Honda FCX Clarity – Čistá budoucnost
Nová Honda dostala jméno Clarity, tedy Jasná nebo Průzračná. Možná proto, že produkuje místo zplodin čistou vodu, přesněji vodní pára, takže klidně můžete jejímu výfuku říkat parovod. Pokud vás teď někde kvůli omrzlým uším napadá, jak by FCX Clarity zvládla drsnější klimatické podmínky, i na to má Honda odpověď. Palivový článek V Flow a odvodňovací systém má takovou strukturu, aby řidič bez problémů nastartoval i při teplotách mínus 30 stupňů Celsia. Žádná taková zatěžkávací zkouška však prozatím nehrozí. První vozy bude Honda začátkem příštího roku směrovat do Kalifornie, kde momentálně funguje 25 čerpacích stanic na vodík, a další jsou v plánu. Zákazníci ovšem nebudou mít možnost FCX Clarity koupit. Honda je bude na tři roky pronajímat za 600 dolarů (necelých 11 tisíc Kč) měsíčně.
Kompaktní palivový článek (o 65 procent menší ve srovnání s konceptem) je umístěný uprostřed vozu a vyprodukuje 100 kW (136 k), což je o 14 kW (19 k) více, než měla původní studie. Systém doplňují lithium-ion akumulátory, 171litrová nádrž na vodík a synchronní elektromotor s výkonem 100 kW (136 k) a maximálním točivým momentem 256 Nm. Další elektrickou energii Honda získává regenerací kinetické energie při brzdění nebo zpomalování. Honda uvádí, že jejich novinka je tak úsporná, že když bychom ji chtěli srovnávat s automobilem vybaveným klasickým zážehovým motorem, musel by mít spotřebu 3,46 l/100 km. FCX Clarity umí jezdit rychlostí 160 km/h, což není v kombinaci se zmiňovaným výkonem příliš vysoké číslo, ale vůz je docela veliký. Svými rozměry (4835 x 1845 x 1470 mm) i hmotností (1625 kg) zapadá mezi modely Accord a Legend. V interiéru je místo jen pro čtyři cestující, ale o posádku je postaráno prvotřídně. Auto má adaptivní tempomat, parkovací kameru, připojení Bluetooth, brzdový systém určený ke zmírnění kolize (CMBS), navigaci s informacemi o poloze vodíkových čerpacích stanic nebo klimatizovaná sedadla, na které se (oklikou) podíváme trochu blíže.
U podobně stavěných automobilů bychom neměli koukat pouze na fakt, že z jejich výfuku jde pouze voda, ale hodně důležité je také to, jakým způsobem bylo vyprodukováno palivo. Pokud by totiž vodík někdo vyrobil elektrolytickým rozkladem vody, pomocí elektrické energie z elektrárny spalující hnědé uhlí, ve snižování emisí CO2 bychom daleko nezašli. Honda ovšem tvrdí, že její vozy bude pohánět vodík získaný ze zemního plynu a druhý zdroj používá k elektrolýze energii získanou ze solárních, větrných a vodních elektráren. Ve druhém sledu jsou pak materiály použité při stavbě automobilu. Při jejich zpracování a produkci také vzniká nějaký oxid uhličitý a Honda připomíná, že řeší i tuhle problematiku. Kupříkladu čalounění sedadel a některé panely na dveřích jsou vyrobené z nového bio-materiálu, který má rostlinný základ, ale odolává slunci i namáhání v tahu. A pravdou je, že rostliny při svém růstu CO2 spotřebovávají. Když už jdeme takhle do hloubky, ne, Honda zatím nevysvětlila, jak tyhle nové materiály vyrábí, ani kolik přitom spotřebuje energie a jestli je z čistého zdroje.