Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Může radost z jízdy působit proti depresi? Hyundai to zjišťoval

Daniel Fuglevič
Diskuze (18)

Asi nepřekvapí, že drtivé procento účastníků výzkumu mělo po tancování s výkonným elektromobilem na sněhu opravdu lepší náladu.

Ostrý Hyundai Ioniq 5 N sbírá od novinářů po celém světe obecnou chválu jakožto jeden z mála elektromobilů nabízejících opravdovou řidičskou zábavu. Právě nejnovější elektrický hot hatch byl proto ideálním nástrojem pro vcelku netradiční výzkum. Hyundai se totiž pokusil zjistit, zda může řízení pozitivně působit i proti zimním depresím.

Video se připravuje ...

Pro experiment si značka vybrala rovněž ideální místo – norské město Rjukan, kde mohou zimy trvat téměř šest měsíců, teploty zde klesají hluboko pod bod mrazu a slunce sotva vychází nad horizont. V průběhu čtyř dnů zde měla skupina 20 účastníků se sklony k zimním depresím možnost vyzkoušet Ioniq 5 N. Při tom bylo zkoumáno, jaký dopad má u těchto osob sportovní jízda na povznesení nálady a vyvolání potěšení.

Míru zážitku měřila neurovědkyně Shani Tal, která se svým týmem použila cirkumplexní model používaný v neurovědě k zobrazování emocí účastníků. Elektrickou aktivitu mozku snímala pokrývka hlavy s elektroencefalogramem (EEG) a rozhraním BCI mezi mozkem a počítačem, zatímco biometrický senzor kůže zaznamenával elektrodermální aktivitu a kolísavost srdečního tepu. Z řady naměřených ukazatelů pak byla odvozena intenzita potěšení.

Měření probíhalo před zkušebními jízdami, v jejich průběhu, a nakonec došlo i na posouzení dlouhodobého vlivu po jízdách. Po každé fázi obdrželi účastníci dotazník a proběhlo detailní hodnocení biometrických ukazatelů.

Kvantitativní analýza odhalila, že celých 75 % řidičů prožívalo po jízdách velmi pozitivní emoční reakce. U intenzity potěšení vykázali účastníci průměrný nárůst o významných 28 % v porovnání s výchozím stavem, přičemž škála pozitivních reakcí po první jízdě sahala až k 67 %. Výzkum tak naznačuje, že řízení dokáže vyvolávat pozitivní emoční reakce napříč širokým spektrem různých lidí.

Tento pohled potvrdila také kvalitativní data. Celkem 87,5 % účastníků uvedlo, že mají po řízení lepší náladu. Pro nadšence do aut a sportovní jízdy tedy nejspíš žádné překvapení, pro šedou veřejnost možný důkaz, že řízení může být zábavou a občasná projížďka „jen tak“ dokáže člověku opravdu zlepšit náladu. Hyundai nakonec dodává, že výsledky experimentu poslouží jako vzor pro budoucí výzkumy technologií a lidských emocí, a to právě s využitím zmíněného konceptu intenzity potěšení.

Daniel Fuglevič
Diskuze (18)

Doporučujeme

21. 4. 2024 22:41
Re: honitka-cz
Ne, není. :-)
21. 4. 2024 17:36
Re: honitka-cz
"Celou dobu vývoje ICE se vývojáři snaží o co nejtišší pohon" - to ale jaksi neplatí u sportovních modelů ;-) Navíc pokud rád řídíš, potřebuješ k tomu zvuk, vibrace a ideálně i manuální převodovku... I když dneska už je spousta lidí líných a řadit se jim nechce. Uznávám ale, že třeba ve městě a v kolonách je automat přece jen lepší...
21. 4. 2024 16:07
Re: Ach jo...
Tak je jasné, že tě ježdění nejen nebaví, naopak tě vždy jízda autem naštve.
21. 4. 2024 16:04
Re: honitka-cz
No jo, ono se zapomíná, že do spalovacích aut se montují pasivni i aktivní systémy na potlačení zvuku, nebo naopak na generování zvuku podporujících zážitek z jízdy.
Toto je pouze přirozená evoluce. Chceš klidnou, tichou jízdu, můžeš ji mít. Dříve byly dohady co je lepší, dunění nafty, nebo vytočený benzin.
Takže ano, v době přechodu mezi různými pohony toto dává smysl. Celou dobu vývoje ice se vývojáři snaží o co nejtišši pohon, a když ho mají v podobě EV, tak lidem někdy hluk schází. Lidé vždy chtějí co pravé nemají.
Avatar - KANKUNEN
21. 4. 2024 13:41
Re: honitka-cz
A nemůže to byt tak, že starou vyměníš za novou? Sice má umělé kozy, ale umí to.