13.3. 2013 Michal Fokt

Honda Civic 2013: Malý diesel přichází. Ceny a jízdní dojmy

 

Honda pro modelový rok 2013 obohacuje nabídku modelu Civic nejen o nové prvky výbavy, ale také o dlouho očekávaný malý turbodiesel 1.6 i-DTEC Earth Dreams, jenž jsme měli možnost krátce vyzkoušet.

Zejména pro Evropu určený kompakt Honda Civic deváté generace vstupuje do svého prvního inovovaného modelového roku od uvedení na trh v roce 2012 s celou řadou drobných vylepšení a novou verzí výbavy Lifestyle.

Honda zareagovala na kritiky nepřehledného komunikačního rozhraní iMID a nejen že jeho strukturu zjednodušila, ale nově lze na jeho displeji přepínat všechny údaje palubního počítače jediným tlačítkem. Navíc lze i jednoduše resetovat denní počítadla kilometrů klasickým kolíčkem.

Nově se ve výbavě objevuje funkce světlometů „follow-me-home“, kdy dojde ke zhasnutí světlometů se zpožděním. Přibylo i nouzové rozsvícení brzdových světel při prudkém brzdění, byť funguje na můj vkus až moc citlivě.

Zapracovalo se i na aerodynamice. Křidélka na zadních blatnících, zlepšující aerodynamiku, která měly dosud pouze naftové verze, jsou nyní standardem pro všechny modely a mají nový tvar, stejně jako deflektory u všech čtyř kol.

Základní výbava Comfort má pro MY2013 navíc tempomat s omezovačem rychlosti a možnost doobjednání zimního paketu s vyhřívanými sedadly a ostřikovači světlometů, který je k mání i pro Sport, jenž přichází v základu s Bluetooth hands free.

Možnost jen minimální individualizace Honda dohání přidáním další specifikace Lifestyle, čímž se nabídka verzí rozšiřuje na pět. V tomto provedení už jsou vyhřívaná sedadla standardem, stejně jako vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, tmavá boční zadní okna, parkovací senzory vpředu i vzadu a bixenony s automatickým přepínáním dálkových světel. Za příplatek 25.000 Kč lze mít kožený interiér nebo za 45.000 korun HDD navigaci. Prémiový audiosystém je nyní schopný přijímat digitální vysílání DAB/DAB+, což platí i pro top verzi Executive, která zůstala beze změn.

Ceny všech verzí najdete níže v tabulce, současně stále platí akční nabídka na skladové vozy modelového roku 2012.

Nejzásadnější novinkou je ovšem příchod malého turbodieselu 1,6 i-DTEC nové generace balíčku technických řešení Earth Dreams, jenž je odpovědí na Skyactiv od Mazdy. Parametry jsou už notoricky známé, ale pro pořádek – 88 kW při 4000 otáčkách, 300 N.m při 2000 otáčkách, kombinovaná spotřeba 3,6 l na 100 km, zrychlení 0-100 km/h za 10,2 s a maximální rychlost 207 km/h. Je k mání ve všech výbavových verzích kromě Executive a z nižších verzí Comfort a Sport vystrnadil větší motor 2,2 i-DTEC, jenž zůstává dostupný pouze pro základní S a pro vrcholné varianty Lifestyle a Executive.

Inovativní technická řešení motoru 1,6 i-DTEC Earth Dreams by vydaly na nikterak stručný samostatný článek, za všechny jmenujme nízkou váhu motoru, jenž má oproti většímu 2,2 i-DTEC o masivních 47 kg méně, má být nejlehčím motorem této kubatury s váhou podobnou spíše konkurenčním benzinovým motorům, jimž se má vyrovnat i nízkými třecími ztrátami. Současně by se měl vyznačovat malými vibracemi a nízkou hlučností, podpořenou ještě hi-tech řešením, vyhrazeným dosud pouze pro luxusní vozy aktivním potlačováním hluku ANC, použitým poprvé v BOSE audiosysému Hondy Legend – prostě prvotřídní kolekce klasických nej, která slyšíme na tiskovkách dnes a denně. Ale co realita?

I pokud od Hondy v oblasti motorů vždy tak nějak samozřejmě očekáváte hodně, budete z 1,6 i-DTEC nadšení – má potenciál zanechat podobně silný dojem jako před lety 2,2 i-CTDi. Lidé od Hondy nám chvíli před jízdou nastartovali motor, aby se trochu prohřál, dost možná ale i proto, abychom si jej poslechli na volnoběh. Přišel jsem k autu zezadu a teprve ve chvíli, kdy jsem se dostal na úroveň zadních dveří, jsem zaslechl, že je nastartováno. Motor má jemný, „měkký“ zvuk a minimální vibrace a obecné označení „traktor“ na něj rozhodně nesedí.

Už při zařazení zpátečky projevil spoustu chuti do života a překvapovat nepřestal ani při jízdě dopředu. Jako každý správný maloobjemový diesel spolupracuje už od 1400 otáček, kdy přestává klepat a začíná svižně akcelerovat a následně má před sebou více než 2500 otáček plynulého nárůstu dynamiky. Červené pole začíná až ve 4500/min, po překonání čtyřtisícové hranice ale už se dynamika nezlepšuje. Toto spektrum tedy lze využít, pokud se při řazení „zapomenete“, ale přeřazovat ve čtyřech tisících bohatě stačí.

Takto se dá popsat takřka každý moderní malý diesel. V čem ovšem Civic vyniká, že rychlost reakcí a (nejen) pocitová lehkost běhu. Rychlost, s jakou se roztočí turbo už kolem 2000/min, je famózní a současně nedojde k postupnému, ale velice rychlému nástupu dynamiky. Pokud se dá o nějakém malém dieselu říci, že jde o „ostrý“ motor, pak je to právě 1,6 i-DTEC.

V nízkých otáčkách je velmi tichý a v kabině se začíná ozývat až kolem 3000 otáček, při zapnutém autorádiu se jeho projev i díky zmíněnému Active Noise Cancellation systému ještě do jisté míry potlačí.

Motor pracuje s vylepšenou a odlehčenou šestistupňovou manuální převodovkou, která má na diesel neuvěřitelně hladký chod, přičemž přesnost a minimální vůle v kulise jsou u Hondy standard a v kombinaci s rychle reagujícím plynem si tak lze případně dopřávat i meziplyny. Při ostré jízdě na okreskách v okolí Karlštejna s využitím plné dynamiky 120koňového motoru palubní počítač ukázal 9,2 l na 100 km, při úsporné jízdě pak přesně polovinu - 4,6 l.

Motor 1,6 i-DTEC zatěžuje příď o 70 kg více, než benzinový motor 1,8 i-VTEC, na silnici to ale asi nebude příliš znát. Přestože byly obuty zimní pneumatiky a silnice vlhká, Civic byl spíše neutrální, než nedotáčivý a podvozek má stále velmi podobnou míru hravosti a jistoty jako s osmnáctistovkou, takže bylo i svezení se slabší dieselovou motorizací překvapivě zábavné. Zachován byl i znamenitý jízdní komfort, typický pro aktuální generaci japonského hatche.

Zrovna u Hondy, která byla dlouhá léta čtyřválcovým svatým grálem fandů benzinových motorů, je to velmi překvapivé, ale konkurence se dnes musí bát zejména její nabídky turbodieselů. Ovšem pokud předvede podobný um i na chystané škále benzinových Earth Dreams motorů, mají se nejspíš na co těšit i „skalní“.

Honda Civic 9G - akční ceny na českém trhu
Motor1,4i-VTEC1,8i-VTEC1,8i-VTEC1,6 i-DTEC2,2i-DTEC
Převodovka6M6M5AT6M6M
Zdvihový objem [cm3]13391799179915872199
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]73/6000104/6500104/650088/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4800174/4300174/4300300/2000350/2000-2750
Max. rychlost [km/h]187215210207217
Zrychlení 0-100 km/h [s]138,710,410,28,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,45,86,33,64,2
Cena S [Kč]379.900,-429.000,-459.000,-464.000,-499.000,-
Cena Comfort [Kč]399.900,-449.000,-479.000,-484.000,--
Cena Sport [Kč]434.000,-479.000,-509.000,-514.000,--
Cena Lifestyle [Kč]-529.000,-559.000,-564.000,-599.000,-
Cena Executive [Kč]-579.000,-609.000,--649.000,-
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Honda Český trh

 

Přidat názorDiskuse: Honda Civic 2013: Malý diesel přichází.…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Honda Civic Type R se rozloučí limitkou Black Edition Honda Civic Type R se rozloučí limitkou Black Edition

Posledních 100 vyrobených exemplářů ostrého Civicu…

Honda Civic Type R Prototype: Nová japonská bestie dorazí už za rok Honda Civic Type R Prototype: Nová japonská bestie dorazí už za rok

Honda překvapila a premiéru sériového hatchbacku Civic…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…