Honda Dualnote/Acura DN-X (2001-2002): Hybridní supersport byl zvláštní nejen čtyřmi dveřmi

 

Hybridy dnes bereme takřka jako samozřejmost. Kromě japonské Toyoty se jejich vývoji věnovala i Honda. V roce 2001 představila předobraz dnešní NSX, jen měl nějak moc dveří...

Honda na autosalonu v Tokiu 2001 prezentovala kromě dalších novinek i koncept Dualnote. Čím byl zajímavý? Šlo o hybrid s tříapůllitrovým benzinovým vidlicovým šestiválcem umístěným podélně před zadní nápravou a trojicí elektromotorů. Že připomínal techniku aktuální druhé NSX? Jistě! Jenže přišel v době, kdy ještě běžela produkce té původní... A navíc se dovnitř vešla hned čtveřice lidí! Ti našli místo v samostatných rudých anatomických sedačkách.

Honda ale tehdy nabízela první generaci Insightu (ta debutovala v roce 1999) a i Civic už měl hybridní verzi IMA (Integrated Motor Assist). Proto přišla V6 IMA Dualnote, jak zněl plný název auta. Honda se rozhodla přetavit své dosavadní zkušenosti se složitým hybridním pohonným ústrojím do auta, které od ní tak nějak všichni očekávali – pořádného sporťáku.

V6 a tři elektromotory

Atmosférický čtyřventilový dvouvačkový motor i-VTEC přesného objemu 3474 cm3 (průměr 90 x 91 mm) poskytoval sám o sobě 224 kW (304 koní), trojice elektrických jednotek kombinovanou hodnotu vyhnala až na 298 kW (405 k). Jediný rozdíl je dnes v tom, že agregát druhé NSX disponuje dvěma turby. Pohonné jednotky pracovaly všechny společně, dva elektromotory poháněly přední kola a třetí spolu se spalovacím (nacházel se mezi ním a převodovkou) zadní, šlo tedy o čtyřkolku. Koncepce pohonu byla na začátku milénia považována ještě za unikátní, dnes už překvapí málokoho... Systém IMA používal ultrakapacitor, který se dobíjel regenerativním brzděním.

Podvozek s nezávislým zavěšením pomocí dvojitých lichoběžníků měl mimochodem rozvor 2870 mm. 1400 kg vážící Dualnote se chlubila tabulkovou spotřebou 5,6 l/100 km, zatímco současný supersport dle metodiky EPA spálí 11,2 l, tedy dvojnásobek.

Navigace a noční vidění

Byla tedy praktičtější než NSX, nabídla dva páry dveří, neměly kliky, ovládaly se dotykem. Chyběla klasická vnější zpětná zrcátka, ta nahradily kamery. Karoserie kombinovala lehký hliník a kompozity, auto bylo jen 4390 mm dlouhé, 1830 mm široké a 1215 mm nízké. Vyspělou aerodynamiku jasně ukazoval součinitel odporu vzduchu 0,23. Interiér překypoval množstvím displejů i prvky z leštěného hliníku včetně pedálů, středové konzoly a části volantu vypadá futuristicky i dle současných standardů, jen zobrazovací technika za sedmnáct let trochu pokročila.

Infračervené kamery uměly skenovat silnici před řidičem (možná spíše pilotem) včetně detekce chodců a jiných pohybujících se objektů, což přišlo vhod hlavně v noci, ano, honda měla noční vidění s výstražnou zvukovou signalizací. Coby jejich výstup sloužila obrazovka, která byla umístěna v jeho zorném poli. Obsahovala i navigační šipky. Přístroje, jinak rozdělené na tři části a vyvinuté ve spolupráci s NTT (Nippon Telegraph and Telephone) uměly zobrazovat i volitelná data včetně základních (rychlost, otáčky...), byly plně konfigurovatelné a samozřejmost už tehdy představovalo hlasové ovládání funkcí, stejně jako upozornění na příchozí e-maily a SMS. Ta zprostředkovával výklopný displej ve středové konzole.

Automat a asistenty

Zajímavostí byla i převodovka. Ač měl volič klasické samočinné volby P, R, N a D, navíc tu byla ještě spodní poloha M – ano, správně, manuální řazení. V něm fungovalo ústrojí jako šestistupňové polosamočinné po vzoru monopostů formule 1, tedy bez spojky, jednotlivé rychlosti se řadily na volantu. Řízení, ovládání plynového pedálu i decelerace probíhaly bez tradiční mechanické vazby, tedy „po drátech“. Dva v přídi umístěné akutátory přebíraly impulsy od řídícího modulu, který jim říkal, jak mají přední nápravu natočit. Podobně fungoval i elektromechanický brzdový systém, který využíval čtveřice vnitřně chlazených kotoučů.

Stabilitě a trakci v zatáčkách pomáhala elektronika ATTS (Active Torque Transfer System), zamezení smyku měl na starosti VSA (Vehicle Stability Assist). Obě vychytávky pracovaly současně a vyhodnocovaly činnost každého jednotlivého kola. Aktivní přední reflektory, respektive jejich horní části pak samy přisvěcovaly na základě údajů z GPS do zatáček, nebylo je tedy nutné přepínat mezi dálkovými a potkávacími.

Ještě tu byly navíc adaptivní tempomat a udržování jízdy v pruhu, součásti balíčku IDS (Intelligent Driver Support). CCD kamery opět snímaly vodorovné značení na dálnicích, vizuálně i akusticky dávaly najevo neúmyslné opuštění a systém už uměl hnout i volantem. Senzory tempomatu udržovaly bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel, zvládly auto přibrzdit, či naopak zrychlit a stálé tempo udržoval laserový radar. Dualnote jezdila na osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami 225/45, respektive vzadu devatenáctipalcových a širších: 255/45.

Se znakem Acury

Na konci března 2002 vydala divize Acura tiskovou zprávu, která se týkala představení nového konceptu DN-X na autosalonu v New Yorku. Nebylo žádným překvapením, že šlo o červeno-stříbrný koncept, který měl oproti Dualnote vlastně jen jiná loga. Dokonce i volant zůstal po japonsku vpravo. Respektive, on to vlastně ani klasický volant nebyl... Vzhledem k tomu, že šlo o sporťák, zdálo se přeznačkování naprosto logické.

Je škoda, že se Dualnote/DN-X nedostala nikdy do výroby, alespoň malosériové. Fanoušci závodních her si ale mohli řídit v sérii Gran Turismo včetně čtvrtého, pátého i šestého dílu, a to v původním bílo-stříbrném provedení, krátce nato byla horní část nalakována červeně. Posloužila jako vývojový odrazový můstek a s její technikou se setkáváme v současnosti, NSX se vyrábí dva roky. Pokrok zkrátka nezastavíte.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst

Poslední týdny je Itálie opět ve středu dění. Roztržky…

Nová kolekce Blažka slaví s pomocí basketbalisty Satoranského úspěch na večírcích NBA Nová kolekce Blažka slaví s pomocí basketbalisty Satoranského úspěch na večírcích NBA

Řekl: „A dost! Už se nechci bavit o minulosti, jak jsem v…

Prodejní ceny bytů v Česku vzrostly ke konci června o 11 procent Prodejní ceny bytů v Česku vzrostly ke konci června o 11 procent

Prodejní ceny bytů v Praze a krajských městech na konci…

Aktiva ČSOB vzrostla na 210 miliard korun, zisk se však propadl o 15 procent Aktiva ČSOB vzrostla na 210 miliard korun, zisk se však propadl o 15 procent

Čistý zisk skupiny ČSOB za tři čtvrtletí klesl meziročně…

 
Zdroj: Motor1. SC.NET, SeriousWheels

Štítky Acura Honda Design Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

 



Honda NSX: Původní koncept dostal jméno těsně před premiérou Honda NSX: Původní koncept dostal jméno těsně před premiérou

Honda v únoru 1989 představila v Chicagu své kladivo na…

Honda NSX Ayrtona Senny jde do dražby Honda NSX Ayrtona Senny jde do dražby

Japonským supersportem, jenž využíval při svém pobytu v…

 



 
Nový Mercedes-Benz GLE odhaluje české ceny. Zatím nabízí dva motory

Nový Mercedes-Benz GLE odhaluje české ceny. Zatím nabízí dva motory

Dnes 15:50

V době zahájení prodeje nabízí nové GLE výběr mezi dvěma motory, benzinovým šestiválcem a naftovým čtyřválcem.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal životopisy: Byl jsem zoufalý

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal…

Dvě chycené penalty, pět čistých kont z šesti ligových zápasů. Brankář Filip Nguyen si aktuálně prožívá svůj…

 

Reflex.cz

Knapová: V kauze Kramný je všechno špatně. Není to žádný lumen, na vraždu elektřinou neměl

Knapová: V kauze Kramný je všechno špatně. Není to…

Petr Kramný od začátku kauzy vystupoval nešťastně, je to nesympatický člověk, ale soudkyně byla od první vteřiny…

Nekrolog: Česká strana sociálně demokratická, zvadlá oranžová růže

Nekrolog: Česká strana sociálně demokratická, zvadlá…

Musím se přiznat, že předsedu české sociální demokracie Jana Hamáčka považuji za slušného člověka. Ovšem taktika…