Hyundai Genesis Coupé: Východní vítr sílí

Hyundai Genesis Coupé: Východní vítr sílí

 
 

Hyundai se o stavbu kupé na velkosériovém základu pokusil již třikrát. Má Genesis na to, aby dobyl Evropu?

Na S-Coupe na bázi malého Pony rovnou zapomeňte, první generace Coupé (v USA Tiburon) se proslavila spíše na tratích rychlostních zkoušek a stihl jí opravdu nehezký facelift. Druhé vydání bylo již povedenější a v testech evropských časopisů dokázalo zle zatopit německé konkurenci. V prodejních číslech ovšem nikoliv.

Nyní je na řadě čtvrtý pokus na základě sedanu Genesis. Ten patří délkou 4,98 m a rozvorem 2,94 na horní okraj střední třídy. Odvozené kupé, které s ním sdílí techniku, ale zařaďme o segment níže. Budoucí tvary reálně naznačovala studie z listopadové L.A. Auto Show 2007. Světovou premiéru si produkční varianta odbyla v březnu 2008 v New Yorku. V Koreji se prodává již od podzimu téhož roku, v USA od jara 2009 a německý dovozce oznámil ceník na konci loňského listopadu. Evropanům se poprvé kupé ukázalo již ve Frankfurtu 2009, v Paříži 2010 se objevilo definitivní provedení.

Vstup mezi zadokolky

Název Genesis pochází z řečtiny a českým ekvivalentem jsou výrazy počátek, či vznik. Hyundai Genesis Coupé ale není řádným nástupcem zejména za oceánem oblíbeného modelu Coupé/Tiburon. Je o zhruba 30 cm delší, pod kapotami má výrazně silnější motory a hlavně: poháněná je zadní náprava. U korejských kupé je to úplně poprvé, co byla použita konstrukční klasika, Genesis Coupé je také vůbec prvním Hyundaiem s pohonem zadních kol, který se bude nabízet na starém kontinentu.

Podle německého KBA (Kraftfahrtbundesamt - Spolkový úřad pro registraci vozidel) vzrostl trh v segmentu sportovních automobilů za prvních deset měsíců roku 2010 o 23,4 % oproti stejnému období toho předcházejícího. To je největší nárůst ze všech tříd. Celkový podíl na všech nových registrací představuje číslo 1,7 %, tedy asi 40 tisíc jednotek. Nutno dodat, že tato kategorie je směsicí různých vozů stejně, jako je tomu v případě českého Sdružení dovozců automobilů (SDA).

Svébytné tvary

Design dvoudveřového Genesis Coupé přichází s několika neobvyklými prvky. Malá maska chladiče kontrastuje s rozměrnými nasávacími otvory v předním nárazníku. Horní i spodní hrana předních světel výrazně stoupá, což přídi dodává štíhlý a agresivní vzhled. Bokům dominují dva rovnoběžně stoupající prolisy a zajímavé prohnutí bočního skla za předním dveřmi. Na zádi pak upoutá pozornost masivní odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru, u výkonnějších modelů doplněná křídlem.

Hyundai Genesis Coupé - technické údaje evropské verze
Motor2,0 Turbo3,8 V63,8 V6
Převodovka, pohon6M, zadní6M, zadní6A, zadní
Zdvihový objem [cm3]199837783778
Válce/ventily4/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]157/6000223/6300223/6300
Největší toč. mom. [Nm/min-1]302/1900-3500361/4700361/4700
Max. rychlost [km/h]222240240
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,06,46,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,510,39,9
Pohotovostní hmotnost [kg]1570-16201613-16621615-1664

Ostrou a nízkou siluetu neruší ani anténa, která je integrovaná do zadního okna. Karoserie je vyztužena lepenými spoji, což zlepšuje torzní tuhost o 15 %, skelet sám je vyroben z vysokopevnostní oceli. Celé auto váží podle provedení od 1570 do 1664 kg. Bezpečnostní buňka pro cestujících je polotuhé konstrukce. Přední a zadní deformační zóny do značné míry absorbují energii při havárii. Dveře mají boční výztuhy a po nehodě se automaticky odemykají, kapota má naopak pojistku, která jí brání při kolizi s chodcem se otevřít a způsobit mu vážná zranění.

obrázek [600 x 289]  

Uvnitř

V interiéru lze poznat některé detaily, které jsou přímo převzaty z jiných modelů značky. Kabina je útulná, vcelku pohledná a nehraje si na žádný zbytečný luxus. Interiér pojme dva dospělé a dvojici dětí, či osob menšího vzrůstu. Má tedy uspořádání 2+2. Dá se zde celkem pohodlně usadit, omezení ale představuje svažující se zadní okno nad hlavou a také cestující v přední řadě, pokud si sedadlo posune až dozadu. To je ale tradiční nectnost všech takových aut už od nepaměti.

Tvarově hodně zajímavé přední sedačky nemají tak dobré boční vedení, jak by se na první pohled mohlo zdát. Navíc i jejich nejnižší poloha znamená poměrně velkou výšku nad podlahou i silnicí. Seznam nedokonalostí můžeme doplnit o skutečnost, že volant jde nastavit pouze výškově. Pádla pro manuální řazení (u výkonnějšího V6) jsou nečekaně malá a jsou navíc připevněná přímo k volantu.

Přístrojové desce dominují analogový rychloměr a otáčkoměr s modrým podsvícením, středové konzole pak vévodí LCD displej, který umí zobrazit například vnější teplotu, čas a informace z audio systému (název skladby, nebo rozhlasové stanice). Zavazadlový prostor má slušný objem 332 l a lze jej rozšířit sklopením zadních sedadel. Další drobnosti pojmou kromě prostorů ve dveřích a uzamykatelné přihrádky v palubní desce další schránka ve středové konzole a box v loketní opěrce, který lze také zajistit proti neoprávněnému vniknutí. Ve stropě je pak ještě jedna schránka na brýle.

Silná konkurence

Ve Spojených státech jsou hlavními konkurenty jihokorejského kupé Infiniti G37 a Mitsubishi Eclipse. Infiniti se prodává i v Evropě, Mitsubishi nikoliv. Na starém kontinentu se tak bude muset poprat s prestižními německými značkami Audi (A5) a BMW (kupé řady 3), ale i s francouzským Renaultem (Laguna Coupé).

Celková délka novinky je 4630 mm, přitom rozvor měří 2820 mm, což znamená krátké převisy (835 mm vpředu a 975 mm vzadu). Genesis Coupé je vysoké 1385 mm a široké 1865 mm. Rozchod předních kol je 1599 mm a zadních 1615 mm. Délkou tedy ze segmentu nijak nevyčnívá, je ale ze všech nejširší. Nižší je pouze Audi A5, všichni ostatní se pohybují těsně pod hranicí 1,4 m. Rozvor má delší pouze Infiniti G, naopak Laguna zaostává o takřka 13 cm!

Motory pro Evropu

Oba celohliníkové motory jsou uloženy vpředu podélně. Základní přeplňovaný zážehový čtyřválec Theta 2,0 litru má dvojici vačkových hřídelů v hlavě poháněných řetězem (rozvod DOHC). Nabízí slušný výkon 157 kW (213 k)/6000 min-1 a točivý moment 302 Nm v širokém rozmezí 1900-3500 min-1. Disponuje proměnným časováním sacích a výfukových ventilů CVVT, což spolu s vylepšeným chlazením pístů rozstřikováním oleje přispívá k nižší spotřebě paliva. Ta činí v kombinaci 9,5 l/100 km. Agregát spoléhá výhradně na šestistupňovou manuální převodovku. Ve spolupráci s ní dosahuje přiměřené jízdní dynamiky - akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 8,0 sekundy a nejvyšší rychlost je 222 km/h.

Hyundai má ale v zásobě ještě silnější kalibr: šestiválec 3,8 V6. Vysokovýkonná verze RS (Racing Sport) vychází z konstrukční řady Lambda a díky mnoha modifikacím dosahuje nejvyššího výkonu 223 kW (303 k) při 6300 min-1 a maximálního točivého momentu 361 Nm při 4700 min-1. Motor Lambda RS má celohliníkovou konstrukci a proměnné časování sacích a výfukových ventilů DCVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing) s agresivnějším profilem vačkových hřídelů.

Hyundai Genesis Coupé - technické údaje americké verze
Motor2,0 Turbo3,8 V6
Převodovka, pohon6M (5A), zadní6M (6A), zadní
Zdvihový objem [cm3]19983778
Válce/ventily4/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]157/6000228/6300
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]302/2000361/4700
Max. rychlost [km/h]--
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,36,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,8 (10,2)11,8 (11,8)
Pohotovostní hmotnost [kg]1494 (1525)1537 (1541)

Aby bylo možné vidlicový šestiválec uložit pod nízkou kapotu kupé, musely být pro variantu RS přepracovány sací a výfukové trakty. Optimalizace délky a průřezu výfukového potrubí umožnila snížit zpětný tlak plynů, zlepšit tak výkonové parametry ve vysokých otáčkách a dosáhnout sportovního zvuku, linoucího se z dvojité koncovky. Z důvodu lepšího plnění motoru došlo ke zvětšení průměru elektronicky ovládané škrticí klapky sání. Pro modelový rok 2011 dostala pohonná jednotka navíc variabilní délku sacího potrubí.

Tato motorizace již uspokojí i potřeby příznivců automatických převodovek. Vidlicové šestiválcové totiž spolupracuje s šestistupňovou samočinnou skříní ZF 6HP19 se stálým převodem 3,4:1. V nabídce je také mechanická se stejným počtem stupňů, krátkými dráhami a optimalizovanými převodovými poměry. Tříkuželovová synchronizace pro hladší průběh řazení je k dispozici u prvních tří rychlostí.

S oběma ústrojími dosahuje Hyundai Genesis Coupé shodných 240 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 6,4 s s manuálem, se šestistupňovým automatem ZF 6HP19 je ještě o desetinu rychlejší, což z tohoto vozu činí nejrychlejší sériový Hyundai všech dob. Průměrná konzumace benzinu na 100 km jízdy osciluje kolem desetilitrové hranice.

Za mořem

V nabídce pro americký trh jsou tytéž dva benzinové motory s mírně odlišnými specifikacemi: přeplňovaný čtyřválec 2,0 Theta TCI RS (157 kW) a atmosférický vidlicový šestiválec 3,8 Lambda RS (228 kW). Pro oba agregáty je standardem šestistupňová manuální převodovka, na přání může být automatická pětistupňová (2,0 Turbo), nebo šestistupňová (3,8 V6) Shiftronic od německé firmy ZF.

Ve výbavě pro zhýčkané Američany nechybí diferenciál se zvýšenou svorností a ESP. Za příplatek je k mání zesílená brzdová soustava Brembo. Tu má standardně ostřejší R-Spec, stejně jako přitvrzený podvozek. Balíček Track (jen pro šestiválec) se odlišuje černým křídlem a některými částmi karoserie. Komfortněji jsou laděny stupně Premium ve spojení s motorem 2,0T, respektive Grand Touring u 3,8 V6.

obrázek [600 x 303]  

V USA i v Kanadě už získal automobil několik ocenění. Magazín Popular Mechanics mu udělil Automotive Excellence Award 2010, přeplňovaný čtyřválec získal místo v prestižní desítce kategorie Fastlane 4-Cylinders analytiků Kelley Blue Book. Výchozí limuzína Genesis je pak mimochodem držitelem prestižního titulu North American Car Of The Year za rok 2009.

Podvozek a bezpečnost

Vraťme se ke konstrukci a pojďme se podívat na podvozek. Díky klasickému uspořádání hnacího ústrojí je rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 55:45. Všechna kola jsou nezávisle zavěšená, vpředu najdeme tradiční vzpěry McPherson, vzadu pak víceprvkovou nápravu. Odpružení je naladěno ostřeji dle evropských zvyklostí, což zajišťuje dobrou stabilitu. Posilovač řízení zůstal u tradiční hydrauliky, takže zpětná vazba od kol i odpovídající ovladatelnost jsou zaručeny. Automobil jezdí na devatenáctipalcových litých ráfcích s pneumatikami 225/40 R19 vpředu a 245/40 R19 vzadu.

Optimální deceleraci zajišťují větrané kotoučové brzdy na všech kolech, ty přední mají průměr 345 mm, zadní pak 314 mm. Elektronické pomocníky představují čtyřkanálové ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a brzdovým asistentem, který v případě nouzového zastavení vyvine na příslušný pedál potřebný tlak, pokud tak neučiní řidič. Elektronická stabilizace s kontrolou trakce jsou rovněž součástí základní výbavy. Patřičnému klidu v zatáčkách pomáhá Cornering Brake Control, která dokáže vůz dostat z nebezpečné situace buď zvýšením točivého momentu motoru, nebo snížením rychlosti. Samosvorný diferenciál dokáže přenést při problémech více výkonu na kolo s lepší trakcí.

Hyundai Genesis Coupé – základní rozměry a srovnání s konkurencí
ModelHyundai Genesis CoupéAudi A5 CoupéBMW 3 CoupéInfiniti G CoupéRenault Laguna Coupé
Délka [mm]46304625458046554643
Šířka [mm]18651854178218201812
Výška [mm]13851372139513951398
Rozvor náprav [mm]28202751276028502694

O bezpečnostní struktuře karoserie jsme se zmiňovali v úvodu článku. Genesis má také řadu dalších prvků a zádržných systémů, bez kterých si moderní automobil nedokážeme představit. Airbagy řidiče a spolujezdce jsou dvoustupňové, doplňují je boční v opěradlech předních sedadel a hlavové ve stěnách střechy. Tříbodové bezpečnostní pásy jsou samozřejmostí, ty přední jsou navíc vybaveny předpínači a omezovači tahu. Rovněž je zabráněno podklouznutí pod nimi. Aktivní opěrky hlavy zamezují vážnému poškození krčních páteří řidiče a spolujezdce, vzadu najdeme úchyty Isofix pro sedačky nejmenších pasažérů.

Dostupné ceny

Základní cena v Německu za čtyřválcový motor 2,0 Turbo (157 kW) činí 29.990 euro, tedy 746 tisíc korun. To je opravdu lákavá nabídka, o hodně větší Jihokorejec se tak nachází mezi hothatchem Volkswagenem Scirocco a kupé Audi TT s motory 2.0 TSI. Vidlicový šestiválec s manuální převodovkou stojí minimálně 34.990 eur (v přepočtu 870 tisíc korun).

obrázek [600 x 247]  

Tato motorizace má sobě rovného konkurenta v Nissanu 370Z s motorem 3,7 l/241 kW. Hyundai je opět levnější, tedy alespoň u našich západních sousedů. Nissan totiž stojí od 38.690 eur (962 tis. Kč). U nás jeho ceny začínají díky bohatší standardní výbavě na mnohem vyšší částce 1.154.900 Kč. Jenže ani s ním nelze Jihokorejce příliš srovnávat, protože například rozdíl v délce činí takřka 40 cm, zetko je tedy mnohem kompaktnější.

Výbava a záruka

K příznivým cenám přidává Hyundai Genesis Coupé i bohatou standardní výbavu. Ve specifikaci pro německý trh nechybí kromě již vzpomenutých prvků (šestice airbagů, ABS. ESP...) také tempomat, elektricky vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, automatická klimatizace s pylovým filtrem a čidlem kvality vzduchu, kožený volant, hliníkové pedály či dálkově ovládané centrální zamykání. Audio má šest reproduktorů včetně dvou výškových, umí přehrávat klasická CD i MP3 a podporuje externí zvuková zařízení přes AUX a USB. Ovládá se tlačítky na volantu.

Balíček Plus přidává vyhřívání látkových sedadel, prémiové audio s dalším subwooferem a středovým reproduktorem. Jeho součástí je také bezklíčkový přístup a startování Smart Key Šestiválec má již tento paket ve standardu, navíc nabídne například kožené čalounění, elektricky nastavitelná sedadla nebo také zadní spoiler. Šestistupňový automat se dá ovládat příplatkovými pádly pod volantem. Co se barev karoserie týče, jsou na výběr tři základní odstíny a další trojice perleťových a metalických laků.

Hyundai alespoň u našich západních sousedů poskytuje velkorysé záruky. Základní na celý vůz je pětiletá bez omezení počtu ujetých kilometrů. Stejnou dobu je poskytována také na lak. Garance proti korozi karoserie směrem zevnitř ven je dvanáctiletá. Balíček obsahuje také pětiletou asistenční službu a bezplatné kondiční prohlídky jednou ročně, nebo po ujetí 15.000 km, rovněž na pět let. Záruka mobility je rozšířitelná až na 15 let, je ovšem limitována 200.000 kilometry.

GT-R pro chudé?

Hyundai Genesis Coupe by mohl být jakýmsi Nissanem GT-R pro chudé. Toto přirovnání možná trochu pokulhává, zadokolkové kupé od Hyundaie nedosahuje jeho technické vyspělosti ani rychlosti a samozřejmě nemá pohon všech kol. Jenže z dlouhé řady zámořských recenzí se lze dozvědět, že nabízí podobně skvělý poměr řidičských zážitků a pořizovací ceny. Například pohodou v kabině k němu má v rámci možností daného cenového segmentu docela blízko.

Hyundai Genesis Coupe se ale jeví spíš jako GT se sportovním nádechem, což není rozhodně na škodu, evropští soupeři jsou na tom podobně. Cílovou skupinou zákazníků jsou bezdětní ženatí muži těsně přes 30 let věku s nadprůměrnými příjmy.

Hyundai se již dávno zbavil nelichotivé nálepky nekvalitních automobilů s dobrými motory, ale nejistými jízdními vlastnostmi. Proti prestižním a dražším německým soupeřům, jejichž zákazníci jsou ochotni si připlatit, to bude mít ale v Evropě se svými specifickými detaily exteriéru velice těžké. Případný úspěch je navíc omezen dovozními kvótami – pro náš kontinent je zatím určeno pouhých 2.000 vozů.

JAKE.AUTO.CZ: Hyundai Genesis (přehled článků)

obrázek [600 x 248]  

Spolupracujeme s TipCars.com
V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Hyundai Genesis Coupé: Východní vítr sílí







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Hyundai Genesis G90: Korejský luxus pro Evropu Hyundai Genesis G90: Korejský luxus pro Evropu

Mezi evropské premiéry autosalonu v Ženevě se zařadil i…

Hyundai Genesis Coupe N dostane motor V6 3.3 Turbo a pohon všech kol Hyundai Genesis Coupe N dostane motor V6 3.3 Turbo a pohon všech kol

Ambiciózní korejské kupé bude v nadcházející verzi ještě…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…