Isuzu D-Max 3.0 Double Cab 4WD - Drsoň

Isuzu D-Max 3.0 Double Cab 4WD - Drsoň

 
 
29.7. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

První pohled na Isuzu D-Max a usednutí za jeho volant nám daly jasný názor - toto je drtič náročných podmínek.

Pick-upy se navzdory původnímu čistě pracovnímu zařazení občas snaží proniknout mezi imageová vozidla. Isuzu D-Max má na rozdíl například od luxusního Nissanu Navara či Volkswagenu Amarok rozhodně jiné ambice. Podívali jsme se D-Maxu na nápravy a bylo jasné, že s tímto vozidlem můžeme vyrazit do lesa, mezi kamení… Prostě tam, kam se pracovní pick-upy ve službách například lesnických či energetických firem běžně dostávají.

Masivní konstrukce

Ačkoliv D-Max nevypadá stroze jako typická pracovní vozidla tohoto typu, podvozkové skupiny má velmi robustní. Odpružení přední nápravy zajišťují torzní tyče ve spolupráci s tlumiči (základní verze 4x2 používá vinuté pružiny). Zadní náprava leží na pětilistých pérech, což při celkové hmotnosti vozidla 2950 kg tvoří zcela výjimečný prvek. Výrobce nešetřil na počtu listů a nám to díky jejich výraznému progresivnímu účinku přineslo komfort jemného odpružení při uchování velké nosnosti automobilu.

Testovaná verze ve vyšším vybavení Custom obdržela imageová šestnáctipalcová kola z lehké slitiny obutá do širokých pneumatik rozměru 245/70. Toto provedení pravděpodobně nebude směřovat k pracovním výkonům v dolech ani jiných ztížených podmínkách. Pro ně je určena nižší úroveň výbavy Basic s patnáctipalcovými vysokoprofilovými pneumatikami 225/70 na ocelových discích.

Testované vozidlo dostalo sadu pěti ochranných plechů. Hliníkové pláty o tloušťce šesti milimetrů zajišťovaly bezpečnost přední nápravy, převodovky, diferenciálu, palivové nádrže a naftového filtru.

Do terénu

Než jsme se vydali na nezpevněné silnice, museli jsme nastudovat návod ke změně jednotlivých režimů pohonu. Na rozdíl od konkurenčních vozidel jsme u D-Maxu objevili příliš mnoho možností. Obvyklý základ tvořila tři tlačítka uprostřed přístrojové desky (2H, 4H a 4L). K našemu potěšení bylo možné z režimu 2H do 4H a zpět přecházet až do rychlosti 100 km/h. Stačilo jen ubrat plyn a po stisku 4H počkat, až se zapojí rozdělovací převodovka a zelená blikající kontrolka 4H na přístrojovém štítu se rozsvítí trvale. K aktivaci redukce bylo třeba zastavit, což je opět obvyklá praxe i mezi konkurenty. V tomto režimu jsme se skutečně sunuli, protože isuzu používá velmi štědrý redukční poměr 1 : 2,5, který přinesl optimální trakci do nejdrsnějších podmínek.

Speciality

Automatická převodovka nedovoluje tak citlivé ovládání trakce jako přímo řazená, proto D-Max nabízel několik doplňkových režimů. Jeden z nich tvořil Power mód, který upravoval nastavení automatické převodovky do vyšších otáček. Kdo má zkušenosti s automaty, které i při lehkém sešlápnutí plynového pedálu nechají vyskočit otáčky na 2500/min, by mohl mít vážné pochybnosti nad Power módem u D-Maxu.

Software čtyřstupňového ústrojí v isuzu nás však velmi mile překvapil, při běžném sešlápnutí plynového pedálu cca do třetiny totiž udržoval otáčky do hranice 2000/min, takže agregát skvěle využíval maxima točivého momentu 333 N.m dostupného už od 1600 ot./min. Díky tomuto přizpůsobení strategie řazení modernímu agregátu s velmi nízko posazeným točivým momentem bylo možné volit mezi svižnou a ekonomickou jízdou či po stisku tlačítka Power dosáhnout větší dynamiky, ale za cenu značného nárůstu spotřeby.

Japonský výrobce do D-Maxu také vložil možnost fixace třetího převodového stupně, což jsme ocenili až při návštěvě zasněžených hor. Při rychlosti kolem 20-30 km/h jsme třetí stupeň převodovky uzavřeli a získali tak jistotu ve stálé trakci bez změny převodu dolů.

Třílitr

Dlouhozdvihový agregát s velkým kompresním poměrem 17,5 : 1 vykazoval poněkud vyšší hlučnost. Tím však naše výtky vůči němu končí, vždyť Isuzu je mezi světovými výrobci vznětových motorů na pěkném čtvrtém místě. Plynulý zátah téměř od volnoběhu pomáhal jemně dávkovat točivý moment na kola. Při jízdě po silnici si jednotka spokojeně vrněla v rozmezí 1500-2000 ot./min, takže průměrná spotřeba 8,8 l/100 km v kombinovaném cyklu nám téměř vyrazila dech. Automatická a navíc jen čtyřstupňová převodovka dokázala skvěle naladěnou strategií řazení eliminovat z hlediska spotřeby konstrukční a čtyřstupňovou nevýhodu. Samočinné ústrojí dokonce nemělo problém nechat spadnout otáčky motoru při jízdě po rovině až na 1200/min, když jsme plynový pedál jen lechtali. Japonci tak předvedli, že i u automatické planetové převodky lze nastavit způsob řazení odpovídající charakteristice moderních turbodieselů.

Další verze

Kromě nejdražší top verze D-Maxu - Double Cabu s třílitrovým motorem a automatickou převodovkou ve výbavě Cystom - jsou k dispozici další dvě kabiny, menší turbodiesel 2.5/100 kW, pětistupňová přímo řazená převodovka a již zmíněný základní stupeň vybavení Basic. Ten také proti provedení Custom používá kratší stálý převod (například u motoru 2.5 s manuální převodovkou 3,909 proti 4,100), protože výrobce počítá s nasazení této verze zejména v náročných podmínkách lesa či dolu.

HODNOCENÍ
+-
Robustní konstrukcePouze čtyřstupňová převodovka
Mnoho režimů trakceHlučnost agregátu
Silný motor 
Výsledná známka 2+

D-Max se mezi pracovní četu pick-upů na českém trhu etabloval coby pracant schopný odolat náročným podmínkám. Těm je přizpůsobeno rozličné nastavení trakce a robustní podvozek.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.0
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Vrtání x zdvih (mm) 95,4 x 104,9
Objem válců (cm3) 2999
Kompresní poměr 17,5
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 120/3600
Točivý moment (N.m/ot. za min) 333/1600-3200
Emisní norma Euro 4
Převodovka čtyřstupňová automatická
Stálý převod 4,10
Pohon všech kol
Brzdy kotoučové/bubnové
Délka/šířka/výška (mm) 5035/1800/1735
Rozvor (mm) 3050
Rozchod P/Z kol (mm) 1520/1525
Světlá výška(mm) 205
Nájezdový úhel P/Z (°) 34,6/23,3
Průměr otáčení (m) 12,8
Provozní hmotnost (kg) 2020
Celková hmotnost (kg) 2950
Největší hmotnost soupravy (kg) 5950
D/š/v ložné plochy (mm) 1380/1460/480
Největší rychlost (km/h) 175
Objem nádrže paliva (l) 67
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,9/7,9/9,0
Emise CO2 (g/km) 237
Pneumatiky 245/70 R16
Cena (Kč bez DPH) 726 667

Spolupracujeme s TipCars.com
Berňák prohrál dvě pětiny sporů k zajišťovacím příkazům Berňák prohrál dvě pětiny sporů k zajišťovacím příkazům

Finanční správa masivně používá zajišťovací příkazy,…

Pojišťovacímu trhu Lloyd's of London klesl zisk o polovinu Pojišťovacímu trhu Lloyd's of London klesl zisk o polovinu

Zisk britského pojišťovacího trhu Lloyd's of London klesl…

Soud osvobodil manažery ŘSD, měli pronajímat reklamní plochy pod cenou Soud osvobodil manažery ŘSD, měli pronajímat reklamní plochy pod cenou

Soud zprostil obžaloby Alfreda Brunclíka a Tomáše…

Uber chce rozvážet ještě více jídla, má zájem o britskou firmu Deliveroo Uber chce rozvážet ještě více jídla, má zájem o britskou firmu Deliveroo

Poskytovatel alternativní taxislužby Uber Technologies je…

 

Štítky Isuzu Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Isuzu Concept X: Do terénu s 38palcovými pneumatikami Isuzu Concept X: Do terénu s 38palcovými pneumatikami

Isuzu na základech sériového pick-upu D-Max a od něj…

Isuzu D-Max Arctic Trucks AT35 je zpět s novým motorem Isuzu D-Max Arctic Trucks AT35 je zpět s novým motorem

Pick-up Isuzu D-Max se opět stal objektem zájmu…

 



 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek ředitelů, paraván děti nezačlení

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek…

Expertní tým prezidenta republiky se s ministrem školství Robertem Plagou (40, ANO) dohodl na omezení inkluze.…

To se nevidí, plné auto hřibů: Tak vypadá 150 kilo hub!

To se nevidí, plné auto hřibů: Tak vypadá 150 kilo hub!

Pořádně šťastný byl Petr Šťastný z Líšnice, který vyrazil na houby s přítelkyní Kamilou Hrochovou do lesa v…

 

iSport.cz

Kaše, Radil a Šimek skórovali v derby, Detroitu pomohli Hronek a Šulák

Kaše, Radil a Šimek skórovali v derby, Detroitu…

PŘÍPRAVA NA NHL | Dva góly vstřelil v kalifornském derby útočník Anaheimu Ondřej Kaše, přesto se radoval soupeř…

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr, takový hráč se těžko hledá

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr,…

Slavia první výzvu zvládla, francouzské Bordeaux v úvodním zápase základní skupiny Evropské ligy porazila.…

 

Reflex.cz

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…

Petr Holec: Zimola málem zkolaboval, je tu destrukce ČSSD

Petr Holec: Zimola málem zkolaboval, je tu destrukce ČSSD

Vyhráli všichni kromě sociální demokracie. Přesně tak o novém kandidátovi na ministra zahraničí Tomáši…