11.11. 2015 Jan Mička Jan Mička

Infiniti Q30 2.0t AWD je tuhý a zároveň pohodlný aktivní kompakt (+videa)

 

Nové Infiniti Q30 má přilákat především mladší klientelu preferující městskou individualitu. V Portugalsku jsme vyzkoušeli, jak první kompakt japonské automobilky jezdí.

Otevření brány do dalšího segmentu je pro každou automobilku velká věc. Není tomu tak dávno, co „frčela“ především městská přibližovala, později se v hojné míře přestoupilo na crossovery, a tento pokračuje ještě v dnešní době. Jenže pokud vedete luxusní divizi jedné z předních japonských značek, můžete jednat podle úplně jiných pravidel, čehož jasným důkazem je nové Infiniti Q30. Působí jako běžný hatchback, ale ve skutečnosti míří trochu jinam. Hovoříme o takzvaném aktivním kompaktu.

Infiniti Q30: Kolik stojí japonské áčko?

Už několikrát v našich článcích zaznělo, že vůz není zbrusu nový, ale sdílí řadu dílů s Mercedesem třídy A. Bavíme se především o platformě MFA pro pohon předních nebo všech kol a příčnou zástavbu motorů, kompletní paletě agregátů a převodovek a velkém množství prvků v interiéru. Podle slov zástupců značky však má být zhruba 70 procent dílů unikátních. Výška karoserie 1495 milimetrů je shodná s Mercedesem GLA a v souvislosti s tím byla upravena také výška posazu. Nové Infiniti Q30 je zkrátka něco mezi – ani běžný hatchback, ani městský crossover, v každém případě má ale rozhodně co nabídnout.

Video

Skvělá kombinace podstatného

Nové Infiniti Q30 jsme mohli před časem zahlédnout v pražských ulicích a později na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde si odbývalo světovou premiéru, pro první svezení jsme ale museli vyrazit až do portugalského Lisabonu. Na výběr bylo ze tří agregátů (2.0t AWD Sport, 2.2d AWD a 1.5d), přičemž my sáhli po tom nejlepším – dvoulitrovém turbomotoru původem od Mercedesu. Má výkon 155 kW (211 koní), točivý moment 350 N.m a Infiniti jej od linie Sport nabízí v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (také od Mercedesu) a pohonem všech s mezinápravovou spojkou, která dokáže na zadní kola přenést až 50 procent hnacích sil. Jedná se sice o hatchback s délkou 4425 milimetrů, ve zkoušené verzi Sport jej ale nepořídíte za méně než 1.011.100 Kč (takto konfigurované GLA 250 4Matic stojí 935.330 Kč).

Infiniti Q30 živě: Japonské Ačko boduje! (+video)

Za volantem jsme se díky příbuznosti s Mercedesem okamžitě cítili jako doma. Sedí se výše než u běžného „Áčka“, a protože Japonci výrazně přepracovali přístrojovou desku, máte i daleko lepší přehled o dění kolem vozu. Jistě, přední sloupky jsou stále hodně robustní a zkosené, sedmipalcový displej infotainmentu (umí i češtinu včetně navádění navigace) je ale zabudován přímo do Alcantarou obšitého štítu a zorné pole je díky tomu citelně lepší. Otáčím klíčkem (od Mercedesu) a pod volantem hledám „by wire“ volič převodovky – marně. Infiniti jej totiž umístilo na středový tunel a použilo tutéž „kulisu“ jako Němci u ostrých „Áček“ s přídomkem 45 AMG. Volič má navíc ergonomický tvar a lépe padne do dlaně.

Kličkovaná z lisabonského letiště byla kvůli hustému provozu spíše zkouškou odvahy než snahou neprodleně rozvášnit všech 211 koní, samotný vůz byl ale v tomto ohledu velmi nápomocný. Motor totiž není v nízkých otáčkách skoro slyšet, tužší nastavení posilovače řízení nebude překážkou ani pro chronické pojídače hamburgerů bez svalové hmoty, a díky poměrně slušnému výhledu z kabiny přesně víte, co se kde děje. Ani kalibrace pedálu plynu není nikterak agresivní – zkrátka a dobře se nemusíte bát, že neodhadnete situaci a po prvních metrech za volantem najedete někomu do kufru.

Vrcholný benzinový čtyřválec nebude primární volbou šetřílků, notabene když je o 18.400 Kč dražší než vznětová dva-jednička (125 kW) s pohonem všech kol a shodnou převodovkou, elegantní Q30 ale přidává zajímavou jiskru. V rozmezí 2000 – 5500 otáček totiž velmi příjemně táhne a těsně před omezovačem (v 6500 otáčkách) zpívá „turbínovým“ svistem. To ale ještě neznamená, že si nechá od řidiče do všeho „kecat“. Záda mu totiž kryje sedmistupňová převodovka, která sice vyšší stupně při dynamické jízdě okoření lehkým „kopnutím“, při podřazování ale nenechá využít maximálního spektra otáček. Může se vám tedy například stát, že v situacích, kdybyste uvítali hodně vytočenou „dvojku“, si musíte vystačit s vyšším rychlostním stupněm. Tento fakt se ale dá prominout, protože Q30 přece není hot-hatch!

Infiniti Q30 – ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor1.6t1.6t2.0t 4x4
Zdvihový objem [cm3]159515951991
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]90/5000115/5300155/5500
Točivý moment [N.m/min]200/1250-4000250/1250-4000350/1200-4000
Převodovka6M7DS7DS
Max. rychlost [km/h]200215230
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,48,97,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,7-6,4
Pohotovostní hm. [kg]140714701545
Cena Base [Kč]604.900--
Cena Premium [Kč]655.200--
Cena Premium City Black [Kč]749.900--
Cena City Black Edition [Kč]779.100--
Cena Premium Tech [Kč]783.300880.100-
Cena Premium Tech Gallery White [Kč]822.300919.100-
Cena Premium Tech Café Teak [Kč]801.300898.100-
Cena Sport [Kč]-844.0001.011.100
Cena Sport City Black [Kč]-940.9001.108.000

Při klidné jízdě je řazení takřka neznatelné, úplně ale nevymizel nešvar známý z malých Mercedesů. Při podřazování v nízkých rychlostech převodovka občas zazmatkuje a přepne spojky takříkajíc na hulváta. Auto cukne, řidič se lekne, ale nezbývá mu než to akceptovat.

Verze Sport má oproti zbytku nabídky pár drobností k dobru – vyjíždí na 19“ kolech, světlá výška je nižší o 20 milimetrů (podvozek je 190 milimetrů nad zemí) a pružiny o 7 procent tužší. Když jsem si tohle poprvé přečetl, vzpomněl jsem si na lehce prkenný Mercedes-Benz A 250 AMG Sport, který prošel testem Auto.cz na konci roku 2012. Jenže Japonec vyráběný v Sunderlandu je úplně jiná káva. Velká kola na dlážděných vozovkách sice nezamaskuje, v jiném případě bychom si ale na menší provedení ani nevzpomněli. Tužší pérování totiž dostalo docela jiný ráz díky měkčímu uložení náprav, malé Infiniti proto na nerovnostech nezakopává, hezky kopíruje povrch silnice, a v nejhorším případě se ozve pouze tlumené „ducnutí“.

Samotný podvozek je výborně odhlučněn, přičemž svůj díl práce odvádějí také pneumatiky Bridgestone Dueler HP Sport (vyjíždějí na nich všechny Q30 nehledě na rozměr kol). Mají nízký valivý odpor, nehlučí ani na hrubším povrchu, ale zároveň si zachovávají perfektní přilnavost v zatáčkách.

Infiniti Q30 zachyceno při natáčení reklamy v Praze

Hmotnost zkoušené Q30 Sport se vyšplhala na 1545 kilogramů, hezky vyvážená karoserie a lehký turbomotor na přední nápravě ale nedávají šanci ke kritizování těžkopádnosti. Prolétávání portugalských okresek zvládáme pouze s lehkými náklony karoserie a především minimálními sklony k nedotáčivosti. Auto je spíše neutrální i po utažení stopy a na výjezdech ze zatáček bylo znát rychlé zapřažení zadních kol. Nicméně v případě řízení je třeba spoléhat hlavně na jeho přesnost a moc neočekávat zpětnou vazbu ve volantu – elektromechanický posilovač totiž působil tak trochu „digitálně“.

Vpředu pro chlapy, vzadu spíš pro děti

Infiniti Q30 - srovnání rozměrů s Mercedesem GLA
ModelInfiniti Q30Mercedes-Benz GLA
Délka [mm]44254417
Šířka [mm]18051805
Výška [mm]14951495
Rozvor [mm]27002699
Rozchod vpředu* [mm]15631569
Rozchod vzadu* [mm]15671560
*Platí pro vozy s 19" koly

Vozy postavené na platformě MFA dosud nebyly zárukou dokonalého vnitřního prostoru, a přehršel nečekejte ani u Infiniti Q30. Skromnější nástupní prostor kvůli silně zkoseným předním sloupkům jsme už v minulosti zmiňovali, až se ale dostanete za volant, nebudete si mít nač stěžovat. Přední část kokpitu totiž pasuje jak drobným tak robustním postavám a vynachválit jsme si nemohli sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. V našem případě byla nastavitelná manuálně, bez elektrického posuvu bychom se ale klidně obešli.

Horší to ale mají ti, na které zbudou zadní místa. Tady už je nástupní prostor opravdu titěrný, a pokud jste majitelem chodidel o velikosti 46 a větších, budete při usazování zápolit s poměrně vysokými prahy (místa mezi prostředním sloupkem a sedákem není mnoho). Překvapivě dost místa je však nad hlavou. Vůz vybavený prosklenou střechou nebránil zcela vzpřímené pozici zad, do kontraktu hlavy s podélnými střešními nosníky (v místě zaoblení) už ale mnoho nezbývalo. Dovedu si nicméně představit, že i se svými 190 centimetry strávím na zadních sedadlech delší dobu – nesměl by ale přede mnou sedět cestující podobného vzrůstu.

Co bude dál?

Infiniti Q30 u nás můžete objednávat od druhé poloviny září, kdy český importér zveřejnil zkrácený ceník. Hned tak se ale s novým kompaktem nesvezete. Navzdory dřívějším zprávám o dodání prvních kusů na konci letošního roku (nemusí platit pro všechny trhy) spíše počítejme s koncem ledna 2016. Ještě v prvním kvartálu se očekává prodej zhruba třiceti exemplářů.

Podle našich informací by měl být největší zájem o verze se vznětovou dva-jedničkou o výkonu 125 kW (2.2d) a dařit by se mělo také základní vznětové patnáctistovce původem od Renaultu. Odbyt vrcholného dvoulitrového turbomotoru, který jsme vyzkoušeli v rámci prvního jízdního seznámení, by neměl být vysoký, což je škoda. Při běžné jízdě si totiž vezme zhruba 7 litrů benzinu (na dálnici točí jenom 2.150 otáček), je příjemně lineární a v otáčkách hezky zní. Minimální cena 1.011.100 Kč je ale zkrátka vysoká…

Infiniti Q30 – ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor1.5d2.2d2.2d 4x4
Zdvihový objem [cm3]146121432143
Válce/ventily4/24/44/4
Největší výkon [kW/min]80/4000125/3400-4000125/3400-4000
Točivý moment [N.m/min]260/1750-2500350/1400-3400350/1400-3400
Převodovka6M (7DS)7DS7DS
Max. rychlost [km/h]190 (190)220215
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,0 (11,9)8,38,5
Komb. spotřeba [l/100 km]4,5 (-)-4,7
Pohotovostní hm. [kg]1434 (1497)15221598
Cena Base [Kč]644.900796.900-
Cena Premium [Kč]695.200847.200900.700
Cena Premium City Black [Kč]789.900941.900994.900
Cena City Black Edition [Kč]819.100-1.024.600
Cena Premium Tech [Kč]823.300975.3001.028.800
Cena Premium Tech Gallery White [Kč]862.3001.014.3001.067.800
Cena Premium Tech Café Teak [Kč]841.300993.3001.046.800
Cena Sport [Kč]787.200939.200992.700
Cena Sport City Black [Kč]884.1001.036.1001.089.600
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 

Přidat názorDiskuse: Infiniti Q30 2.0t AWD je tuhý a zároveň…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Euro NCAP 2015: Infiniti Q30 – Pět hvězd pro první kompakt značky Euro NCAP 2015: Infiniti Q30 – Pět hvězd pro první kompakt značky

Infiniti Q30 je prvním zástupcem své značky mezi…

Infiniti Q30: Asijské áčko se začalo sériově vyrábět Infiniti Q30: Asijské áčko se začalo sériově vyrábět

Q30 je nejen prvním kompaktním Infiniti, ale také prvním…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…