Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lidé se skládají na opravu turistického autobusu do japonských hor

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Vysloužilý autobus čeká na dobrosrdečnost ochotných dárců. Bez podpory štědré veřejnosti by putoval do šrotu spolu se symbolikou poznávání drsné japonské přírody.

Celkem 55 turistických sezón odsloužil autobus Isuzu BXD30 z roku 1966. Loni naposled vyšplhal do prudkých výšin údolí Iya. Drsný kout prefektury Tokušima obklopují panenské hory, příkrými svahy vede úzká silnice často sjízdná jen terénními automobily řízenými odvážnými domorodci.

Nebezpečnou stezku opakovaně zdolával zelenomodrý autobus časem typický pro malebné výšiny vyvolávající závratě i ostříleným pasažérům. Těžko dosažitelné kopce v mlze postupně vyřadily autobusovou techniku natolik, že na podzim musel být odstaven bez nároku na generální opravu. Nákladný servis možná dopadne, potřebné finance má zajistit crowdfundingová kampaň.

Dobrovolníci se pokouší složit na oživení místní atrakce v podobě jednoho z nejpopulárnějších autobusů v Japonsku. Dlouhá verze zvaná „kapotová“ odpovídala motoru uloženému vepředu pod kapotou, která znemožňovala daleko posazenému řidiči přesný výhled před kolmý přední nárazník.

Vznětový agregát o výkonu cca 130 koní (96 kW) pochází přímo od Isuzu, zatímco karoserie byly často vyráběny jinými výrobními giganty jako Kawasaki nebo Fuji Heavy Industries. Praktické tvary podobné skříňovému profilu se staly normou letité veřejné dopravy, tudíž mnoho Japonců cítí nostalgický odkaz hromadné přepravy během dlouhého historického období Šówa císaře Hirohita.

Horský výletní autobus patřil do poslední série dodávané s dlouhou kapotou, kterou pořídila firma Shikoku Kotsu obsluhující oblasti kolem údolí Iya. Rozmanitou přírodou projížděly čtyři stálé autobusové trasy, postupně skončily všechny a poslední spoj byl vyřazen z pravidelné linky v roce 1982. Následovaly už jen placené vyhlídky po šestihodinové okružní trase zalesněným venkovem.

Konec pětapadesátileté kariéry urychlil nedostatek náhradních autodílů a nesmlouvavá koroze. Mezi důvody zániku provozovatel zmínil i absenci klimatizace, což dříve nebyl problém v příjemné vůni horského prostředí, ale oteplování posledních let způsobilo nepříjemné klima nahrazované funkčním chlazením a větráním.

Od poslední jízdy 28. listopadu 2021 je jediným řešením spoléhat na dobrovolnickou podporu veřejnosti. Prostřednictvím crowdfundingu je potřeba získat nejméně 7.150.000 jenů (1,3 milionu Kč) do 77 dnů od startu internetové charity. Peníze lze posílat přes webovou stránku Readyfor, za dva dny od spuštění projektu drobní dárci poslali skoro třetinu potřebné částky (přes dva miliony japonských jenů).

Volba skupinového financování je podpořena nabízenou odměnou dárcům ve formě malé pozornosti vyrobené z kousků opravovaného autobusu. V případě úspěšné záchrany bude Isuzu BXD30 k pronájmu.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme