TEST Honda Civic sedan 1.8 ES (AT) – pohodlí až na prvním místě
Honda Civic to není jen UFO připomínající hatchback nebo divoký Type-R, ale také příjemně pohodlný a celkem nenápadný sedan, který může být vybaven automatickou převodovkou.
Současnou generaci Hondy Civic sedan s motorem 1.8 jsme již jednou měli k dispozici a psali jsme o ní v testu Honda Civic sedan 1,8 – Američan.
Čtyřdveřový model se stupňovitou zádí je pravým opakem svých sourozenců s pětidveřovými a třídveřovými karoseriemi. Ti na sebe stále dokáží poutat pozornost, především svým vzhledem, nebo v případě již zmiňovaného modelu Type-R, i dosahovanými výkony, kdekoliv se objeví, přestože již dávno nepatří mezi žhavé novinky, které právě opustily záři reflektorů některého ze světových autosalonů. Vedle nich působí elegantní Civic sedan s čtyřdveřovou karoserií zcela nenápadně.
Na českém trhu je tento model nabízen ve dvou stupních výbavy s motorem 1.8 i-VTEC, který je kombinován s manuální šestistupňovou převodovkou nebo samočinnou pětistupňovou převodovkou, která umožňuje změny rychlostních stupňů páčkami pod volantem. Vedle osmnáctistovky je nabízeno také hybridní provedení IMA, kombinující benzinový motor o objemu 1,3 l s integrovaným elektromotorem.
Nyní jsme měli k dispozici automobil, který na první pohled vypadal téměř identicky, jako již testovaný vůz. Při pohledu do interiéru, ale bylo jasné, že je zde jeden zásadní rozdíl, kterým je automatická převodovka, na níž se dnes zaměříme.
Asi každému je na první pohled jasné, že Civic sedan není žádný ostrý sportovec, ale především pohodlný dopravní prostředek. S interiérem, který se nabídkou prostoru pro cestující klidně může poměřovat i s některými zástupci vyšší třídy, a automatickou převodovkou, je zcela jasné, že pohodlí se v tomto modelu skloňuje ve všech pádech.
Zážehový čtyřválec 1.8 i-VTEC poskytuje maximální výkon 103 kW (140 k) při 6300 ot./min a točivý moment 174 Nm při 4300 ot./min. Sílu motoru přenáší k předním kolům pětistupňová automatická převodovka, která svou práci odvádí více než dobře.
Ti, kteří chtějí sami vládnout nad změnou rychlostních stupňů mohou řadit pomocí páček pod volantem a připadat si v pětimístném pohodlném sedanu jako piloti formule 1, ale pravděpodobně si na tuto možnost ani nevzpomenou, jestliže nechají změny rychlostních stupňů na převodovce. Ta se totiž chová tak trochu jako jasnovidec a provádí změny rychlostních stupňů prakticky vždy v ten správný okamžik. Řidič se tak může starat pouze o plynový a brzdový pedál, otáčet volantem a ještě se přitom kochat krajinou.
Spolucestující se budou určitě kochat s ním, přitom si užívat v pohodlných sedadlech a možná, že mezi nimi vznikne hádka o místa na zadním sedadle, které přestože je pohodlné jako pohovka, poskytuje i dostatečné boční vedení a pasažér se z něj nevykulí v první ostřeji projeté zatáčce. Navíc budou mít vzadu dostatek prostoru na nohy i skuteční dlouháni.
Ale zpět k motoru a převodovce. Asi většinu zájemců o automobil s automatickou převodovkou odradí strach z vysoké spotřeby paliva. U tohoto Civicu sedan jsou tyto obavy téměř zbytečné. Samozřejmě, že pokud budete chtít jezdit stále s plynovým pedálem u podlahy, nebude se Civic stydět a řekne si i o více než 10 litrů paliva na 100 km jízdy, ale vzhledem ke skutečnosti, že sedan vybízí spíše k pohodové jízdě krajinou, než k pokusům o zdolání rekordu v přesunu z bodu A do bodu B, můžete počítat se spotřebou mezi 7 a 8 litry paliva na 100 km. Nám počítač Civiku ukazoval po týdenním testu průměrnou spotřebu 7,3 l/100 km.
Závěr
Jestliže, se zajímáte o sedany, máte rádi pohodlí a řadící páka pro vás nepředstavuje nutnost, bez níž nedokážete žít, měli by jste si alespoň domluvit zkušební jízdu s Hondou Civic sedan s automatickou převodovkou. Japonské automobilce se totiž podařilo tímto modelem vyvíjeným především pro severoamerický trh, vytvořit skutečně příjemný a pohodlný cestovní automobil nižší střední třídy, který svého majitele vytáhne z uniformity panující na českých silnicích, ale zároveň na sebe neupozorňuje, tak jako jeho příbuzné modely.
Jestliže budou vaše cesty směřovat nejčastěji do měst a jejich okolí, vyplatí se připlatit 30 tisíc korun za pomalejší, ale v městském provozu podstatně úspornější hybridní Civic.
Související články:
První cena vozu539 000 (1.8 LS)
První cena vozu s testovanou motorizací539 000 (1.8 LS)
Základní cena testovaného vozu629 000 (1.8 ES)
Cena testovaného vozu vč. příplatků629 000 (1.8 ES)
Plusy
- Atraktivní design
- Komfortně naladěný podvozek
- Přesné řízení
- Příjemná automatická převodovka
- Dobře utlumený benzínový motor
- Dobrá ergonomie
- Komfortní sedačky
- Vnitřní prostor
Minusy
- Kufr je zvenku možné otevřít jen klíčkem
- Větší náklony v zatáčkách