Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda předala vodíkové Clarity prvnímu zákazníkovi

Michal Fokt
Diskuze (6)
Rok poté, co se začala prodávat vodíková Toyota Mirai, se na japonském trhu objevuje její konkurent od Hondy. Papírově vypadá lépe, ale je dražší.

Honda byla první značkou, která "sériově vyráběla" a "prodávala" vodíkový vůz. Jenže FCX Clarity se vyrábělo velmi malosériově a automobilka si sama vybírala, kdo si vůz může pronajmout, což se smrsklo na pár státních úředníků, celebrit a katalogových amerických rodin. Takže když vloni přišla Toyota Mirai, kterou si může na operativní leasing pořídit kdokoli, de facto byla v tomto ohledu první právě Toyota. Honda s druhou generací vodíkového auta nespěchala a bylo tedy otázkou, jestli si prvenství nechala proklouznout mezi prsty, nebo dala přednost doladění techniky.

Nyní Honda Clarity přichází na japonský trh a zdá se, že B je správně. Prezident Hondy minulý týden předal vůz prvnímu nájemci, jímž je japonské ministerstvo průmyslu a obchodu (automobilka si na tato gesta dost potrpí), za které vůz převzal zástupce ministra Tsuyoshi Hoshino. Asi si ušetříme děkovačky a zdravice a přejdeme k tomu podstatnému, tedy finálním technickým specifikacím.

Rozměrově, váhově i výkonově je Clarity velmi podobná Mirai. Sedan Hondy má rozměry 4915 x 1875 x 1480 mm, jde tedy o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, jeho elektromotor má výkon 130 kW v rozmezí 4501-9028 otáček a točí maximálně 13.000/min, točivý moment 300 N.m je k dispozici v rozmezí 0-3500/min. Maximální sílu motoru lze využít pouze krátkodobě za asistence Li-Ion akumulátoru, palivový článek má totiž maximální výkon 103 kW a po většinu času bude Clarity využívat ten.

Pro srovnání - Mirai s mírami 4890 x 1815 x 1535 mm disponuje 114 kW a 335 N.m při váze 1850 kg, Clarity je o 40 kg těžší, dynamika obou aut bude tedy nejspíš dost podobná. Kde se ale oba vozy výrazně liší, je akční rádius. Zatímco u Mirai se uvádí dojezd 483 km, Honda slibuje až 750 km, ale tuto hodnotu stále uvádí jako interní. Obě auta přitom mají dvě 70MPa vodíkové nádrže podobného celkového objemu, Honda disponuje celkem 141 l (24 + 117 l), Toyota 122 l (60 + 62 l). Dynamické parametry Honda na domácím trhu neudává, budeme si muset počkat na evropskou specifikaci.

Dalším rozdílem je kromě dojezdu také technika akumulátorů, Honda využívá Li-Ion, Toyota stále spoléhá na NiMH články. Ale lepší technika není zadarmo. Zatímco Mirai začíná na 6,7 milionu jenů (asi 1,4 milionu korun), základní cena Hondy Clarity činí 7,6 milionu (asi 1,6 milionu korun). V obou případech lze vozy provozovat pouze v rámci operativního leasingu, po jeho vypršení se auta vrátí k výrobcům. Zaprvé kvůli analýzám, současně též odpadá nutnost pro ně desítky let vyrábět náhradní díly. Honda chce v Japonsku ročně prodávat 200 vozů, další na řadu přijde USA, a do Evropy se vůz podívá nejspíš až v roce 2017.

Kromě samotného vodíkového auta Honda za 1,18 milionu jenů nabízí i 51 kg vážící vodíkový generátor Power Exporter, jenž dokáže po připojení ke Clarity vyrábět z vodíku elektřinu pro potřeby různých elektrických zařízení, pracujících se 100 a 200 V.

Michal Fokt
Diskuze (6)
24. 3. 2016 22:25
Budoucnost
Pořád si myslím, že tato technologie má budoucnost. Baterky budou dobré tak do města na kratší trasy. Ale pokud si vezmu, kolik dnes jezdí aut, a ty by měly akumulátory, a ty akumulátory by se nabíjely třeba 100x déle, než probíhá tankování benzínu, tak si prostě nedokážu představit počet nabíjecích stanic a kapacitu rozvodné sítě, která by musela najednou dodávat tolik energie pro nabíjení.
Avatar - Jopino
24. 3. 2016 13:54
me se to libi
Tohle je po dlouhe dobe auto s pohonem na "alternativni paliva", ktere se mi libi. Mirai uz testovali polaci na autocentrum.pl, takze clovek si mohl udelat usudek, "vo co go". Ovsem Honda se mi alespon z obrazovky libi mnohem vic. Bravo :yes:
Avatar - TeeJay
24. 3. 2016 13:13
Zajímavé
Podobný výkon, podobné nádrže, podobná hmotnost a Honda o třetinu delší dojezd? Asi je v tom vodíku opravdu o kus dál :yes: jsem opravdu zvědavý, co vzejde ze spolupráce s GM po roce 2020.
Avatar - TeeJay
24. 3. 2016 12:51
Re: Clarity
Nikdo vodíková auta neprodává, je to vcelku logické, při těch výrobních číslech.

Dělá ti starost tlak v bytelných, téměř nezničitelných nádržích, ale prudce hořlavý benzin v plastové skořápce tě nechává klidným? ;-)

Auto s délkou jako Mercedes E a větší šířkou ti za 1,4-1,7 mega přijde moc? Vždyť za 1.3 mega máš holé éčko s blbým naftovým čtyřválcem... :-O
24. 3. 2016 10:51
Re: Clarity
no jo, jenže o prodeji se neuvažuje, vše budou JEN PRONÁJMY. To za prvé.
Za druhé tlak ve vodíkových nádržích je 700 atmosfér. To je docela dost (já bych z toho měl asi dost respekt).
O ceně vozu 1.4 mil. Kč (přepočet, po započtení nákladů na dovoz a ceských daní to bude tak 1.7 mil. Kč) velikosti cca Toyoty Prius... No, říkám opět, je to celkem dost.