Hyundai i30 1.4 CVVT – Velký kšeft

Hyundai i30 1.4 CVVT – Velký kšeft

 
 
28.1. 2008 Miro Mihálik

Když zákazníkům opravdu dojde, co se ukrývá v modelu i30 a vykašlou se na image slavných značek, někdo tady bude mít skutečný problém. Ano, také se zážehovou čtrnáctistovkou je tento Hyundai skvělou volbou.

Hyundai i30 jsme podrobně popsali v prvním testu, takže víme, kolik je v něm místa, jestli umí zatáčet nebo jak se Korejci poprali s interiérem. Dnešní jízda by měla dát odpověď na otázku, co v případě, že máte raději zážehové motory a váš rozpočet hlídá účetní, se kterým lze rozmlouvat jako se psem hlídajícím šťavnatou kost.

Ve srovnání se základní dieselovou šestnáctistovkou má nejmenší benzinový motor skoro o 1,5 l horší spotřebu, na druhou stranu je o 45 tisíc levnější. Abyste vykompenzovali vyšší pořizovací náklady, stačí najezdit s naftovým modelem dostatečný počet kilometrů a ve prospěch vznětové verze mluví také lepší pružnost a pomalejší ztráta hodnoty. Jenže ne všechno lze vyjádřit čísly. Co tím máme na mysli? Podívejme se nejdříve na základní parametry.

Zážehový motor s variabilním časováním ventilů má objem 1,4 l a maximální výkon 80 kW (109 k) při 6200 ot./min. Ne, nemusíte kontrolovat čísla konkurenčních modelů, Hyundai i30 doopravdy nabízí v této objemové kategorii nadprůměrný počet koní.

obrázek [555 x 327]
 

Maximální točivý moment nastupuje hodně vysoko, na 137 newtonmetrů potřebujete až 5000 ot./min. Od 3000 do 6000 otáček však moment neklesá pod 127 Nm a pohotovostní hmotnost činí méně než 1300 kg, takže abyste jezdili svižně, motor nemusíte ždímat. Přesto vám říkám, že právě tohle budete dělat. Bude to znít divně, ale s tímto agregátem je skvělá zábava. Miluje vysoké otáčky, které doprovází jadrný zvuk, a v kombinaci s velice dobře odstupňovanou manuální převodovku budete mít tendenci vždycky jezdit trochu rychleji, než by objem motoru napovídal.

Z tohoto pohledu proto nepovažujeme průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km za špatnou (výrobce udává 6,1 l), ale vyjadřuje spíše nároky motoru při častějším využívání jeho celkového potenciálu.

obrázek [555 x 319]
 

V prvním testu modelu i30 jsme jezdili na 17palcových kolech, které sice trochu pokazily dobrý dojem z podvozku, protože na rozbitém asfaltu bylo cítit, že tlumiče nemají všechno pod kontrolou, ale celkově má Hyundai podle našeho názoru lépe nastavené šasi než Kia Cee´d.

Přesně tahle domněnka se potvrdila po pár kilometrech na komfortnějších 15palcových pneumatikách. Vůz téměř dokonale žehlil nerovnosti silnice, přičemž ani částečná ztráta přilnavosti v zatáčkách (kvůli vyšším bočnicím a užší stopě 195 milimetrů širokých gum) ho nepřipravila o dostatek přilnavosti. Doporučujeme vám ovšem podívat se, jaké pneumatiky vám dealer namontuje na vůz, protože Huyndai běžně neprodává své modely s pneumatikami Pirelli, které jsme pokaždé našli na testovacích vozech, ale většinou se spoléhá na firmu Kumho.

Jinak zůstaly na straně modelu i30 všechny trumfy. Základní cena startuje na sumě 345 tisíc, ale vyplatí se jít do vyšší výbavy Comfort, za kterou připlatíte 55 tisíc. Za tohle navýšení vám prodejce přibalí automatickou klimatizaci, alarm, kůží potažený volantřadicí páku, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek, bederní opěrku sedadla řidiče nebo více reproduktorů. Pořád jste pod hranicí 400 tisíc a dostanete velice dobře vybavený vůz, který oprávněně komplikuje život japonským i evropským konkurentům.

obrázek [555 x 346]
 

Závěr

Pokud v blízké budoucností přemýšlíte nad koupí modelu nižší střední třídy a peníze hrají daleko větší roli než image velkého jména, toto je přesně to auto, které byste při testovacích jízdách neměli vynechat. Navíc, dnes patří k dobrým mravům pochlubit se, že jezdíte úsporným naftovým motorem a také ten vám můžeme v kombinaci s typem i30 vřele doporučit.

Jenže zkuste si nejdříve odpovědět na otázku, jestli skutečně potřebujete diesel, protože v případě, že ročně nenajezdíte více než 25 až 30 tisíc kilometrů, bude zážehová čtrnáctistovka lepší volbou. Sice vás čekají o chlup vyšší provozní náklady (rozdíl není velký také kvůli vyšší ceně nafty), ale je s ní nefalšovaná zábava.

Jediným problémem proto zůstává fakt, že Hyundai i30 nevypadá na 15palcových kolech tak dobře jako na 17palcových discích, které zase omezují komfort. Řešením by mohly být šestnáctky. Jak jste ale správně pochopili, v téhle chvíli se už pohybujeme pouze v rovině akademické debaty, která nijak neovlivňuje velmi dobrý dojem z tohoto automobilu.

Související články:

První cena vozu344.900,-Kč (i30 Classic, 1,4 (80 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací344.900,-Kč (i30 Classic, 1,4 (80 kW))
Základní cena testovaného vozu399.900,-Kč (i30 Comfort, 1,4 (80 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků409.400,-Kč (i30 Comfort, 1,4 (80 kW))

Plusy

  • Další důkaz, že motor nepotřebuje více válců, aby měl charakter
  • Vynikající kvalita jízdy
  • Ergonomie a kvalita zpracování
  • Poměr cena/hodnota

Minusy

  • U prodejce nedostanete pneumatiky Pirelli
  • Na 15palcových kolech vypadá i30 podivně
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai i30 1.4 CVVT

Cena v základní výbavě: 399 900 Kč Cena v testované výbavě: 409 400 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, mlhovky, imobilizér, alarm, úchyty ISOFIX, posilovač řízení s proměnný účinkem, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží potažená hlavice řadicí páky a volant, palubní počítač, automatická klimatizace, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, elektrické ovládání předních a zadních oken, ocelová 15palcová kola, tónovaná skla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické zamykání za jízdy, výškově stavitelné sedadlo řidiče + bederní opěrka, asymetricky dělaná a sklopná zadní sedadla, fixační síť zavazadlového prostoru, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+9.500,-)

V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních…

KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát

Chudší lidé by měli mít možnost, aby jim náklady na…

 
Technické údaje
Motor Hyundai i30 1.4 CVVT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 134 / 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.2 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1250
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1268 / 452
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4245
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 615
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai i30 1.4 CVVT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Video: i30 N - Hyundai ladí podvozek hot-hatche Video: i30 N - Hyundai ladí podvozek hot-hatche

Hyundai na nejnovějším videu z vývoje hot-hatche i30 N…

Zbytečná výměna agregátu hyundaie: Motor v kufru. Proč? Zbytečná výměna agregátu hyundaie: Motor v kufru. Proč?

Taky moc nevěříte historkám, jak autoservis chtěl vyměnit…

 



 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Barbara, která v reality show ulovila milionáře: Dcera svého tátu poznala až v televizi

Barbara, která v reality show ulovila milionáře:…

Rozárie Kautmanová (9) je dcerou Barbary Kautmanové (41) a tehdejšího milionáře z novácké reality show Vem si…

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup, Pastrňák bez bodu

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup,…

SOUHRN | Obránce Michal Kempný přispěl v play off NHL asistencí k výhře hokejistů Washingtonu nad Columbusem 4:3…

 

Reflex.cz

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co všechno na vás má Facebook

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co…

Skandál kolem sbírání uživatelských dat sociální sítí Facebook i po týdnech nabírá na obrátkách. Majitel Mark…

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo? Budou Hamáčkovci spíše v roli užitečných oranžových idiotů, či součástí řešení problému?

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo?…

Babišovo hnutí ANO nabídlo sociální demokracii v potenciální společné vládní koalici pět ministerstev, a to…