Hackeři oklamali Autopilota od Tesly. Hodně se nadřeli, výsledek je přesto nejistý
Praxe je taková, že když přijdete na trh s něčím novým a revolučním, vznikne spousta „iniciativ“ za účelem hledání chyb. Něco takového v současné době prožívá automobilka Tesla Motors, jejíž systém autonomního řízení skutečně ještě nějaké mouchy má. Nedávná smrtelná nehoda, která vznikla kvůli tomu, že Model S prostě „neviděl“ vedle jedoucí kamion, zřejmě navedla tým výzkumníků z USA a Číny k netradičnímu testu. Chtěli dokázat, že lze systém vyřadit i jinak než jeho vlastní chybou.
Autopilot od Tesly pracuje s ultrazvukovými senzory, radarem a kamerou. Že se v blízkosti vozu objevuje překážka, kterou je třeba pouze na určitou vzdálenost dojet nebo předjet, se dozvíte na displeji v přístrojovém štítu (stejně jako u běžných adaptivních tempomatů se zobrazí silueta dalšího vozu). Tým výzkumníků v prvním případě použil radarovou rušičku (zařízení tak velké, že by muselo být v běžném provozu umístěno například na vozíku automobilu jedoucího před teslou), po jejímž zapnutí a odrušení vln překážka z displeje přístrojového štítu skutečně zmizela. Problém je však v tom, že vůz i vozík v experimentu stály na místě a nebylo tak dokázáno, že by tesla do vozíku skutečně narazila.
Druhým pokusem se koumáci snažili oklamat ultrazvukové senzory, které má dneska v podstatě každý vůz, který dokáže při couvání z parkovacího místa detekovat objekty přibližující z levé či pravé strany. Ani v tomto případě se tesla nehýbala. Bezprostředně před ní stála rušička vln, kterou výzkumníci za pomoci počítače naprogramovali tak, aby si vůz myslel, že jde o pohybující se objekt. Podle serveru Wired.com stálo zařízení pouhých 40 dolarů, tedy necelou tisícovku, náklady na tento pokus tedy byly ve srovnání s první zkouškou minimální. Rušička radaru totiž dohromady vyšla na skoro 4,5 milionu korun a rozhodně nejde o zařízení, které si jenom tak strčíte do kapsy.
Je ale ještě snazší způsob, jak ultrazvukové senzory vyřadit z provozu – pohlcuje je totiž i běžná tlumicí pěna, kterou bývají vystlány například přepravní boxy pro drahá elektronická zařízení. Tento problém se nicméně netýká pouze automobilů Tesla, ale všech, které tyto senzory používají .
Oklamat kameru bylo na první pohled o dost snazší, chce to ale přesnou „ruku“ a v praxi je takový pokus neproveditelný. Výzkumníci přímo do čočky kamery svítili ostrým světlem a laserem, nicméně přišli na to, že kdykoliv kamera nevidí, vyřadí se Autopilot z provozu a předá řízení řidiči. Opět to není pouze problém tesly, ale i dalších výrobců, kteří využívají kamery k chodu nejrůznějších systémů. Například Subaru a EyeSight nebo přepínání dálkových světel u luxusních aut. Kamery bývají umístěny za čelním sklem a jejich funkci dokážou omezit například nečistoty, námraza nebo nevhodně umístěný „ťukanec“ od odlétávajících kamínků.
Experiment výzkumníků měl dobrý základ, v praxi však nedokázal, že by tesla do překážky před sebou po postupném vyřazení radaru, ultrazvukových senzorů a kamery skutečně narazila. Problematice se budeme dále věnovat, v nejbližší době například prostřednictvím rozhovoru s právníkem, který popisuje úskalí autonomních vozidel.