reklama


24.3. 2016 Michal Fokt

Honda předala vodíkové Clarity prvnímu zákazníkovi

 

Rok poté, co se začala prodávat vodíková Toyota Mirai, se na japonském trhu objevuje její konkurent od Hondy. Papírově vypadá lépe, ale je dražší.

Honda byla první značkou, která "sériově vyráběla" a "prodávala" vodíkový vůz. Jenže FCX Clarity se vyrábělo velmi malosériově a automobilka si sama vybírala, kdo si vůz může pronajmout, což se smrsklo na pár státních úředníků, celebrit a katalogových amerických rodin. Takže když vloni přišla Toyota Mirai, kterou si může na operativní leasing pořídit kdokoli, de facto byla v tomto ohledu první právě Toyota. Honda s druhou generací vodíkového auta nespěchala a bylo tedy otázkou, jestli si prvenství nechala proklouznout mezi prsty, nebo dala přednost doladění techniky.

Nyní Honda Clarity přichází na japonský trh a zdá se, že B je správně. Prezident Hondy minulý týden předal vůz prvnímu nájemci, jímž je japonské ministerstvo průmyslu a obchodu (automobilka si na tato gesta dost potrpí), za které vůz převzal zástupce ministra Tsuyoshi Hoshino. Asi si ušetříme děkovačky a zdravice a přejdeme k tomu podstatnému, tedy finálním technickým specifikacím.

Rozměrově, váhově i výkonově je Clarity velmi podobná Mirai. Sedan Hondy má rozměry 4915 x 1875 x 1480 mm, jde tedy o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, jeho elektromotor má výkon 130 kW v rozmezí 4501-9028 otáček a točí maximálně 13.000/min, točivý moment 300 N.m je k dispozici v rozmezí 0-3500/min. Maximální sílu motoru lze využít pouze krátkodobě za asistence Li-Ion akumulátoru, palivový článek má totiž maximální výkon 103 kW a po většinu času bude Clarity využívat ten.

Pro srovnání - Mirai s mírami 4890 x 1815 x 1535 mm disponuje 114 kW a 335 N.m při váze 1850 kg, Clarity je o 40 kg těžší, dynamika obou aut bude tedy nejspíš dost podobná. Kde se ale oba vozy výrazně liší, je akční rádius. Zatímco u Mirai se uvádí dojezd 483 km, Honda slibuje až 750 km, ale tuto hodnotu stále uvádí jako interní. Obě auta přitom mají dvě 70MPa vodíkové nádrže podobného celkového objemu, Honda disponuje celkem 141 l (24 + 117 l), Toyota 122 l (60 + 62 l). Dynamické parametry Honda na domácím trhu neudává, budeme si muset počkat na evropskou specifikaci.

Dalším rozdílem je kromě dojezdu také technika akumulátorů, Honda využívá Li-Ion, Toyota stále spoléhá na NiMH články. Ale lepší technika není zadarmo. Zatímco Mirai začíná na 6,7 milionu jenů (asi 1,4 milionu korun), základní cena Hondy Clarity činí 7,6 milionu (asi 1,6 milionu korun). V obou případech lze vozy provozovat pouze v rámci operativního leasingu, po jeho vypršení se auta vrátí k výrobcům. Zaprvé kvůli analýzám, současně též odpadá nutnost pro ně desítky let vyrábět náhradní díly. Honda chce v Japonsku ročně prodávat 200 vozů, další na řadu přijde USA, a do Evropy se vůz podívá nejspíš až v roce 2017.

Kromě samotného vodíkového auta Honda za 1,18 milionu jenů nabízí i 51 kg vážící vodíkový generátor Power Exporter, jenž dokáže po připojení ke Clarity vyrábět z vodíku elektřinu pro potřeby různých elektrických zařízení, pracujících se 100 a 200 V.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 






 
Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Dnes 15:55

Zážehový motor, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresním teplem vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.




Blesk.cz

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

 

iSport.cz

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

 

Reflex.cz

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

 
 
reklama