Hyundai i30 1.4 CVVT – Velký kšeft

Hyundai i30 1.4 CVVT – Velký kšeft

 
 

Když zákazníkům opravdu dojde, co se ukrývá v modelu i30 a vykašlou se na image slavných značek, někdo tady bude mít skutečný problém. Ano, také se zážehovou čtrnáctistovkou je tento Hyundai skvělou volbou.

Hyundai i30 jsme podrobně popsali v prvním testu, takže víme, kolik je v něm místa, jestli umí zatáčet nebo jak se Korejci poprali s interiérem. Dnešní jízda by měla dát odpověď na otázku, co v případě, že máte raději zážehové motory a váš rozpočet hlídá účetní, se kterým lze rozmlouvat jako se psem hlídajícím šťavnatou kost.

Ve srovnání se základní dieselovou šestnáctistovkou má nejmenší benzinový motor skoro o 1,5 l horší spotřebu, na druhou stranu je o 45 tisíc levnější. Abyste vykompenzovali vyšší pořizovací náklady, stačí najezdit s naftovým modelem dostatečný počet kilometrů a ve prospěch vznětové verze mluví také lepší pružnost a pomalejší ztráta hodnoty. Jenže ne všechno lze vyjádřit čísly. Co tím máme na mysli? Podívejme se nejdříve na základní parametry.

Zážehový motor s variabilním časováním ventilů má objem 1,4 l a maximální výkon 80 kW (109 k) při 6200 ot./min. Ne, nemusíte kontrolovat čísla konkurenčních modelů, Hyundai i30 doopravdy nabízí v této objemové kategorii nadprůměrný počet koní.

obrázek [555 x 327]
 

Maximální točivý moment nastupuje hodně vysoko, na 137 newtonmetrů potřebujete až 5000 ot./min. Od 3000 do 6000 otáček však moment neklesá pod 127 Nm a pohotovostní hmotnost činí méně než 1300 kg, takže abyste jezdili svižně, motor nemusíte ždímat. Přesto vám říkám, že právě tohle budete dělat. Bude to znít divně, ale s tímto agregátem je skvělá zábava. Miluje vysoké otáčky, které doprovází jadrný zvuk, a v kombinaci s velice dobře odstupňovanou manuální převodovku budete mít tendenci vždycky jezdit trochu rychleji, než by objem motoru napovídal.

Z tohoto pohledu proto nepovažujeme průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km za špatnou (výrobce udává 6,1 l), ale vyjadřuje spíše nároky motoru při častějším využívání jeho celkového potenciálu.

obrázek [555 x 319]
 

V prvním testu modelu i30 jsme jezdili na 17palcových kolech, které sice trochu pokazily dobrý dojem z podvozku, protože na rozbitém asfaltu bylo cítit, že tlumiče nemají všechno pod kontrolou, ale celkově má Hyundai podle našeho názoru lépe nastavené šasi než Kia Cee´d.

Přesně tahle domněnka se potvrdila po pár kilometrech na komfortnějších 15palcových pneumatikách. Vůz téměř dokonale žehlil nerovnosti silnice, přičemž ani částečná ztráta přilnavosti v zatáčkách (kvůli vyšším bočnicím a užší stopě 195 milimetrů širokých gum) ho nepřipravila o dostatek přilnavosti. Doporučujeme vám ovšem podívat se, jaké pneumatiky vám dealer namontuje na vůz, protože Huyndai běžně neprodává své modely s pneumatikami Pirelli, které jsme pokaždé našli na testovacích vozech, ale většinou se spoléhá na firmu Kumho.

Jinak zůstaly na straně modelu i30 všechny trumfy. Základní cena startuje na sumě 345 tisíc, ale vyplatí se jít do vyšší výbavy Comfort, za kterou připlatíte 55 tisíc. Za tohle navýšení vám prodejce přibalí automatickou klimatizaci, alarm, kůží potažený volantřadicí páku, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek, bederní opěrku sedadla řidiče nebo více reproduktorů. Pořád jste pod hranicí 400 tisíc a dostanete velice dobře vybavený vůz, který oprávněně komplikuje život japonským i evropským konkurentům.

obrázek [555 x 346]
 

Závěr

Pokud v blízké budoucností přemýšlíte nad koupí modelu nižší střední třídy a peníze hrají daleko větší roli než image velkého jména, toto je přesně to auto, které byste při testovacích jízdách neměli vynechat. Navíc, dnes patří k dobrým mravům pochlubit se, že jezdíte úsporným naftovým motorem a také ten vám můžeme v kombinaci s typem i30 vřele doporučit.

Jenže zkuste si nejdříve odpovědět na otázku, jestli skutečně potřebujete diesel, protože v případě, že ročně nenajezdíte více než 25 až 30 tisíc kilometrů, bude zážehová čtrnáctistovka lepší volbou. Sice vás čekají o chlup vyšší provozní náklady (rozdíl není velký také kvůli vyšší ceně nafty), ale je s ní nefalšovaná zábava.

Jediným problémem proto zůstává fakt, že Hyundai i30 nevypadá na 15palcových kolech tak dobře jako na 17palcových discích, které zase omezují komfort. Řešením by mohly být šestnáctky. Jak jste ale správně pochopili, v téhle chvíli se už pohybujeme pouze v rovině akademické debaty, která nijak neovlivňuje velmi dobrý dojem z tohoto automobilu.

Související články:

První cena vozu344.900,-Kč (i30 Classic, 1,4 (80 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací344.900,-Kč (i30 Classic, 1,4 (80 kW))
Základní cena testovaného vozu399.900,-Kč (i30 Comfort, 1,4 (80 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků409.400,-Kč (i30 Comfort, 1,4 (80 kW))

Plusy

  • Další důkaz, že motor nepotřebuje více válců, aby měl charakter
  • Vynikající kvalita jízdy
  • Ergonomie a kvalita zpracování
  • Poměr cena/hodnota

Minusy

  • U prodejce nedostanete pneumatiky Pirelli
  • Na 15palcových kolech vypadá i30 podivně
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai i30 1.4 CVVT

Cena v základní výbavě: 399 900 Kč Cena v testované výbavě: 409 400 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, mlhovky, imobilizér, alarm, úchyty ISOFIX, posilovač řízení s proměnný účinkem, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží potažená hlavice řadicí páky a volant, palubní počítač, automatická klimatizace, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, elektrické ovládání předních a zadních oken, ocelová 15palcová kola, tónovaná skla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické zamykání za jízdy, výškově stavitelné sedadlo řidiče + bederní opěrka, asymetricky dělaná a sklopná zadní sedadla, fixační síť zavazadlového prostoru, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+9.500,-)

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
Technické údaje
Motor Hyundai i30 1.4 CVVT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 134 / 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.2 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1250
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1268 / 452
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4245
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 615
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai i30 1.4 CVVT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Video: i30 N - Hyundai ladí podvozek hot-hatche Video: i30 N - Hyundai ladí podvozek hot-hatche

Hyundai na nejnovějším videu z vývoje hot-hatche i30 N…

Zbytečná výměna agregátu hyundaie: Motor v kufru. Proč? Zbytečná výměna agregátu hyundaie: Motor v kufru. Proč?

Taky moc nevěříte historkám, jak autoservis chtěl vyměnit…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…