TEST Hyundai i30 1.4 CVVT – Velký kšeft
Hyundai i30 jsme podrobně popsali v prvním testu, takže víme, kolik je v něm místa, jestli umí zatáčet nebo jak se Korejci poprali s interiérem. Dnešní jízda by měla dát odpověď na otázku, co v případě, že máte raději zážehové motory a váš rozpočet hlídá účetní, se kterým lze rozmlouvat jako se psem hlídajícím šťavnatou kost.
Ve srovnání se základní dieselovou šestnáctistovkou má nejmenší benzinový motor skoro o 1,5 l horší spotřebu, na druhou stranu je o 45 tisíc levnější. Abyste vykompenzovali vyšší pořizovací náklady, stačí najezdit s naftovým modelem dostatečný počet kilometrů a ve prospěch vznětové verze mluví také lepší pružnost a pomalejší ztráta hodnoty. Jenže ne všechno lze vyjádřit čísly. Co tím máme na mysli? Podívejme se nejdříve na základní parametry.
Zážehový motor s variabilním časováním ventilů má objem 1,4 l a maximální výkon 80 kW (109 k) při 6200 ot./min. Ne, nemusíte kontrolovat čísla konkurenčních modelů, Hyundai i30 doopravdy nabízí v této objemové kategorii nadprůměrný počet koní.
Maximální točivý moment nastupuje hodně vysoko, na 137 newtonmetrů potřebujete až 5000 ot./min. Od 3000 do 6000 otáček však moment neklesá pod 127 Nm a pohotovostní hmotnost činí méně než 1300 kg, takže abyste jezdili svižně, motor nemusíte ždímat. Přesto vám říkám, že právě tohle budete dělat. Bude to znít divně, ale s tímto agregátem je skvělá zábava. Miluje vysoké otáčky, které doprovází jadrný zvuk, a v kombinaci s velice dobře odstupňovanou manuální převodovku budete mít tendenci vždycky jezdit trochu rychleji, než by objem motoru napovídal.
Z tohoto pohledu proto nepovažujeme průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km za špatnou (výrobce udává 6,1 l), ale vyjadřuje spíše nároky motoru při častějším využívání jeho celkového potenciálu.
V prvním testu modelu i30 jsme jezdili na 17palcových kolech, které sice trochu pokazily dobrý dojem z podvozku, protože na rozbitém asfaltu bylo cítit, že tlumiče nemají všechno pod kontrolou, ale celkově má Hyundai podle našeho názoru lépe nastavené šasi než Kia Cee´d.
Přesně tahle domněnka se potvrdila po pár kilometrech na komfortnějších 15palcových pneumatikách. Vůz téměř dokonale žehlil nerovnosti silnice, přičemž ani částečná ztráta přilnavosti v zatáčkách (kvůli vyšším bočnicím a užší stopě 195 milimetrů širokých gum) ho nepřipravila o dostatek přilnavosti. Doporučujeme vám ovšem podívat se, jaké pneumatiky vám dealer namontuje na vůz, protože Huyndai běžně neprodává své modely s pneumatikami Pirelli, které jsme pokaždé našli na testovacích vozech, ale většinou se spoléhá na firmu Kumho.
Jinak zůstaly na straně modelu i30 všechny trumfy. Základní cena startuje na sumě 345 tisíc, ale vyplatí se jít do vyšší výbavy Comfort, za kterou připlatíte 55 tisíc. Za tohle navýšení vám prodejce přibalí automatickou klimatizaci, alarm, kůží potažený volant a řadicí páku, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek, bederní opěrku sedadla řidiče nebo více reproduktorů. Pořád jste pod hranicí 400 tisíc a dostanete velice dobře vybavený vůz, který oprávněně komplikuje život japonským i evropským konkurentům.
Závěr
Pokud v blízké budoucností přemýšlíte nad koupí modelu nižší střední třídy a peníze hrají daleko větší roli než image velkého jména, toto je přesně to auto, které byste při testovacích jízdách neměli vynechat. Navíc, dnes patří k dobrým mravům pochlubit se, že jezdíte úsporným naftovým motorem a také ten vám můžeme v kombinaci s typem i30 vřele doporučit.
Jenže zkuste si nejdříve odpovědět na otázku, jestli skutečně potřebujete diesel, protože v případě, že ročně nenajezdíte více než 25 až 30 tisíc kilometrů, bude zážehová čtrnáctistovka lepší volbou. Sice vás čekají o chlup vyšší provozní náklady (rozdíl není velký také kvůli vyšší ceně nafty), ale je s ní nefalšovaná zábava.
Jediným problémem proto zůstává fakt, že Hyundai i30 nevypadá na 15palcových kolech tak dobře jako na 17palcových discích, které zase omezují komfort. Řešením by mohly být šestnáctky. Jak jste ale správně pochopili, v téhle chvíli se už pohybujeme pouze v rovině akademické debaty, která nijak neovlivňuje velmi dobrý dojem z tohoto automobilu.
Související články:
První cena vozu | 344.900,-Kč (i30 Classic, 1,4 (80 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 344.900,-Kč (i30 Classic, 1,4 (80 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 399.900,-Kč (i30 Comfort, 1,4 (80 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 409.400,-Kč (i30 Comfort, 1,4 (80 kW)) |
Plusy
- Další důkaz, že motor nepotřebuje více válců, aby měl charakter
- Vynikající kvalita jízdy
- Ergonomie a kvalita zpracování
- Poměr cena/hodnota
Minusy
- U prodejce nedostanete pneumatiky Pirelli
- Na 15palcových kolech vypadá i30 podivně