Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Civic v ČR už i s turbodieselem

Michal Fokt
Diskuze (0)
Milovníci přeplňovaných vznětových motorů nyní mohou zavítat i k prodejcům Hondy. Hatchbacky Civic se totiž nyní nabízejí se zajímavým turbodieselem 1.7 CTDi.

Honda má image výrobce špičkových benzinových motorů, který donedávna nechtěl o turbodieselech ani slyšet. Poprvé se s tímto druhem spalovacích motorů seznámila, kdy před lety montovala do vozů Accord a Civic jednotky firmy Rover, ty se však kvůli svým „kvalitám“ nesetkaly u zákazníků Hondy s úspěchem, nyní tedy přichází nová éra.

Ke spolupráci na turbodieselu pro Civic si Honda přizvala firmu Isuzu, která nejen že má v této oblasti dlouholeté zkušenosti, ale navíc patří do koncernu GM, kterému Honda dodává šestiválcové motory, kooperace tedy zřejmě byla součástí smlouvy. Předmětem zájmu se stal turbodiesel o objemu 1,7 l vyráběný v Polsku, který je dobře znám z Opelu Astra, v němž se vyznačuje nízkou spotřebou a solidní dynamikou. Jeho parametry 55 kW při 4400/min a 165 N.m při 1800/min se však výrobci sportovně laděných vozů moc nezamlouvaly, proto se na něm patřičně „vyřádil“. Z původní jednotky zbyl pouze blok motoru a tělo katalyzátoru, vše ostatní prošlo úpravami, kterých třeba jen na hlavě byla téměř stovka, nové jsou i písty, ojnice a mnoho dalších dílů. Na rozdíl od zážehových motorů, při jejichž vývoji pravděpodobně partnery nepotřebuje, u turbodieselu si přizvala renomované specialisty – třeba vstřikovací systém common rail spolu s řídící jednotkou pocházejí od Bosche, převodovka zase od japonské firmy ISZ Fujisawa.

Kromě systému vysokotlakého vstřikování disponuje jednotka Honda-Isuzu turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek (VTG), ale také systémem dvoustupňového proudění vzduchu v sání (VSS), které má obdobnou funkci jako proměnná délka sacího traktu u zážehových motorů. Tyto modifikace vedly k získání výkonu 74 kW při 4400/min a točivého momentu 220 N.m při 1800/min – znovu připomínáme, že jde o objem pouze 1,7 l! S touto jednotkou Honda Civic zrychlí z 0 na 100 km/h za pozoruhodných 11,4 s a dokáže jet rychlostí 182 km/h. Kombinovaná spotřeba přitom činí pouhých 5,0 l, ve městě si vůz řekne o 6,3 l a mimo něj spálí jen 4,4 l na 100 km.

S vozem Honda Civic 1.7 CTDi jsme najeli při prvním seznámení lehce přes 100 km, a překvapil nás hned několikrát. Předně svým překvapujícím zátahem již od 1900/min, ovšem dále též ochotou nechat se vytočit až k červenému poli při 5000/min, přičemž výborně spolupracoval do 4600/min. Do 3600/min byl velmi dobře odhlučněn, teprve nad touto hranicí se začal výrazněji ozývat, kolem 4400/min však už o sobě dával pořádně vědět, v těchto oblastech otáček se však uživatel turbodieselů moc často nepohybuje. Při rychlosti 130 km/h motor točil rovných 3000/min, což je velmi vzdáleno od „hlučné zóny“, navíc i v této rychlosti spontánně reagoval na sešlápnutí plynu, jako by netušil, že jeho obdobně výkonná, ale i slabší konkurence má objem o dvě až tři „deci“ větší. Na velmi dobré jízdní vlastnosti Civiku o něco těžší jednotka neměla negativní vliv. Pokud se při redakčním testu potvrdí i avizovaná spotřeba, stane se Honda Civic velmi překvapivě černým koněm nižší střední třídy i mezi naftovými konkurenty. Zvláště když nejlacinější třídveřový hatchback s motorem 1.7 CTDi stojí 494 000 Kč a pětidveřový 515 000 korun, což z Civiku dělá jednu z nejvýhodnějších nabídek mezi obdobně výkonnou konkurencí, která ještě navíc vykazuje vesměs papírově vyšší spotřebu.

Michal Fokt
Diskuze (0)