TEST Honda ZR-V 2.0 i-MMD Hybrid – Zapomeňte na malý kufr, tady jde o něco jiného!
Japonci letos v létě vstoupili na evropský trh s novým kompaktním SUV, které sice nevyrazí dech velikostí kufru ve srovnání s hlavním konkurentem na českém trhu, ale zaujme sofistikovanými technologiemi pohonu i jízdními vlastnostmi. Jaká je nová Honda ZR-V?
Design, interiér
Honda počátkem letošního léta začala v Evropě prodávat nové kompaktní SUV, kterým rozšiřuje svou nabídku v obchodně nejlukrativnějším segmentu vozů SUV nižší střední třídy. Hlavním cílem značky je vyplnit pomyslnou mezeru mezi kompaktnějším modelem HR-V a vlajkovým SUV CR-V. V Česku i dalších zemích Evropy se tak začíná prodávat nová Honda ZR-V s technikou převzatou z nejmodernějšího hybridního Civicu.
Vzpomínám si, že když jsem se už letos v červnu poprvé svezl novou Hondou ZR-V po španělských horských silnicích, příjemně mě překvapila jako jeden z řidičsky nejpříjemnějších kompaktních crossoverů dneška. K tomu se však vrátím až později, protože nejprve si „ZR-Véčko“ představíme z hlediska designu, výbavy i technologií. Důležitou skutečností je, že většinu z toho sdílí se zatím nejnovějším českým Autem roku.
Novinka značky naživo působí až „americkým dojmem“. Ano, zřejmě to zní trochu zvláštně, ale asi neexistuje lepší přirovnání. Nové ZR-V totiž vypadá jako skoro všechna japonská auta pro globální trhy, zejména ten severoamerický. Nevypadá špatně, ale na zadek se z toho prostě neposadíte. Je konzervativní a zbytečně nevyčnívá z davu, protože design není to nejdůležitější, co má zákazníkům nabídnout.
Zvenku je nepochybně usedlejší než sourozenec HR-V, ale v kabině působí mnohem hodnotněji. Moderní architektura interiéru se inspiruje tou v nejmodernějším Civicu, která je jednou z těch nejkrásnějších v dnešních normálních autech. Palubní deska s horizontální lištou s výdechy ventilace má jednoduché a elegantní tvary, ovládací prvky jsou situované směrem k posádce na předních sedadlech, a dokonce tu je i klasické ovládání klimatizace.
Japonci stále respektují filozofii, že řidič má při jízdě koukat na silnici. V ZR-V tak komfortní výbavu neovládáte moderním dotykem na centrální displej infotainmentu jako u evropských konkurentů. Multimediální systém Honda Connect+ umí jen základní funkce a v jednoduché grafice, pocitově až zastaralé, se snadno zorientujete. Ve všech výbavách má standardní 9“ obrazovku, kterou v nejvyšší výbavě Advance doplňuje 10,2“ digitální přístrojový štít.
V nižších výbavách Elegance a Sport je přístrojovka „ZR-Véčka“ vybavena pouze 7“ obrazovkou kombinovanou s analogovým rychloměrem. Pro jednodušší život ve městech i na dlouhých cestách je ZR-V standardně vybaveno mobilní konektivitou služeb Apple CarPlay a Android Auto. K dispozici je vám i bezdrátové nabíjení mobilního telefonu se standardem Qi nebo dva nabíjecí USB porty.
A jaká je ergonomie a praktičnost? Přední sedadla jsou příjemně pohodlná, ale v zadní části bohužel nejsou šikovná sklopná sedadla Magic Seats, známá z jiných modelů značky. Konstruktéři současně upřednostnili vnitřní prostor pro posádku před zavazadlovým prostorem. Sice se i dozadu komfortně posadí dospělé osoby, ale kufr disponuje základním objemem pouze 380 litrů, který schránka pod podlahou rozšiřuje o dalších 10 litrů.
Automobilka uvádí, že nová Honda ZR-V má o dvacet procent větší zavazadlový prostor než menší sourozenec HR-V. Na největší konkurenci v Česku to však nestačí – Škoda Karoq nabízí solidních 521 litrů, díky nimž japonského vyzyvatele doslova strčí do kapsy. Až když začneme řešit techniku a jízdní vlastnosti, začneme objevovat schopnosti, které Japonci umějí lépe než většina evropských konkurenčních výrobců.
Motor, jízdní vlastnosti
Už v úvodu jsem uvedl, že nová Honda ZR-V je sourozencem nejmodernější jedenácté Hondy Civic. Kompaktní SUV zakládá na stejné podvozkové platformě Honda Architecture a s tradičnějším hatchbackem sdílí také nejmodernější hybridní technologii e:HEV. A teď je ideální příležitost připomenout, že se se jménem HR-V prodává i v Severní Americe a Číně, ale zatímco tam nabízí i čistě spalovací jednotky, v Evropě ji můžete mít pouze elektrifikovanou.
Technickým základem Hondy ZR-V je atmosférický dvoulitrový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu. S přímým vstřikováním benzinu a dvěma elektromotory disponuje kombinovaným maximálním výkonem 135 kW (184 koní) a točivým momentem 315 newtonmetrů. ZR-V je dále vybaveno lithium-ion akumulátorem a automaticky přepíná mezi čistě elektrickým, hybridním nebo konvenčním pohonem bez jakéhokoli zásahu řidiče. A je to jeden z nejlépe fungujících hybridů na dnešním trhu.
Už v Civicu jsem si všiml, že i zpoza volantu se musíte opravdu soustředit na jízdu, abyste poznali, na jaký typ pohonu zrovna jedete. Dokonce i ZR-V standardně jezdí na elektřinu a k připojování nebo odpojování spalovacího motoru dochází bez sebemenších záškubů. Aktuální práci benzinového dvoulitru poznáte pouze podle akustického projevu. Ve městech většinou jezdíte na elektřinu a spalovací jednotka se připojuje při potřebě většího výkonu nebo vyšší rychlosti, třeba na dálnicích.
V Hondě při vývoji zapracovali na vylepšení spalovacího motoru, aby dosáhli vyšší špičkové tepelné účinnosti 41 procent. S novou strukturou spalovací jednotky dosáhli rychlejšího a účinnějšího spalování pro vyšší točivý moment. Katalyzátor se nově aktivuje v nižších teplotách, tvary sacích kanálů prošly optimalizací a v ZR-V se objevuje i nejnovější verze inteligentní napájecí jednotky IPU a nová řídicí jednotka PCU.
Spojení spalovacího motoru se dvěma elektromotory přináší přijatelnou dynamiku, s jakou budete bezpečně předjíždět, ale opravdu vysokými rychlostmi nikoho neohromíte. Hybridní Honda ZR-V zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí pouze 173 km/h. Mnohem důležitější je tady spotřeba paliva, která se pohybuje okolo kombinovaných šesti litrů. Během týdenního testování jsme s cestováním ve městě i po dálnicích dosáhli průměru 5,9 l/100 km.
Evropští zástupci Hondy před našimi prvními jízdami ve Španělsku připomenuli, že kompaktní „ZR-Včko“ je druhým modelem značky s hliníkovými pádly pod volantem. Tím vůbec prvním byl novodobý supersport Honda NSX. Pokud jste se právě nadchli pro svobodnou volbu manuálního řazení, bohužel vás zklamu. Pádla v ZR-V slouží pro nastavení rekuperace elektrické energie a nejčastěji je využijete při sjíždění dlouhých klesání.
S okamžitým odpichem elektromotoru se přitom můžete pohybovat městským provozem s překvapivým tempem a pomůže vám i při výjezdech ze zatáček. Zejména vedle dnešních emisně otupělých neelektrifikovaných aut hybrid od Hondy působí příjemně svižně a reaguje na přidání plynu bez sebemenších zpoždění.
A to vše zažijete v jednom z řidičsky nejpříjemnějších kompaktních SUV dneška. Inženýři jej vybavili přední nápravou typu McPherson, nezávislým zadním víceprvkovým zavěšením a ve všech výbavách jej obouvají na 18“ kola s pneumatikami o rozměru 225/55. Při plynulé a citlivé jízdě se ani moc nenaklání a ani ve vyšším tempu není přehnaně nedotáčivé. V režimu Sport se mu přiostří reakce na plyn, a když zvolníte, můžete si užít celkově komfortní nastavení podvozku.
Závěr
Nová Honda ZR-V je dalším hráčem v obrovském segmentu kompaktních SUV, v němž už teď najdeme obrovský výběr. Je kultivovaná, komfortní a úsporná, protože je vybavena technologicky sofistikovaným hybridním pohonem s příjemnou spotřebou paliva, která se příliš nemění v závislosti na aktuálním zatížení. Reálných šest litrů dosáhnete velmi snadno, aniž byste se museli snažit jezdit „na spotřebu“.
Ve srovnání s hlavní konkurencí, jakou v Česku je domácí Škoda Karoq, však trochu zklame celkovou praktičností a menším zavazadelníkem. Potenciální zájemce přitom může odradit i vyšší cenou, ale už v základní výbavě má LED světlomety, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní tempomat, parkovací kameru nebo parkovací senzory vpředu a vzadu.
Hlavní konkurent: Škoda Karoq | Honda ZR-V 2.0 i-MMD Hybrid | Škoda Karoq 2.0 TSI DSG 4x4 |
Typ motoru | zážehový čtyřválec + 2x elektromotor | zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem (ccm) | 1993 | 1984 |
Nejvyšší výkon (kW) | 135 | 140 |
Nejvyšší toč. moment (Nm) | 315 | 400 |
Maximální rychlost (km/h) | 173 | 211 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s) | 7,9 | 7 |
Spotřeba kombinovaná (l/100 km) | 5,8 | 7,8 |
Emise CO2 (g/km) | 104 - 165 | 176 |
Zavazadlový prostor (l) | 380 | 521 |
Cena (Kč) | 939.900 | 1.015.900 |
Za nejlevnější Hondu ZR-V ve standardní výbavě Elegance zaplatíte 939.900 Kč. Pokročilejší prostřední výbava Sport stojí od 989.900 Kč a za vrcholnou specifikaci Advance zaplatíte minimálně 1.039.900 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 939.900 Kč (2.0 i-MMD/135 kW Elegance) |
Základ s testovaným motorem | 939.900 Kč (2.0 i-MMD/135 kW Elegance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.039.900 Kč (2.0 i-MMD/135 kW Advance) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.057.800 Kč (2.0 i-MMD/135 kW Advance) |
Plusy
- Efektivní hybrid
- Prostorný interiér
- Příjemné jízdní vlastnosti
- Bohatá základní výbava
Minusy
- Zastaralý infotainment
- Malý zavazadlový prostor
- Absence praktických zadních sedadel Honda Magic Seats
- Vyšší základní cena