Slavný designér Luigi Colani oslaví osmdesáté narozeniny

Slavný designér Luigi Colani oslaví osmdesáté narozeniny

 
 

Slavnému německému designérovi Luigi Colanimu, který působil zejména ve Švýcarsku, bude 2. srpna 80 let.

Vizionář, světoběžník a extravagantní průmyslový designér Luigi Colani se narodil v Berlíně 2. srpna 1928 jako Lutz Colani. Není tedy Švýcarem, jak bývá většinou mylně uváděno, nýbrž Němcem. Švýcarskou národnost měl jeho otec, matka pocházela z Polska.

Po druhé světové válce studoval mladý Colani nejprve sochařství na berlínské „Akademie der Künste“, později se pustil do studia aerodynamiky na pařížské Sorbonně.

Jeho první realizovaný návrh automobilu na podvozku Alfa Romeo byl velmi úspěšný – v roce 1957 jako první sportovní vůz zajel na severní smyčce Nürburgringu čas pod 10 minut.

V roce 1960 se začal vyrábět Colani GT Spider, malý dvoumístný otevřený sportovní automobil. Pod kapotou měl čtyřválcový jedenapůllitrový boxer Porsche, vyladěný věhlasným Carlo Abarthem na 110 koní (81 kW). Celkem vzniklo 261 vozů, jejichž výrobu zajišťovala berlínská firma Canadur GmbH. Jiné prameny však uvádějí až 1700 postavených automobilů. Jeden z těchto vozů je v České republice a zúčastňuje se veteránských akcí.

Colani samozřejmě nenavrhoval pouze automobily, ale i ostatní dopravní prostředky: letadla, vlakové soupravy, motocykly. Zmíněný GT Spider byl ovšem jediným automobilem dle jeho nárhu, který se vyráběl alespoň v malých sériích, ostatní zůstaly buď ve stadiu nepojízdných maket v“životní velikosti“, nebo se dočkaly jediného funkčního vzorku.

V roce 1972 vzbudil rozruch svou kreací, určenou pro formuli 1. Eifelland 21 byl postaven na podvozku vozu March 721 a celý projekt sponzoroval německý výrobce obytných přívěsů Eifelland Caravans. Design vozu byl typickým Colaniho výtvorem: zakulacená přední část vozu nesla přítlačné křídlo, vstup vzduchu byl také vpředu a vrcholem bylo jediné centrálně umístěné zrcátko před jezdcem! Tím byl taktéž Němec: Rolf Stommelen. Přední část monopostu byla během sezony dvakrát upravena, nejlepšími Stommelenovými výsledky byla desátá místa z Monte Carla a britského Brands Hatch. Po Velké ceně Rakouska, kdy Rolf sice dojel, ale se ztátou šesti kol nebyl klasifikován, tým ze startovního pole zmizel... Do statistik si zapsal 8 absolvovaných Velkých cen.

Colani se později vrhl na ekologii, v roce 1981 jeho prototyp 2CV (ano, jako konstrukční základ posloužila legendární „kachna“) dosáhl spotřeby 1,7 litru na 100 km, což tehdy znamenalo světový rekord. O rok později přesídlil do Japonska, kde navrhoval fotoaparáty pro Canon včetně veleslavného typu T90. Nezanevřel ani na automobily a motocykly. V roce 1986 se vrátil do Evropy, konkrétně do švýcarského Bernu. Navrhl nejen automobil pro japonskou Mazdu, ale i pera, sluchátka a na začátku 90. let také uniformy pro leteckou společnost Swissair!

V roce 1991 prototyp Testa d'Oro, který používal mechanické skupiny Ferrari a postavila jej německá firma Lotec, zajel rekord své třídy na dráze v Bonneville. Tento vůz vycházel ze stejnojmenné Colaniho studie, představené v roce 1989. Koncem osmdesátých let také začal pracovat na designu nákladního automobilu budoucnosti, který se dočkal funkčního vzorku v roce 1995, podvozek a „srdce“ nesly značku Mercedes-Benz. Od té doby vznikly další studie na podvozcích M-B a DAF.

Nebylo mu cizí ani použití Wankelova rotačního motoru, v polovině 90. let minulého století pak navrhl dokonce počítačovou myš, která se vyráběla sériově. Samozřejmě, i u ní ctil své linie „biodynamického“ designu, založeného na inspiraci přírodou, které ho tolik proslavily.

Společnost Colani Trading A.G., založená před dvěma desítkami let, působí ve švýcarském Curychu, Colani sám ovšem přesídlil do německého Karlsruhe. Za své výtvory získal během dlouhé kariéry bezpočet cen. Jeho nejnovější kreací je studie „mobilního domu“ budoucnosti. Určitě však není zdaleka poslední.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Slavný designér Luigi Colani oslaví…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem štastný, přiznal Železník

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem…

Hazardoval s osudem, v Liberci útočník Mladé Boleslavi Lukáš Železník s parťáky padl ostudně 0:4, přesto slaví…

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů jde Boleslav i po debaklu

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů…

Oslavy v červenobílém mohou začít! Fotbalistům Slavie patří český titul, na Strahově ho potvrdili v posledním…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…