Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pamatujete na Isuzu VehiCROSS? Z podivína je dnes vzácná ojetina, zvlášť v této verzi

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Isuzu VehiCROSS je auto, které na silnici jen tak nepotkáte. Japonská značka jich totiž moc nevyrobila, zvláštní SUV se navíc v Evropě oficiálně neprodávalo.

VehiCROSS se jako produkční verze stejnojmenného konceptu z roku 1993 vyráběl v letech 1997 až 2001 - a za tu dobu vzniklo nejvíce 6140 aut, 1853 japonských a 4287 severoamerických specifikací. Tato čísla alespoň ve svém obsáhlém článku o výrazně vyhlížejícím "esúvéčku" s jedním párem dveří uvedl kolega Aleš.

Wikipedia zmiňuje  5958 exemplářů, z nichž 1805 bylo pro domácí trh, zbývajících 4153 pro Spojené státy. Internetová encyklopedie také tvrdí, že Isuzu s výrobou omezeného počtu kusů počítala od začátku, VehiCROSS totiž brala spíše jako exkluzivní specialitku. Nízký počet dodaných vozů tak vlastně nemá být neúspěchem, jako spíš záměrem.

V Isuzu i proto vymysleli netradiční způsob výroby. Zatímco obvykle díky karoserie vznikají díky ocelovým formám, které jsou ale velice drahé, pro VehiCROSS automobilka přišla s formami keramickými.Ty jsou levnější, ale na druhou stranu nemají takovou životnost. Pro auto, u něhož se s masivní produkcí nepočítá, však naprosto dostačuje.

VehiCROSS je 4,13 metru dlouhé, 1,79 metru široké a 1,7 metru vysoké kompaktní SUV s 2,33metrovým rozvorem. Podvozek využívá konvenční přední dvojitá ramena tvaru A a stabilizátor, vzadu pak vlečená ramena s panhardskou tyčí. Novinkou byly ale sportovní tlumiče Kayaba s expanzními komorami, které se používaly hlavně u terénních závodních motorek. Isuzu spoléhalo na tradiční rám, karoserie nebyla samonosná.

Na americkém trhu se vůz nabízel jen 3,5litrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 160 kW a točivém momentu 312 N.m, standardem byl pohon všech kol. Převodovka byla automatická a se čtyřmi stupni.

Jestli se vám VehiCROSS líbí, v Evropě se dá občas nějaký kus dovezený z USA koupit. Nabídka samozřejmě není široká, ale jde to. Nás v inzerci zaujalo auto v limitované bílé edici Ironman, pojmenované podle známého triatlonového závodu, které zaujme terénními pneumatikami a zvýšeným podvozkem. Počet kusů spadajících do edice Ironman se podle zdrojů liší, a to dost výrazně. Původně snad mělo být v plánu 1000 exemplářů, ale nakonec jich zřejmě vzniklo podstatně méně.

Prodejce každopádně za třídveřové SUV žádá 25.000 eur, což je v přepočtu asi 647 tisíc korun. Obyčejnější VehiCROSS se dá koupit za částky okolo 15 tisíc eur, tedy 388 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme