23.1. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Hyundai vyvíjí multikolizní airbag: Má chránit při sekundárních nárazech vozidla

 

Současné airbagy přinášejí zvýšenou ochranu cestujícím vozidla při všech možných druzích nárazů. Jenže v okamžiku, kdy se airbag aktivuje, už podruhé chránit posádku neumí.

Jednou z cest jak dále zvýšit pasivní bezpečnost automobilů, je stále zdokonalovat stávající technická řešení. Zcela jistě se v daném pohledu žádná revoluce neuskuteční. I v budoucnu tak bude klíčovou roli při střetu jedoucího vozidla s překážkou hrát dobře navržená struktura karoserie v kombinaci s pokročilými zádržnými systémy ve vozidle. S každou další generací vozidla se toto vyvíjí, což potvrzuje i zpráva společnosti Hyundai Motor Corporation.

Rána zprava, rána zleva

Je dokázáno, že mnoho nehod nedělá pouze jeden střet, ale že jich je zpravidla více. Dle informací společnosti Hyundai se to týká zhruba tří nehod z deseti. Při nich po prvotním nárazu následuje vždy minimálně jeden další, někdy jich může být i více. Typický příklad je srážka dvou vozidel, která způsobí jejich vychýlení z dráhy, takže auta často nezůstanou na vozovce, ale mimo ni. A tady mohou narazit do různých překážek, například do stromu, svodidel či sloupu.

Předcházet těmto sekundárním střetům má u moderních aut takzvaná multikolizní brzda. Pokud ale už dojde k sekundárnímu nárazu vozidla, posádku stávající zádržné systémy v kabině (bezpečnostní pásy, airbag) již moc neochrání, neboť ty už svoji úlohu splnily (a tedy se jejich potenciál vyčerpal) při prvním střetu vozidla.

Vývoj Korejců v oblasti airbagů se tak zaměřuje na zjištění pozice pasažéra v kabině vozidla. Cílem vývoje je detekovat velmi přesně změnu pozice cestujícího ve vozidle při jeho nárazu a tím jej účinněji chránit. K tomu bude zapotřebí také ještě rychlejší aktivace airbagů, než u stávajících systémů.

ZF vyvíjí vnější airbag, který bude suplovat deformační zónu

„Od zlepšení v oblasti rychlosti aktivace airbagů při několika po sobě jdoucích nárazech si slibujeme zvýšení bezpečnosti pro řidiče a cestující vozidla,“ říká k celé věci Taesoo Chi, vedoucí technologického centra vývoje karoserií u automobilky Hyundai. „Naším cílem je pokračovat ve vývoji bezpečnostních systémů zaměřených na více po sobě jdoucích střetů. Tímto lze dle našeho názoru výrazně zvýšit pasivní bezpečnost stávajících vozidel a tedy snížit riziko zranění případně smrti posádky auta.“

Vývoj Hyundai se v otázce multikolizních airbagů opírá o velmi přesnou statistiku uskutečněnou v USA. Jejím autorem je organizace NASS-CDS (National Automotive Sampling Systém - Crashworthiness Data System), což je jeden ze subjektů známého Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Podle této statistiky bylo zhruba 30 procent z celkového počtu 56 000 nehod vozidel z let 2000 až 2012 negativně poznamenáno druhotnými (sekundárními) nárazy.

Sem patří odchýlení vozidla od středící čáry vozovky (představuje to 30,8 procenta), následované neočekávaným zastavením na mýtnicích dálnic (13,5 procenta). Osm procent zaujímá druhotný náraz vozidla do středících svodidel a 4 procenta připadají na boční střety se stromy či sloupy různých vedení infrastruktury.

Kdy se vylepšených multikolizních airbagů dočkáme v sériovém autě, zpráva neuvádí. Pouze zmiňuje, že do budoucna by měly být tímto vybaveny vozy značek Hyundai a Kia.

Spolupracujeme s TipCars.com
Katar chce být jedničkou na poli sportovních akcí na Blízkém východě Katar chce být jedničkou na poli sportovních akcí na Blízkém východě

Mistrovství světa ve fotbale, které se odehraje v roce…

Nová inovační strategie zdůrazní výzkum a vývoj Nová inovační strategie zdůrazní výzkum a vývoj

Rostoucí výdaje státu na výzkum a vývoj, zvýšení daňových…

Konec čekání, v Česku odstartuje Apple Pay Konec čekání, v Česku odstartuje Apple Pay

Dlouho očekávaná služba bezkontaktních plateb Apple Pay…

Češi platí za mobilní data nejvíc v Evropě, tvrdí studie Češi platí za mobilní data nejvíc v Evropě, tvrdí studie

Češi platí za jeden gigabyte (GB) stažených dat…

 

Štítky Hyundai

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Evropský trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje. Toyota předstihla Škodu, Peugeot druhý

Evropský trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje. Toyota předstihla Škodu, Peugeot druhý

Včera

Nový rok začal na evropských trzích tam, kde ten minulý skončil. Pokles prodejů nových automobilů pokračuje.




Blesk.cz

Majitelé žádali pro Lolu smrtící injekci. Zanedbanou fenku zachránila veterinářka

Majitelé žádali pro Lolu smrtící injekci. Zanedbanou…

Ošklivě si osud zahrál s fenkou Lolou, kterou převzal do své péče Psí domov U Lišky ve Střílkách na Kroměřížsku.…

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Unikátní službu v podobě pořízení auta přes internet spouští od února inovační laboratoř AuresLab pro prodejce…

 

iSport.cz

Sáček: Pokřiky fanoušků? Máme pochopení. Dočkala rádi přivítáme

Sáček: Pokřiky fanoušků? Máme pochopení. Dočkala…

Druhá jarní výhra, ale opět bez fanfár. Sparta dokázala na Dukle dvakrát otočit skóre a po výsledku 3:2 sebrala…

Havířov - Kladno 0:2. Jágr se vrátil po roce, vedle Plekance nebodoval

Havířov - Kladno 0:2. Jágr se vrátil po roce, vedle…

Jaromír Jágr je zpátky! Legendární útočník se po roce a jednom dni objevil v zápase, v 57. kole Chance ligy…

 

Reflex.cz

Vladimír Mertlík: Únor bílý – komouš sílí. Někdo by měl KSČM říct, jaký je rok a v jaké zemi žijí

Vladimír Mertlík: Únor bílý – komouš sílí. Někdo by…

Nic na světě se nemění – jen kostýmy a kulisy, tvrdí Zpětné zrcátko při historických ohlédnutích. Věčnou…

Strach z temných sil: Tisíce nápisů zahánějících zlo v anglické jeskyni a posunutá vesnice

Strach z temných sil: Tisíce nápisů zahánějících zlo…

Obyvatelé vesnice Creswell ve střední Anglii museli být před několika staletími přesvědčeni, že brány pekla se…