Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.

Zatímco dnes trhají rekord v prodejích různá SUV, v 80. a hlavně v 90. letech se prosazovaly minivany. Přišli s nimi nejprve Japonci, později Američané a Francouzi. Stranou této vlny nezůstal ani Giorgetto Giugiaro, i když ji několika svými pracemi dokonce předběhl. Bezesporu nejzajímavějším výsledkem jeho studia Ital Design z této doby byl kříženec, mix supersportu, MPV a luxusní „kanceláře na kolečkách.“ Slavný designér tak trochu fušoval do řemesla Luigimu Colanimu, natolik byl tento koncept odvážný...

Vznikl hezky postaru, nejdříve se objevily skici, poté Giugiaro osobně vytvořil model 1:1 s dřevěnou kostrou a hliníkovými a ocelovými plechy. Následně se začalo se stavnou funkčního vzorku na ocelovém trubkovém rámu s karoserií z uhlíkových vláken.

Šestimetrový koráb

Experimentální prototyp Columbus pojal za své jméno slavného mořeplavce a cestovatele. Aby ne, v roce 1992 se slavilo pětisté výročí objevení Ameriky loděmi pod jeho vedením, jakkoli je tato událost sporná. Šlo o opravdový gigantický koráb pro silnice, respektive hlavně americké dálnice. Zemi určení odpovídaly velkorysé rozměry: vždyť byl 5997 mm dlouhý, 2190 mm široký a 2060 mm vysoký! Debutoval však na domácí půdě, slavné turínské přehlídce nejrůznějších kreací místních návrhářů.

Vynikal královským prostorem pro sedm pasažérů. Řidič seděl na samostatném béžovém koženém sedadle, spíše „trůnu“ zcela vpředu centrálně a měl fantastický výhled. Mohl si připadat jako kapitán plavidla, klidně vesmírného, nebo menšího letadla. Jen palubní inženýr a letuška chyběli, za ním se však nacházela další dvě křesla. Lepší výraz neexistuje... Zbylá čtyři pro VIP hosty bychom našli „o patro“ níž. Nebo o půl patra? Všech šest pak bylo připojeno k televizi, audiu i palubnímu VHS. Dala se otáčet o 180 stupňů. Osvětlení zajišťovala optická vlákna.

Jumbo v menším měřítku

„Dvoupodlažní“ rozložení kabiny bylo jasně patrné už zvenčí, celé auto vypadalo trochu jako Boeing 747 v malém. Přední pár dveří se otevíral tradičně, zadní vlastně také, ale nad sebou měl ještě vzhůru výklopnou část. Zadní stěna byla rozdělena na dvě poloviny, dolní mohla prodloužit podlahu zavazadelníku. Dovnitř se vešla ještě další dvě sedadla, byla-li třeba, nebo naopak šlo všechna s výjimkou toho „pilotova“ vyjmout. „Autobus“ se tak mohl celkem jednoduše proměnit v „dodávku“. Obří kapka, či ryba na kolech měla také dvoudílnou prosklenou střechu, přední „šíbr“, tedy kovová část, se dal posouvat.

V12 z Bavor

Columbus byl nesmírně zajímavý nejen designem, ale i technicky. Jednoprostorové MPV, nebo chcete-li minibus totiž poháněl čtyřventilový vidlicový dvanáctiválec BMW M70 z tehdejších řad 7 série E32 a sportovního kupé 8 E31. Atmosférický agregát s rozvodem DOHC měl objem 4988 cm3 (parametry 84,1 x 74,9 mm) a největší výkon 221 kW (300 k) v 5200 otáčkách při kompresi 8,8:1. Vtip je v tom, že do seseklé přídě by se ani náhodou nevešel, takže spočíval mezi nápravami, ale blíže k té přední. Navíc napříč! Právě proto byla tři první místa vyvýšená.

Motory BMW ostatně Ital Design (ano, tehdy se psal ještě odděleně) používal už v sérii supersportů Nazca, jak tento pětilitr, tak i větší 5,66 l. V případě „Kolumba“ přenášela točivý moment 450 N.m/4100 min-1 na všechna kola trvale samočinná převodovka, která se k charakteru vozidla náramně hodila.

Natáčení zadních kol

Podvozek měl monstrózní rozvor 3820 mm, mezi nápravy by se tedy vešlo tehdejší malé auto úplně bez problémů. Přední kola byla od sebe vzdálena 1910, zadní pak 1880 mm. Tato náprava se mohla i natáčet, kola se v nízkých rychlostech vychýlila klidně i o patnáct stupňů pro snazší manévrování. Řízení už tehdy vedlo „po drátech“, tedy bez mechanické vazby. Za všemi dvacetipalcovými ráfky bychom našli kotoučové brzdy. Hyperluxusní stroj pro dlouhé, rychlé a pohodlné cestování dosahoval rychlosti údajně až 230 km/h, ale zda ji někdo vůbec zkoušel, není známo. Dochoval se však dodnes...

S výrobou kolosu se samozřejmě nepočítalo, byl by příliš drahý. Giugiaro vytvořil i skici taxíku, dodávky, sanitky a teréňáku s obrovskými pneumatikami i bezpečnostním rámem, ty ale zůstaly pouze na papíře. Columbus se stal předobrazem komiksového Vaillante Armada (1998), ten však měl tři nápravy. Ultraluxusní mobilní kanceláře nejsou běžnou záležitostí ani dnes, přesto se na zakázku stavějí a upravují, ponejvíce z osobních dodávek.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Bubáq
10. 12. 2017 22:16
Re: Já věděl,
A navíc to má fakt malý kufr!
10. 12. 2017 21:14
MiniPendolíno
Bude příští článek a Lamborghini Cala?
Avatar - 3_diamanty
10. 12. 2017 20:33
Re: Já věděl,
ale ta koncepcia je zaujimava.... aj ked sediet proti smeru jazdy moc nemusim ... v podstate aj to nastupovanie dopredu asi nebude pre kazdeho.. a preto taketo pokusy potom takto v reale neslavne koncia.... je tu viac proti ako pre ...
Avatar - praděda7
10. 12. 2017 20:21
Já věděl,
že to Jezevčiaqovi někdo natře, ale že by to byla zrovna ponorka, to mě nenapadlo.... >:D