17.9. 2017 Jiří Baborský

Jízdní dojmy s Hondou NSX: Hybrid pána pekel

 

Nářez, který Honda NSX předvádí prvních 100 milisekund po přidání plynu, ji prý odlišuje od zbytku světa. Už víme, o čem je řeč.

Hliníková placka NSX z devadesátých let dodnes fascinuje. Navázat na takovou ikonu není vůbec snadné, Honda se o to ale přece jen pokusila. Opět vsadila na pokrokové technologie, úchvatný design a strhující dynamiku. Po dvou hodinách za volantem aby nám doktoři pracně vraceli zpřeházené vnitřnosti zpátky na původní pozice.

Exot exotů

Nejsou to testovací jízdy, na jaké jsme zvyklí. Z Česka jsme do Štýrského Hradce vyrazili jen dva, místo obvyklé flotily stojí na parkovišti jediná Honda NSX a sami lidé z automobilky kolem ní našlapují jako okolo svátosti. V Evropě jezdí jen 200 kousků, náš s výrobním číslem #0000 patří evropské centrále Hondy a je na roztrhání. Dostat se za volant je jako vyhrát ve sportce.

Design karoserie je velmi čistý, prostý nápadných spoilerů, přesto aerodynamicky maximálně účinný. Každý záhyb a skulinka mají funkci, vytvářejí přítlak nebo přivádějí svěží vítr k brzdám či motoru. Nic není samoúčelné. Navzdory výšce jen 1,2 metru se do NSX pohodlně nastupuje, pomáhají tomu sice nudné, ale praktické dveře klasické koncepce. A také kolmé přední sloupky, které jsou díky speciálnímu výrobnímu postupu tenké, a přitom velmi tuhé. Je přes ně skvěle vidět do zatáček, stejně jako přes zrcátka na stopkách a přístrojový štít usazený tak nízko, jak to jen šlo. NSX je zkrátka promyšlené do nejmenšího detailu.

Elektrošok

Vůbec si nepamatuji, že bych Hondě poskytl dlaně k naměření, ale muselo to tak být. Volant mi totiž padne do rukou jako žádný předtím. Posez nemá chybu, místa je tak akorát, materiály představují japonsky svéráznou směsku kvalitní kůže, alcantary a obyčejných plastů. Marně hledáme cokoli připomínající volič převodovky, nalézáme jen tlačítka na středovém tunelu. Startujeme, ale očekávaný ďábel asi zaspal. Zvuk šestiválce je sytý, ve srovnání s randálem BMW M3, Jaguaru F-Type nebo Mercedesu-AMG GT však jako by bylo NSX němé.

Honda NSX: V Evropě dražší, než Porsche 911 Turbo

Seznamovací kilometry městem probíhají podobně jako v Civiku 1.5. Ticho, pohodlí, snadné ovládání. Že by klid před bouří? Každopádně v téhle atmosféře bychom klidně jeli na konec světa. Vážně nám dali skoro šestisetkoňový supersport?

Vývojář Kotaro Yamamoto hovořil o čtyřech autech v jednom. Mezi tichým a závodním nastavením vozu je prý rozdíl 25 decibelů. Otáčíme velkým knoflíkem a vyvoláváme ducha původní Hondy NSX. Řízení ztuhlo, podvozek přitvrdil, automat podřadil, motor si hlasitě zabrblal. Něco se děje! Bez větší psychické přípravy tisknu plyn k podlaze a oči mi lezou z důlků, jako když Tom honí Jerryho. Co to proboha je? Kde se to vzalo? NSX zahučelo jak startující letadlo a se stejnou vervou vystřelilo. Jen vzlétnout. Mám v živé paměti BMW M3 a Audi RS5, ale tohle je mimozemské. Začínám chápat Yamamotových sto milisekund. Co vypadalo jako hláška z prospektu, má najednou jasné kontury. Okamžitý kopanec všech tří elektromotorů, než se probere šestiválcové biturbo, umocní dojem ze zrychlení tak výrazně, že nestačíme ani mrknout a tachometr ukazuje čísla hodná doživotního žaláře.

Otevírá se před námi přehledná táhlá klikatice, a tak jdeme znovu tvrdě na věc. NSX letí jak vyhladovělý gepard za kořistí a nechce se nám věřit, že váží 1,8 tuny. Od volantu vypadá lehké jako pírko. Může za to optimální rozložení hmotnosti, těžiště u asfaltu a samozřejmě unikátní technologie stáčení do zatáčky pomocí předních elektromotorů – o technice ale víc v samostatném bloku.

S každým kilometrem získáváme potřebnou jistotu, zrychlujeme, ale NSX je pořád ledově chladné. V otáčkách sice vzrušeně ječí jako každá správná honda, ale jede jako po kolejích a nedává najevo ani špetku nervozity. Přitom máme regulérně pocit, že rychleji už na horské silnici prostě jet nejde.

Obdivujeme míru pohodlí i ve sportovním nastavení magnetoreologických tlumičů – a to není za Štýrským Hradcem nouze o záplaty. Ve vysokých rychlostech je na nich honda už trošičku nervózní, ale který supersport by nebyl…

Čas změnit názor

Ještě že nás limituje vymezený čas a 59litrová nádrž, jinak bychom nejspíš pořád zrychlovali – a kdo ví, jak by to dopadlo. Tak komplikovaný hybridní řetězec mě původně odrazoval, čekal jsem nežádoucí vedlejší účinky elektriky a celkově nepřirozený charakter, ale NSX rozmetalo moje obavy rychlostí sobě vlastní. Když sedíte za volantem, nemáte důvod přemýšlet, co se zrovna pod vámi děje. Děje se to přirozeně, nenápadně, děsivě rychle, a hlavně zábavně. Tohle je první hybrid, který mě totálně rozsekal. Není divu, že za futuristickou elektrárnu Honda žádá pět milionů. Tady ale přesně víte, za co je platíte. Za opojných prvních 100 milisekund a bleskurychle sebraný řidičák.

Čtyři v jednom

Dominantním kulatým ovladačem na středovém panelu volíte jízdní režim. Jsou mezi nimi takové rozdíly, že můžeme bez nadsázky mluvit o čtyřech autech v jednom.

Quiet Emoce jsou potlačené na nulu. Motor tiše ševelí, vytáčí se jen do čtyř tisíc a jede na spotřebu. Až tři kilometry ujede NSX čistě na elektřinu rychlostí do 80 km/h. Podvozek, řízení i brzdy jsou komfortní jako u obyčejného rodinného auta.

Sport Výchozí nastavení po nastartování, ideální pro každodenní použití. Dostatečně ostrá, ale vyvážená charakteristika vozu.

Sport+ maximální odezva hnacího ústrojí, rychlejší řazení, ostrý zvuk. Přední elektromotory výrazněji pomáhají stáčet auto do zatáčky.

Track Okruhový režim, nejagresivnější nastavení vozu. Pouze v tomto módu lze aktivovat launch control: zašlápnete brzdu, plný plyn, pustíte brzdu a honda vystřelí, jak nejrychleji dokáže. Na rozdíl od konkurentů to můžete s NSX opakovat donekonečna.

Unikátní hybrid pod lupou

Srdcem Hondy NSX je vidlicový šestiválec 3,5 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly uložený hned za sedadly před zadní nápravou. Na něj navazuje elektromotor pro přímý pohon, spojený s klikovou hřídelí. Třetím členem celku je devítistupňová dvouspojková převodovka. Na přední nápravě pak najdeme další dvoumotorovou elektrickou jednotku, obstarávající zvlášť levé a pravé kolo. Systém v praxi funguje tak, že elektromotory s maximálním točivým momentem od nulových otáček vykrývají prodlevu spalovacího turbomotoru, takže NSX akceleruje bezprostředně po přidání plynu. Při zrychlování tedy ženou hondu čtyři motory, při ustálené rychlé jízdě ustoupí elektrika do pozadí a hlavní roli převezme benzinový agregát. Schopnost posílat na přední kola různý pomocný nebo brzdný moment honda využívá také při zpomalování a zatáčení. V oblouku jako by nějaká vyšší moc držela auto v ideální stopě. NSX má tedy velmi sofistikovaný aktivní pohon všech kol. Jmenuje se Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive.

První Honda NSX se vydražila za 30 milionů korun

Zaujalo nás

  • Hondu NSX ručně vyrábí stovka zaměstnanců v malé továrně v americkém Ohiu.
  • Šestiválec skládá vždy jen jeden z osmi specialistů. Motor následně projde zkouškou odpovídající nájezdu 150 mil.
  • Za první rok produkce vzniklo přibližně 1300 kupé. Pouze 200 putovalo do Evropy. V Rakousku jsou čtyři, u nás žádné.
  • V zámoří se kupé prodává pod značkou Acura.
  • Původně mělo NSX dostat jen benzinový desetiválec, prototyp už byl hotový a testoval se na Nürburgringu. Pak přišla krize, svět začal přemýšlet jinak, projekt bylo potřeba přehodnotit, pojmout skroměji a vizionářsky. Vývoj začal znovu.

Základní údaje
Spalovací motor 3.5 V6 biturbo
Výkon (kW při ot./min) 373/6500-7500
Točivý moment (N.m při ot./min) 550/2000-6000
Zadní elektromotor pro přímý pohon
Výkon (kW při ot./min) 35/3000
Točivý moment (N.m při ot./min) 147/500-2000
Přední jednotka dvou elektromotorů
Výkon (kW při ot./min) 27 a 27/4000
Točivý moment (N.m při ot./min) 74 a 74/0-2000
Parametry celého hybridního systému
Maximální výkon (kW) 427
Maximální točivý moment (N.m) 646
Pohotovostní hmotnost (kg) 1847
Rozložení hmotnosti P/Z náprava (%) 42:58
Maximální rychlost (km/h) 308
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 10,0
Délka x šířka x výška (mm) 4487 x 1939 x 1204
Rozvor (mm) 2630
Zavazadlový prostor (l) 110
Základní cena 4 987 000 Kč
Spolupracujeme s TipCars.com
Firma AŽD Praha zmodernizuje polskou železniční trať Firma AŽD Praha zmodernizuje polskou železniční trať

Firma AŽD Praha zmodernizuje za zhruba 892 milionů korun…

Na Plzeňsku hoří les, je vyhlášený nejvyšší stupeň pohotovosti Na Plzeňsku hoří les, je vyhlášený nejvyšší stupeň pohotovosti

Mezi Pňovany na Plzeňsku a Stříbrem na Tachovsku hoří na…

Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Fackovací panák na Bosporu Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Fackovací panák na Bosporu

Turecko zažilo před týdnem horké chvíle. Vůči dolaru jeho…

Ťok: Tvrzení Kapsche o jednání rozkladové komise k mýtu je lež Ťok: Tvrzení Kapsche o jednání rozkladové komise k mýtu je lež

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se ohradil proti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Hondou NSX: Hybrid pána pekel







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Honda NSX jako temné monstrum od Liberty Walk Honda NSX jako temné monstrum od Liberty Walk

Svůj typický styl s mocně rozšířenými blatníky aplikovala…

Chcete tovární závoďák NSX GT3? Honda vám ho prodá! Chcete tovární závoďák NSX GT3? Honda vám ho prodá!

Honda oficiálně zahajuje prodej modelu NSX GT3 a program…

 



 
Výročí srpna 1968: Připomeňte si 10 nejzajímavějších aut z toho roku

Výročí srpna 1968: Připomeňte si 10 nejzajímavějších aut z tohoto roku

Dnes 12:50

Ferrari Dino, Lamborghini Espada, ale také první Toyota Hilux nebo předchůdce VW Passat, to jsou vozy představené v nechvalně proslaveném roce 1968.




Blesk.cz

Tomáš Plekanec ostře: Lucie lže a nedodržela dohodu! Rozvod chystala rok!

Tomáš Plekanec ostře: Lucie lže a nedodržela dohodu!…

Podle Tomáše Plekance (35) Lucie Vondráčková (38) veřejně lhala o konci jejich manželství. Lucka v emotivním…

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

 

iSport.cz

Plekanec o rozchodu s Vondráčkovou: S Šafářovou se vídám jen pár dní!

Plekanec o rozchodu s Vondráčkovou: S Šafářovou se…

Hokejista Tomáš Plekanec se poprvé vyjádřil ke svému rozchodu s manželkou Lucií Vondráčkovou. „Rozchod je čistě…

Jak Čáslavská vzpomínala na rok 1968: Útěk do lesa i slavné gesto vzdoru

Jak Čáslavská vzpomínala na rok 1968: Útěk do lesa i…

Před padesáti lety byla symbolem národního odporu proti okupaci. Legendární gymnastka Věra Čáslavská v roce 1968…

 

Reflex.cz

Rozpadající se krása: Opuštěné paláce, vrakoviště i kostely na jedinečných fotografiích

Rozpadající se krása: Opuštěné paláce, vrakoviště i…

Ukrývají se hluboko v lesích i uprostřed moderních metropolí. Řeč je o chátrajících objektech, které byly svými…

Táhni domů, estébáku. Babiš byl vypískán na pietní akci k srpnu 68 před Českým rozhlasem

Táhni domů, estébáku. Babiš byl vypískán na pietní…

Pískot a provolávání hesel proti přítomnému premiérovi Andreji Babišovi (ANO) provázejí před budovou Českého…