Honda N-Box: Praktická krabička řady N v novém
Honda na domácím japonském trhu nabízí i kei cars. Moderní N-series se objevila v prosinci 2011 a zanedlouho se rozrostla do velké rodinky. Ta čítá základní řadu N-Box, retro N-One a jakési MPV N-Wgn (používají se názvy bez pomlček i s nimi). N-Box generace JF1 se nabízel i jako designově odlišené modely Custom, Plus a hlavně svébytný Slash.
Právě „krabici“ (box) střídá nová generace. Jde o typického zástupce třídy kei. Je až s podivem, co dokáží japonští stylisté na omezeném prostoru vymyslet. Pokud chcete postavit minivůz s délkou do 3,4 m danou legislativou, musíte jej zákonitě vyhnat do výšky, až k 1,7 m a vyjde vám prostě krabička na kolečkách... Ale zatraceně praktická! Opět jsou k mání dvě verze: základní a Custom, liší se hlavně stylingem krátkého hranatého čumáčku. Druhá varianta vypadá s chromovanými díly luxusněji a dostala místo úředních samočinných projekčních lamp LEDky.
Důležitý je ovšem zcela nový podvozek a ocelová karoserie, jejíž panely se lepí. Výsledek? Zvýšení tuhosti a redukce váhy ve srovnání s předchůdcem o 80 kg. Přitom už na něm se uplatnila „dieta“ a tyhle krabičky váží hluboko pod tunu. N-Box je logicky pětidveřový, přičemž zadní pár představují „šoupačky“. Ve městě fajn, navíc se majitelé nemusejí prokazovat potvrzením, že u svého domu/bytu mají kde zaparkovat. Ještě ke všemu jsou tenčí, aby se zvýšil prostor pro posádku uvnitř.
I techniku omezují předpisy. To znamená tradiční tříválec DOHC o maximálním objemu 0,66 l. V základní atmosférické verzi má 43 kW (58 k) a 65 N.m. Honda samozřejmě nabídne i turbo variantu s maximálními 47 kW (64 k), více regule nepovolují. U moderních kei cars už tradiční ústrojí CVT pohání buď přední, nebo všechna kola. Volič variátoru je v palubní desce hezky po ruce. Levé, samozřejmě...
Honda u nového N-Boxu vymyslela bezvadnou věc. Přístroje vyvýšila až nad hezký tříramenný volant, pod ně umístila odkládací schránku. Startuje se tlačítkem, spolujezdec má před sebou v patrové palubce zase odkládací poličku, centrální pozici okupuje obrazovka navigace. Prostor pro nohy zadních pasažérů je královský, sedačky (na přání s antivirovým čalouněním) jdou sklopit do roviny, jen s drobným hrbolkem. Ta spolujezdcova rovněž, navíc ji lze i posouvat v dost velkém rozmezí. To se na správný kei car sluší a patří. Vejdou se sem čtyři lidé a hondička může fungovat i jako rodinné auto. Vážně!
Moderní technika se dostává i do tohoto segmentu, takže je k dispozici sada asistenčních systémů Honda Sensing: automatické brzdění, předcházení kolizím i s chodci, prevence špatného startu, čtení dopravních značek, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu... Už ve standardu! A to se rozměry autíčka odhadují určitě bezvadně. Barev karoserie čítá katalog nepočítaně, pro dámy nesmí chybět růžová, má oblíbená oranžová ale chybí. Proč? Odlišný odstín může mít i střecha. Interiéru základních variant dominuje světle béžová, Customům zase černá. Výbavy dostaly kódy G, G-L a G-EX.
Prodej N-Boxu odstartoval 1. září. Nebudu vás unavovat milionovými částkami v jenech, v přepočtu je k mání za ne zrovna malých 275.800 až 414.100 korun. V Evropě si ale nic podobného nekoupíte. Škoda.