Hongqi L5: Produkční verze čínského Rolls-Royce
Čínský autoprůmysl, to už sice nejsou jen laciné, nekvalitní a nebezpečné šmejdy, nicméně i tak se třídě luxusních aut tamní producenti vyhýbají jako majitel supersportu benzínce v areálu zemědělského družstva. S jedinou výjimkou, která se naopak na luxusní auta (pro politické papaláše) přímo zaměřuje a to už téměř 60 let, přičemž nyní chce oslovit i domácí podnikatelskou elitu.
Důvodem, proč by mohly mít značky Rolls-Royce a Bentley obavy o zisky, je vůz Hongqi L5. Značka, náležící automobilce FAW Group, představila sériovou verzi auta, které má mít na to, aby zahrálo na vlasteneckou strunu čínských boháčů a sebralo britským výrobcům vítr z plachet. Zepředu původní Hongqi z poloviny 50 let, od A sloupků vzad Rolls-Royce a pod dlouhou kapotou vlastní celohliníkový motor V12 6.0 s výkonem 296 kW a točivým momentem 548 N.m, hydropneumatické pérování inteligentní pohon všech kol - tak lze asi nejlépe charakterizovat auto s délkou 5,5 m, rozvorem 3,44 m a váhou 3,2 tuny.
Chybí bohužel snímky interiéru, aby bylo možné si udělat obrázek o tom, jak moc budou pasažéři na zadních sedadlech hýčkáni, ale je zřejmé, že významnou roli sehraje individualizace. Podle Bloombergu totiž už má Hongqi L5 prvního soukromého vlastníka, tamní obchodník si vůz navymýšlel za 801 tisíc (!) dolarů.
To "soukromého" je dost důležité slovo, FAW totiž věří (a proslýchá se, že cestička už byla umetena), že Hongqi L5 nahradí (údajně až miliony) luxusních aut, které čínská vláda zakoupila v předchozích letech pro potřeby důležitých funkcionářů. Hongqi tedy patrně čeká spokojená a perspektivní budoucnost, nicméně potřebnou prestiž získá pochopitelně nejvíce objednávkami z řad podnikatelské elity. Hodně však asi bude záležet na jejich ideologické orientaci, ta rudá čepel na kapotě totiž odkazuje na jméno značky, které zůstává viset hluboko v krvavé historii čínského režimu - v překladu znamená Rudá vlajka...