Isuzu chtělo před více než 30 lety do formule 1. Motor V12 nakonec skončil v tomto pick-upu

Isuzu Como F1 Super Truck
Isuzu Como F1 Super Truck
Isuzu Como F1 Super Truck
Isuzu Como F1 Super Truck
8 Fotogalerie
Diskuze (0)

Japonská automobilka měla na počátku 90. let minulého století velké plány, které však bohužel nedopadly podle představ.

Před více než 30 lety byla formule 1 (a je i dnes) absolutním vrcholem motoristického světa. O účinkování v šampionátu mělo zájem mnoho automobilek - jen v roce 1990 bychom mohli z účastníků vypíchnout Ferrari, Ford, Renault, Lamborghini, Honda nebo Subaru. K těmto automobilkám se chtělo připojit také japonské Isuzu.

Na tento popud vznikl neobyčejný koncept v karoserii pick-up s názvem Isuzu Como F1 Super. Automobilka tajně vyvinula 3,5 litrový motor DOHC V12. Připomeňme, že si na začátku 90. let minulého století mohli výrobci motorů vybírat, kolik válců jejich výtvor mít bude. Ferrari mělo V12, na opačné straně stál Ford s motory V8. Isuzu se rozhodlo pro největší počet válců.

V nejzazší fázi vývoje motor produkoval 775 koní při 13.500 otáčkách za minutu. S kódovým označením P799WE se skutečně jednalo o motor postavený dle pravidel F1. Pro rok 1992 hledal motorového dodavatele tým Lotus, což brali v Isuzu jako úžasnou příležitost. Testování proběhlo na okruhu v Silverstone v roce 1991 a vše vypadalo nadějně.

Pro Isuzu přišla nevhod ekonomická krize v domácím Japonsku. Isuzu muselo dělat škrty, což se bohužel dotklo i účasti ve formuli 1. Motor V12 nechtěla po dlouhém vývoji automobilka jen tak odložit do šuplíku, ale dát do sériového vozidla.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka 2) • Zdroj: Auto.cz

Simon Coz navrhl něco naprosto nepředstavitelného. Jednalo se o již zmíněný pick-up Isuzu Como F1 Super. Automobilka uložila obří motor uprostřed a vše nasvědčovalo tomu, že “naštvaný” pick-up bude výkonnější než supersport McLaren F1. 

Jak už pravděpodobně tušíte, Isuzu Como F1 Super se nikdy nedostalo do sériové výroby. Automobilka brzy zjistila, že tento projekt nedává po ekonomické stránce žádný smysl a to zejména na ekonomický stav, který tehdy nebyl v Japonsku zcela ideální. 

Přinejmenším si za tento nedokončený projekt zaslouží japonská automobilka uznání. Isuzu je jedna z posledních značek, u které byste čekali takto sebevědomou cestu přímo do F1. Dá se říci, že nebýt ekonomické krize, mohlo Isuzu dodávat motory týmu Lotus a kdo ví, jak by se spolupráce vyvíjela dál.

Začít diskuzi