Hyundai i30 podrobně: První statické dojmy
Nový Hyundai i30 naplno rozjede druhé kolo působení Korejců v Evropě. V Nošovicích se začne vyrábět začátkem příštího roku.
První generace modelu i30 je pro Hyundai v mnoha ohledech přelomová. Je prvním modelem vyvinutým podle potřeb evropských zákazníků, prvním Hyundaiem vyráběným na evropském kontinentu (konkrétně v severomoravských Nošovicích) a také prvním modelem této značky, který dokázal v Evropě dosáhnout prodejů přes 100 tisíc kusů ročně.
Nyní jsme o čtyři roky a 350 tisíc vyrobených kusů dál. Hyundai neotálí a chystá se k uvedení druhé generace i30.
Jako jediné motoristické médium v České republice se redakce Auto.cz seznámila s nástupcem česko-korejského bestselleru při oficiálním představení ve Frankfurtu. Tato událost o týden předchází světové výstavní premiéře na IAA.
Technika
Od uvedení do prodeje nás dělí ještě dobré čtyři měsíce, a tak je Hyundai zatím na podrobnosti skoupý. Přesto známe několik základních rysů.
Rozvor náprav měří u nové generace 2,7 metru. Druhé vydání i30 si tak polepšilo o 5 centimetrů, vzdálenost náprav u hatchbacku dosáhla míry, která byla zatím vyhrazena jen kombi i30cw a sedanu Elantra. Navzdory prvotním informacím si nová generace uchová víceprvkové zavěšení zadních kol se stabilizátorem. Navíc stejně jako i40 i nová i30 přechází od dosud používané tří- ke čtyřprvkové nápravě.
Šestice pohonných jednotek bude mít objem 1,4 a 1,6 litru. Nejslabším bude nová generace turbodieselu 1,4 CRDi z řady U2 (66 kW), nejsilnějším turbodiesel 1,6 CRDi (94 kW) a benzinový 1,6 GDI (99 kW).
Viceprezident Hyundai Motor Europe Allan Rushforth potvrdil, že ve hře je i downsizing – tedy nasazení menších přeplňovaných benzinových motorů. Dosud opatrný přístup vysvětluje tím, že je pro automobilku důležité nabídnout motory, o které bude zájem napříč evropským kontinentem. Nevylučuje ani možnost pozdějšího uvedení motoru s výkonem přes 100 kW.
Nové budou převodovky – manuální i automatická, obě s šesti převody. Hyundai chce nabídnout obě alternativy ke všem motorizacím.
Exteriér
Hyundai i30 v prvním vydání teprve naznačoval myšlenku fluidního designu. Na i30 s pořadovým číslem dvě už tým šéfdesignéra Thomase Bürkleho tento princip uplatnil v plném rozsahu. Výsledkem je karoserie plnějších tvarů, která se v mnoha ohledech podobá většímu modelu i40.
Především příď s rozměrnou šestiúhelníkovou maskou se zřetelně hlásí k návaznosti na i40. Na tvary předních partií plynule navazuje linie střechy a stoupající boční linky. Výrazné klenutí horní hrany bočního prosklení, skloněný zadní sloupek a krátký převis zdůrazňují kompaktní postoj hatchbacku.
Vzadu nenajdeme jediný odkaz na předchůdce. Změnila se orientace trojúhelníkového okénka v C sloupku, přibyly výrazné prolisy a prim nyní hrají příčné linie. S tím souvisí horizontální orientace koncových světel a výrazná hrana pod oknem v pátých dveřích.
Interiér
V době bytnějících hmot v interiéru Hyundai naopak sází na co největší volný objem v interiéru. Tomu se podřídil subtilní středový tunel, nízká palubní deska a výrazné vybrání ve
výplních bočních dveří.
Mnoho prvků, jako volant, navigaci nebo panel klimatizace, známe už ze stávajících modelů. Kreativita designérů se místo toho projevila ve tvarech dekorativních prvků, řešení některých ploch a prošívání sedadel.
Na špičku segmentu se řadí vnitřní šířka 147 cm ve výšce loktů – tuto hodnotu jsme naměřili v přední i zadní řadě sedadel. Místa je ale dostatek ve všech směrech, interiér se vyznačuje velmi zdařilým využitím prostoru. Přitom kabina stále dává pocit kompaktního vozu.
Cestující na zadních sedadlech ocení umístění sedáků 38 cm nad podlahou, které zaručuje dobrou oporu stehen.
Hyundai i30 - srovnání vnitřních rozměrů | ||||
Vnitřní rozměry | Hyundai i30 | Ford Focus | Opel Astra | VW Golf |
Podélný prostor vpředu min/max (mm) | 830 / 1060 | 840 / 1050 | 780 / 1100 | 800 / 1080 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm) | 570 / 860 | 630 / 880 | 560 / 910 | 610 / 920 |
Výška nad sedadlem - vpředu (mm) | 1015 | 1050 | 1030 | 880 |
Výška nad sedadlem - vzadu (mm) | 940 | 930 | 960 | 980 |
Šířka vpředu (mm) | 1470 | 1475 | 1495 | 1460 |
Šířka vzadu (mm) | 1470 | 1470 | 1450 | 1430 |
Délka sedáku vpředu (mm) | 500 | 510 | 550 | 470 |
Délka sedáku vzadu (mm) | 440 | 490 | 510 | 460 |
Výška opěradla vpředu (mm) | 660 | 640 | 630 | 630 |
Výška opěradla vzadu (mm) | 640 | 600 | 620 | 600 |
Zavazadlový prostor si polepšil o 10 %. 387 litrů je přístupných přes hranu ležící 68 cm nad zemí. To je v daném segmentu jedna z nejlepších hodnot, relevantní konkurence má hranu zavazadlového prostoru ve shodné výšce nebo ještě výš.
Hyundai i30 - srovnání základních rozmerů zavazadelníku | |||
Zavazadlový prostor | Hyundai i30 | Ford Focus | VW Golf |
Délka u dna základní [mm] | 775 | 780 | 800 |
Šířka mezi podběhy [mm] | 1030 | 1120 | 1030 |
Výška pod platem [mm] | 405 | 450 | 445 |
Výška nakládací hrany [mm] | 680 | 690 | 685 |