reklama


24.3. 2016 Michal Fokt

Honda předala vodíkové Clarity prvnímu zákazníkovi

 

Rok poté, co se začala prodávat vodíková Toyota Mirai, se na japonském trhu objevuje její konkurent od Hondy. Papírově vypadá lépe, ale je dražší.

Honda byla první značkou, která "sériově vyráběla" a "prodávala" vodíkový vůz. Jenže FCX Clarity se vyrábělo velmi malosériově a automobilka si sama vybírala, kdo si vůz může pronajmout, což se smrsklo na pár státních úředníků, celebrit a katalogových amerických rodin. Takže když vloni přišla Toyota Mirai, kterou si může na operativní leasing pořídit kdokoli, de facto byla v tomto ohledu první právě Toyota. Honda s druhou generací vodíkového auta nespěchala a bylo tedy otázkou, jestli si prvenství nechala proklouznout mezi prsty, nebo dala přednost doladění techniky.

Nyní Honda Clarity přichází na japonský trh a zdá se, že B je správně. Prezident Hondy minulý týden předal vůz prvnímu nájemci, jímž je japonské ministerstvo průmyslu a obchodu (automobilka si na tato gesta dost potrpí), za které vůz převzal zástupce ministra Tsuyoshi Hoshino. Asi si ušetříme děkovačky a zdravice a přejdeme k tomu podstatnému, tedy finálním technickým specifikacím.

Rozměrově, váhově i výkonově je Clarity velmi podobná Mirai. Sedan Hondy má rozměry 4915 x 1875 x 1480 mm, jde tedy o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, jeho elektromotor má výkon 130 kW v rozmezí 4501-9028 otáček a točí maximálně 13.000/min, točivý moment 300 N.m je k dispozici v rozmezí 0-3500/min. Maximální sílu motoru lze využít pouze krátkodobě za asistence Li-Ion akumulátoru, palivový článek má totiž maximální výkon 103 kW a po většinu času bude Clarity využívat ten.

Pro srovnání - Mirai s mírami 4890 x 1815 x 1535 mm disponuje 114 kW a 335 N.m při váze 1850 kg, Clarity je o 40 kg těžší, dynamika obou aut bude tedy nejspíš dost podobná. Kde se ale oba vozy výrazně liší, je akční rádius. Zatímco u Mirai se uvádí dojezd 483 km, Honda slibuje až 750 km, ale tuto hodnotu stále uvádí jako interní. Obě auta přitom mají dvě 70MPa vodíkové nádrže podobného celkového objemu, Honda disponuje celkem 141 l (24 + 117 l), Toyota 122 l (60 + 62 l). Dynamické parametry Honda na domácím trhu neudává, budeme si muset počkat na evropskou specifikaci.

Dalším rozdílem je kromě dojezdu také technika akumulátorů, Honda využívá Li-Ion, Toyota stále spoléhá na NiMH články. Ale lepší technika není zadarmo. Zatímco Mirai začíná na 6,7 milionu jenů (asi 1,4 milionu korun), základní cena Hondy Clarity činí 7,6 milionu (asi 1,6 milionu korun). V obou případech lze vozy provozovat pouze v rámci operativního leasingu, po jeho vypršení se auta vrátí k výrobcům. Zaprvé kvůli analýzám, současně též odpadá nutnost pro ně desítky let vyrábět náhradní díly. Honda chce v Japonsku ročně prodávat 200 vozů, další na řadu přijde USA, a do Evropy se vůz podívá nejspíš až v roce 2017.

Kromě samotného vodíkového auta Honda za 1,18 milionu jenů nabízí i 51 kg vážící vodíkový generátor Power Exporter, jenž dokáže po připojení ke Clarity vyrábět z vodíku elektřinu pro potřeby různých elektrických zařízení, pracujících se 100 a 200 V.

Spolupracujeme s TipCars.com
Andrej Babiš před druhým dnem sněmu: Ať si hnutí zvolí, koho chce Andrej Babiš před druhým dnem sněmu: Ať si hnutí zvolí, koho chce

V sobotu Andrej Babiš bez protivníka obhájil post…

V Německu najel řidič autem do lidí na chodníku, tři zranil. Policie ho dopadnula V Německu najel řidič autem do lidí na chodníku, tři zranil. Policie ho dopadnula

Řidič osobního auta odpoledne v německém Heidelbergu…

Národní galerie zavřela všechny budovy. Nedorazila ochranka Národní galerie zavřela všechny budovy. Nedorazila ochranka

Národní galerie v Praze musela nečekaně zavřít všechny…

Tygr v masně a žádné falešné housle. Co se stalo první den na sněmu ANO Tygr v masně a žádné falešné housle. Co se stalo první den na sněmu ANO

Před Centrem pohybové medicíny na pražském Chodově to…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat! Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat!

Kia představila čtvrtou generaci modelu Rio už minulý rok…

 






 
Ceny aut v Česku letos vzrostou. O kolik to bude?

Ceny aut v Česku letos vzrostou. O kolik to bude?

Dnes 18:35

Ceny nových aut na českém trhu půjdou v letošním roce mírně nahoru. Důvodem je zvyšování cen surovin, ekonomický růst i příchod nových modelů.




Blesk.cz

Řidič najel v Německu do skupiny lidí: Jeden člověk zemřel, pachatele zastavila střelba

Řidič najel v Německu do skupiny lidí: Jeden člověk…

Jednoho člověka zabil a další dva zranil řidič, který v Heidelbergu najel do skupiny osob. Muž ozbrojený nožem…

Sněm ANO: „Urputné h*vado“ Babiš je opět předsedou. Co na to Sobotka a Kalousek?

Sněm ANO: „Urputné h*vado“ Babiš je opět předsedou.…

Znovuzvolení Andreje Babiše předsedou ANO bylo vrcholem sobotního dne jednání sněmu hnutí. Babiš tu už v úvodním…

 

iSport.cz

Pivarníka štve ztráta ve Zlíně: Pět hráčů nepodalo ani průměrný výkon

Pivarníka štve ztráta ve Zlíně: Pět hráčů nepodalo…

Nejde to zrovna hladce. Po upachtěné výhře nad poslední Příbramí (1:0) přišlo zaváhání ve Zlíně (0:0). A hlavně…

Ranieri: Můj sen v Leicesteru zemřel. Má, co si zasloužil, šokuje brankář

Ranieri: Můj sen v Leicesteru zemřel. Má, co si…

Fotbalový svět zůstal v šoku, když mistrovský Leicester bez milosti vyhodil trenéra Claudia Ranieriho. K hořkému…

 

Reflex.cz

Evropa má vážný problém: Opouští ji stále víc bohatých lidí, největší exodus postihl Francii

Evropa má vážný problém: Opouští ji stále víc…

Evropa je tak zahleděná do sebe, že si ani nevšímá negativního trendu posledních let – opouštějí ji bohatí lidé.…

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Včera prošla sněmovnou otcovská dovolená - týden volna pro tatínky po narození jejich dítěte. Opatření je to…

 
 
reklama