Může radost z jízdy působit proti depresi? Hyundai to zjišťoval
Asi nepřekvapí, že drtivé procento účastníků výzkumu mělo po tancování s výkonným elektromobilem na sněhu opravdu lepší náladu.
Ostrý Hyundai Ioniq 5 N sbírá od novinářů po celém světe obecnou chválu jakožto jeden z mála elektromobilů nabízejících opravdovou řidičskou zábavu. Právě nejnovější elektrický hot hatch byl proto ideálním nástrojem pro vcelku netradiční výzkum. Hyundai se totiž pokusil zjistit, zda může řízení pozitivně působit i proti zimním depresím.
Pro experiment si značka vybrala rovněž ideální místo – norské město Rjukan, kde mohou zimy trvat téměř šest měsíců, teploty zde klesají hluboko pod bod mrazu a slunce sotva vychází nad horizont. V průběhu čtyř dnů zde měla skupina 20 účastníků se sklony k zimním depresím možnost vyzkoušet Ioniq 5 N. Při tom bylo zkoumáno, jaký dopad má u těchto osob sportovní jízda na povznesení nálady a vyvolání potěšení.
Míru zážitku měřila neurovědkyně Shani Tal, která se svým týmem použila cirkumplexní model používaný v neurovědě k zobrazování emocí účastníků. Elektrickou aktivitu mozku snímala pokrývka hlavy s elektroencefalogramem (EEG) a rozhraním BCI mezi mozkem a počítačem, zatímco biometrický senzor kůže zaznamenával elektrodermální aktivitu a kolísavost srdečního tepu. Z řady naměřených ukazatelů pak byla odvozena intenzita potěšení.
Měření probíhalo před zkušebními jízdami, v jejich průběhu, a nakonec došlo i na posouzení dlouhodobého vlivu po jízdách. Po každé fázi obdrželi účastníci dotazník a proběhlo detailní hodnocení biometrických ukazatelů.
Kvantitativní analýza odhalila, že celých 75 % řidičů prožívalo po jízdách velmi pozitivní emoční reakce. U intenzity potěšení vykázali účastníci průměrný nárůst o významných 28 % v porovnání s výchozím stavem, přičemž škála pozitivních reakcí po první jízdě sahala až k 67 %. Výzkum tak naznačuje, že řízení dokáže vyvolávat pozitivní emoční reakce napříč širokým spektrem různých lidí.
Tento pohled potvrdila také kvalitativní data. Celkem 87,5 % účastníků uvedlo, že mají po řízení lepší náladu. Pro nadšence do aut a sportovní jízdy tedy nejspíš žádné překvapení, pro šedou veřejnost možný důkaz, že řízení může být zábavou a občasná projížďka „jen tak“ dokáže člověku opravdu zlepšit náladu. Hyundai nakonec dodává, že výsledky experimentu poslouží jako vzor pro budoucí výzkumy technologií a lidských emocí, a to právě s využitím zmíněného konceptu intenzity potěšení.