24.3. 2016 Michal Fokt

Honda předala vodíkové Clarity prvnímu zákazníkovi

 

Rok poté, co se začala prodávat vodíková Toyota Mirai, se na japonském trhu objevuje její konkurent od Hondy. Papírově vypadá lépe, ale je dražší.

Honda byla první značkou, která "sériově vyráběla" a "prodávala" vodíkový vůz. Jenže FCX Clarity se vyrábělo velmi malosériově a automobilka si sama vybírala, kdo si vůz může pronajmout, což se smrsklo na pár státních úředníků, celebrit a katalogových amerických rodin. Takže když vloni přišla Toyota Mirai, kterou si může na operativní leasing pořídit kdokoli, de facto byla v tomto ohledu první právě Toyota. Honda s druhou generací vodíkového auta nespěchala a bylo tedy otázkou, jestli si prvenství nechala proklouznout mezi prsty, nebo dala přednost doladění techniky.

Nyní Honda Clarity přichází na japonský trh a zdá se, že B je správně. Prezident Hondy minulý týden předal vůz prvnímu nájemci, jímž je japonské ministerstvo průmyslu a obchodu (automobilka si na tato gesta dost potrpí), za které vůz převzal zástupce ministra Tsuyoshi Hoshino. Asi si ušetříme děkovačky a zdravice a přejdeme k tomu podstatnému, tedy finálním technickým specifikacím.

Rozměrově, váhově i výkonově je Clarity velmi podobná Mirai. Sedan Hondy má rozměry 4915 x 1875 x 1480 mm, jde tedy o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, jeho elektromotor má výkon 130 kW v rozmezí 4501-9028 otáček a točí maximálně 13.000/min, točivý moment 300 N.m je k dispozici v rozmezí 0-3500/min. Maximální sílu motoru lze využít pouze krátkodobě za asistence Li-Ion akumulátoru, palivový článek má totiž maximální výkon 103 kW a po většinu času bude Clarity využívat ten.

Pro srovnání - Mirai s mírami 4890 x 1815 x 1535 mm disponuje 114 kW a 335 N.m při váze 1850 kg, Clarity je o 40 kg těžší, dynamika obou aut bude tedy nejspíš dost podobná. Kde se ale oba vozy výrazně liší, je akční rádius. Zatímco u Mirai se uvádí dojezd 483 km, Honda slibuje až 750 km, ale tuto hodnotu stále uvádí jako interní. Obě auta přitom mají dvě 70MPa vodíkové nádrže podobného celkového objemu, Honda disponuje celkem 141 l (24 + 117 l), Toyota 122 l (60 + 62 l). Dynamické parametry Honda na domácím trhu neudává, budeme si muset počkat na evropskou specifikaci.

Dalším rozdílem je kromě dojezdu také technika akumulátorů, Honda využívá Li-Ion, Toyota stále spoléhá na NiMH články. Ale lepší technika není zadarmo. Zatímco Mirai začíná na 6,7 milionu jenů (asi 1,4 milionu korun), základní cena Hondy Clarity činí 7,6 milionu (asi 1,6 milionu korun). V obou případech lze vozy provozovat pouze v rámci operativního leasingu, po jeho vypršení se auta vrátí k výrobcům. Zaprvé kvůli analýzám, současně též odpadá nutnost pro ně desítky let vyrábět náhradní díly. Honda chce v Japonsku ročně prodávat 200 vozů, další na řadu přijde USA, a do Evropy se vůz podívá nejspíš až v roce 2017.

Kromě samotného vodíkového auta Honda za 1,18 milionu jenů nabízí i 51 kg vážící vodíkový generátor Power Exporter, jenž dokáže po připojení ke Clarity vyrábět z vodíku elektřinu pro potřeby různých elektrických zařízení, pracujících se 100 a 200 V.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 





 
Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Dnes 08:00

Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu výjimečných automobilů. Mezi ty nejdůležitější rozhodně patří zástupci modelové řady T 815.




Blesk.cz

Zpěvák a idol žen Cristovao před ostrou otázkou: Jsi gay, Bene?

Zpěvák a idol žen Cristovao před ostrou otázkou: Jsi…

Pyšní se Českým slavíkem za nejstreamovanější českou skladbu, vyprodal Forum Karlín a jeho videoklipy mají téměř…

Rodinu z bytu v Praze 2 vyhnal požár: Dvě osoby se zranily

Rodinu z bytu v Praze 2 vyhnal požár: Dvě osoby se zranily

Bezesná noc v Praze 2. Tu zažila rodina z ulice Salmovské, kterou v neděli  20. srpna po desáté hodině večerní…

 

iSport.cz

Kapitán Jihlavy: o faulech, které se „nevidí“, i padajícím Krmenčíkovi

Kapitán Jihlavy: o faulech, které se „nevidí“, i…

Po zápase s Plzní (1:2) mu bylo mizerně. Není divu. „Cítíme křivdu,“ přiznal kapitán Vysočiny Lukáš Vaculík…

Jihlava chtěla penaltu, červenou a klíčový faul. Po Plzni zvažuje protest

Jihlava chtěla penaltu, červenou a klíčový faul. Po…

Fotbalisté Jihlavy byli ve 4. kole HET ligy blízko tomu, aby obrali minimálně o dva body favorita z Plzně. Jenže…

 

Reflex.cz

Mohl by se dnes promítat film „Potomci lidí“? Je v něm koncentrák pro uprchlíky a povstání muslimů v Británii

Mohl by se dnes promítat film „Potomci lidí“? Je v…

Když v listopadu 2006 v českých kinech promítali americko-britský thriller dnes už oscarového režiséra Alfonso…

Východní Německo 70. let: Jak se žilo za Berlínskou zdí?

Východní Německo 70. let: Jak se žilo za Berlínskou zdí?

Nejznámější symbol studené války rozdělil v roce 1961 německou metropoli na dvě části. Jak se žilo v té východní…