Hyundai Creta: Malý crossover pro Indii oficiálně
Globální kříženec se představil už loni na jaře v Číně coby studie ix25, Hyundai Motor India nám nejdříve naservíroval oficiální skici a naposledy jsme si zprostředkovaně mohli prohlédnout předprodukční prototyp bez jakéhokoli maskování v areálu továrny Čennaj. Veskrze elegantní a sportovní design bez zbytečností tedy už známe. Creta je s čínskou verzí prakticky identická včetně mohutné masky chladiče s chromovanými lamelami, přední projekční světlomety mají také integrované denní diody.
Důležité je i to, co se skrývá pod kapotou. Zde najdeme zážehovou šestnáctistovku Dual-VTVT série Gamma s 90 kW. Turbodiesel CRDi VGT o stejném zaokrouhleném objemu nabízí 94 kW a lze jej kombinovat se dvěma šestirychlostními převodnými ústrojími: manuálním i automatickým. Benzinový agregát je spojen pouze s přímo řazeným, zde Indové nemají na výběr. V nabídce se objeví i menší čtrnáctistovka CRDi, také z řady U2, zatím s nezveřejněnými parametry.
Také přesné rozměry zůstávají tajemstvím, takže vycházejme z čínské varianty, v Říši středu už pekingský Beijing Hyundai auto vyrábí od října 2014. Ta je 4270 mm dlouhá, 1780 mm široká a 1622, respektive 1627 mm vysoká. Stojí na prodloužené platformě sesterské Kie Soul druhé generace s rozvorem 2590 mm (o 20 mm větším). Nebo nám také dobře známého Hyundaie i20, chcete-li. Číňané si mohou koupit zážehové motory Gamma 1,6 l/92 kW a Nu 2,0 l/118 kW, alternativně i s pohonem všech kol.
Na robustní podvozek a karoserii bylo využito štědré množství vysokopevnostní oceli, takže je lehká a tuhá, což rozhodně prospěje bezpečnosti. Patřičně zesílená je střecha i boky a přední část, aby auto odolalo nárazovým zkouškám. V tiskové zprávě Hyundai popisuje například takové samozřejmosti, jako jsou dveřní výztuhy ze svařovaných nosníků. V Evropě normální, v Indii nikoliv... Celou strukturu označuje Hyundai zkratkou „HIVE“
Kromě toho Creta poskytne zájemcům kupříkladu šest airbagů, bezklíčkový vstup a startování motoru tlačítkem, šestireproduktorové audio, navigaci, pětipalcovou dotykovou obrazovku, klimatizaci i sedmnáctipalcová kola. Nechybí ani ABS, ESC, asistent rozjezdu do kopce, kontrola trakce a zadní parkovací kamera. Pochopitelně se jedná o nejvyšší specifikaci včetně koženého čalounění. Interiér je jistě patřičně odhlučněn už v základu.
Creta se v Indii začne prodávat 21. července. Na debut evropské specifikace si však budeme ještě muset nějaký čas počkat. Hodlá ji Hyundai vyrábět v Turecku, nebo u nás v Nošovicích?