Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh – Novodobá Tatra na baterky

Lukáš Volšický
Diskuze (139)

Elektrický Hyundai Ioniq 6 už při svém představení zaujal minimalistickým aerodynamickým designem, který nám připomíná ikonické tatry, a je jedním z nejlepších dostupných elektromobilů, co si dnes můžete koupit.

Design, interiér


„Novodobá Tatra na baterky.“ To je první myšlenka, jakou mám spojenou s elektromobilem Hyundai Ioniq 6. Je až neuvěřitelné, jak nadčasový aerodynamický design ve třicátých letech zvedl do reálného světa Hans Ledwinka. Československá Tatra 77 byla historicky prvním produkčním automobilem optimalizovaným ve větrném tunelu a s proudnicovými tvary předběhla dobu o necelých sto let.

S nástupem moderní elektromobility začala mít aerodynamika ještě významnější roli. Zásadně ovlivňuje celkovou účinnost elektrických aut, maximální dojezd i jejich schopnost plachtit na rovných silnicích. A když Hyundai poprvé ukázal produkční verzi elektromobilu Ioniq 6, vycházející z futuristického konceptu Hyundai Prophecy, v mých očích se stal prvním opravdu zajímavým elektrickým autem.

Retro-futurismus

Hyundai se při vzniku nejmodernějších elektromobilů z rodiny Ioniq inspiroval populárním retro-futurismem, díky čemuž i Ioniq 6 má nádech kyberpunku. Originální design oficiálně pojmenovaný „Parametric Pixel“ nám už poprvé ukázal na předcházejícím elektromobilu Ioniq 5 a hlavním rysem je pixelová grafika předních LED světlometů, zadních světel i dalších svítících prvků. Hyundai Ioniq 6 je současně prvním modelem značky s nově stylizovaným hliníkovým znakem „H“.

Aerodynamická silueta Ioniqu 6 je moderní reinkarnací slavných tvarů ikonických tater, a dokonce se v unikátním designu vozu nachází i další automobilová legenda. Elektrický Ioniq 6 zezadu vypadá jako historické Porsche 911 Turbo s obrovským křídlem s přezdívkou „whale tail“. To připomíná hlavně široká horizontální zadní svítilna v kombinaci se zadním spoilerem s integrovaným pixelovým brzdovým světlem.

Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh

Pojďme se však od historických automobilových kultů přesunout do současnosti. Hyundai Ioniq 6 je dalším z originálních počinů jihokorejských designéru a inženýrů, kteří každému elektrickému modelu Hyundai dávají osobitý vzhled. O unifikaci nemůže být řeč – elektrická Kona, Ioniq 5 i Ioniq 6 mají jen minimum stejných stylingových prvků.

Zakládají na stejném designovém jazyce, ale co kus, to originál. Hyundai s minimalistickými čistými liniemi, zapuštěnými klikami i proudnicovou siluetou Ioniqu 6 dosáhl koeficientu odporu vzduchu 0,21, což z Ioniq 6 dělá jedno z nejvíce aerodynamických produkčních aut všech dob. Sice ne nejlepší, ale dokonce o jednu setinu nižší odpor vzduchu než výrazně luxusnější, výkonnější a dražší Porsche Taycan Turbo.

Video se připravuje ...

Morseovka

V exteriéru je „šestka“ svébytným modelem, ale v interiéru rozvíjí styl starší „pětky“. Moderní architektura interiéru zakládá na dvou 12,3“ palcových obrazovkách digitálního přístrojového štítu a centrálního dotykového infotainmentu, opticky spojených v jeden celek. Hyundai pro všechny elektrické modely připravil také speciální volant s čtveřicí diodových teček. Ty dokonce mají sdělení, které vás nepochybně hned nenapadne – v morseovce jsou písmenem H.

Hyundai Ioniq 6 se v Česku prodává ve čtyřech stupních výbavy. Do rukou se mi tak dostal vůbec nejluxusnější model Style Premium, jehož standardní výbava zahrnuje i tepelné čerpadlo, solární čelní sklo, head-up displej, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA 2.0, monitorování okolí vozu 360stupňovým kamerovým systémem, prémiovým audiem Bose, generátorem umělého zvuku moto e-Active Sound Design i ventilovanými relaxačními sedadly řidiče a spolujezdce.

Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh

Elektrický streamliner, jak Hyundai svému vlajkovému elektromobilu oficiálně přezdívá, má kabinu vycházející z Ioniqu 5, avšak upravenou podle potřeb aerodynamických tvarů. Celková prostornost sice není pocitově tak neomezená jako ve výchozí „pětce“, ale konstruktéři celý vnitřní prostor protáhli vpředu i vzadu. Největším rozdílem oproti staršímu sourozenci je středová konzole spojená s palubní deskou.

Musím se však přiznat, že na pozici za volantem v Ioniqu 6 jsem si nejprve musel zvyknout. S nizoučkým aerodynamickým tvarem se v něm sedí pocitově vysoko, ale během týdenního testování jsem si uvědomil, že s volitelnou inovativní technikou je vlastně jedno, jak si v něm sednete. V nohách nepotřebujete cit na spojku, a dokonce ani nepotřebujete nastavení opěradla s optimálním úhlem pro výhled do zrcátek.

Máte dát zrcátkům sbohem?

Standardem elektrického Hyundaie Ioniq 6 jsou tradiční zpětná zrcátka, ale s výrazným příplatkem 40 tisíc korun můžete sáhnout i po „digitálních zpětných zrcátkách“. Se zpětnými kamerami jsem mohl žít už při loňském testování Ioniqu 5 a „šestka“ mě utvrdila v názoru na všechna pozitiva i negativa.

Nejprve si na ně musíte zvyknout, což vám návrháři interiérů značky trochu usnadňují pozicí displejů těsně nad spodní hranou bočních oken. Jsou tedy v místech, kam běžně koukáte do klasických zrcátek. Velkou výhodou nového systému je odolnost proti kapkám, takže v dešti přinášejí příjemnější výhled za vás. Při změně jízdních pruhů vám pak zjednodušují odhad vzdálenosti za vámi červenou a oranžovou osou. Červená znázorňuje konec vašeho vozu, oranžová nejmenší bezpečnou vzdálenost pro bezpečné zařazení se.

Bohužel, než virtuální výhled za vás dostanete do oka, budete si připadat slepí. Těžko se to vysvětluje, ale ve zpětných kamerách zkrátka nemáte takový odhad vzdáleností i vaší polohy vůči okolním objektům. Dokonce i s pomocí kamer budete nejistě couvat, zejména do oblouku, třeba při vytáčení se parkování zadkem k obrubníku. Naštěstí si to můžete zjednodušit dalšími kamerami, včetně zobrazení 3D modelu vozu ve vašem reálném prostředí.

Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh

Než se dostaneme k technice a jízdním vlastnostem, ještě připomenu, že volba pohonu ovlivňuje i praktičnost vozu. Standardem všech Ioniqů 6 je zadní zavazadlový prostor se základním objemem 401 litrů. U zadokolky máte k dispozici i frunk o 45 litrech, u čtyřkolky pak o pouhých 14,5 litrech. Do obou se bezproblémově vejde dobíjecí kabeláž.

Motor, jízdní vlastnosti


Elektrický Hyundai Ioniq 6 se v Česku prodává se třemi konfiguracemi pohonu a dvěma kapacitami akumulátoru. Úplným standardem je nejslabší zadokolka Eco s 53 kWh baterií a maximálním výkonem 111 kW (151 koní) a výkonnější specifikace Power s větším 77 kWh akumulátorem je k dispozici s pohonem zadních nebo všech kol. Už v minulosti jsme pro vás otestovali zadokolku a teď se nám do rukou dostala i výkonnější čtyřkolka.

Dva elektromotory pro 325 koní

Hyundai Ioniq 6 Power AWD je vybaven dvěma synchronními elektromotory s permanentním buzením s kombinovaným nejvyšším výkonem 239 kW (325 koní) a je výrazně silnější než výchozí zadokolka s jedním elektromotorem o 168 kW (229 koních). Nutnost živit čtyřkolku ze stejně velkého Li-Pol akumulátoru navíc však znamená, že dosahuje nižšího teoretického maximálního dojezdu.

Automobilka uvádí, že Hyundai Ioniq 6 Power AWD se 77 kWh trakčním akumulátorem zakládajícím na 800voltové architektuře ujede na jedno nabití až 519 kilometrů v režimu WLTP. Zadokolka přitom nabízí až 545 kilometrů, ale jedná se o natolik zásadní rozdíl? Záleží pouze na úhlu pohledu, protože výkonový rozdíl rozhodně není zanedbatelný.

Nejvýkonnější Ioniq 6 s pohonem všech kol doslova ohromí zrychlením, protože s točivým momentem 605 Nm akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy, zatímco zadokolka s větší baterkou to zvládá za 7,4 sekundy. Pravdou však je, že ačkoli máte k dispozici dynamický režim pro „odemčení“ maximálního výkonu, budete jej využívat minimálně. Aktivujete jej jednoduchým přepnutím jízdního režimu na volantu a pomůže vám třeba při bleskurychlém předjíždění na okreskách.

Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh

Osobně jsem však většinou jezdil v nejslabším a nejekonomičtějším módu Eco. I v něm je dynamika více než dostatečná, a navíc jezdíte úsporně. Reálná spotřeba se může pohybovat okolo 15 kWh/100 km i níže, ale během testovacího týdne jsem trávil spoustu času na dálnicích. Po bezmála 500 ujetých kilometrech se můj kombinovaný průměr zastavil na 20,5 kWh/100 km, přičemž jsem s tímto elektromobilem jezdil v chladných zimních měsících.

Reálný dojezd a nabíjení

Můj reálný dojezd na jedno nabití se v tu chvíli pohyboval okolo 380 kilometrů. Během testovacího týdne jsem ho musel nabíjet pouze jedenkrát, když jsem jej připojil ke 150 kW stojanu PRE Point a za necelých 45 minut jsem jej dobil z 20 na 92 procent stavu. Už od začátku jsem dosáhl 148 kW nabíjecího výkonu a těsně před odpojením stojan ukazoval i tak solidních 30 kW.

Během tohoto nabíjení jsem se přitom ani nepřiblížil maximálnímu nabíjecímu výkonu. Hyundai uvádí, že díky inovativní 800voltové architektuře, která je ve světě elektromobilů stále vzácností, umí Ioniq 6 dosáhnout až 350 kW. Architektura je přitom vybavena i funkcí vehicle-to-load (V2L) a může sloužit jako externí zdroj elektrické energie pro napájení spotřebičů.

Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh

Dokonce i z pohledu jízdního komfortu se nabízí srovnání se sourozencem Ioniq 5. Ten sice nese proporce velkého hatchbacku, ale podle dnešních trendů je ideální ukázkou stylového elektrického crossoveru. Celkově rozdílná stavba ioniqů 5 a 6 se pochopitelně projevuje i jízdními vlastnostmi – zatímco Ioniq 5 je na velkých „balonových“ pneumatikách komfortní, nižší Ioniq 6 na nízkoprofilových pneumatikách 20“ kol je trochu tvrdší.

Suma sumárum však je komfort příjemný. Ioniq 6 je jedním z těch aut, do nichž si sednete a pohodlně se vezete po dálnicích i každodenní dopravní špičkou ve městech. Virtuální zpětná zrcátka, kamery, vám pak oproti klasickým zrcátkům dávají absolutní svobodu toho, jak si můžete sednout. Chcete si udělat pohodlí jako doma na křesle? Klidně můžete. Hlavu totiž nemusíte mít dokonale v ose zrcátek tak, abyste v nich viděli vše.

A než se vrhneme k závěru, musím trochu pohanit „kosmický“ umělý zvuk z reproduktorů. Ten si můžete přehrávat ve standardní i zvýšené hlasitosti, a dokonce jej i vypnout. A to je nejlepší volba, protože s tímto nastavením se z Ioniqu 6 stává až dokonale tiché auto. Ne, vážně nepotřebujete nepřetržitě poslouchat soundtrack připomínající zvuk hyperpohonu fiktivních vesmírných plavidel.

Závěr


Hyundai Ioniq 6 je prvním elektromobilem, který jsem si půjčil a otestoval, protože mě zajímal. Jsem nadšenec do dnes už klasických sportovních aut a dost možná je to právě kvůli designovému spojení s legendárními tatrami i kultovním Porsche 911 Turbo, jež můžeme najít ve stylingu a proporcích tohoto moderního elektromobilu.

Teď už vážně. Elektrický Hyundai Ioniq 6 je elektromobilem, jehož jedinou nevýhodou je snad jen pocitově nepříjemné couvání za pomoci digitálních zpětných zrcátek. S klasickým odrazem v zrcadlových sklech jste si prostě jistější. A ač se na tuto novou techniku dá zvyknout, hned v následujícím týdnu byla normální zpětná zrcátka tou první vlastností, jakou jsem ocenil na dalším testovaném autě.

A příjemně překvapuje i cenou, protože základní Hyundai Ioniq 6 není extrémně drahým autem a spoustě potenciálních zájemců může stačit pro jejich každodenní provoz. Přihlédnout musíme i k tomu, že za tyto peníze dostanete elektromobil s 800voltovou architekturou, jakou jinak využívají hlavně dražší a prémiovější modely. Za testovanou čtyřkolku v nejvyšší výbavě si však už pořádně připlatíte.

Nejlevnější verze modelu 1.159.990 Kč (Smart, 4x2, 53 kWh)
Základ s testovaným motorem 1.579.990 Kč (Style, 4x4, 77 kWh)
Testovaný vůz bez příplatků 1.644.990 Kč (Style Premium, 4x4, 77 kWh)
Testovaný vůz s výbavou 1.734.890 Kč (Style Premium, 4x4, 77 kWh)

Plusy

  • Design
  • Solidní dynamika
  • Přijatelný reálný dojezd
  • 800 V architektura pro rychlé nabíjení

Minusy

  • Digitální zpětná zrcátka
  • Umělý zvuk motoru
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (139)

Doporučujeme

Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh
Cena základní sestavy 1 644 990 Kč
Výbava základní sestavy systém předehřevu akumulátoru, solární čelní sklo + solární přední skla, Matrix full LED přední světlomety, LED osvětlení, 20” kola z lehké slitiny, vyhřívání a ventilace předních sedadel, vyhřívání volantu, dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo pro efektivní vytápění, head-up displej, 12,3” digitální přístrojový štít, 12,3” dotykový infotainment a další Kč
Cena testované sestavy 1 734 890 Kč
Výbava testované sestavy odstín laku Nocturne Gray Matte (+24.900 Kč), elektricky ovládané panoramatické střešní okno (+25.000 Kč), digitální vnější zpětná zrcátka DSM (+40.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 239 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 605 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2095 / 425
Rozměr pneu: 245/40 R20
Hyundai Ioniq 6 Power AWD 77 kWh
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4855
b) šířka (mm): 1880
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2950
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1639
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 3. 2024 17:39
Re: Aerodynamika
ok, i to je možné
Avatar - Emel
4. 3. 2024 14:58
Re: Aerodynamika
Já myslím, že to je spíš zkratkovitě napsané... ale jo, už to asi pitváme zbytečně :-)
4. 3. 2024 13:30
Re: Aerodynamika
Já teda nechtěl rozebírat zrovna autora tohohle testu, ale když jsi ho zmínil soudím že ani on tomu moc nerozumí, viz citace "...dosáhl koeficientu odporu vzduchu 0,21, což z Ioniq 6 dělá jedno z nejvíce aerodynamických produkčních aut všech dob...dokonce o jednu setinu nižší odpor vzduchu než výrazně luxusnější, výkonnější a dražší Porsche Taycan Turbo.

Hodnotit odpor vzduchu resp. aerodynamiku jen na základě Cx bez znalosti čelní plochy je samozřejmě technický přešlap.

Nicméně tím bych to ukončil
Avatar - Mokrous
4. 3. 2024 12:51
Re: hnojiq
:yes:
Avatar - twistedTSD
4. 3. 2024 12:01
Re: hnojiq
Řekl bych, že mluví o hybridu. Ale i tam je snad standard aspoň 5 let?