Honda Jazz 1.4 i-VTEC - Čarodějův učeň

Honda Jazz 1.4 i-VTEC - Čarodějův učeň

 
 

Honda Jazz proslula svými v řadě ohledů až téměř kouzelnými schopnostmi. Další generace nečaruje o nic hůř a navíc v magické knize dovedností pár stránek přidala. To zní dost dobře, co říkáte?

Netvrdíme, že musíte po spatření minulé, nebo nové Hondy Jazz propukat v jásot, ale i přesto těmto autům nelze upřít jisté kouzlo i stylistickou výlučnost, i když zrovna od značky Honda by jeden očekával v B segmentu něco jiného, než auto ve stylu minivanu. To však nemění nic na tom, že má novinka poměrně dynamickou vizáž a nevypadá vůbec špatně. Poměrně překvapivé je, že zatímco ambiciózní Accord je vybaven klasickými žárovkami, Jazz má všechna tři brzdová světla tvořena LED.

obrázek [555 x 289]  

Čáry s prostorem

Jazz proslul prostorným interiérem a ten nový na tom není jinak, a to i přesto, že řidič má nyní možnost udělat si mnohem více pohodlí. Volant se nyní dá nastavit i podélně a posaz za ním se o trochu snížil, i když je stále dost vysoký. Na zadních sedadlech je dost místa před koleny i pro hlavu, trochu se zmenšil kufr, ale 335 litrů je stále vynikající hodnota. Navíc je tu stále systém sklápění zadních sedadel Magic Seats, jenž dokáže jedním pohybem změnit Jazz málem ve stěhovací vůz, nebo vytvořit vztyčením sedáků prostor pro převoz vyšších předmětů. A při tom všem mají zadní sedadla delší sedáky i opěradla, takže se na nich sedí pohodlněji, příjemný je i mírný sklon podlahy. Přední sedadla jsou také velkorysejší, mají ale dost měkké čalounění a zhoršilo se i dříve výborné boční vedení. Moderní palubní deska má v sobě něco ze stylu Civicu, ergonomicky je velmi zdařilá a malý volant s tlustým věncem se perfektně drží.

Magie i-VTEC

Z předchozího motoru i-DSI nám zbyl jen hliníkový blok. Čtyřválec, jenž by správně měl být označen 1,3 l (má objem 1339 cm3) dostal systém plynule proměnného časování a zdvihu ventilů i-VTEC a díky tomu dosahuje špičkového výkonu 73 kW při 6000 otáčkách a točivého momentu 127 Nm při 4800 otáčkách. Není tedy divu, že má nejen velmi dobrou pružnost v nízkých a středních otáčkách, ale především starou dobrou honďáckou špičku, o které se předchozímu i-DSIčku ani nesnilo. Od 4000 otáček se dynamika citelně zlepšuje až do 6600 ot/min, kdy zasáhne omezovač. Jen by snad motor mohl být v tomto spektru o něco tišší. Charakter motoru však není jeho jedinou silnou stránkou. Když si budete jeho schopností naplno užívat, můžete se sice dostat i přes 10 litrů, ale běžný jízdní styl znamená spotřebu kolem šesti litrů. Jízda ustálenou devadesátkou vyžaduje při 3200 otáčkách na pětku jen 5,2 l na 100 km a při stotřicítce spálí 6,8 l, tehdy točí rovné 4000. Výbornému motoru sekunduje neméně vydařená pětistupňová převodovka, dráhy jsou krátké, naprosto přesné a změna rychlostí probíhá plynule, hlavice řadicí páky by ale mohla být o trochu masivnější.

obrázek [555 x 379]  

Matoucí kouzlo

Musím se přiznat, že Jazzu na nedávno proběhlé české prezentaci povedlo trochu mě oblafnout, realita se od mých prvních dojmů z podvozku trochu liší. Šasi není naladěno tak komfortně, jak se zprvu tvářilo – vlastně má tlumiče docela tvrdé, takže posádka ví o většině nerovností na silnici, rázy ale do kabiny pronikají pouze od výrazných výtluků a propadlých kanálů. Na druhou stranu má vůz měkčí pružiny, takže se karoserie při prudších pohybech volantu má tendenci rozkývat a na sérii nerovností rozhoupat. Proto překvapí, že se v zatáčkách nenaklání o moc víc než třeba Fiesta, přičemž plavností jízdy a schopností tlumit nerovnosti se jí nevyrovná. Velkou pochvalu zaslouží brzdy za rychlý nástup a dobrý účinek, na jejich ostrost si ale asi zejména řidičky budou nějaký čas zvykat. Zadní náprava Jazzu je velmi stabilní a i ta přední vykazuje překvapivě malou tendenci k nedotáčivosti – kdo by to čekal od auta, které se tváří jako empívíčko... Samotný smyk na limitu přichází plynule, čitelně a není problém se s ním vypořádat. Ani s tím systémem jízdní stability to není tak zlé, se zimními pneumatikami Dunlop Winter Response VSA mnoho důvodů k zásahu nemělo.

obrázek [555 x 293]  

Řízení je velmi přesné a citlivé, ale trochu přeposilované a s 3,4 otáčkami je i navzdory výbornému rejdu opravdu málo strmé, tedy přesněji řečeno hodně nestrmé... Takhle pomalý převod je u městského auta dost zarážející, tedy on by byl zarážející u každého současného vozu. Už původní Jazz měl velmi dobré odhlučnění kol i aerodynamického svistu a v těchto ohledech na něj jeho nástupce úspěšně navazuje, nejvíce tak budete v kabině vnímat motor, ani ten se ale neprojevuje nepříjemně.

Lepší než učitel

Jak už bylo naznačeno v úvodu, Jazzu zůstaly silné stránky jeho předchůdce – variabilní, tichý a prostorný interiér, úsporný motor a sympatický vzhled. Nyní je ale vůz silný i co se jízdních vlastností, řízení a jízdní dynamiky týče. Mezigenerační zhoršení jsme zaznamenali u bočního vedení sedadel a velikosti kufru, ani jedna z těchto věcí ale rozhodně nepatří s ohledem na danou kategorii ke slabinám. Tenhle komplex vlastností jasně říká, že je Jazz jedním z nejsilnějších hráčů segmentu B, dá se ale předpokládat, že spousta lidí vůbec nedostane šanci to zjistit.

V době, kdy základní ceny o třídu větších aut (Focus, Golf, Auris) začínají pod 350 000 korunami, je Jazz „1.4“ za 380. Ano, s velmi slušnou výbavou a výkonným a úsporným motorem, ale kolik lidí asi odolá vábení většího a dospělejšího kompaktu?

obrázek [555 x 285]  
První cena vozu299 000,-Kč (1.2 S, 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací339 000,-Kč (1.4 Comfort, 73 kW)
Základní cena testovaného vozu339 000,-Kč (1.4 Comfort, 73 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků339 000,-Kč (1.4 Comfort, 73 kW)

Plusy

  • Prostorný a variabilní interiér
  • Úsporný a dynamický motor
  • Přesné řízení
  • Krátké a přesné řazení
  • Jízdní vlastnosti
  • Účinné brzdy

Mínusy

  • Malá strmost řízení
  • Nevýrazné boční vedení sedadel
  • Hlučnost motoru ve vysokých otáčkách
  • Nižší kvalita jízdy (tvrdé tlumiče + měkké pružiny)
  • Vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Honda Jazz

Cena v základní výbavě: 379 000 Kč Cena v testované výbavě: 379 000 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, VSA, 6x airbag, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a imobilizérem, el. okna vpředu, el. Ovládané a vyhřívaná zpětná zrcátka včetně sklápění, dvouose stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopná zadní sedadla Magic Seats, kufr s dvojitým dnem a dělicí přepážkou, elektronická klimatizace, metalíza, zrcátka a nárazníky v barvě vozu, Rádio s CD a MP3 s ovládáním na volantu a regulací hlasitosti, AUX vstup, 4 repro, palubní počítač, indikátor doporučeného přeřazení,

Výbava testovaného vozu:základní

Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 
Technické údaje
Motor Honda Jazz
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1339
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 127 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.7 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 335 / 883
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1146 / 409
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3900
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Honda Jazz
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,73
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Honda Jazz: S bohatou výbavou za 339.000 Kč Honda Jazz: S bohatou výbavou za 339.000 Kč

Výměnou za 339.900 korun je malé japonské MPV vybaveno…

Honda Fit Shuttle: Facelift pro malé japonské kombi Honda Fit Shuttle: Facelift pro malé japonské kombi

Ačkoli nová generace malého crossoveru Honda Fit/Jazz už…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…