24.8. 2013 Svět motorů

Hyundai Elantra 1.6 vs. Toyota Corolla 1.6

 

Poslední generace sedanu Toyota Corolla se nám líbí. Jak si ale povede v přímé konfrontaci s Hyundaiem Elantra?

Kompaktní sedany? Jistě si pamatujete doby, kdy vlastně ani nic jiného na českých silnicích nejezdilo. Klasická stupňovitá zadní část patřila k vrcholům elegance a bez přepážky pod zadním oknem si konstrukci vozu nikdo z tehdejších inženýrů nedokázal představit. Jenže vývoj v automobilové technice i požadavky zákazníků prošly obrovským vývojem a sedany na základech nižší střední třídy stojí na okraji zájmu. Proč ale? Vždyť elegancí zastiňují hatchbacky s „useknutými“ zadky a jsou podle nás pohodlnější.

Pomyslný prapor klasických sedanů nese Toyota Corolla, která s touto karoserií slaví ve světě obrovské úspěchy. Její aktuální provedení jsme už jednou měli možnost otestovat a nyní jsme ho postavili proti Hyundaii Elantra, protože i ten se před časem snažil české motoristy přesvědčit, že tříprostorová karoserie má stále co nabídnout. Oba přitom pohánějí stejně výkonné motory.

DOJEM

Stáří nerozhoduje

Vyvážené proporce, krátké převisy, ladná linie střechy, přirozeně se zvedající spodní hrana bočních oken, schování zadního sloupku nebo výrazně skloněné přední i zadní okno – Hyundai odvedl při navrhování sedanu velmi dobrou práci. Tu navíc podtrhl spletí vlnovek a ostrých hran, utvářejících výrazný celek s dominantní maskou a předními světly zasahujícími hluboko do blatníků.

Celkem hezky a vyváženě působí i toyota. Automobilka konečně změnila archaický přístup k designu a poslední dobou vytváří atraktivní modely. Také corolla se tak chlubí zajímavými prvky. Nejviditelnější je provázání světlometů s maskou chladiče, které zvýrazňují vodorovné lamely procházející přes celou příď. Ale v přímém porovnání působí i nadále hodně obyčejně.

Pořizovací nákladyRenault Fluence 1.6 16V/81 kW (etalon) Hyundai Elantra 1.6i/97 kW Toyota Corolla 1.6 Valvematic/97 kW
Základní cena 264 900 Kč** (Authentique) 324 990 Kč** (Classic) 384 900 Kč** (Active)
Cena verze Světa motorů 275 000 Kč** (Aut. + ESP*) 354 990 Kč** (Comfort) 384 900 Kč* (Active)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Hlavové airbagy Ne Ano Ano
Kolenní airbag Ne Ne Ano
Automatická klimatizace Ne Ne Ano
Rádio s CD Ano Ano Ano
Mlhovky 4500 Kč Ne 10 000 Kč
Litá kolaNe Ne10 000 Kč
El. ovládaná zadní okna Ne Ne Ano
Tempomat Ne Ne 25 000 Kč
Metalíza 14 500 Kč 13 000 Kč 14 400 Kč
Porovnání cen 275 000 Kč** (100 %) 354 990 Kč (o 298 % horší) 384 900 Kč (o 40 % horší)
POŘADÍ 1. 2.
* Příplatek 10 100 Kč, ** akční cena

Stejné je to s nápaditostí interiéru, přestože si oba vozy ponechaly „asijské“ digitální hodiny. Palubní deska elantry působí moderně, vyváženě a propracovaně do posledního detailu. Všechno spolu ladí – volant, ovládání rádia a klimatizace, výdechy ventilace a výplně dveří krásně plasticky navazují na palubní desku. Zkrátka harmonický celek. To ale bohužel nemůžeme říct o corolle. Mohutný středový panel sice vyvolává pocit bezpečnosti, ale asi bychom se do něj na první pohled nezamilovali. Výraznější design elantry zase nezamaskoval o něco horší zpracování a použité materiály.

Lépe promyslet

S rozmístěním tlačítek a přístrojů na palubní desce jsme byli v obou případech spokojeni, ale stejně jsme museli v kolonce ovládacích prvků výrazně snižovat známky. Tak nejprve corolla – malé rozmezí nastavování volantu, archaický kolíček v přístrojové desce na přepínání palubního počítače (nechápeme, proč tam je, když to samé lze udělat tlačítkem na volantu), sklápění zadních opěradel táhly umístěnými uprostřed, a ne logicky na kraji. Takže udělujeme známku 1,75.

A teď hyundai – zadní opěradla lze sice sklopit páčkami z kufru, ale nejdřív se do něj musíte dostat. Vždy je nutné použít páčku na podlaze u řidiče nebo dálkový ovladač, protože na víku žádné tlačítko na otevírání není. Ani z vnitřní strany nenajdete madlo, za které kufr zavřete. Když náhodou zastavíte, necháte klíček v zapalování a chcete si vzít něco ze zadních sedadel, zlomíte si nehty o kliku, protože ostatní dveře zůstanou uzamčeny – musíte je odemknout tlačítkem nebo vyndat klíče ze zapalování. Otravné je také dolaďování rádia, protože ani v nejvyšší výbavě nemá RDS. Překvapil nás i jiný odstín laku na zadních parkovacích čidlech, což se zase projevilo v kolonce dílenského zpracování.

PROSTOR A POHODLÍ

Vyšší ambice

První věcí, která nás zaujala ještě před zkoumáním a měřením velikosti interiéru, je obrovský úhel otevírání dveří u elantry, atakující devadesát stupňů. Na to corolla odpovídá vyšší střechou, takže jsme při nastupování nemuseli tolik sklánět hlavu.

Ale nyní k nabídce vnitřního prostoru. Oba sedany těží z dlouhého rozvoru 2700 mm. V podélném směru jsme se cítili vesměs královsky. Není divu, že 174 cm vysokému figurantovi zůstalo na zadních sedadlech před koleny skvělých 20 cm – reprezentativní hodnota. S těmito údaji vozy míří o segment výš. Překvapilo nás ale, že i když jsou na šířku stejné, uvnitř nabízí v oblasti loktů více místa hyundai. A to o nezanedbatelné 3 cm. Toyota tento hendikep alespoň trošku dohání výškou interiéru, zejména v přední části. Vzadu jsou na tom automobily opět na chlup stejně a doplácejí na profi l střechy, který se v zadní části více svažuje dolů. Opřít se o zadní opěrku hlavy znamená pro vyšší postavy náraz do střechy – cestující do 180 cm však nebudou mít problém. Z porovnání velikostí interiérů nám tak vychází o něco lépe elantra.

Pohodlně se usaďte

Kdo přemýšlí o koupi kompaktního sedanu, preferuje pohodlné cestování před užitnými vlastnostmi. Proto je důležité podívat se na kvalitu sedadel. Z pohledu komfortu jsou na tom přibližně stejně. Ocenili jsme zejména měkčí čalounění, na kterém jsme se příjemně uvelebili. Elantra má vpředu dlouhé sedáky, dobře podpírající stehna. Celá sedadla jsou však o něco užší. To corolla se šířky nebojí, dostatečná je i délka sedáku, ale boční vedení není zase až tak výrazné.

U sedanu jsou ale důležitá i zadní sedadla. A jak jsme se přesvědčili, cestování v pozici pasažéra by se nám v obou vozech zamlouvalo. Překvapivě dlouhé sedáky končí přesně tam, kde mají, polstrování pěkně obepne tělo a je příjemně měkké i uprostřed zadní lavice.

Tradiční slabina

V případě sedanů velikost zavazadelníku nehraje zase až tak velkou roli, ale možná ještě důležitější jsou rozměry nakládacího otvoru. V tomto směru jsou na tom vozy naprosto stejně. Disponují velmi slušným vstupem a běžné kufry nebo tašky skrz něj s přehledem naložíte. Proleze i kompaktnější skládací kočárek. Takže potom vyvstává otázka, proč kupovat liftbacky s nadměrnou výklopnou stěnou, kvůli které se zmenšuje tuhost karoserie.

Údaje o testovaných vozidlechHyundai Elantra Toyota Corolla
Místo podélné/na kolena ideal (cm) 148/20 148/20
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 89-98/89, 4-13/5 92-100/89, 7-15/5
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 133/132, 150/148 131/131, 147/145
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 49/48 x 47 49 x 51/48 x 44
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 49 62 x 51
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 47 x 107 46 x 107
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 68 68

No jasně, kvůli variabilitě a maximálním přepravním schopnostem! Krabici s rozměry 50 x 50 x 50 cm dozadu prostě nedáte, protože výška vstupního otvoru je v případě elantry 47 cm a u corolly 46 cm. Můžete jedině sklopit zadní opěradla a položit ji dveřmi dozadu. Navlas stejná je potom šířka nakládacího otvoru nebo výška nakládací hrany.

Nyní k objemu. Hyundai pojme až 485 litrů nákladu, toyota jenom 452 l. Rozdíl není nijak dramatický a přepravní nároky i početnější rodiny splní oba celkem s přehledem. Kufr hyundaie je přitom spíše širší a kratší, u toyoty převládá zase délka. A ještě jedna připomínka k oběma zavazadelníkům. Odhalený plech ze spodní strany víka, z kterého vystupují šrouby, lanka, reproduktory a táhla, by si mohly odpustit.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Kombinace na vymření?

V současném světě, kde pevnou rukou vládne downsizing s malými „turby“, působí atmosférická zážehová šestnáctistovka s výkonem 97 kW jako zjevení. Vždyť na takové agregáty většina značek pomalu zapomíná. Naštěstí to neplatí pro testované vozy. Elantru s jiným motorem ani nepořídíte a v případě corolly jde podle nás o nejlepší agregát – zážehový čtyřválec 1,33 l/73 kW je už slabý a vznětová čtrnáctistovka se 66 kW sice silná, ale drahá.

Už při pohledu do tabulek je nám jasné, že agregáty milují otáčky. Vrcholy výkonu točivého momentu naznačují, že pro pořádnou dynamiku je potřeba motory vytočit k 4500 otáčkám. Pak se ukáže, jaký potenciál skrývají. Pro běžné poklidné cestování se ale do podobných výšin nikdy nedostanete. Potom je důležité, aby měl motor dostatek síly již od nízkých otáček. Je překvapivé, jak mají podobné charakteristiky. Pozvolna zatahují již od 1500 otáček a výkon lineárně roste. Přitom jsou výborně odhlučněné. Jak je tady možné, že se nám zdá elantra mnohem živější?

Údaje o testovaných vozidlechHyundai Elantra 1.6 MPI Toyota Corolla 1.6 Valvematic
Motor zážehový R4, DOHC zážehový R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1591 1598
Největší výkon (kW/ot. za min) 97/6300 97/6400
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 158/4850 160/4400
Převodovka šestistupňový manuál šestistupňový manuál
Délka x šířka x výška (mm) 4530 x 1775 x 1445 4620 x 1775 x 1465
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) 2700, 1549/1562 2700, 1525/1520
Rozměr pneumatik 205/55 R 16 205/55 R 16
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1236/609 1280/565
Objem zavazadelníku (l) 485 452
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 48/750 51/850
Nejvyšší rychlost (km/h) 200 200
Emise CO2 (g/km) 148 139
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 9,9/14,8/19 11,6/16,2/22,4
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 3400 3100
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 39,9 38,3
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 48,6/87,1/125,7 46,5/85,1/123,2
Naměřena kombinovana spotřeba paliva (l/100 km) 5,9 5,9

Podstatný rozdíl jsme objevili v poskládání převodů. Toyota má jednotlivé stupně výrazně delší a při rychlosti 130 km/h točí na šestku jen 3100 otáček – hyundai podle nás optimálních 3400. Pro cyklus měření spotřeby je to zřejmě důležitý faktor, ale my jsme si dlouho říkali, kde je těch 97 kW schovaných. V konečném důsledku se kýžený rozdíl ani neprojevil. Na 140 km dlouhé trase vedené převážně po dálnici a okreskách nám palubní počítače ukázaly shodný průměr 6,2 l/100 km. To považujeme za velmi příjemné zjištění a opět jsme si položili otázku, proč se všechny automobilky honí za co nejnižším objemem a přeplňováním.

Podle údajů výrobců o zrychlení a spotřebě ale motoricky vítězí corolla, kde jsme však museli dát horší známku za řazení, které je o malinko tužší.

JÍZDA

Vlastní cestou

Že se naše dvojice pasovala na samostatné modely, a nejde jen o prodloužené verze hatchbacků nižší střední třídy, dokazuje i konstrukce jejich podvozků. Oba sedany totiž mají vzadu pevnou vlečenou nápravu s tuhou torzní příčkou. Přední naprava corolly má navíc původ ve střední třídě u modelu Avensis. Na kvalitě jízdy se to projevilo při slalomu mezi kužely. Chyběla nám hbitost a rychlejší reakce na změnu směru jízdy. Vozy ale kopírují zvolenou stopu velmi dobře a udržují směr až do ztráty přilnavosti. Potom se projeví lehká nedotáčivost.

Oba se chovají čitelně a předvídatelně, ani v jednom případě jsme nepostřehli zásah ESP. I přes dlouhý rozvor si naše dvojice vedla velmi slušně. Odvděčil se nám na dálnici, protože zaručuje výbornou stabilitu v přímém směru při rychlé jízdě. A to je asi největší předností obou aut. Plavná jízda vyšší rychlostí zaručí pohodlné cestování na dlouhé trati. O něco komfortnější je toyota s měkčím nastavením podvozku. V zatáčkách se sice trochu více naklání, ale nerovnosti tlumí lépe.

Na rozbité okresce se to projevilo i tím, že poctivěji kopíruje povrch a v zatáčkách na hrbolech tolik neodskakuje. Je ale zřejmé, že na výmolech a dírách se zadní vlečená náprava, která občas nárazy přenese do karoserie, nemůže se složitější víceprvkovou rovnat.

Nastejno jsme postavili řízení, přestože každé má trochu jinou charakteristiku. Elantra má lehké, což jsme ocenili ve městě, ale při vyšších rychlostech je až moc citlivé. A corolla je na tom přesně naopak. Zprostředkování jízdních dojmů je asi na stejné úrovni.

ZÁVĚR

Opravdu těžké rozhodování! Když jsme podle tabulek spočítali známkování, vyšla nám vítězně Toyota Corolla. A je pravda, že se nám v ní jezdilo lépe. Jde o poctivé a pohodlné rodinné auto s reprezentativním vzhledem, které za slušné peníze nabídne bohatou výbavu – například i s parkovací kamerou. Hyundai kontruje atraktivním designem karoserie i kabiny nebo svižnější jízdou díky kratším převodům. Zkrátka každý vůz z naší dvojice má co nabídnout a na konečné rozhodování bude mít určitě velký vliv vkus jednotlivého zákazníka.

Pořadí1. Toyota Corolla 1.6 Valvematic2. Hyundai Elantra 1.6 MPI
PlusyBohatá základní výbava Neotřelý design
 Prostor pro nohy zadních cestujících Prostor pro nohy zadních cestujících
 Komfortní podvozek Velký kufr
MinusyPodprůměrná pružnost Místo vzadu nad hlavou
 Místo vzadu nad hlavou Odemykání vozu a otevírání kufru
Průměr celkem1,641,69

Autoři: Leoš Káňa, Martin Machala, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
On-line lékárnám se daří, počítají s miliardovými tržbami On-line lékárnám se daří, počítají s miliardovými tržbami

Čtyřka největších on-line lékáren letos utrží celkem…

EPH ovládne druhou největší elektrárnu v Maďarsku EPH ovládne druhou největší elektrárnu v Maďarsku

Konsorcium vedené českou energetickou skupinou EPH koupí…

Akvizice za více než bilion. Walt Disney koupí 21st Century Fox Akvizice za více než bilion. Walt Disney koupí 21st Century Fox

Americký zábavní gigant Walt Disney koupí většinu aktivit…

Na Ukrajině není ruská armáda, ale jisté milice, řekl Putin Na Ukrajině není ruská armáda, ale jisté milice, řekl Putin

Ruská armáda ve východoukrajinském Donbasu není, jsou tam…

 
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai Elantra 1.6 vs. Toyota Corolla 1.6







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu

Elantra je tradiční označení sedanu značky Hyundai. V…

Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra

Zatím poslední generace řady Elantra s kódem MD se…

 



 
Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Dnes 08:00

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě neexistuje, přesto se však její někdejší produkty těší oblibě kupujících ojetin. Důkazem budiž fakt, že recenzovaných 9-3 rok od roku v naší zemi přibývá.




Blesk.cz

Ruda z Ostravy se stane otcem! Pochlubil se těhotenským testem

Ruda z Ostravy se stane otcem! Pochlubil se…

Moderátor Diváckých zpráv Primy Michal Kavalčík (42), který se proslavil jako Ruda z Ostravy, se na sociální…

Devět zraněných: Autobus se na jihu Prahy srazil s náklaďákem

Devět zraněných: Autobus se na jihu Prahy srazil s…

V Praze Kunraticích se to od 11. hodiny hemžilo záchranáři a hasiči. Ti zasahovali u vážné dopravní nehody, při…

 

iSport.cz

Ledecká válí i na prkně! Vyhrála úvodní obří slalom Světového poháru

Ledecká válí i na prkně! Vyhrála úvodní obří slalom…

Ester Ledecká zahájila olympijskou sezonu na snowboardu vítězně. Úřadující mistryně světa vyhrála v italské…

Škatulata v Plzni: Řezníček míří do Olomouce, ze které přijde Chorý

Škatulata v Plzni: Řezníček míří do Olomouce, ze…

Ve škatulatech na ofenzivních postech pokračuje Viktoria Plzeň. Byť to klub zatím oficiálně nepotvrdil, bere se…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Musíme přijmout euro. Prý...

Ekonom Vladimír Pikora: Musíme přijmout euro. Prý...

Je to neuvěřitelné, jak jsou čeští politici podle všeho asi slepí a hluší. V posledních volbách se občané jasně…

Příběh sebevražedné cesty balonem na severní pól, která skončila v zapomnění

Příběh sebevražedné cesty balonem na severní pól,…

Když v červnu roku 1897 vyrazil Salomon Andrée vstříc severnímu pólu, upínaly se k němu zraky celého švédského…