Isuzu: 95 let nejen s nákladními vozy

Isuzu: 95 let nejen s nákladními vozy

 
 

Automobilka Isuzu slaví 95 let své existence a byla vůbec prvním japonským výrobcem automobilů.

Dlouhá historie neznamená logicky úspěch. O tom by mohlo vyprávět svůj příběh mnoho značek, které dnes zůstávají již jen ve vzpomínkách automobilových nadšenců. O to zajímavější je, že i po 95 letech existence se Isuzu řadí mezi úspěšné světové výrobce automobilů a motorů, a v mnoha zemích světa si udržuje přímo vedoucí pozici na trhu.

Některé modely Isuzu, jako například lehká řada nákladních automobilů N série se pak dokonce mohou pyšnit titulem nejprodávanější nákladní automobil na světě s roční produkcí přes 253 tisíc vozidel. 95. výročí je určitě vhodnou příležitostí alespoň v rychlosti nahlédnout do pestré historie značky Isuzu.

První osobní automobil vyrobený v Japonsku

Kořeny Isuzu sahají do historie ještě hlouběji, a sice do roku 1893, kdy byla založena společnost Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co, Ltd. Tehdy ovšem ještě nikdo nemohl tušit, že tato loděnice bude jednou vyrábět automobily.

První úvahy o stavbě automobilu přišly až s rokem 1916, kdy vedení společnosti začalo přemýšlet, jak pokrýt výkyvy v loďařském průmyslu. První plány na stavbu vozidla se spalovacím motorem začal tento předchůdce Isuzu spřádat s firmou Tokyo Gas & Electric Industrial Co., která měla pro stavbu automobilů potřebné technické znalosti.

Cesta ke skutečnému automobilu vedla přes britskou automobilku Wolseley Motor Ltd. Výsledkem této spolupráce byl v roce 1922 první japonský osobní automobil, licenčně vyráběný Wolseley A9, o dva roky později pak první japonský nákladní automobil Wolseley CP truck.

V roce 1927 již Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co, Ltd. a Tokyo Gas & Electric Industrial Co. začaly vyvíjet vozidla vlastní konstrukce.

První vlaštovkou osamostatnění byl v roce 1929 model Sumida, který se později stal pověstným výkonnými a úspornými motory řady A6 a A4. V tomtéž roce dochází k oddělení divize automobilové výroby od mateřské firmy Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co, Ltd a vzniká samostatná nezávislá společnost Ishikawa Automotive Works Co., Ltd.

Japonský automobilový průmysl

Po ničivém zemětřesení Kanto v roce 1923 prokázaly automobily svůj potenciál a významně se podílely na obnově katastrofou zničené země. S rostoucí poptávkou po automobilech si japonská vláda uvědomila důležitost motorových vozidel a rozhodla se japonský automobilový průmysl maximálně podpořit.

Ishikawa Automotive Works Co., Ltd. odpověděla v roce 1933 lehkým nákladním automobilem, který byl pojmenován Isuzu. Toto jméno získal po řece, která protéká starobylým městem Ise v prefektuře Mie.

Ve stejném roce se Ishikawa Automotive Works spojila s firmou Dot Automobile Manufacturing Inc. a založily novou společnost nazvanou Automobile Industries Co., Ltd. Cílem této nově vzniklé společnosti bylo soustředit veškerou energii do vývoje vznětových motorů.

V roce 1936 společnost uspěla ve svém snažení a vyvinula vzduchem chlazené vznětové motory DA6 a DA4, které se v pozdějších letech staly základem celé řady generací vznětových motorů Isuzu.

Isuzu během 2. světové války

Devátého dubna roku 1937 firmy Automobile Industries a Tokyo Gas & Electric Co. společně založily společnost Tokyo Automobile Industries Co., Ltd. Tento den u Isuzu považují za oficiální datum založení společnosti Isuzu Motors Ltd., ačkoliv si tento název japonský výrobce osvojil až o několik let později.

V roce 1937 ovšem došlo z historického hlediska ještě k podstatně zásadnější události, a sice invazi Japonska do Číny. Tento válečný konflikt, který odstartoval 2. světovou válku v Asii, představoval z pohledu výrobce užitkových automobilů velmi atraktivní armádní zakázky.

V roce 1941 společnost Tokyo Automobile Industries získala jako první japonská značka povolení vyrábět vozidla se vznětovými motory a v souvislosti s tím změnila i svůj název na Diesel Automobile Industry Co., Ltd.

Během druhé světové války, v roce 1944, bylo Japonsko vystaveno ničivému bombardování a Tokyo Automobile jako strategický dodavatel armádní techniky byl zcela logicky vystaven jeho plné síle. Produkce automobilů tak byla přerušena prakticky až do konce druhé světové války.

Japonský výrobce užitkových automobilů se ovšem z ničivých následků dokázal vzpamatovat velmi rychle. Pouhý rok po skončení 2. světové války představil vodou chlazený vznětový motor série DA, který se objevil v novém nákladním automobilu TX80 a také v řadě dalších civilních vozidel. V roce 1949 změnila společnost své jméno naposled. Od této chvíle je známá už jen jako Isuzu Motors Ltd.

Isuzu Elf – předchůdce dnešní řady N

Tak jako mnoho jiných japonských společností, které přežily druhou světovou válku, se i Isuzu dostalo k dalším lukrativním armádním zakázkám, tentokrát ze strany USA.

V souvislosti s mimořádnými zakázkami Korejské války se poptávka po užitkových automobilech rychle zvyšovala a prodeje vylepšených modelů se vznětovými motory razantně rostly.

V roce 1959 Isuzu představilo lehký nákladní automobil ELF, předchůdce dnešní řady N, který se okamžitě stal jedničkou na domácím trhu. Současně Isuzu představilo řadu osobních automobilů – Bellel, Bellett, Florian a kupé 117 a otevřelo nový výrobní závod Fujisawa. V roce 1970 představilo také střední třídu nákladních automobilů Forward, která byla předchůdkyní dnešní řady F.

Spolupráce s General Motors

Investice do nových modelů i nového výrobního závodu společnost Isuzu finančně oslabily. Místo některého z japonských konkurentů o podíl ve firmě Isuzu nečekaně projevil zájem koncern General Motors. Portfolio a zkušenosti na poli užitkových automobilů i vznětových motorů značky Isuzu zaujalo GM natolik, že v roce 1972 odkoupilo 34,2 procent akcií.

Prvním modelem Isuzu, který se začal prodávat v dealerské síti GM, byl v tomtéž roce pick-up Isuzu KB. Velmi strategické se ukázaly být pro GM i dieselové technologie. V době první ropné krize poskytly koncernu značnou výhodu před konkurencí.

Pak ovšem došlo k bodu zlomu. Navzdory druhému razantnímu zvýšení cen ropy v roce 1979 se americký trh od malých úsporných vozidel odvrátil. Isuzu hledalo východisko z problematické situace založením výrobního závodu přímo v USA. Partnerem pro výstavbu závodu v Lafayette ve státě Indiana se stalo Subaru, které se potýkalo s podobnými problémy.

Přes řadu inovací a velmi dobré postavení na trhu užitkových automobilů, se ale Isuzu nadále potýkalo s problémy. Ačkoliv si v segmentu užitkových automobilů společnost udržovala velmi dobré výsledky, produkce osobních automobilů a SUV ji nezadržitelně táhla ke dnu.

GM pověřilo restrukturalizací Isuzu experta na strategické plánování Donalda T. Sullivana, který po mnoha škrtech a snahách zachránit Isuzu dospěl k jednoznačnému závěru, že Isuzu by se mělo soustředit na to, co umí nejlépe. Pro Isuzu to znamenalo tři hlavní směry: nákladní automobily, rekreační automobily a motory. Od této doby Isuzu neustále posiluje svojí pozici na trhu užitkových automobilů.

Současnost

V roce 2002 snížilo Isuzu podíl GM z 49% na 12%. O čtyři roky později odkoupilo i zbylý podíl a stalo se na GM zcela nezávislé. Přesto obě společnosti nadále spolupracují, a to především na vývoji a produkci terénních pick-upů.

Isuzu D-Max: Nová generace představena

V roce 2006 podepsalo Isuzu s Toyotou dohodu o odkoupení 5,9procentního podílu. Toyota se tak stala po firmách ITOCHU a Mitsubishi třetím největším akcionářem Isuzu.

Dosud Isuzu vyrobilo více než 26 milionů nákladních automobilů a v kategorii vozidel 6 až 16 tun celkové hmotnosti je jedním z největších výrobců na světě. Nejmenší řada N s celkovou hmotností 3,5 až 9 tun (v České republice nabízená v rozpětí 3,5 až 7,5 t) patří mezi nejprodávanější nákladní automobily na světě s roční produkcí přes 253 tisíc vozidel. Na začátku roku 2010 vyrobila automobilka už pětimiliontý vůz této řady.

Isuzu je jednou z nejprodávanějších značek ve své třídě na více než 25 trzích od Japonska přes Spojené státy americké až po Austrálii. Vozidla řady N a F se řadí k nejprodávanějším užitkovým automobilům na světě a jsou nabízeny na více než 164 trzích.

Isuzu řady F: Vstupuje na český trh

Společnost Isuzu se specializuje také na konstrukci a výrobu dieselových motorů, které pracují v osobních a nákladních automobilech, autobusech, stavebních strojích a celé řadě nejrůznějších zařízení.

O vysoké technologické úrovni a kvalitě dieselových motorů Isuzu svědčí i skutečnost, že značka Isuzu je v současné době největším světovým producentem vznětových motorů s roční produkcí až 878 tisíc jednotek. Isuzu dodává své vznětové motory také řadě dalších evropských, amerických či japonských výrobců.

Automobilku Isuzu Motors v České republice zastupují tři společnosti: Isuzu Trucks Czech Republic (užitkové a nákladní automobily), ISUZU Sales Česká republika (pick-upy D-Max) a Turancar CZ (autobusy).       

JAKE.AUTO.CZ vše o Isuzu

Spolupracujeme s TipCars.com
Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB

Nově zavedená cla, ostré výroky amerického prezidenta,…

 
Zdroj: Isuzu Trucks

Štítky Isuzu Trucks Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 





 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Dnes 16:57

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje olomoucký kouč Jílek

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje…

Těšil se na konfrontaci, která odhalí opravdovou sílu jeho mančaftu i vzhledem ke třetímu předkolu Evropské…

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu, trefil se i Coufal

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu,…

Fotbalisté Slavie vstoupili do nového ročníku první ligy výhrou 3:0 na hřišti Olomouce. Souboj druhého se…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…