Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

 

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.

Zatímco dnes trhají rekord v prodejích různá SUV, v 80. a hlavně v 90. letech se prosazovaly minivany. Přišli s nimi nejprve Japonci, později Američané a Francouzi. Stranou této vlny nezůstal ani Giorgetto Giugiaro, i když ji několika svými pracemi dokonce předběhl. Bezesporu nejzajímavějším výsledkem jeho studia Ital Design z této doby byl kříženec, mix supersportu, MPV a luxusní „kanceláře na kolečkách.“ Slavný designér tak trochu fušoval do řemesla Luigimu Colanimu, natolik byl tento koncept odvážný...

Vznikl hezky postaru, nejdříve se objevily skici, poté Giugiaro osobně vytvořil model 1:1 s dřevěnou kostrou a hliníkovými a ocelovými plechy. Následně se začalo se stavnou funkčního vzorku na ocelovém trubkovém rámu s karoserií z uhlíkových vláken.

Šestimetrový koráb

Experimentální prototyp Columbus pojal za své jméno slavného mořeplavce a cestovatele. Aby ne, v roce 1992 se slavilo pětisté výročí objevení Ameriky loděmi pod jeho vedením, jakkoli je tato událost sporná. Šlo o opravdový gigantický koráb pro silnice, respektive hlavně americké dálnice. Zemi určení odpovídaly velkorysé rozměry: vždyť byl 5997 mm dlouhý, 2190 mm široký a 2060 mm vysoký! Debutoval však na domácí půdě, slavné turínské přehlídce nejrůznějších kreací místních návrhářů.

Vynikal královským prostorem pro sedm pasažérů. Řidič seděl na samostatném béžovém koženém sedadle, spíše „trůnu“ zcela vpředu centrálně a měl fantastický výhled. Mohl si připadat jako kapitán plavidla, klidně vesmírného, nebo menšího letadla. Jen palubní inženýr a letuška chyběli, za ním se však nacházela další dvě křesla. Lepší výraz neexistuje... Zbylá čtyři pro VIP hosty bychom našli „o patro“ níž. Nebo o půl patra? Všech šest pak bylo připojeno k televizi, audiu i palubnímu VHS. Dala se otáčet o 180 stupňů. Osvětlení zajišťovala optická vlákna.

Jumbo v menším měřítku

„Dvoupodlažní“ rozložení kabiny bylo jasně patrné už zvenčí, celé auto vypadalo trochu jako Boeing 747 v malém. Přední pár dveří se otevíral tradičně, zadní vlastně také, ale nad sebou měl ještě vzhůru výklopnou část. Zadní stěna byla rozdělena na dvě poloviny, dolní mohla prodloužit podlahu zavazadelníku. Dovnitř se vešla ještě další dvě sedadla, byla-li třeba, nebo naopak šlo všechna s výjimkou toho „pilotova“ vyjmout. „Autobus“ se tak mohl celkem jednoduše proměnit v „dodávku“. Obří kapka, či ryba na kolech měla také dvoudílnou prosklenou střechu, přední „šíbr“, tedy kovová část, se dal posouvat.

V12 z Bavor

Columbus byl nesmírně zajímavý nejen designem, ale i technicky. Jednoprostorové MPV, nebo chcete-li minibus totiž poháněl čtyřventilový vidlicový dvanáctiválec BMW M70 z tehdejších řad 7 série E32 a sportovního kupé 8 E31. Atmosférický agregát s rozvodem DOHC měl objem 4988 cm3 (parametry 84,1 x 74,9 mm) a největší výkon 221 kW (300 k) v 5200 otáčkách při kompresi 8,8:1. Vtip je v tom, že do seseklé přídě by se ani náhodou nevešel, takže spočíval mezi nápravami, ale blíže k té přední. Navíc napříč! Právě proto byla tři první místa vyvýšená.

Motory BMW ostatně Ital Design (ano, tehdy se psal ještě odděleně) používal už v sérii supersportů Nazca, jak tento pětilitr, tak i větší 5,66 l. V případě „Kolumba“ přenášela točivý moment 450 N.m/4100 min-1 na všechna kola trvale samočinná převodovka, která se k charakteru vozidla náramně hodila.

Natáčení zadních kol

Podvozek měl monstrózní rozvor 3820 mm, mezi nápravy by se tedy vešlo tehdejší malé auto úplně bez problémů. Přední kola byla od sebe vzdálena 1910, zadní pak 1880 mm. Tato náprava se mohla i natáčet, kola se v nízkých rychlostech vychýlila klidně i o patnáct stupňů pro snazší manévrování. Řízení už tehdy vedlo „po drátech“, tedy bez mechanické vazby. Za všemi dvacetipalcovými ráfky bychom našli kotoučové brzdy. Hyperluxusní stroj pro dlouhé, rychlé a pohodlné cestování dosahoval rychlosti údajně až 230 km/h, ale zda ji někdo vůbec zkoušel, není známo. Dochoval se však dodnes...

S výrobou kolosu se samozřejmě nepočítalo, byl by příliš drahý. Giugiaro vytvořil i skici taxíku, dodávky, sanitky a teréňáku s obrovskými pneumatikami i bezpečnostním rámem, ty ale zůstaly pouze na papíře. Columbus se stal předobrazem komiksového Vaillante Armada (1998), ten však měl tři nápravy. Ultraluxusní mobilní kanceláře nejsou běžnou záležitostí ani dnes, přesto se na zakázku stavějí a upravují, ponejvíce z osobních dodávek.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
Zdroj: Italdesign.it, Auta5P, fishki

Štítky BMW Ital Design

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dnes 22:45

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale zůstal: Do země je nepustíme, říká vláda

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale…

Nová polská vláda premiéra Mateusze Morawieckého nijak nemění odmítavý postoj k přijímání uprchlíků. Uvedla to…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor. Vlajkonoše zvolí sportovci

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor.…

Třikrát startoval Martin Doktor na olympijských hrách jako sportovec, jednou jel v pozici šéftrenéra…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…