Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Když Japonci experimentovali s keramickým motorem na naftu. Obešel se bez chlazení

Mirek Mazal
Diskuze (27)

Keramický hybrid z Japonska byl nadějí. Nestal se sériovým produktem, o to více stojí za pozornost četné použití novátorských řešení uvnitř i vně jinak masově vyráběného sedanu.  

Teorie záchrany planety doprovází motoristy na každém kroku, mnohé automobily už ani nelze objednat bez dopadů ekologické lobby. Tlak eurobyrokratických zachránců přírody sílí, nicméně myšlenka nového fenoménu je značně mylná, protože tendence obejít konvenční techniku se objevovaly už před desítkami let na druhé straně zeměkoule.

V roce 1985 čili dlouho před zprofanovanou ekologii motoristického světa odhalili Japonci hybridní kompaktní sedan ověšený keramikou. Dávno před uctíváním Toyoty Prius představila automobilka Isuzu model Aska. Zdánlivě další obyčejná střední třída pro rodinu byla vyvíjena ve spolupráci s General Motors jako součást platformy globálního automobilu. Z amerického rukopisu zůstaly některé komponenty původně určené pro Oldsmobile Firenza nebo Cadillac Cimarron.

Tvary Asky byly upozaděny za hybridní pohonnou jednotkou doplněnou keramickým materiálem. Převratná verze využila pozastavení ekologického vývoje u Toyoty a stala se hvězdou stánku na autosalonu v Tokiu v roce 1985. Nasvícený koncept skrýval vznětový motor obložený keramikou a turbodmychadlo dobíjející elektromotor hybridního systému s prvními keramickými svíčkami uvnitř.

Konkurence toho času zkoumala účinky keramické izolace coby způsobu snížení teplot v motoru, jen vedení Isuzu pokročilo k založení výzkumného ústavu a společnost rovnou navázala spolupráci s keramickou firmou Kyocera Corporation. Zkušební experimenty na silnicích postupovaly úspěšně, což vyvrcholilo právě veřejným debutem neobyčejně keramické Asky.

Dvoulitrový diesel 4FC1 od Isuzu měl čtyři válce pokryté glazurou z nitridu křemíku, chemická krystalová struktura byla nanesena i na písty a hlavu vznětového agregátu. Úprava povrchů se prý projevila zahřátím motoru na čtvrtinu obvyklých teplot, údajně se komponenty dařilo izolovat do takové míry, že mohl být úplně odstaven, a dokonce demontován sériový chladicí mechanismus.

Bez potřeby sání studeného vzduchu bylo možné odstranit čelní masku chladiče, uzavřené čelo s protáhlými světlomety dalo Asce futuristický vzhled. Uhlazený předek prospěl aerodynamickému odporu, který se údajně snížil na solidní hodnotu 0,31 (Porsche 944S mělo 0,35).

Kromě chladnějších teplot motor zaznamenal menší následky tepelné expanze, pozitivním účinkem keramiky byla i snížená hlučnost a lepší reakce při studeném startu. Celkový výkon dosahoval zhruba 80 koní, z nich asi 13 až 14 zajišťovala výfukem poháněna turbína napojená na malou elektrickou baterii dotující unikátní motor.

Experimentální Isuzu bylo vyvedeno v bílém vzorci pomyslných dlaždic, exteriér se výstižně podobal vesmírnému raketoplánu včetně plných disků kol a kompletního bodykitu kolem celého vozidla. Do současnosti se po Japoncích dochoval styl uzavřených otvorů karoserie a malý aerodynamický odpor vhodný pro elektromobily, které vystřídaly pozici naděje ekologů. Spolu se složitostí sériové výroby se keramika ukázala jako nepravděpodobný směr motorismu spoléhající dnes stále více na dráty a nabíjecí stanice.

Mirek Mazal
Diskuze (27)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
14. 5. 2021 00:24
Diesel
Diesel je budoucností automobilové dopravy. Bude jezdit na metan a pokud bude mít keramické součástky, tak tím lépe, protože se tím ještě zvýší jeho energetická účinnost.
Avatar - WinDiesel
12. 5. 2021 20:24
Re: Pěkná Ascona C
jasná koka :-!

jiná možnost je syndrom Gréty Švédské :-[]
Avatar - WinDiesel
12. 5. 2021 20:16
Re: Pěkná Ascona C
No byla by s Tebou větší zábava než s Emanem, ale jen do chvíle kdy by si Tě odvedli statní ošetřovatelé .... :-[]
Avatar - WinDiesel
12. 5. 2021 20:15
Re: Pěkná Ascona C
Howwno když uschne taky dobře hoří !!!!!!!
Avatar - WinDiesel
12. 5. 2021 20:14
Re: Pěkná Ascona C
neplácej, někdy je mluviti stříbro a mlčeti zlato wole