Isuzu řady F: Vstupuje na český trh
Společnost Isuzu Motors byla založena v roce 1916 a je nejstarším a zároveň i největším japonským výrobcem užitkových vozidel. Dosud vyrobila více než 26 milionů nákladních automobilů.
K nejúspěšnějším patří modelová řada N s celkovou hmotností 3,5 až 9 tun (v ČR 3,5 až 7,5 tun). S roční produkcí 200 tisíc vozidel patří mezi nejprodávanější nákladní automobily na světě. Na začátku roku 2010 vyrobila automobilka už pětimiliontý vůz této řady.
Nákladní vozy Isuzu jsou v současnosti nabízeny ve 164 zemích. Na český trh Isuzu vstoupilo oficiálně teprve v dubnu loňského roku. Prodej zajišťují přímo zaměstnanci českého zastoupení Isuzu Trucks. Od jeho zahájení v polovině loňského roku do začátku letošního května bylo prodáno celkem 15 vozidel, z nichž je 14 řady N a jedno právě uváděné řady F.
Servis pro Isuzu Trucks v České republice zajišťují nezávislé autorizované servisy. V současnosti pokrývá sedm servisů především Čechy. Podle vyjádření zástupců Isuzu Trucks probíhají jednání s dalšími servisy a do konce roku bude pokryta kompletně celá Česká republika včetně Moravy, kde prozatím žádná servisní střediska nejsou.
Pro zvýšení své konkurenceschopnosti na českém trhu společnost Isuzu Trucks rozšiřuje svou nabídku o modelovou řadu F.
Modely řady F
Isuzu řady F se vyrábí od roku 1970 a současnou generaci automobilka produkuje od roku 2007. Modelovou řadu F tvoří tři základní provedení dle celkové hmotnosti – F10 (celková hmotnost 10 t), F11 (celková hmotnost 11 t) a F12 (celková hmotnost 12 t).
Dvojice lehčích variant je nabízena se čtyřmi rozvory náprav 3410, 4060, 4660 a 4990 mm. Celková délka podvozků se pak v závislosti na použitém rozvoru pohybuje od 6620 do 8390 mm. Maximální karosovatelná délka je 5050 až 7420 mm. Užitečná hmotnost se u F10 pohybuje od 6465 kg do 6620 kg a u F11 od 7465 kg do 7620 kg.
Vlajková loď značky Isuzu Trucks, model F12 je nabízena s trojicí rozvorů náprav 3790, 4360 a 4990 mm. Délka podvozků dosahuje 6620 až 8390 mm a maximální délka nástavby se pohybuje v rozmezí 5622 až 7422 mm. Užitečná hmotnost se u této verze pohybuje od 7830 kg do 7960 kg.
Motory
Modelová řada F využívá podobně jako modely N série výhradně motory z produkce Isuzu Motors.
Verze Isuzu F10 a F11 využívají shodnou pohonnou jednotku. Vznětový přeplňovaný čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním paliva common rail s čtyřventilovým rozvodem OHC a turbodmychadlem s variabilní geometrií a mezichladičem stlačeného vzduchu. Motor o objemu 5,2 l dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW (205 k) a točivého momentu 637 Nm.
Dvanáctitunový model F12 je vybaven vznětovým přeplňovaným řadovým šestiválcem s vysokotlakým vstřikováním paliva common rail s čtyřventilovým rozvodem OHC a turbodmychadlem s variabilní geometrií a mezichladičem stlačeného vzduchu. Tato pohonná jednotka o zdvihovém objemu 7,8 l dosahuje nejvyššího výkonu 177 kW (240 k) a její točivý moment dosahuje svého maxima na hodnotě 706 Nm.
Isuzu řady F – technická data motorů | |||
Modelová řada | F10 | F11 | F12 |
Vznětové motory | 4HK1 | 4HK1 | 6HK1 |
Emisní norma | Euro 5, EEV | Euro 5, EEV | Euro 5, EEV |
Převodovka | 6M (6A) | 6M (6A) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 5.193 | 5.193 | 7.790 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 150/2600 | 150/2600 | 177/2600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 637/1600 | 637/1600 | 706/1450-2200 |
Jak čtyřválcový, tak i šestiválcový motor splňují již v základní konfiguraci emisní normu Euro 5/EEV, a to díky systému recirkulace výfukových plynů EGR a filtru pevných částic DPD s oxidačním katalyzátorem. K plnění přísných norem Euro 5/EEV tedy motory řady F nevyžadují přídavné aditivum AdBlue.
Převodovky
Všechny verze řady F jsou standardně vybaveny manuální plně synchronizovanou šestistupňovou převodovkou vlastní konstrukce Isuzu s rozsahem převodových stupňů 6,615 až 0,722. Modely Isuzu F10 a F11 disponují celkovým převodem nápravy 4,875, dvanáctituna F12 má stálý převod 4,33. O přenos výkonu se stará jednokotoučová suchá spojka s automatickým seřizováním.
U modelů F10 a F11 lze v rámci příplatkové výbavy zvolit automatizovanou převodovku Neestronic2 s elektromagnetickým řazením a vícelamelovou spojkou kombinovanou s hydrodynamickou spojkou. Tato převodovka umožňuje jak plně samočinný režim, tak manuální sekvenční volbu jednotlivých převodových stupňů řidičem, ovšem bez použití spojkového pedálu.
Převodovka Neestronic2 vychází z klasické šestistupňové manuální převodovky s hliníkovou skříní. Vozidla řady F vybavená převodovkou Neestronic2 obsahují ve standardu také protiprokluzový systém ASR a asistenční systém pro rozjezd do kopce HSA.
Podvozek a zavěšení kol
Základem podvozku, dodávaného výhradně se znakem náprav 4x2, je nýtovaný a šroubovaný ocelový rám o šířce 840 mm, který nese přední tuhou nápravu s nápravnicí profilu I a zadní tuhou nápravu typu full-floating (uložení na mostu).
O odpružení se starají listové pružiny s kapalinovými tlumiči pérování a stabilizátorem na přední nápravě. Modely Isuzu F12 jsou standardně vybavené pneumatickým odpružením se čtyřmi měchy a s možností nastavení výšky.
Brzdovou soustavu tvoří hydraulický dvouokruhový systém se vzduchovým posilovačem, ABS, výfukovou brzdou a ruční brzdou působící na zadní kola. Všechny modely Isuzu řady F mají bubnové brzdy vpředu i vzadu. Automobilka zdůvodňuje jejich použití větší životností a nižšími provozními náklady.
Řízení je vybaveno posilovačem a standardně disponuje možností osového a výškového nastavení sloupku volantu.
Konstrukce kabiny
Kabina má konstrukci z uzavřených profilů v oblasti prahů. Toto řešení snižuje celkovou hmotnost a současně zvyšuje tuhost celku. Zesílené čelní výztuhy kabiny sahají od spodního okraje čelního okna až po podlahu a přispívají i k snížení deformací při čelním nárazu.
Spodní rám spojující kabinu s rámem podvozku je vyroben z vysokopevnostní oceli. Přední část rámu má konstrukci z uzavřených profilů ve směru od strany ke straně pro dostatečnou odolnost a tuhost kabiny.
Podélné nosníky rámu jsou také vyrobeny v uzavřených sekcích. V bočních dveřích jsou integrované boční hliníkové výztuhy.
Design exteriéru a interiéru
Design kabiny řady F úzce vychází z řešení použitého u lehčí řady N. nekomplikované tvary poskytují vozidlům elegantní a funkční vzhled. Při vývoji bylo hlavními cíly dosažení
pokud možno co největšího a nejlépe využitelného vnitřního prostoru, vysoké uživatelské vstřícnosti a zároveň zachování dobrých aerodynamických vlastností.
Kabina řady F s vnější délkou 1730 mm a šířkou 2195mm se řadí mezi největší ve svém segmentu. Pravidelné tvary a bohaté prosklení zaručují dobrý výhled. Ten lze v případě některých nástaveb zlepšit použitím příplatkového zadního okna.
Dlouhé dveře otevírané v úhlu až 90˚ nabízí velmi dobrý komfort nastupování, který zvyšují i široké stupačky a pevné ocelové vnitřní madlo. Vnější kliky dveří jsou navrženy tak, aby byly snadno uchopitelné i v rukavicích.
V interiéru je dostatek prostoru pro tři dospělé osoby. Opěradlo prostředního sedadla je možné sklopit a vytvořit stoleček s dvojicí držáku nápojů. Pod plochou stolečku je úložný prostor. Všechny důležité ovladače a spínače jsou soustředěny v dosahu řidiče.
Výbava
Všechny verze řady F zahrnují v základu audiosystém s RDS a CD/MP3 přehrávačem, rozhraní pro Bluetooth, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, tónovaná skla, zářivku v kabině, palubní počítač, couvací kameru s barevným displejem a tempomat.
V interiéru nejtěžšího provedení F12 jsou vzduchově odpružená anatomicky tvarovaná sedadla Isringhausen se stavitelným sklonem sedáku, výškou sedadla a bederní opěrkou.
Prvky aktivní i pasivní bezpečnostní výbavy v základním provedení zastupují přední mlhovky, ABS dvojice čelních airbagů a bezpečnostní pásy na všech sedadlech. Z příplatkových prvků si zaslouží pozornost navigace, klimatizace, nezávislý ochlazovač nebo nezávislé horkovzdušné topení.
Řada F je vybavena palubním informačním systémem zobrazujícím široký rozsah informací o provozu či údržbě: denní a celkovou spotřebu paliva; stav filtru pevných částic a postup jeho regenerace; voltmetr, hodiny s datem, počítač motohodin, varování při dosažení přednastavené rychlosti a také ovladač intenzity podsvětlení přístrojů. Data údržby obsahují informace o intervalech výměny motorového oleje a filtru, oleje v převodovce a diferenciálu, oleje ve spojce automatizované převodovky, palivového filtru, hydraulické kapaliny posilovače řízení, či záměny pneumatik.
Možnosti příplatkové výbavy
Z řady doplňků Isuzu Trucks vyzdvihuje přídavnou nádrž na palivo o objemu 140 litrů nebo možnost nahrazení původní nádrže novou o objemu 400 litrů. V nabídce je dále držák přídavného pohonu od motoru (např. kompresoru chladící nástavby), tažné zařízení (ISO koule nebo čep) i střešní spoiler nebo spací modul Pony Fantasy.
Objednat lze také pomocný pohon od převodovky PTO s převodovým poměrem 1:1 nebo 1:0,85 nebo spací nástavbu o šířce 2300 mm a výšce 900 mm. Zvolit lze také 90 barevných nemetalických a 50 metalických odstínů karoserie.
Isuzu modelové řady F lze využívat ve stavebnictví, pro rozvážkovou, regionální i dálkovou dopravu a také jako základ pro speciální nástavby. České zastoupení zveřejnilo pouze základní cenu modelu F10, která je 39.900 Euro bez DPH (zhruba 990.000,- Kč).