16.6. 2014 Michal Fokt

Fotoreportáž: Motoristická slavnost Legendy 2014

 

Navštívili jsme první ročník velké, ryze české motoristické akce Legendy, která proběhla o uplynulém víkendu v areálu bohnické léčebny. Nebyli jste? Velká škoda.

Snahy udělat velkou akci, zaměřenou na auta, schopná vyvolat nějaké emoce, tu už byly několikrát, ale pokaždé to ztroskotalo. Jako by Česku nebylo přáno mít vlastní Goodwood Festival of Speed, proto jsem velmi rád, že teď mohu s klidným svědomím říci, že se to akci Legendy, která probíhala v sobotu a neděli v Bohnicích a jíž předcházela naše pozvánka na ní a rozhovor s legendou Johny Hauglandem, povedlo s jen malými výhradami.

Nemá smysl vás unavovat výčtem dorazivších aut, od toho je tu opravdu veliká fotogalerie, mnohem důležitější je v tomto případě duch akce, její atmosféra. Pocity byly zprvu smíšené, nicméně nakonec převládly ty pozitivní a to je pro každého českého automobilového fandu rozhodně skvělá zpráva. Ale ještě než se vrhneme na místo, za zmínku stojí určitě ještě jeden, takový hodně „český“ aspekt.

Už na tiskovce před akcí si mi organizátoři posteskli, že se lidem zdá vstupné 350 korun za osobu drahé. Ne, že by to bylo úplně málo, ale kdo za něj skutečně dal plnou cenu? Málokdo vyrazil sám a rodinná vstupenka pro dva dospělé (a až tři děti) stála už pouze 550 Kč, což je myslím snesitelné. Byli jste někdy v poslední době třeba v zoo?

Ale pojďme proběhnout parkem, jenž je skutečně obrovský (oficiálně se hovoří o 64 hektarech, některé části ale byly nepřístupné) a má tak potenciál pojmout v budoucnu při dalších ročnících ještě více krásných aut a motorek. Dost zásadní roli pochopitelně hraje první dojem a ten se opravdu vydařil, na volném prostranství se v sekci Legendy shromáždila nemalá část největších lákadel akce – ne náhodou je najdete hned v první části fotogalerie a v této čestné části jste mohli vidět i expozici vozů, která vytvořil designér Václav Král, za to jednoznačně palec nahoru.

Pak ovšem nadšení poněkud opadlo, to když jsem se rázem ocitnul na showroomech Mercedesu, BMW, Subaru, Audi, VW atakdále, nacpaných vesměs úplně obyčejnými dopravními prostředky. Nevím, zda je to běžná praxe i v Goodwoodu, úlitba VIP vystavovatelům nebo prostředek, jak snížit náklady na pořádání akce, ale prostě si myslím, že návštěvník výstavy Legendy nemá zájem vidět Mercedes GL nebo BMW X1, zvláště když se jedná o značky, které dokáží i dnes nabídnout modely, tématicky se hodící v této akci, provoněné benzinem, poněkud více. To třeba takový prodejce Citroënu se na svém plácku vyloženě bál, trávník tam ušlapaný nebyl ani trochu. Nebo proč historická Volva, která by se dala spočítat na prstech jedné ruky, nesdílela prostor s těmi současnými, jako tomu bylo u jiných značek?

Parádní naopak byly expozice klubové, nechyběly klasické „ameriky“, sekce Fordů Mustang, příznivců Ferrari, Porsche, ale třeba i Lotusu a pochopitelně Tatry, porůznu byly v parku rozesety i zástupci dalších existujících, ale i (ne)dávno zaniklých značek, zanesených v mapě v sekcích Veteráni. Vlastní sekci měly i motocykly, na výstavní ploše se zajímavým způsobem doplňovaly klasické stroje s novými, ale většina z nich byla ukryta pod stanem, jenž poněkud komplikoval focení, bylo tedy třeba vstřebávat dojmy zejména očima.

Součástí Legend byla též dětská zóna, ale právě proto, že jsem na akci vyrazil s celou rodinou, jsem se jí velkým obloukem vyhnul, přece jen jsem chtěl stihnout projít celý areál, což se ale nakonec ani nepodařilo, protože jeho tvar asi vylučuje možnost nalezení nějakého systém, jako vše projít, aniž by bylo nutné nachodit desítky kilometrů a asi málokomu se podařilo nevynechat ani jedinou expozici. Stánek s dámskou kosmetikou nepočítám…

Bez čeho by Legendy neměly ani náhodou takový „flair“, jaký měly, byla v goodwoodském stylu postavená trať, na níž se v pravidelných intervalech proháněly závodní speciály, obsazené v řadě případů legendami (Blomqvist, Haugland, Enge…), veterány a sportovní vozy. Bylo tedy možné si vychutnat i jejich zvuk a rychlost, což je v některých případech opravdový zážitek. V místním kině mělo také probíhat promítání filmů a reportáží, ale po pěti hodinách chození a focení (a to se nám navíc podařilo i část parku nedopatřením minout), už energie na doprovodný program nezbývala. Tak třeba příští rok.

Jestli se povede trošku lépe vyřešit navigaci v areálu, „vyštípat“ nepatřičné vozy, přilákat další legendy a kluby a objednat stejně ideální počasí, jako letos, mohly by se možná Legendy stát vyhlášenou akcí dokonce i v celoevropském měřítku. …a kdoví, možná se propříště povede i dát některým, vesměs silně zanedbaným, objektům v areálu novou fasádu a okna… Držím palce a opravdu se těším se na příští ročník. Pokud jste si ten letošní nemoudře nechali ujít, příště byste tu chybu udělat neměli.

Foto: autor a Pavel Vraný

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 





 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Dnes 19:00

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Dortmund dal šest gólů a dál vede ligu. Hoffenheim porazil Schalke

SESTŘIHY: Dortmund dal šest gólů a dál vede ligu.…

Fotbalisté Hoffenheimu s Pavlem Kadeřábkem v sestavě porazili v šestém kole německé ligy Schalke 2:0 a posunuli…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala v Plzni

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…