Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slavný designér Luigi Colani oslaví osmdesáté narozeniny

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Slavnému německému designérovi Luigi Colanimu, který působil zejména ve Švýcarsku, bude 2. srpna 80 let.

Vizionář, světoběžník a extravagantní průmyslový designér Luigi Colani se narodil v Berlíně 2. srpna 1928 jako Lutz Colani. Není tedy Švýcarem, jak bývá většinou mylně uváděno, nýbrž Němcem. Švýcarskou národnost měl jeho otec, matka pocházela z Polska.

Po druhé světové válce studoval mladý Colani nejprve sochařství na berlínské „Akademie der Künste“, později se pustil do studia aerodynamiky na pařížské Sorbonně.

Jeho první realizovaný návrh automobilu na podvozku Alfa Romeo byl velmi úspěšný – v roce 1957 jako první sportovní vůz zajel na severní smyčce Nürburgringu čas pod 10 minut.

V roce 1960 se začal vyrábět Colani GT Spider, malý dvoumístný otevřený sportovní automobil. Pod kapotou měl čtyřválcový jedenapůllitrový boxer Porsche, vyladěný věhlasným Carlo Abarthem na 110 koní (81 kW). Celkem vzniklo 261 vozů, jejichž výrobu zajišťovala berlínská firma Canadur GmbH. Jiné prameny však uvádějí až 1700 postavených automobilů. Jeden z těchto vozů je v České republice a zúčastňuje se veteránských akcí.

Colani samozřejmě nenavrhoval pouze automobily, ale i ostatní dopravní prostředky: letadla, vlakové soupravy, motocykly. Zmíněný GT Spider byl ovšem jediným automobilem dle jeho nárhu, který se vyráběl alespoň v malých sériích, ostatní zůstaly buď ve stadiu nepojízdných maket v“životní velikosti“, nebo se dočkaly jediného funkčního vzorku.

V roce 1972 vzbudil rozruch svou kreací, určenou pro formuli 1. Eifelland 21 byl postaven na podvozku vozu March 721 a celý projekt sponzoroval německý výrobce obytných přívěsů Eifelland Caravans. Design vozu byl typickým Colaniho výtvorem: zakulacená přední část vozu nesla přítlačné křídlo, vstup vzduchu byl také vpředu a vrcholem bylo jediné centrálně umístěné zrcátko před jezdcem! Tím byl taktéž Němec: Rolf Stommelen. Přední část monopostu byla během sezony dvakrát upravena, nejlepšími Stommelenovými výsledky byla desátá místa z Monte Carla a britského Brands Hatch. Po Velké ceně Rakouska, kdy Rolf sice dojel, ale se ztátou šesti kol nebyl klasifikován, tým ze startovního pole zmizel... Do statistik si zapsal 8 absolvovaných Velkých cen.

Colani se později vrhl na ekologii, v roce 1981 jeho prototyp 2CV (ano, jako konstrukční základ posloužila legendární „kachna“) dosáhl spotřeby 1,7 litru na 100 km, což tehdy znamenalo světový rekord.

O rok později přesídlil do Japonska, kde navrhoval fotoaparáty pro Canon včetně veleslavného typu T90. Nezanevřel ani na automobily a motocykly. V roce 1986 se vrátil do Evropy, konkrétně do švýcarského Bernu. Navrhl nejen automobil pro japonskou Mazdu, ale i pera, sluchátka a na začátku 90. let také uniformy pro leteckou společnost Swissair!

V roce 1991 prototyp Testa d'Oro, který používal mechanické skupiny Ferrari a postavila jej německá firma Lotec, zajel rekord své třídy na dráze v Bonneville. Tento vůz vycházel ze stejnojmenné Colaniho studie, představené v roce 1989. Koncem osmdesátých let také začal pracovat na designu nákladního automobilu budoucnosti, který se dočkal funkčního vzorku v roce 1995, podvozek a „srdce“ nesly značku Mercedes-Benz. Od té doby vznikly další studie na podvozcích M-B a DAF.

Nebylo mu cizí ani použití Wankelova rotačního motoru, v polovině 90. let minulého století pak navrhl dokonce počítačovou myš, která se vyráběla sériově. Samozřejmě, i u ní ctil své linie „biodynamického“ designu, založeného na inspiraci přírodou, které ho tolik proslavily.

Společnost Colani Trading A.G., založená před dvěma desítkami let, působí ve švýcarském Curychu, Colani sám ovšem přesídlil do německého Karlsruhe. Za své výtvory získal během dlouhé kariéry bezpočet cen. Jeho nejnovější kreací je studie „mobilního domu“ budoucnosti. Určitě však není zdaleka poslední.

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
3. 7. 2008 08:02
Re: Salvato Dalí
Zabudol si na pohľad do zrkadla, aby ti bolo jasné, kto je tu hlupákom.
3. 7. 2008 08:01
Re: ÁÁÁ
To si píš že je. Skús si naštudovať niečo z automobilovej histórie a potom sa môžeme baviť. Tým že bol Benz prvý so svojou trojkolieskou neznamená, že MB je najväčším priekopníkom...
3. 7. 2008 07:59
Re: ÁÁÁ
Tým sa radšej netráp. Keby som ťa posadil u nás k PC, nepochopil si, čo vidíš na monitore... >:D
Urobil by si možno iba to tvoje "ÁÁÁ"... >:D
Avatar - T613
1. 7. 2008 22:15
Re: Colani
To nevím ale Colaniho trucky :yes: Pamatuji si když začátkem devadesátých let vyšel v časopisu Trucker test jeho trucku. Vypadalo to jako test vesmírné lodi. :yes:
1. 7. 2008 22:13
Re: ÁÁÁ
Vidno, že vieš toho o Renaulte "strašne veľa"... >:D