněné benzinem, poněkud více. To třeba takový prodejce Citroënu se na svém plácku vyloženě bál, trávník tam ušlapaný nebyl ani trochu. Nebo proč historická Volva, která by se dala spočítat na prstech jedné ruky, nesdílela prostor s těmi současnými, jako tomu bylo u jiných značek?

Parádní naopak byly expozice klubové, nechyběly klasické „ameriky“, sekce Fordů Mustang, příznivců Ferrari, Porsche, ale třeba i Lotusu a pochopitelně Tatry, porůznu byly v parku rozesety i zástupci dalších existujících, ale i (ne)dávno zaniklých značek, zanesených v mapě v sekcích Veteráni. Vlastní sekci měly i motocykly, na výstavní ploše se zajímavým způsobem doplňovaly klasické stroje s novými, ale většina z nich byla ukryta pod stanem, jenž poněkud komplikoval focení, bylo tedy třeba vstřebávat dojmy zejména očima.

Součástí Legend byla též dětská zóna, ale právě proto, že jsem na akci vyrazil s celou rodinou, jsem se jí velkým obloukem vyhnul, přece jen jsem chtěl stihnout projít celý areál, což se ale nakonec ani nepodařilo, protože jeho tvar asi vylučuje možnost nalezení nějakého systém, jako vše projít, aniž by bylo nutné nachodit desítky kilometrů a asi málokomu se podařilo nevynechat ani jedinou expozici. Stánek s dámskou kosmetikou nepočítám…

Bez čeho by Legendy neměly ani náhodou takový „flair“, jaký měly, byla v goodwoodském stylu postavená trať, na níž se v pravidelných intervalech proháněly závodní speciály, obsazené v řadě případů legendami (Blomqvist, Haugland, Enge…), veterány a sportovní vozy. Bylo tedy možné si vychutnat i jejich zvuk a rychlost, což je v některých případech opravdový zážitek. V místním kině mělo také probíhat promítání filmů a reportáží, ale po pěti hodinách chození a focení (a to se nám navíc podařilo i část parku nedopatřením minout), už energie na doprovodný program nezbývala. Tak třeba příští rok.

Jestli se povede trošku lépe vyřešit navigaci v areálu, „vyštípat“ nepatřičné vozy, přilákat další legendy a kluby a objednat stejně ideální počasí, jako letos, mohly by se možná Legendy stát vyhlášenou akcí dokonce i v celoevropském měřítku. …a kdoví, možná se propříště povede i dát některým, vesměs silně zanedbaným, objektům v areálu novou fasádu a okna… Držím palce a opravdu se těším se na příští ročník. Pokud jste si ten letošní nemoudře nechali ujít, příště byste tu chybu udělat neměli.

Foto: autor a Pavel Vraný

Spolupracujeme s TipCars.com
EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá

Spojené státy a Čína se dohodly, že prozatím nenaplní své…

Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník

Lány oseté žlutě kvetoucí rostlinou budí v Česku kritiku…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Včera

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod palbou kritiky kvůli bezpečnosti

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod…

Mexická letecká společnost, jejíž letoun se zřítil v pátek u kubánské metropole Havany, čelila v posledních…

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Američanka Meghan Markle, nyní již manželka britského prince Harryho a vévodkyně ze Sussexu, dala světu na…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Real ztratil s Villarrealem, Torres se loučil dvěma góly

SESTŘIHY: Real ztratil s Villarrealem, Torres se…

Fotbalisté Realu Madrid zakončili španělskou ligu remízou 2:2 na hřišti Villarrealu, když v závěru neudrželi…

Dočkalova show v USA! Kritizovali ho jen hrdinové z Twitteru, řekl kouč

Dočkalova show v USA! Kritizovali ho jen hrdinové z…

Jakoby se vrátil do časů, kdy dirigoval sparťanská a reprezentační představení. Bořek Dočkal zažil v neděli ráno…

 

Reflex.cz

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít při cestování po Evropě

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít…

Pokud přemýšlíte, kam se vypravit na výlet a nechcete opouštět Evropu, zkuste se inspirovat nápady…