Honda Dualnote/Acura DN-X (2001-2002): Hybridní supersport byl zvláštní nejen čtyřmi dveřmi

 

Hybridy dnes bereme takřka jako samozřejmost. Kromě japonské Toyoty se jejich vývoji věnovala i Honda. V roce 2001 představila předobraz dnešní NSX, jen měl nějak moc dveří...

Honda na autosalonu v Tokiu 2001 prezentovala kromě dalších novinek i koncept Dualnote. Čím byl zajímavý? Šlo o hybrid s tříapůllitrovým benzinovým vidlicovým šestiválcem umístěným podélně před zadní nápravou a trojicí elektromotorů. Že připomínal techniku aktuální druhé NSX? Jistě! Jenže přišel v době, kdy ještě běžela produkce té původní... A navíc se dovnitř vešla hned čtveřice lidí! Ti našli místo v samostatných rudých anatomických sedačkách.

Honda ale tehdy nabízela první generaci Insightu (ta debutovala v roce 1999) a i Civic už měl hybridní verzi IMA (Integrated Motor Assist). Proto přišla V6 IMA Dualnote, jak zněl plný název auta. Honda se rozhodla přetavit své dosavadní zkušenosti se složitým hybridním pohonným ústrojím do auta, které od ní tak nějak všichni očekávali – pořádného sporťáku.

V6 a tři elektromotory

Atmosférický čtyřventilový dvouvačkový motor i-VTEC přesného objemu 3474 cm3 (průměr 90 x 91 mm) poskytoval sám o sobě 224 kW (304 koní), trojice elektrických jednotek kombinovanou hodnotu vyhnala až na 298 kW (405 k). Jediný rozdíl je dnes v tom, že agregát druhé NSX disponuje dvěma turby. Pohonné jednotky pracovaly všechny společně, dva elektromotory poháněly přední kola a třetí spolu se spalovacím (nacházel se mezi ním a převodovkou) zadní, šlo tedy o čtyřkolku. Koncepce pohonu byla na začátku milénia považována ještě za unikátní, dnes už překvapí málokoho... Systém IMA používal ultrakapacitor, který se dobíjel regenerativním brzděním.

Podvozek s nezávislým zavěšením pomocí dvojitých lichoběžníků měl mimochodem rozvor 2870 mm. 1400 kg vážící Dualnote se chlubila tabulkovou spotřebou 5,6 l/100 km, zatímco současný supersport dle metodiky EPA spálí 11,2 l, tedy dvojnásobek.

Navigace a noční vidění

Byla tedy praktičtější než NSX, nabídla dva páry dveří, neměly kliky, ovládaly se dotykem. Chyběla klasická vnější zpětná zrcátka, ta nahradily kamery. Karoserie kombinovala lehký hliník a kompozity, auto bylo jen 4390 mm dlouhé, 1830 mm široké a 1215 mm nízké. Vyspělou aerodynamiku jasně ukazoval součinitel odporu vzduchu 0,23. Interiér překypoval množstvím displejů i prvky z leštěného hliníku včetně pedálů, středové konzoly a části volantu vypadá futuristicky i dle současných standardů, jen zobrazovací technika za sedmnáct let trochu pokročila.

Infračervené kamery uměly skenovat silnici před řidičem (možná spíše pilotem) včetně detekce chodců a jiných pohybujících se objektů, což přišlo vhod hlavně v noci, ano, honda měla noční vidění s výstražnou zvukovou signalizací. Coby jejich výstup sloužila obrazovka, která byla umístěna v jeho zorném poli. Obsahovala i navigační šipky. Přístroje, jinak rozdělené na tři části a vyvinuté ve spolupráci s NTT (Nippon Telegraph and Telephone) uměly zobrazovat i volitelná data včetně základních (rychlost, otáčky...), byly plně konfigurovatelné a samozřejmost už tehdy představovalo hlasové ovládání funkcí, stejně jako upozornění na příchozí e-maily a SMS. Ta zprostředkovával výklopný displej ve středové konzole.

Automat a asistenty

Zajímavostí byla i převodovka. Ač měl volič klasické samočinné volby P, R, N a D, navíc tu byla ještě spodní poloha M – ano, správně, manuální řazení. V něm fungovalo ústrojí jako šestistupňové polosamočinné po vzoru monopostů formule 1, tedy bez spojky, jednotlivé rychlosti se řadily na volantu. Řízení, ovládání plynového pedálu i decelerace probíhaly bez tradiční mechanické vazby, tedy „po drátech“. Dva v přídi umístěné akutátory přebíraly impulsy od řídícího modulu, který jim říkal, jak mají přední nápravu natočit. Podobně fungoval i elektromechanický brzdový systém, který využíval čtveřice vnitřně chlazených kotoučů.

Stabilitě a trakci v zatáčkách pomáhala elektronika ATTS (Active Torque Transfer System), zamezení smyku měl na starosti VSA (Vehicle Stability Assist). Obě vychytávky pracovaly současně a vyhodnocovaly činnost každého jednotlivého kola. Aktivní přední reflektory, respektive jejich horní části pak samy přisvěcovaly na základě údajů z GPS do zatáček, nebylo je tedy nutné přepínat mezi dálkovými a potkávacími.

Ještě tu byly navíc adaptivní tempomat a udržování jízdy v pruhu, součásti balíčku IDS (Intelligent Driver Support). CCD kamery opět snímaly vodorovné značení na dálnicích, vizuálně i akusticky dávaly najevo neúmyslné opuštění a systém už uměl hnout i volantem. Senzory tempomatu udržovaly bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel, zvládly auto přibrzdit, či naopak zrychlit a stálé tempo udržoval laserový radar. Dualnote jezdila na osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami 225/45, respektive vzadu devatenáctipalcových a širších: 255/45.

Se znakem Acury

Na konci března 2002 vydala divize Acura tiskovou zprávu, která se týkala představení nového konceptu DN-X na autosalonu v New Yorku. Nebylo žádným překvapením, že šlo o červeno-stříbrný koncept, který měl oproti Dualnote vlastně jen jiná loga. Dokonce i volant zůstal po japonsku vpravo. Respektive, on to vlastně ani klasický volant nebyl... Vzhledem k tomu, že šlo o sporťák, zdálo se přeznačkování naprosto logické.

Je škoda, že se Dualnote/DN-X nedostala nikdy do výroby, alespoň malosériové. Fanoušci závodních her si ale mohli řídit v sérii Gran Turismo včetně čtvrtého, pátého i šestého dílu, a to v původním bílo-stříbrném provedení, krátce nato byla horní část nalakována červeně. Posloužila jako vývojový odrazový můstek a s její technikou se setkáváme v současnosti, NSX se vyrábí dva roky. Pokrok zkrátka nezastavíte.

Video

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Námořní doprava se prodraží. Mohou za to přísnější emisní pravidla Námořní doprava se prodraží. Mohou za to přísnější emisní pravidla

Velké lodě budou muset už od příštího roku splňovat…

Wankelův motor na sovětský způsob: Speciální lady používala hlavně tajná služba Wankelův motor na sovětský způsob: Speciální lady používala hlavně tajná služba

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Metro D se začne stavět letos, říká pražský radní  Adam Scheinherr Metro D se začne stavět letos, říká pražský radní Adam Scheinherr

Prioritou pražského náměstka pro dopravu Adama…

Babiš má vrchol za sebou, skončí s ním i ideologie ANO, říká Udženija Babiš má vrchol za sebou, skončí s ním i ideologie ANO, říká Udženija

Vládní koalice ANO a ČSSD vede podle první…

 
Zdroj: Motor1. SC.NET, SeriousWheels

Štítky Acura Honda Design Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 



Honda NSX: Původní koncept dostal jméno těsně před premiérou Honda NSX: Původní koncept dostal jméno těsně před premiérou

Honda v únoru 1989 představila v Chicagu své kladivo na…

Honda NSX Ayrtona Senny jde do dražby Honda NSX Ayrtona Senny jde do dražby

Japonským supersportem, jenž využíval při svém pobytu v…

 



 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Včera

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Je nejdepresivnější den roku! Otestujte se, jestli „depka“ hrozí i vám

Je nejdepresivnější den roku! Otestujte se, jestli…

Vánoční atmosféra je pryč, někteří se vzpamatovávají z finančních výdajů za sváteční dny, počasí je ponuré a k…

Nádhera na nebi: Zatmění Měsíce pomohla v Česku jasná obloha. A bylo na co koukat

Nádhera na nebi: Zatmění Měsíce pomohla v Česku…

V pondělí brzy ráno nastalo úplné zatmění Měsíce, které bylo pozorovatelné v celém průběhu a startovalo bude…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Toronto chce posílit obranu, vezme Gudase?

Přestupy NHL ONLINE: Toronto chce posílit obranu,…

Polovina sezony 2018/19 je za námi a pomalu se ukazuje, komu se základní část povede a komu zase ne. To všechno…

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla. Pardubice vyhrály 6:2!

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla.…

SOUHRN | Po skaplu rozjetého Mountfieldu si smlsli i na lídrovi soutěže. Plzeňští hokejisté v rámci 37. kola…

 

Reflex.cz

Donald Trump s manželkou Melanií jsou nominováni na Zlatou malinu

Donald Trump s manželkou Melanií jsou nominováni na…

Americký prezident Donald Trump i jeho manželka Melanie získali nominace na anticenu Zlatá malina, která se…

Jakub Ondra: Mohl jsem být právník, ale výborně mě živí hraní na ulici. Snad se za mě děti nebudou stydět

Jakub Ondra: Mohl jsem být právník, ale výborně mě…

Jakub Ondra je čtyřiadvacetiletý talent bojující o postup do Eurovize, soutěže, která by mu mohla otevřít dveře…