Test Auto.cz

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic – Kam vlastně patří?

31.3. 2014
Verdikt
 

Mercedes-Benz GLA rozšiřuje segment čím dál oblíbenějších crossoverů. Vůz jsme vyzkoušeli s turbodieselem 220 CDI a pohonem všech kol.

Evropa si žádá crossovery. Zatímco dosud jsme v nabídce Mercedes-Benzu nenašli nic menšího než model GLK, který je hrdou konkurencí BMW X3 nebo Audi Q5, adekvátní protivník pro X1 či Q3 stále chyběl. S příchodem nového přírůstku GLA do rodiny stuttgartské automobilky se toho však změnilo daleko více. Odlišnosti přitom hledejme již v samotném základu.

Design – Hozená rukavice

Karoserie s délkou 4.417 milimetrů stojí na nové platformě MFA pro modely s příčně uloženým motorem a pohonem předních kol. Jedná se tedy o stejnou konstrukci, jakou využívají také třídy A a B. Sdílení platformy však má i svá negativa – nabízí pevný rozvor o délce 2.699 milimetrů naznačující omezenou vnitřní prostornost v podélném směru.

Jestli na Mercedes-Benzu GLA něco zaujme na první pohled, je to jeho design, který spojuje relativně nízkou linii karoserie (GLA je vysoké pouze 1.494 milimetrů) a svalnaté blatníky ve stylu většího GLK. Abychom však byli důslední, sluší se připomenout přítomnost sportovního paketu AMG (stojí 84.298 Kč). Ten mimo jiné přidal odlišné nárazníky, za atraktivní litá kola AMG však stejně musíte připlatit 14.048 korun. Takto „vystylovaný“ crossover je pak na ulici středem pozornosti a nejednou se v rámci testovacího týdne stalo, že si jej lidé pletli s radikální, mnohem silnější a dražší verzí GLA 45 AMG 4Matic.

obrázek [600 x 257]  

To však stále není všechno, co by vás mělo v souvislosti s Mercedes-Benzem GLA zajímat. Například zadní svítilny dostaly diodovou techniku již v samotném základu, a pokud při konfiguraci příplatkové výbavy zbude ještě několik tisícovek k dobru (konkrétně 43.705 Kč), rozhodně přemýšlejte o koupi inteligentních světlometů. Ty totiž dovedou aktivně měnit charakteristiku v závislosti na rychlosti, automaticky přepínají mezi dálkovým a tlumeným režimem a téměř dokonale osvětlují zatáčky již v nájezdech.

Interiér – To už jsme někde viděli…

…a není to náhoda! Přední část kokpitu je identická s modely A a CLA, na což se vedle výhod spojených s minimalistickou středovou konzolou a volně stojícím displejem multimediálního systému Comand Online (za příplatek 93.654 korun) vážou také určitá negativa. Na mysli máme nešťastně umístěný otočný ovladač systému (řidič musí vysunout pravý loket hluboko mezi přední sedadla) a omezenou prostornost nad hlavou, dále umocněnou instalací panoramatického střešního okna. Zato v příčném směru najdou dostatek místa i robustnější postavy, což platí také po přesunutí dozadu. Námi naměřených 900 milimetrů od nejnižší části zadních sedáku po střechu však uspokojí pouze průměrně vzrostlé cestující a zázraky nečekejte ani v oblasti kolen.

obrázek [600 x 381]  

Relativně krátký zadní převis karoserie nebrání dostatečnému zavazadelníku. Základní objem 421 litrů a geometricky pravidelná ložná plocha pro běžné denní použití bohatě dostačuje, nechybí praktický průvlak na lyže, a pokud dojde k nejhoršímu, sklopením opěradel zadních sedadel získáte 1.235 litrů. Přístup k nákladu navíc může být usnadněn elektrickým ovládáním pátých dveří za 12.175 korun.

Motor – Ověřená kvalita

Nabídka vznětových motorů nedává moc příležitostí k rozmýšlení. Obě výkonové verze čtyřválce o zdvihovém objemu 2.143 kubických centimetrů lze kombinovat s pohonem předních i všech kol, cenový rozdíl čtyřkolek přitom činí 55.660 korun.

K prvnímu testu Mercedes-Benzu GLA jsme vybrali silnější agregát 220 CDI, který za všech okolností spolupracuje s dvouspojkovou automatickou převodovkou 7G-DCT. Výkon 125 kW máte k dispozici v rozmezí 3400 – 4000 otáček za minutu a maximální točivý moment 350 N.m nastupuje již ve 1.400 min-1. Krátce zpřevodovaná skříň a přeplňovaní dvojicí turbodmychadel nedávají šanci turboefektu, což zvyšuje komfort jízdy a pro adekvátní dynamiku není řidič nucen sešlapovat pedál plynu zbytečně hluboko. Při běžném stylu jízdy je navíc motor kultivovaný a tichý, reputaci si kazí pouze nevyrovnaným během a vibracemi v prvních desítkách sekund po nastartování.

Poměrně objemný motor, pohon čtyř kol a automatická převodovka přitom nutně nemusejí znamenat vyšší spotřebu. Sedmistupňová skříň je totiž s turbodieselem velmi dobře sehraná, což se při dálniční stotřicítce projevuje spotřebou lehce převyšující 6 l na 100 km a 2.200 otáčkami za minutu. Volným mimoměstským stylem jízdy se pak bez větších obtíží udržíte pod pěti litry a ve městě nebyl problém jezdit za sedm. Testovací týden jsme po více než dvanácti stech ujetých kilometrech uzavírali se slušnou hodnotou 6,3 l na 100 km.

Jízda – Tvrďák podvozkový

Automobilka o modelu GLA hovoří jako o kompaktním crossoveru, což by mimo běžnou denní náplň cestování mělo znamenat také uspokojivé chování v terénu. Na ten je přitom nejnovější přírůstek dobře připraven – zmiňovaný pohon všech kol 4Matic zapojuje zadní nápravu do procesu čistě a neznatelně (v krajním případě dokáže přenést 50 % točivého momentu), nechybí režim Off-road pro úpravu charakteristiky motoru (především pak přenosu výkonu na kola) a výšky světelného kužele předních světlometů či asistent pro sjíždění kopců DSR, u něhož si můžete nastavit rychlost pohybu automobilu v rozmezí od 6 do 18 km/h.

Vzhledem ke světlé výšce karoserie však zmíněné funkce pravděpodobně využijete pouze na zasněženém či zmrzlém povrchu. Námi naměřených 190 milimetrů od nejnižší (a v době testu již značně otlučené) části předního nárazníku si v kombinaci s dlouhým převisem poradí jenom s typickou polňačkou. Na druhé straně se však nemusíte bát, že zde podvozek „očešete“, podlaha je totiž zcela rovná a dobře chráněná před případným poškozením.

obrázek [600 x 353]  

Honem tedy na zpevněné silnice, kde je adekvátní jízdní komfort podmíněn skutečně kvalitním povrchem. Kombinace tužšího podvozku a 19“ kol s pneumatikami run flat si totiž s tlumením větších nerovností mnohdy nerozumí a posádka tak není ušetřena nepohodlí, slyšitelných rázů od kol a při dálničních rychlostech také zvýšeného aerodynamického hluku od vnějších zrcátek.

Dejte však GLA kus kvalitní silnice a začnou se dít divy. Příčiny všeho, co jsme při dlouhých cestách po dálnici D1 proklínali, se náhle projeví jako plus a vůz v tu ránu řeže zatáčky skoro jako motokára. Nízká karoserie se skoro nenaklání a dokonce i v krizových situacích zachovává neutrální postoj. Pochvala navíc patří přímému řízení s variabilním posilovačem - mnoho citu sice nepobralo, přesností se však řadí k nejlepším. Dříve než na limity automobilu si stejně sáhnete na ty své - čtyřválcový turbodiesel totiž není pro sportovní jízdu tím nejlepším náčiním.

Závěr – Má to smysl?

Utratit skoro 750.000 korun za základní verzi s benzinovým či vznětovým motorem (verze GLA 200 a GLA 200 CDI stojí shodně) není na poměry konkurentů v luxusní třídě nic neobvyklého. Stačí se však lehce „rozšoupnout“ u volby příplatkových prvků a hned překročíte milionovou hranici.

Je ale Mercedes-Benz GLA 220 CDI milionovým autem? Podle našeho názoru se automobilce nepodařilo dokonale skloubit všechny identity do jednoho produktu. V terénu vás zastaví první větší výmol, tuhý podvozek příliš komfortu nenabízí, a pokud si budete chtít jízdu trochu užít, narazíte na limity nepoddajného, leč úsporného turbodieselu. Změna jediného článku by přitom mohla pocit z řízení výrazně zlepšit. Těšíme se tedy na svezení s benzinovou verzí GLA 250 4Matic (150 kW), která je navíc oproti testovanému čtyřválci o malinko levnější.

Video

Nejlevnější verze modelu748.990 Kč (GLA 200/115 kW)
Základ s testovaným motorem935.330 Kč (GLA 220 CDI 4Matic/125 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.267.077 Kč (GLA 220 CDI 4Matic/125 kW)

Plusy

  • Design karoserie
  • Skvělé zpracování interiéru
  • Dvouspojková převodovka ve standardu
  • Reakce řízení
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Stísněný interiér
  • Umístění středového ovladače
  • Příliš tuhý podvozek
  • Vysoké ceny některých příplatků
  • Omezená prostupnost terénem
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4 Matic

Cena v základní výbavě: 935 330 Kč Cena v testované výbavě: 1 267 077 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, adaptivní brzdy, systém bdělosti řidiče, aktivní kapota, autorádio Audio 20 CD, základní lak, dvouspojková převodovka, tempomat, start/stop, litá 17“ kola, zadní diodové svítilny, multifunkční tříramenný volant, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, černé čalounění stropu, sada na opravu pneumatik, asistent prevence před kolizí a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+ 18.419 Kč), paket AMG Sport (+84.298 Kč), litá 19“ kola AMG (14.048 Kč), kontrola mrtvého úhlu (+14.048 Kč), kožený volant (+5.463 Kč), panoramatické střešní okno (+37.149 Kč), dvouzónová klimatizace (+15.921 Kč), navigace (+24.038 Kč), Comand Online (+84.289 Kč), elektrické ovládání víka zavazadelníku (+12.175 Kč), determální tmavá skla (+7.805 Kč), inteligentní světlomety (+43.750 Kč), asistent jízdy v pruzích (+23.414 Kč).

V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení

Ve stotisícovém Hradci Králové by měla vládnout…

Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky

České speciální síly zabily v Afghánistánu jednoho z…

Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI),…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4 Matic
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1400 - 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 421 / 1235
Objem nádrže (l):56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 480
Rozměr pneu:235/45 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4417
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic – Kam…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Mercedes-Benz GLA možná dorazí jako kupé soupeřící s BMW X2 Mercedes-Benz GLA možná dorazí jako kupé soupeřící s BMW X2

Ve Stuttgartu si pohrávají s myšlenkou další varianty…

Mercedes-Benz GLA a GLA 45: Facelift s prvky fitness Mercedes-Benz GLA a GLA 45: Facelift s prvky fitness

Trojcípá hvězda v Detroitu omlazuje crossover GLA včetně…

 



 
BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

Dnes 08:10

Novinka v nabídce BMW chce kombinovat všestrannost SUV s impozantním vzhledem a prostorností luxusního automobilu.




Blesk.cz

Válka v zákulisí StarDance: Pomsta za nevěru a vyhození z parketu?!

Válka v zákulisí StarDance: Pomsta za nevěru a…

I když dřív patřila Lucie Hunčárová (32) ke stálicím StarDance, letos má smůlu a místo na parket vyrazila…

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

 

iSport.cz

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu zakázal zapít dceru

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu…

Ačkoliv je mu teprve 23 let, má toho fotbalista Lukáš Juliš za sebou poměrně dost. Kromě toho, že ve Spartě…

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli jsme líp než na Slovensku!

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Výsledek s Ukrajinou (0:1) ho zklamal, výkon nesmírně potěšil. Reprezentační kouč Jaroslav…

 

Reflex.cz

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka ano: V Québecu jsou si někteří rovnější

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka…

Nově zvolený guvernér kanadské provincie Québec Franois Legault navrhuje zakázat státním zaměstnancům „okázalé…

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou prudce růst i ceny piva

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou…

V důsledku klimatických změn mnou v příštích letech prudce růst ceny piva. Podle nových poznatků může mít…