reklama


Honda Jazz 1.4 i-VTEC - Čarodějův učeň

Honda Jazz 1.4 i-VTEC - Čarodějův učeň

 
 

Honda Jazz proslula svými v řadě ohledů až téměř kouzelnými schopnostmi. Další generace nečaruje o nic hůř a navíc v magické knize dovedností pár stránek přidala. To zní dost dobře, co říkáte?

Netvrdíme, že musíte po spatření minulé, nebo nové Hondy Jazz propukat v jásot, ale i přesto těmto autům nelze upřít jisté kouzlo i stylistickou výlučnost, i když zrovna od značky Honda by jeden očekával v B segmentu něco jiného, než auto ve stylu minivanu. To však nemění nic na tom, že má novinka poměrně dynamickou vizáž a nevypadá vůbec špatně. Poměrně překvapivé je, že zatímco ambiciózní Accord je vybaven klasickými žárovkami, Jazz má všechna tři brzdová světla tvořena LED.

obrázek [555 x 289]  

Čáry s prostorem

Jazz proslul prostorným interiérem a ten nový na tom není jinak, a to i přesto, že řidič má nyní možnost udělat si mnohem více pohodlí. Volant se nyní dá nastavit i podélně a posaz za ním se o trochu snížil, i když je stále dost vysoký. Na zadních sedadlech je dost místa před koleny i pro hlavu, trochu se zmenšil kufr, ale 335 litrů je stále vynikající hodnota. Navíc je tu stále systém sklápění zadních sedadel Magic Seats, jenž dokáže jedním pohybem změnit Jazz málem ve stěhovací vůz, nebo vytvořit vztyčením sedáků prostor pro převoz vyšších předmětů. A při tom všem mají zadní sedadla delší sedáky i opěradla, takže se na nich sedí pohodlněji, příjemný je i mírný sklon podlahy. Přední sedadla jsou také velkorysejší, mají ale dost měkké čalounění a zhoršilo se i dříve výborné boční vedení. Moderní palubní deska má v sobě něco ze stylu Civicu, ergonomicky je velmi zdařilá a malý volant s tlustým věncem se perfektně drží.

Magie i-VTEC

Z předchozího motoru i-DSI nám zbyl jen hliníkový blok. Čtyřválec, jenž by správně měl být označen 1,3 l (má objem 1339 cm3) dostal systém plynule proměnného časování a zdvihu ventilů i-VTEC a díky tomu dosahuje špičkového výkonu 73 kW při 6000 otáčkách a točivého momentu 127 Nm při 4800 otáčkách. Není tedy divu, že má nejen velmi dobrou pružnost v nízkých a středních otáčkách, ale především starou dobrou honďáckou špičku, o které se předchozímu i-DSIčku ani nesnilo. Od 4000 otáček se dynamika citelně zlepšuje až do 6600 ot/min, kdy zasáhne omezovač. Jen by snad motor mohl být v tomto spektru o něco tišší. Charakter motoru však není jeho jedinou silnou stránkou. Když si budete jeho schopností naplno užívat, můžete se sice dostat i přes 10 litrů, ale běžný jízdní styl znamená spotřebu kolem šesti litrů. Jízda ustálenou devadesátkou vyžaduje při 3200 otáčkách na pětku jen 5,2 l na 100 km a při stotřicítce spálí 6,8 l, tehdy točí rovné 4000. Výbornému motoru sekunduje neméně vydařená pětistupňová převodovka, dráhy jsou krátké, naprosto přesné a změna rychlostí probíhá plynule, hlavice řadicí páky by ale mohla být o trochu masivnější.

obrázek [555 x 379]  

Matoucí kouzlo

Musím se přiznat, že Jazzu na nedávno proběhlé české prezentaci povedlo trochu mě oblafnout, realita se od mých prvních dojmů z podvozku trochu liší. Šasi není naladěno tak komfortně, jak se zprvu tvářilo – vlastně má tlumiče docela tvrdé, takže posádka ví o většině nerovností na silnici, rázy ale do kabiny pronikají pouze od výrazných výtluků a propadlých kanálů. Na druhou stranu má vůz měkčí pružiny, takže se karoserie při prudších pohybech volantu má tendenci rozkývat a na sérii nerovností rozhoupat. Proto překvapí, že se v zatáčkách nenaklání o moc víc než třeba Fiesta, přičemž plavností jízdy a schopností tlumit nerovnosti se jí nevyrovná. Velkou pochvalu zaslouží brzdy za rychlý nástup a dobrý účinek, na jejich ostrost si ale asi zejména řidičky budou nějaký čas zvykat. Zadní náprava Jazzu je velmi stabilní a i ta přední vykazuje překvapivě malou tendenci k nedotáčivosti – kdo by to čekal od auta, které se tváří jako empívíčko... Samotný smyk na limitu přichází plynule, čitelně a není problém se s ním vypořádat. Ani s tím systémem jízdní stability to není tak zlé, se zimními pneumatikami Dunlop Winter Response VSA mnoho důvodů k zásahu nemělo.

obrázek [555 x 293]  

Řízení je velmi přesné a citlivé, ale trochu přeposilované a s 3,4 otáčkami je i navzdory výbornému rejdu opravdu málo strmé, tedy přesněji řečeno hodně nestrmé... Takhle pomalý převod je u městského auta dost zarážející, tedy on by byl zarážející u každého současného vozu. Už původní Jazz měl velmi dobré odhlučnění kol i aerodynamického svistu a v těchto ohledech na něj jeho nástupce úspěšně navazuje, nejvíce tak budete v kabině vnímat motor, ani ten se ale neprojevuje nepříjemně.

Lepší než učitel

Jak už bylo naznačeno v úvodu, Jazzu zůstaly silné stránky jeho předchůdce – variabilní, tichý a prostorný interiér, úsporný motor a sympatický vzhled. Nyní je ale vůz silný i co se jízdních vlastností, řízení a jízdní dynamiky týče. Mezigenerační zhoršení jsme zaznamenali u bočního vedení sedadel a velikosti kufru, ani jedna z těchto věcí ale rozhodně nepatří s ohledem na danou kategorii ke slabinám. Tenhle komplex vlastností jasně říká, že je Jazz jedním z nejsilnějších hráčů segmentu B, dá se ale předpokládat, že spousta lidí vůbec nedostane šanci to zjistit.

V době, kdy základní ceny o třídu větších aut (Focus, Golf, Auris) začínají pod 350 000 korunami, je Jazz „1.4“ za 380. Ano, s velmi slušnou výbavou a výkonným a úsporným motorem, ale kolik lidí asi odolá vábení většího a dospělejšího kompaktu?

obrázek [555 x 285]  
První cena vozu299 000,-Kč (1.2 S, 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací339 000,-Kč (1.4 Comfort, 73 kW)
Základní cena testovaného vozu339 000,-Kč (1.4 Comfort, 73 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků339 000,-Kč (1.4 Comfort, 73 kW)

Plusy

  • Prostorný a variabilní interiér
  • Úsporný a dynamický motor
  • Přesné řízení
  • Krátké a přesné řazení
  • Jízdní vlastnosti
  • Účinné brzdy

Mínusy

  • Malá strmost řízení
  • Nevýrazné boční vedení sedadel
  • Hlučnost motoru ve vysokých otáčkách
  • Nižší kvalita jízdy (tvrdé tlumiče + měkké pružiny)
  • Vysoká cena
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Honda Jazz

Cena v základní výbavě: 379 000 Kč Cena v testované výbavě: 379 000 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, VSA, 6x airbag, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a imobilizérem, el. okna vpředu, el. Ovládané a vyhřívaná zpětná zrcátka včetně sklápění, dvouose stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopná zadní sedadla Magic Seats, kufr s dvojitým dnem a dělicí přepážkou, elektronická klimatizace, metalíza, zrcátka a nárazníky v barvě vozu, Rádio s CD a MP3 s ovládáním na volantu a regulací hlasitosti, AUX vstup, 4 repro, palubní počítač, indikátor doporučeného přeřazení,

Výbava testovaného vozu:základní

Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem? Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

„Musíme začít diverzifikovat!“ pravil kdysi s ustaranou…

Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla

O ukončení devizových intervencí rozhodne centrální banka…

Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména

V případě kandidatury stávajícího ministra obrany Martina…

Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu? Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu?

Spolu s volebním rokem 2017 se vrací do politické diskuze…

 
Technické údaje
Motor Honda Jazz
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1339
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 127 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.7 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 335 / 883
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1146 / 409
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3900
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Honda Jazz
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,73
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Honda Jazz: S bohatou výbavou za 339.000 Kč Honda Jazz: S bohatou výbavou za 339.000 Kč

Výměnou za 339.900 korun je malé japonské MPV vybaveno…

Honda Fit Shuttle: Facelift pro malé japonské kombi Honda Fit Shuttle: Facelift pro malé japonské kombi

Ačkoli nová generace malého crossoveru Honda Fit/Jazz už…

 



 
Opel Crossland X je oficiálně tady. Zmenšená Mokka X jde po krku městským crossoverům

Opel Crossland X je oficiálně tady. Malá Mokka X jde po krku městským crossoverům

Dnes 07:27

Opel oficiálně představil první ze dvou očekávaných SUV. Nový model Crossland půjde po krku městským crossoverům.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou údajů v bance. Co s tím?

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou…

Vyřízení změny záloh na energie, nahlášení změny trvalého pobytu v bance nebo informace o výhodách nových…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama