Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výstava Expo v roce 1989: Auta i lidé vzhůru nohama a plovoucí autobusy

Mirek Mazal Mirek Mazal 18. 3. 2023 • 07:33
22
Zobrazit náhledy (22)
Isuzu Space Station Children’s Plaza Isuzu Space Station Children’s Plaza Isuzu Space Station Children’s Plaza Isuzu Space Station Children’s Plaza Isuzu Space Station Children’s Plaza Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989) Yokohama Expo (1989)

Strašidelnou expozici doplnily surrealistické autobusy. Návštěvníci se mohli chvíli cítit jako na jiné planetě, přitom se jednalo o hřiště pro děti.  

Během éry japonských ekonomických bublin tamní trh zaplavila hotovost a celé ostrovy lemovaly regionální výstavy. Řada menších akcí reprezentovala regiony zásluhou korporátních sponzorů překypujících zásobami bankovek. Jedním ze štědrých podporovatelů byla společnost Isuzu Motors dotující mimo jiné podivnou interaktivní výstavu umění a futurismu Yokohama Expo z roku 1989.

Expo se konalo v dnešní jokohamské byznysové oblasti Minato Mirai. Monstrózní událost zaujala přes 13,3 milionu návštěvníků, kteří mohli expozice obdivovat nepřetržitých 191 dnů od března do října 1989. Gigantické účasti neodpovídaly parkovací plochy, proto organizátoři vyzývali k využívání leckdy surrealistických autobusů, vlaků a trajektů.

Řada přepravních systémů vznikla účelově pro zajištění hladkého průběhu výstavy, lidé mohli premiérově zažít plavbu gondolami nebo jízdu prvním japonským vlakem maglev finančně podporovaným obchodním domem Mitsukoshi. Jako automobilový sponzor přispěla firma Isuzu armádou autobusů včetně bizarních prototypů.

Výstřední verze měly kola zasunutá pod karoserií, aby napodobovaly vznášedla. Utopické autobusy Isuzu Jumbo Cruiser kombinovaly uzavřenou kabinu vepředu s otevřeným prostorem vzadu, celkem bylo možné nalodit přibližně 40 pasažérů na kilometr a půl dlouhou jízdu parkem. Podle některých zpráv byly dokončeny jen čtyři různě barevné Jumbo Cruisery.

Imaginární vznášedla doplnil podobně futuristický výtvor pojmenovaný jednoduše Isuzu Bi-Directional Bus. Jak název napovídá, autobus bez přiznaných kol byl rozdělen symetricky od středu, tudíž mohl být ovládán řízením podobným lokomotivám a vlakovým soupravám (z místa řidiče na obou totožných koncích kabiny). Účelem bylo překonávat stále stejnou trasu dlouhou asi 400 metrů tam a zpět mezi zastávkami Sea Gate a Gondola Gate. Jediný kus Bi-Directional Bus v dějinách Isuzu rozvážel maximálně 29 lidí.

Marketingové aktivity Isuzu nezůstaly omezeny jen na nevšední autobusy. Motiv jiného vesmíru pokračoval spoustou schválně převrácených aut, náklaďáků a lidských postav připomínajících noční můru po zemské apokalypse. Hororový park trčících podvozků, kol, kořenů, nábytku a končetin lemoval jednu z cest na výstaviště, kupodivu se jednalo o hřiště inspirující mladší generace návštěvníků.

Strašidelný projekt odvážným ztvárněním oslavoval spojení mezi lidmi, pozemní dopravou a průzkumem vesmíru. Obrácená perspektiva odrážela tendence neustále dobývat kosmické prostředí, kde nefunguje gravitace, přičemž odlitky spodních končetin patřily dobrovolníkům z Jokohamy. Aby se nadpozemský rozměr umocnil, všechny části vystupující ze země byly zbarveny monochromatickou šedou v souladu s okolní dlažbou.

Video se připravuje ...

Témata