Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda CB1300: svalovec po plastice

Tomáš Votruba
Diskuze (4)
Model CB1300 od Hondy patří k velkým a klasickým naháčům, který prošel v poslední době nutnou modernizací. Nyní Honda představuje i polokapotovanou verzi „S“, kterou ocení motorkáři s cestovatelskými sklony.

Model CB1300 od Hondy patří k velkým a klasickým naháčům, který prošel v poslední době nutnou modernizací. Nyní Honda představuje i polokapotovanou verzi „S“, kterou ocení motorkáři s cestovatelskými sklony.

Velké naháč od Hondy neboli „big bike“ má na trhu velkou tradici. Model CB1000 se bez větších změn prodával cca 10 let, až v roce 2002 přišla změna, to když Suzuki přišla s modelem GSX 1400. Konkurence nemohla na něco podobného stačit, dokonce i Yamaha zůstala se svou XJR pozadu. Klasický vzhled v této kategorii prodává, proto musela Honda zvětšit objem a zmodernizovat techniku motoru.

Rozšíření bohatého rodokmenu

V roce 2003 se tedy v showroomech objevil nový model CB1300. Řadový čtyřválec už nebyl chlazen vzduchem, ale kapalinou, tudíž k lítosti všech zmizelo klasické žebrování. Další novinkou bylo použití elektronického vstřikování PGM-FI, což výrazně zlepšilo odezvu na plyn a snížilo spotřebu. Za motorem nepokulhává ani podvozek, dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek je stabilní a zcela odpovídá naturelu motorky.

Design největšího cébéčka zůstal zachován, tento naháč patří ke klasice a na cestě mu to náramně sluší. Dominantním prvkem je přední kulaté světlo s čirým sklem, zadek má špičatý sportovní střih s moderním světlem z LED diod. Dojem monstróznosti dotváří vedle motoru také objemná 21litrová nádrž, široké sedlo s velkým prostorem pro pilota i spolujezdce. Nesmíme vynechat dvojici pochromovaných budíků s digitálním ukazatelem paliva, teploty chladicí kapaliny, počítadlem ujetých kilometrů a sadou obvyklých kontrolek.

Omlazení přišlo loni

Poslední modernizace této klasické motorky proběhla loni na podzim ku příležitosti mnichovského veletrhu INTERMOT 2004. V modelovém ročníku 2005 tak přichází populární „big bike“ s několika změnami. V první řadě je to přítomnost systému ABS, který se objevil už loni například v modelu CBF600. Honda totiž plánuje mít u většiny svých modelů do roku 2007 antiblokovací systém. Kvůli zeštíhlení motorky byl přepracovány boční kryty pod sedlem a nádrží, což má umožnit jezdcům menšího vzrůstu lépe dosáhnout na zem a mít tak motorku pod větší kontrolou.

U třináctistovky také došlo k přeprogramování vstřikovací jednotky PGM-FI, což má za cíl lepší odezvu plynu v menších rychlostech. Výkon čtyřválce o objemu 1300 cm3 je solidních 85 kW/115 koní při 7 500 ot./min, důležitý je spíše točivý moment, který dává motorce sílu a pružnost, ten je zde skoro „automobilový“, už při 5 500 otáčkách za minutu má jezdec k dispozici 117 Nm. S plynulým nárůstem výkonu je tato honda jako dělaná na jízdu po zadním. Převodovka je bohužel jen pětistupňová, pneumatiky mají rozměr 120/70 R17 (vpředu) a 180/55 R17 vzadu. Hmotnost bez náplní se pohybuje okolo 235 kilogramů.

Novinka: verze „S“ s polokapotáží

Motorky kategorie „naked“ nejsou předurčeny pro zdolávání větších vzdáleností, i když nabízí nadprůměrné pohodlí, jezdec totiž postrádá ochranu před větrem a nepřízní počasí. Honda ovšem myslí i na tuto skupinu zákazníků, a tak před několika dny zveřejnila informace o modelu CB1300S. Písmeno „S“ neznamená nic jiného, než že se jedná o polokapotovanou verzi naháče CB1300. Motorka dostala novou masku, hranaté světlo, větrný štítek a může vyrazit do světa.

Design je sice velmi fádní, u klasického naháče CB ovšem jiná cesta zřejmě nevede. Honda tvrdí, že designéři se inspirovali u závodních motocyklů osmdesátých let, motocykl totiž připomíná závodní verzi modelu CB1100RD z roku 1983. Polokapotáž pomáhá hlavně v rychlostech přes 160 km/h, v těchto rychlostech už musí jezdcův trup na naháči odolávat velkým turbulencím. Dalším důkazem o cestovním nadáním velkého cébéčka je podsedadlový prostor s kapacitou 11,4 litru, kam v pohodě schováte U-zámek, doklady, rukavice, pláštěnku, mapy atd. No řekněte, nenechali byste se zlákat menším výletem? Já tedy ano.

Tomáš Votruba
Diskuze (4)