Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
2
Fotogalerie

ZF vyvíjí vnější airbag, který bude suplovat deformační zónu

S rozvojem autonomních vozidel vyvstává také potřeba řešit jejich pasivní i aktivní bezpečnost. Stávající bezpečnostní systémy jsou totiž pro tato auta často nevhodné.

Jakým způsobem se bude ubírat vývoj airbagu v nejbližších letech, nastínilo sympozium „Airbag 2018“, které se konalo v uplynulých dvou dnech v německém Mannheimu. Německá firma ZF, která je předním dodavatelem automobilového příslušenství a techniky, zde prezentovala výsledky své práce. Jak je patrné, v budoucnosti bude airbag stále nepostradatelný při zvyšování úrovně pasivní bezpečnosti aut.

Airbag v roli deformační zóny

V budoucnu nebude úlohou airbagu pouze přímá ochrana cestujícího ve vozidle. Airbag se má nově účastnit také maření kinetické energie vzniklé při nárazu vozidla. Zatímco při čelním nárazu a také při najetí jiných vozidel do zadní části auta, je systém maření energie nárazu již vcelku dobře zvládnutý, neboť pomáhají deformovatelné části karoserie (podélníky v motorovém prostoru, respektive v zadní části podlahy vozidla), jako problém se stále ukazuje náraz do bočních partií auta. Vzhledem k velmi omezenému prostoru zde klasicky řešenou deformační zónu v podobě „předem naprogramovaného mačkajícího se plechu“ nelze v zásadě uplatnit. Vše tak závisí na tuhosti dveří, jejich pantů a zámků a samozřejmě prahů a sloupků karoserie.

Firma ZF nyní představila koncepci takzvaného přednárazového airbagu. Ten by se aktivoval ještě před samotnou nehodou vozidla a jeho úkolem by bylo prodloužit nebo spíše suplovat prakticky neexistující deformační zónu v bočních partiích karoserie auta. Prostě airbag by tady fungoval jako deformační zóna, čímž by pohltil určité množství ničivé kinetické energie. Dle výzkumů firmy ZF by takto řešený airbag pomohl snížit zranění posádky vozidla až o 40 procent v porovnání se současným stavem.

Pro autonomní vozidla

S rozvojem autonomních vozidel vyvstává potřeba nabídnout airbagy speciálně přizpůsobené autonomnímu režimu jízdy. Klasické airbagy v palubních deskách, sedadlech, dveřích či podélném rámu střechy se pro autonomní vozidla ukazují jako nevhodné. A nejde pouze o airbagy, ale také o bezpečnostní pásy.

Největší problém spatřují vývojáři firmy ZF v tom, že v režimu autonomní jízdy si může posádka změnit pozici sezení. V případě pokročilejší autonomity, řekněme na stupni 3 a výše, si lze představit, že lidé budou sedět podobně jako třeba ve vlaku. To znamená, že přední sedadla se otočí o 180 stupňů a tedy „řidič“ a vpředu sedící spolujezdec se rázem octnou zády ke směru jízdy.

Nové koncepce airbagů a bezpečnostních pásů by ale měly zajistit ochranu při nárazu i ve výše popsaném uspořádání kabiny vozidla. Počítá se s airbagy integrovanými do sedadla, které by po nafouknutí tvořily jakousi „vanu“ podél celého okraje opěradla, případně i sedáku. Pokud by byl airbag vyřešen tímto způsobem, mohl by posádku chránit v mnohem širším spektru, než jak to umí současné systémy.

Airbag bude uprostřed

Dalším stupněm, jak dále posílit ochranu posádky při nehodě, je zamezit jednak vzájemnému kontaktu pasažérů a dále jejich kontaktu s vnitřními částmi kabiny. Boční airbag tak, jak se dnes používá, je skvělý, jenže nevylučuje zranění cestujícího o druhého cestujícího. Například náraz z boku vedený na stranu řidiče může způsobit, že řidič se vinou pohybu vlastního těla dostane do kontaktu se spolujezdcem. Toto by měl do budoucna eliminovat takzvaný „vzdálený boční airbag“. Při bočním nárazu by se rozvinul mezi oběma předními sedadly. Později by mohl najít uplatnění také uprostřed zadní lavice.

Jedná se o důležitou složku ochrany v rámci nových pravidel testování vozidel Euro NCAP, která začnou platit snad nejpozději v roce 2020. Dle názoru firmy ZF bude v budoucnu „vzdálený boční airbag“ klíčový k tomu, aby testované vozidlo obdrželo maximální počet pěti hvězdiček za ochranu posádky vozidla při nárazu.

Jak vylepšit stávající airbag?

Inovace se dočká také stávající řešení kolenního airbagu pro řidiče, který se nabízí již od minulé dekády. Dle techniků a vývojářů ZF je současné řešení až příliš těžké a tedy nekorespondující se snahou o neustálé snižování hmotnosti aut. Navíc jeho současné rozměry nejsou údajně příliš kompatibilní s novými požadavky na řešení interiéru elektromobilů, respektive autonomních vozidel. Do budoucna by tak měla být například jeho schránka vyrobena nikoliv z kovu, ale z výrazně lehčí tkaniny.

Inovace se ale dočká také airbag ve volantu. Už dávno není hlavní pracovní nástroj řidiče pouze kulatý. Naopak, dole je velmi často seseknutý, někteří výrobci (Peugeot) jej mají navíc spíše šišatý. Jak ukazují koncepty blízké budoucnosti, volant může mít rovněž tvar zaobleného šestiúhelníku (Audi e-tron GT Concept). Na tyto změny musí reagovat také výrobci airbagů, neboť ten se ukrývá v hlavě volantu.

Kdy se podaří zavést popsané inovace do sériové výroby, na sympoziu „Airbag 2018“ nepadlo. Dlouho to ale nejspíš trvat nebude, už s ohledem na zmíněné přísnější testy Euro NCAP, které nás nejpozději v roce 2020 čekají.