13.3. 2013 Michal Fokt

Honda Civic 2013: Malý diesel přichází. Ceny a jízdní dojmy

 

Honda pro modelový rok 2013 obohacuje nabídku modelu Civic nejen o nové prvky výbavy, ale také o dlouho očekávaný malý turbodiesel 1.6 i-DTEC Earth Dreams, jenž jsme měli možnost krátce vyzkoušet.

Zejména pro Evropu určený kompakt Honda Civic deváté generace vstupuje do svého prvního inovovaného modelového roku od uvedení na trh v roce 2012 s celou řadou drobných vylepšení a novou verzí výbavy Lifestyle.

Honda zareagovala na kritiky nepřehledného komunikačního rozhraní iMID a nejen že jeho strukturu zjednodušila, ale nově lze na jeho displeji přepínat všechny údaje palubního počítače jediným tlačítkem. Navíc lze i jednoduše resetovat denní počítadla kilometrů klasickým kolíčkem.

Nově se ve výbavě objevuje funkce světlometů „follow-me-home“, kdy dojde ke zhasnutí světlometů se zpožděním. Přibylo i nouzové rozsvícení brzdových světel při prudkém brzdění, byť funguje na můj vkus až moc citlivě.

Zapracovalo se i na aerodynamice. Křidélka na zadních blatnících, zlepšující aerodynamiku, která měly dosud pouze naftové verze, jsou nyní standardem pro všechny modely a mají nový tvar, stejně jako deflektory u všech čtyř kol.

Základní výbava Comfort má pro MY2013 navíc tempomat s omezovačem rychlosti a možnost doobjednání zimního paketu s vyhřívanými sedadly a ostřikovači světlometů, který je k mání i pro Sport, jenž přichází v základu s Bluetooth hands free.

Možnost jen minimální individualizace Honda dohání přidáním další specifikace Lifestyle, čímž se nabídka verzí rozšiřuje na pět. V tomto provedení už jsou vyhřívaná sedadla standardem, stejně jako vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, tmavá boční zadní okna, parkovací senzory vpředu i vzadu a bixenony s automatickým přepínáním dálkových světel. Za příplatek 25.000 Kč lze mít kožený interiér nebo za 45.000 korun HDD navigaci. Prémiový audiosystém je nyní schopný přijímat digitální vysílání DAB/DAB+, což platí i pro top verzi Executive, která zůstala beze změn.

Ceny všech verzí najdete níže v tabulce, současně stále platí akční nabídka na skladové vozy modelového roku 2012.

Nejzásadnější novinkou je ovšem příchod malého turbodieselu 1,6 i-DTEC nové generace balíčku technických řešení Earth Dreams, jenž je odpovědí na Skyactiv od Mazdy. Parametry jsou už notoricky známé, ale pro pořádek – 88 kW při 4000 otáčkách, 300 N.m při 2000 otáčkách, kombinovaná spotřeba 3,6 l na 100 km, zrychlení 0-100 km/h za 10,2 s a maximální rychlost 207 km/h. Je k mání ve všech výbavových verzích kromě Executive a z nižších verzí Comfort a Sport vystrnadil větší motor 2,2 i-DTEC, jenž zůstává dostupný pouze pro základní S a pro vrcholné varianty Lifestyle a Executive.

Inovativní technická řešení motoru 1,6 i-DTEC Earth Dreams by vydaly na nikterak stručný samostatný článek, za všechny jmenujme nízkou váhu motoru, jenž má oproti většímu 2,2 i-DTEC o masivních 47 kg méně, má být nejlehčím motorem této kubatury s váhou podobnou spíše konkurenčním benzinovým motorům, jimž se má vyrovnat i nízkými třecími ztrátami. Současně by se měl vyznačovat malými vibracemi a nízkou hlučností, podpořenou ještě hi-tech řešením, vyhrazeným dosud pouze pro luxusní vozy aktivním potlačováním hluku ANC, použitým poprvé v BOSE audiosysému Hondy Legend – prostě prvotřídní kolekce klasických nej, která slyšíme na tiskovkách dnes a denně. Ale co realita?

I pokud od Hondy v oblasti motorů vždy tak nějak samozřejmě očekáváte hodně, budete z 1,6 i-DTEC nadšení – má potenciál zanechat podobně silný dojem jako před lety 2,2 i-CTDi. Lidé od Hondy nám chvíli před jízdou nastartovali motor, aby se trochu prohřál, dost možná ale i proto, abychom si jej poslechli na volnoběh. Přišel jsem k autu zezadu a teprve ve chvíli, kdy jsem se dostal na úroveň zadních dveří, jsem zaslechl, že je nastartováno. Motor má jemný, „měkký“ zvuk a minimální vibrace a obecné označení „traktor“ na něj rozhodně nesedí.

Už při zařazení zpátečky projevil spoustu chuti do života a překvapovat nepřestal ani při jízdě dopředu. Jako každý správný maloobjemový diesel spolupracuje už od 1400 otáček, kdy přestává klepat a začíná svižně akcelerovat a následně má před sebou více než 2500 otáček plynulého nárůstu dynamiky. Červené pole začíná až ve 4500/min, po překonání čtyřtisícové hranice ale už se dynamika nezlepšuje. Toto spektrum tedy lze využít, pokud se při řazení „zapomenete“, ale přeřazovat ve čtyřech tisících bohatě stačí.

Takto se dá popsat takřka každý moderní malý diesel. V čem ovšem Civic vyniká, že rychlost reakcí a (nejen) pocitová lehkost běhu. Rychlost, s jakou se roztočí turbo už kolem 2000/min, je famózní a současně nedojde k postupnému, ale velice rychlému nástupu dynamiky. Pokud se dá o nějakém malém dieselu říci, že jde o „ostrý“ motor, pak je to právě 1,6 i-DTEC.

V nízkých otáčkách je velmi tichý a v kabině se začíná ozývat až kolem 3000 otáček, při zapnutém autorádiu se jeho projev i díky zmíněnému Active Noise Cancellation systému ještě do jisté míry potlačí.

Motor pracuje s vylepšenou a odlehčenou šestistupňovou manuální převodovkou, která má na diesel neuvěřitelně hladký chod, přičemž přesnost a minimální vůle v kulise jsou u Hondy standard a v kombinaci s rychle reagujícím plynem si tak lze případně dopřávat i meziplyny. Při ostré jízdě na okreskách v okolí Karlštejna s využitím plné dynamiky 120koňového motoru palubní počítač ukázal 9,2 l na 100 km, při úsporné jízdě pak přesně polovinu - 4,6 l.

Motor 1,6 i-DTEC zatěžuje příď o 70 kg více, než benzinový motor 1,8 i-VTEC, na silnici to ale asi nebude příliš znát. Přestože byly obuty zimní pneumatiky a silnice vlhká, Civic byl spíše neutrální, než nedotáčivý a podvozek má stále velmi podobnou míru hravosti a jistoty jako s osmnáctistovkou, takže bylo i svezení se slabší dieselovou motorizací překvapivě zábavné. Zachován byl i znamenitý jízdní komfort, typický pro aktuální generaci japonského hatche.

Zrovna u Hondy, která byla dlouhá léta čtyřválcovým svatým grálem fandů benzinových motorů, je to velmi překvapivé, ale konkurence se dnes musí bát zejména její nabídky turbodieselů. Ovšem pokud předvede podobný um i na chystané škále benzinových Earth Dreams motorů, mají se nejspíš na co těšit i „skalní“.

Honda Civic 9G - akční ceny na českém trhu
Motor1,4i-VTEC1,8i-VTEC1,8i-VTEC1,6 i-DTEC2,2i-DTEC
Převodovka6M6M5AT6M6M
Zdvihový objem [cm3]13391799179915872199
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]73/6000104/6500104/650088/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4800174/4300174/4300300/2000350/2000-2750
Max. rychlost [km/h]187215210207217
Zrychlení 0-100 km/h [s]138,710,410,28,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,45,86,33,64,2
Cena S [Kč]379.900,-429.000,-459.000,-464.000,-499.000,-
Cena Comfort [Kč]399.900,-449.000,-479.000,-484.000,--
Cena Sport [Kč]434.000,-479.000,-509.000,-514.000,--
Cena Lifestyle [Kč]-529.000,-559.000,-564.000,-599.000,-
Cena Executive [Kč]-579.000,-609.000,--649.000,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 

Přidat názorDiskuse: Honda Civic 2013: Malý diesel přichází.…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Honda Civic Type R se rozloučí limitkou Black Edition Honda Civic Type R se rozloučí limitkou Black Edition

Posledních 100 vyrobených exemplářů ostrého Civicu…

Honda Civic Type R Prototype: Nová japonská bestie dorazí už za rok Honda Civic Type R Prototype: Nová japonská bestie dorazí už za rok

Honda překvapila a premiéru sériového hatchbacku Civic…

 



 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…