24.3. 2016 Michal Fokt

Honda předala vodíkové Clarity prvnímu zákazníkovi

 

Rok poté, co se začala prodávat vodíková Toyota Mirai, se na japonském trhu objevuje její konkurent od Hondy. Papírově vypadá lépe, ale je dražší.

Honda byla první značkou, která "sériově vyráběla" a "prodávala" vodíkový vůz. Jenže FCX Clarity se vyrábělo velmi malosériově a automobilka si sama vybírala, kdo si vůz může pronajmout, což se smrsklo na pár státních úředníků, celebrit a katalogových amerických rodin. Takže když vloni přišla Toyota Mirai, kterou si může na operativní leasing pořídit kdokoli, de facto byla v tomto ohledu první právě Toyota. Honda s druhou generací vodíkového auta nespěchala a bylo tedy otázkou, jestli si prvenství nechala proklouznout mezi prsty, nebo dala přednost doladění techniky.

Nyní Honda Clarity přichází na japonský trh a zdá se, že B je správně. Prezident Hondy minulý týden předal vůz prvnímu nájemci, jímž je japonské ministerstvo průmyslu a obchodu (automobilka si na tato gesta dost potrpí), za které vůz převzal zástupce ministra Tsuyoshi Hoshino. Asi si ušetříme děkovačky a zdravice a přejdeme k tomu podstatnému, tedy finálním technickým specifikacím.

Rozměrově, váhově i výkonově je Clarity velmi podobná Mirai. Sedan Hondy má rozměry 4915 x 1875 x 1480 mm, jde tedy o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, jeho elektromotor má výkon 130 kW v rozmezí 4501-9028 otáček a točí maximálně 13.000/min, točivý moment 300 N.m je k dispozici v rozmezí 0-3500/min. Maximální sílu motoru lze využít pouze krátkodobě za asistence Li-Ion akumulátoru, palivový článek má totiž maximální výkon 103 kW a po většinu času bude Clarity využívat ten.

Pro srovnání - Mirai s mírami 4890 x 1815 x 1535 mm disponuje 114 kW a 335 N.m při váze 1850 kg, Clarity je o 40 kg těžší, dynamika obou aut bude tedy nejspíš dost podobná. Kde se ale oba vozy výrazně liší, je akční rádius. Zatímco u Mirai se uvádí dojezd 483 km, Honda slibuje až 750 km, ale tuto hodnotu stále uvádí jako interní. Obě auta přitom mají dvě 70MPa vodíkové nádrže podobného celkového objemu, Honda disponuje celkem 141 l (24 + 117 l), Toyota 122 l (60 + 62 l). Dynamické parametry Honda na domácím trhu neudává, budeme si muset počkat na evropskou specifikaci.

Dalším rozdílem je kromě dojezdu také technika akumulátorů, Honda využívá Li-Ion, Toyota stále spoléhá na NiMH články. Ale lepší technika není zadarmo. Zatímco Mirai začíná na 6,7 milionu jenů (asi 1,4 milionu korun), základní cena Hondy Clarity činí 7,6 milionu (asi 1,6 milionu korun). V obou případech lze vozy provozovat pouze v rámci operativního leasingu, po jeho vypršení se auta vrátí k výrobcům. Zaprvé kvůli analýzám, současně též odpadá nutnost pro ně desítky let vyrábět náhradní díly. Honda chce v Japonsku ročně prodávat 200 vozů, další na řadu přijde USA, a do Evropy se vůz podívá nejspíš až v roce 2017.

Kromě samotného vodíkového auta Honda za 1,18 milionu jenů nabízí i 51 kg vážící vodíkový generátor Power Exporter, jenž dokáže po připojení ke Clarity vyrábět z vodíku elektřinu pro potřeby různých elektrických zařízení, pracujících se 100 a 200 V.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…