Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 45 AMG – Superman

Diskuze (115)
Máte pravdu, je nekřesťansky drahý, má nepochopitelně silný turbomotor a vypadá šíleně. Jenže jaký je Mercedes-Benz A 45 AMG ve skutečnosti?

Sotva Mercedes-Benz vstoupil na neznámou půdu s kompaktním hatchbackem třídy A, už je tu jeho nejostřejší verze. Typ A 45 AMG má navzdory označení pod kapotou jenom dvoulitr, svými parametry ale nastavuje zcela nová měřítka. Za výkon se nestydí, ostatně obrovské otvory v nárazníku opravdu potřebuje k chlazení. Litá kola mají průměr 18 nebo 19 palců – musí se za ně vejít 350mm kotouče. Vizuální charakter dokreslují hranaté koncovky výfuku na obou stranách zadního nárazníku a nápisy Turbo AMG na blatnících.

Máte v sobě kousek tunera? Pak se vám Mercedes-Benz asi zalíbí s provedením Edition 1. Od standardní verze se liší vším tím, co dělá automobil na fotkách hodně divokým. Křidýlka na předním nárazníku, velké křídlo vzadu, červené imitace centrálních matic na kolech, červené třmeny brzd, červené proužky na zrcátkách nebo šedé „rychlé“ pruhy na karoserii… Uvnitř čekají skořepinová sedadla a palubní deska obšitá kvalitní kůží.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Pod kapotou rekordman

Nový čtyřválec AMG jde daleko nad rámec současných ekologických požadavků. Splňuje přísnou emisní normu Euro 6c, která začne platit až v roce 2017, a v kombinovaném měřícím cyklu si vystačí s 6,9 l na 100 kilometrů. To jsou ale asi jediné dvě vlastnosti, které vůbec nikoho nezajímají…

Agregát s typovým označením M133 vychází z přeplňovaného dvoulitru M270 DE 20 AL. S ním má společný zdvihový objem 1991 cm3 a také základní konstrukční rysy – hliníkový blok i hlava, proměnné časování sacích i výfukových ventilů, přímé vstřikování s tlakem 20 MPa nebo vícenásobné zažehnutí paliva. AMG k tomu přidává obří twin-scroll turbo s plnícím tlakem 1,8 bar a spoustu technických lahůdek odvozených od osmiválcových motorů, především toho v SLS AMG a SLK 55 AMG. Třeba speciální honování válců, stěny potažené materiálem Nanoslide nebo kované písty a klikový hřídel. Nezbytností je samostatný vodní okruh pro chlazení turbodmychadla a také chlazení převodovky.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Všechno toto je naprosto nezbytné, protože dvoulitr dosahuje rekordních 265 kW a 450 Newtonmetrů. Existují i silnější auta, ale vezměte v potaz objem tohoto čtyřválce – kdyby to byl řekněme osmiválcový čtyřlitr, měl by teoreticky nějakých 720 koní a 900 Newtonmetrů. Tomu se žádný současný motor ani náznakem neblíží. Není divu, že toto srdce katapultuje A 45 AMG na stovku za 4,6 sekundy.

Za kolik jezdí šílený dvoulitr?
Při pohledu na technické údaje asi málokdo bude věřit tovární hodnotě 6,9 l na 100 km. Skepse ale není na místě, A 45 AMG umí být opravdu takto úsporné! Při předpisovém dálničním tempu točí na sedmičku jenom 2200 min-1 a vystačí si s 8,5 l na 100 km. Když se budete krotit mimo město, dostanete se i pod sedm litrů… Když nebudete brát ohledy na spotřebu a sem tam popustíte uzdu všem 360 koním pod kapotou, benzin bude z nádrže mizet každých 100 km zhruba tempem 15 litrů. Mimochodem, s ekologií to AMG příliš nepřehání: systém start-stop se ve sportovním režimu sám deaktivuje, palubní počítač není ozdoben ukazatelem úsporné jízdy a chybí také údaj o aktuální spotřebě. Pro klid na duši se průměrná spotřeba zastaví na hodnotě 20 l na 100 km a nechává prostor pro fantazii...

I přes veškerou, jistě upřímně a dobře míněnou snahu se konstruktérům nepodařilo zcela odmazat prodlevu obrovského turbodmychadla. Takzvaný efekt scavengingu, podpořený časnějším otevíráním sacích ventilů, oddělenými kanály výfukových svodů nebo samotným twin-scroll turbem, dokáže především vyhladit nástup přeplňování. K získání plné síly je potřeba čas, respektive co nejvyšší otáčky.

Charakter motoru je tedy přímým protikladem standardního turbo-dvoulitru v modelu A 250 – ten se rychle dostane do tempa, ale více už předvést neumí. V AMG výkon neroste lineárně, ale takřka exponenciálně. Dvoulitr mocně syčí, jak turbo tlakuje ze všech sil, akcelerace nabírá na obrátkách, až motor dosáhne v šesti tisících otáček svého maxima. Pak se ozve výstřel z výfuku a převodovka hbitě zařadí další rychlost.

Automat brzdí motor v rozletu, čtyřkolka hodně pomáhá

Sedmistupňový dvouspojkový automat se také hodně zlepšil. Umí se plynule rozjíždět a v komfortním režimu jemně řadit. Zároveň mu ale nechybí rychlost, zvlášť ve sportovním módu, kdy dokáže při ostré jízdě i sám podřazovat do brzd. Zrychlit by se mohlo vícenásobné podřazování, kdy si dává dvouspojka na čas. Tady jde ale o samotnou konstrukční podstatu skříně, navíc motor získaný čas umí využít pro roztočení turbodmychadla.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Jediným zásadním nedostatkem jsou pomalé reakce v manuálním režimu – když včas neťuknete do pádla, motor se na chvíli zapomene v omezovači otáček. Ještě houževnatějším soupeřem je převodovka při manuálním podřazování. Před zatáčkou potřebujete rychle odřadit na co nejnižší převod, už byste chtěli mít v nájezdu vytočenou dvojku, ale ve skříni stále „visí“ čtyřka. Na technické trati proto není možné využít veškerý výkon motoru.

Třetí složkou pohonného ústrojí je pohon všech kol AMG 4Matic. Systém založený na elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojce funkčně připomíná konkurenční Haldex. Reakce čtyřkolky se změní po přepnutí do režimu ESP Sport, s rychlou distribucí točivého momentu k těm správným kolům pomáhá při rozjezdech kontrola trakce 4ETS, v zatáčkách pak elektronický pomocník Curve Dynamic Assist , který přibrzďuje zadní vnitřní kolo a auto se proto ochotněji stáčí kolem svislé osy.

Profesorská jízda

Elektronika je v tomto případě nedocenitelným pomocníkem. Přítomnost pohonu všech kol je stěží zaznamenatelná – ano, rozjezd z místa by s předním pohonem byl váhavější a průjezdy zatáček nedotáčivější. Jenže reakce systému jsou velmi rychlé a plynulé, pro ovladatelnost a přenos výkonu to znamená jasné plus.

Řízení je přesné a citlivé, jeho zpětná vazba je ale takřka symbolická. Díky precizním reakcím to ničemu nevadí, auto je poslušné, možná až příliš… Případnou nedotáčivost elektronika dokonale maskuje, všimnete si jen nepatrně většího natočení volantu. Pneumatiky ale drží a Curve Dynamic Assist nenápadně vykonává svoji práci, takže méně zkušený řidič vlastně nezaznamená vůbec nic.

Který superhatch je nejlepší?
Jakkoliv je A 250 dobré auto, na srovnatelně výkonný Golf GTI nestačí. Jak si stojí A 45 AMG proti konkurenci? V souboji s Volkswagenem se karta obrací. Srovnání je to sice virtuální (Golf R se už nevyrábí), nicméně Mercedes-Benz je podstatně rychlejší, nabídne sportovnější posaz, dokonalejší jízdu a lepší zážitky. Subaru WRX STI je naopak o dost divočejší, s ortodoxnější technikou a jednodušším provedením interiéru, pro německý hatchback je konkurentem leda v teoretických úvahách. Abychom našli auto, které je pro A 45 AMG opravdovým soupeřem, musíme se opět ohlédnout do nedávné minulosti. Audi RS 3 mělo zajímavější zvuk motoru, živější jízdní projev a stejně neotřesitelný podvozek. Asi nepřekvapí, že bývalo ještě o sto tisíc korun dražší než tento Mercedes-Benz.

Je až k nevíře, co se inženýrům z AMG povedlo – vždyť nic alespoň vzdáleně podobného nikdy dříve nepostavili. Celé to má jeden zásadní háček: jízda s A 45 AMG je až příliš efektivní, chladná jako německá ocel, ze které je tento hothatch vyroben. Jeho největší předností a současně i problémem je to, že s ním dokáže jezdit rychle opravdu každý.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Oproti běžnějšímu A 250 s AMG paketem je plnohodnotné AMG přesto jiná liga. Jízda je emotivnější, samozřejmě podstatně rychlejší a – ano, také komfortnější. Vrcholná verze dostala špičkové tlumiče, které zvládají svoji práci o kus lépe, navzdory nižšímu profilu pneumatik. Na dlažebních kostkách vás sice AMG i tak „naklepe“ jako poctivý schnitzel, ve vyšším tempu ale zvládá rozbitý povrch statečně. To A 250 se pro rychlou jízdu dožaduje kvalitního povrchu, jinak se sportovní jízda mění v souboj s podvozkem.

Závěr

Neexistuje jediný racionální důvod, proč si koupit A 45 AMG – když za stejné peníze pořídíte například Céčko a k tomu Fiestu ST. Musíte ho prostě chtít. Pak dostanete kus špičkové techniky, která funguje za všech okolností naprosto bezchybně. Tedy až na to pomalé podřazování dvouspojkové převodovky. Mercedes-Benz postavil takové GT-R mezi hatchbacky – bezkonkurenčně rychlý vůz, který dokáže zklamat jediným: že z pohledu řidiče funguje možná až příliš dokonale...

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

První cena vozu 525.000 Kč (A 180/90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.228.464 Kč (A 45 AMG 4Matic/265 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.415.400 Kč (A 45 AMG 4Matic/265 kW Edition 1)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.605.213 Kč (A 45 AMG 4Matic/265 kW Edition 1)

Plusy

  • Bezkonkurenční parametry turbomotoru
  • Efektivní přenos hnací síly na kola
  • Precizní řízení a čitelný podvozek
  • Výkonné brzdy s přesným dávkováním
  • Schopnost pohybovat se na delších trasách úsporně
  • Pohodlná sedadla se silným bočním vedením
  • Nejdostupnější AMG v historii

Minusy

  • Pomalé reakce převodovky na manuální řazení
  • Utopený ovládací panel klimatizace
  • Špatný výhled dozadu
  • Stísněná atmosféra na zadních sedadlech

Foto: Petr Homolka

Diskuze (115)
Mercedes-Benz A 45 AMG
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, ESP, rádio Audio 5 CD, Funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdová světla, bederní opěrky řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, sada komfortního nastavení sedadel, parametrické řízení, okenní airbagy, kolenní airbag, indikace úniku tlaku v pneu, asistent rychlostního omezení, asistent pozornosti řidiče, bi-xenonové světlomety, litá kola 18‘‘, sportovní sedadla, černé čalounění stropu, tempomat, multifunkční kožený volant AMG, elektrické stahování bočních oken, manuální klimatizace, elektronická parkovací brzda, třístupňové ESP, XTC (eXtended Traction Control) nahrazující funkčnost předního diferenciálu se zvýšenou svorností a další. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Edition 1 (+186.916,-): čalounění Artico/Dinamica s kontrastními prvky, sedadla AMG Performance, volant AMG Performance v kombinaci Nappa/Dinamica, kožené čalounění palubní desky Artico, koberečky AMG, lak karoserie cirrusweiß, paket AMG Aerodynamic s předním splitterem a zadním spoilerem, matné pruhy graphitgrau na karoserii, litá kola AMG 19‘‘ v matně černém provedení, kryty nábojů kol AMG v červené barvě, brzdové třmeny v červené barvě, maska chladiče, zpětná zrcátka, zadní spoiler a světlomety s kontrastními červenými prvky, paket AMG Night<br> Červené bezpečnostní pásy (+9.148,-), výfuk AMG Performance (+15.246,-), sada osvětlení – ambientní světlo v interiéru, osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, čtecí lampy, osvětlené prahové lišty, dešťový senzor (+8.843,-), sada komfortních funkcí zrcátek (+8.995,-), aktivní parkovací asistent (+20.582,-), dvouzónová klimatizace (+15.551,-), multimediální systém s navigací Comand Online (+83.853,-), Bluetooth (+10.672,-), Intelligent Light System (+16.923,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 265 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2250 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.8 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / 1157
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1555 / 495
Rozměr pneu: 235/35 R19
Mercedes-Benz A 45 AMG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4359
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1553
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
19. 8. 2013 12:21
Re: Command
TMC bylo aktuální možná před deseti lety. Možná ani to ne, ale v té době jsem se o navigace pro auta nezajímal. Proto mě zaráží, že to dnes vůbec někdo zmíní jako plus.
Avatar - KubikCv
19. 8. 2013 00:01
Re: Command
úpravu trasy podle TMC má i moje stará navi Becker...
18. 8. 2013 17:07
Re: Mercedes jede...
Tak 125i je pohodové svezení. Neměl bych s tím autem problém. Není nad vyzkoušení, tyhle věci jsou celkem subjektivní.
Avatar - CHerokee
18. 8. 2013 16:42
Re: HH
Výměna filtrů a oleje + servis je u MB 6 let zdarma. Brzdové destičky a gumy samozřejmě ne. Golf GTI je jistě povedený, ale nelze jej srovnávat s A 45 AMG.
Avatar - boost.
18. 8. 2013 15:04
Re: Mercedes jede...
No právě E82 váží něco kolem 1500 kg (s výbavou), N52 může být docela na hraně... Uvidíme.