Honda v Česku couvla s elektromobilem e:Ny1. Není pro něj vhodná doba
Na druhý pokus japonské automobilky o čistě elektrický vůz si v Česku musíme nechat zajít chuť. Alespoň prozatím. Uvedení Hondy e:Ny1 bylo totiž odloženo na poslední chvíli.
Dotace ve výši až 200.000 Kč bez DPH na koupi elektrického vozu na úvěr se v Česku pomalu rozjíždějí. Drtivá většina automobilek si od tohoto kroku slibuje boom prodejů, které zatím zaostávají za západními trhy. Na nich však lokálně bezemisní auta často podporují právě státní subvence, nižší daně a další bonusy. A bez nich zájem zákazníků není takový, jak si možná úředníci v Bruselu mysleli.
S ohledem na očekávaný start širšího zájmu o tento pohon na českém trhu trochu nekoresponduje s rozhodnutím Hondy, jejíž tuzemské zastoupení mělo tento pátek novinářům představit elektrický crossover e:Ny1. Jenže osm dní před tiskovou konferencí nám do e-mailu přišla zpráva o tom, že uvedení vozu na český trh se odsouvá na vhodnější dobu, kdy bude možné lépe využít jeho prodejní potenciál.
Automobilka se místo toho rozhodla upřednostnit trhy s větším potenciálem, zatímco u nás se chce nyní soustředit na hybridní SUV ZR-V, HR-V a CR-V. Tahle trojice loni z celkových 812 registrovaných exemplářů na českém trhu tvořila 573 vozů.
Honda e:Ny1 sice silně připomíná zmíněné HR-V, stojí ovšem na zcela jiné platformě e: N Architecture F pro bateriová vozidla se zvýšenou torzní tuhostí skeletu. Její hmotnost je ze 47 procent tvořena vysokopevnostními ocelovými plechy. K pohonu slouží vpředu umístěný elektromotor se 150 kW a 310 Nm, který roztáčí výhradně přední kola. Akumulátor se slušnou kapacitou 68,8 kWh vystačí až na 412 kilometrů, přičemž pokud při nabíjení využijete stejnosměrný proud s nabíjecím výkonem 78 kW, lze baterii nabít z 10 na 80 procent za 45 minut.