Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

 

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.

Zatímco dnes trhají rekord v prodejích různá SUV, v 80. a hlavně v 90. letech se prosazovaly minivany. Přišli s nimi nejprve Japonci, později Američané a Francouzi. Stranou této vlny nezůstal ani Giorgetto Giugiaro, i když ji několika svými pracemi dokonce předběhl. Bezesporu nejzajímavějším výsledkem jeho studia Ital Design z této doby byl kříženec, mix supersportu, MPV a luxusní „kanceláře na kolečkách.“ Slavný designér tak trochu fušoval do řemesla Luigimu Colanimu, natolik byl tento koncept odvážný...

Vznikl hezky postaru, nejdříve se objevily skici, poté Giugiaro osobně vytvořil model 1:1 s dřevěnou kostrou a hliníkovými a ocelovými plechy. Následně se začalo se stavnou funkčního vzorku na ocelovém trubkovém rámu s karoserií z uhlíkových vláken.

Šestimetrový koráb

Experimentální prototyp Columbus pojal za své jméno slavného mořeplavce a cestovatele. Aby ne, v roce 1992 se slavilo pětisté výročí objevení Ameriky loděmi pod jeho vedením, jakkoli je tato událost sporná. Šlo o opravdový gigantický koráb pro silnice, respektive hlavně americké dálnice. Zemi určení odpovídaly velkorysé rozměry: vždyť byl 5997 mm dlouhý, 2190 mm široký a 2060 mm vysoký! Debutoval však na domácí půdě, slavné turínské přehlídce nejrůznějších kreací místních návrhářů.

Vynikal královským prostorem pro sedm pasažérů. Řidič seděl na samostatném béžovém koženém sedadle, spíše „trůnu“ zcela vpředu centrálně a měl fantastický výhled. Mohl si připadat jako kapitán plavidla, klidně vesmírného, nebo menšího letadla. Jen palubní inženýr a letuška chyběli, za ním se však nacházela další dvě křesla. Lepší výraz neexistuje... Zbylá čtyři pro VIP hosty bychom našli „o patro“ níž. Nebo o půl patra? Všech šest pak bylo připojeno k televizi, audiu i palubnímu VHS. Dala se otáčet o 180 stupňů. Osvětlení zajišťovala optická vlákna.

Jumbo v menším měřítku

„Dvoupodlažní“ rozložení kabiny bylo jasně patrné už zvenčí, celé auto vypadalo trochu jako Boeing 747 v malém. Přední pár dveří se otevíral tradičně, zadní vlastně také, ale nad sebou měl ještě vzhůru výklopnou část. Zadní stěna byla rozdělena na dvě poloviny, dolní mohla prodloužit podlahu zavazadelníku. Dovnitř se vešla ještě další dvě sedadla, byla-li třeba, nebo naopak šlo všechna s výjimkou toho „pilotova“ vyjmout. „Autobus“ se tak mohl celkem jednoduše proměnit v „dodávku“. Obří kapka, či ryba na kolech měla také dvoudílnou prosklenou střechu, přední „šíbr“, tedy kovová část, se dal posouvat.

V12 z Bavor

Columbus byl nesmírně zajímavý nejen designem, ale i technicky. Jednoprostorové MPV, nebo chcete-li minibus totiž poháněl čtyřventilový vidlicový dvanáctiválec BMW M70 z tehdejších řad 7 série E32 a sportovního kupé 8 E31. Atmosférický agregát s rozvodem DOHC měl objem 4988 cm3 (parametry 84,1 x 74,9 mm) a největší výkon 221 kW (300 k) v 5200 otáčkách při kompresi 8,8:1. Vtip je v tom, že do seseklé přídě by se ani náhodou nevešel, takže spočíval mezi nápravami, ale blíže k té přední. Navíc napříč! Právě proto byla tři první místa vyvýšená.

Motory BMW ostatně Ital Design (ano, tehdy se psal ještě odděleně) používal už v sérii supersportů Nazca, jak tento pětilitr, tak i větší 5,66 l. V případě „Kolumba“ přenášela točivý moment 450 N.m/4100 min-1 na všechna kola trvale samočinná převodovka, která se k charakteru vozidla náramně hodila.

Natáčení zadních kol

Podvozek měl monstrózní rozvor 3820 mm, mezi nápravy by se tedy vešlo tehdejší malé auto úplně bez problémů. Přední kola byla od sebe vzdálena 1910, zadní pak 1880 mm. Tato náprava se mohla i natáčet, kola se v nízkých rychlostech vychýlila klidně i o patnáct stupňů pro snazší manévrování. Řízení už tehdy vedlo „po drátech“, tedy bez mechanické vazby. Za všemi dvacetipalcovými ráfky bychom našli kotoučové brzdy. Hyperluxusní stroj pro dlouhé, rychlé a pohodlné cestování dosahoval rychlosti údajně až 230 km/h, ale zda ji někdo vůbec zkoušel, není známo. Dochoval se však dodnes...

S výrobou kolosu se samozřejmě nepočítalo, byl by příliš drahý. Giugiaro vytvořil i skici taxíku, dodávky, sanitky a teréňáku s obrovskými pneumatikami i bezpečnostním rámem, ty ale zůstaly pouze na papíře. Columbus se stal předobrazem komiksového Vaillante Armada (1998), ten však měl tři nápravy. Ultraluxusní mobilní kanceláře nejsou běžnou záležitostí ani dnes, přesto se na zakázku stavějí a upravují, ponejvíce z osobních dodávek.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

 
Zdroj: Italdesign.it, Auta5P, fishki

Štítky BMW Ital Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…