Slavný designér Luigi Colani oslaví osmdesáté narozeniny

Slavný designér Luigi Colani oslaví osmdesáté narozeniny

 
 

Slavnému německému designérovi Luigi Colanimu, který působil zejména ve Švýcarsku, bude 2. srpna 80 let.

Vizionář, světoběžník a extravagantní průmyslový designér Luigi Colani se narodil v Berlíně 2. srpna 1928 jako Lutz Colani. Není tedy Švýcarem, jak bývá většinou mylně uváděno, nýbrž Němcem. Švýcarskou národnost měl jeho otec, matka pocházela z Polska.

Po druhé světové válce studoval mladý Colani nejprve sochařství na berlínské „Akademie der Künste“, později se pustil do studia aerodynamiky na pařížské Sorbonně.

Jeho první realizovaný návrh automobilu na podvozku Alfa Romeo byl velmi úspěšný – v roce 1957 jako první sportovní vůz zajel na severní smyčce Nürburgringu čas pod 10 minut.

V roce 1960 se začal vyrábět Colani GT Spider, malý dvoumístný otevřený sportovní automobil. Pod kapotou měl čtyřválcový jedenapůllitrový boxer Porsche, vyladěný věhlasným Carlo Abarthem na 110 koní (81 kW). Celkem vzniklo 261 vozů, jejichž výrobu zajišťovala berlínská firma Canadur GmbH. Jiné prameny však uvádějí až 1700 postavených automobilů. Jeden z těchto vozů je v České republice a zúčastňuje se veteránských akcí.

Colani samozřejmě nenavrhoval pouze automobily, ale i ostatní dopravní prostředky: letadla, vlakové soupravy, motocykly. Zmíněný GT Spider byl ovšem jediným automobilem dle jeho nárhu, který se vyráběl alespoň v malých sériích, ostatní zůstaly buď ve stadiu nepojízdných maket v“životní velikosti“, nebo se dočkaly jediného funkčního vzorku.

V roce 1972 vzbudil rozruch svou kreací, určenou pro formuli 1. Eifelland 21 byl postaven na podvozku vozu March 721 a celý projekt sponzoroval německý výrobce obytných přívěsů Eifelland Caravans. Design vozu byl typickým Colaniho výtvorem: zakulacená přední část vozu nesla přítlačné křídlo, vstup vzduchu byl také vpředu a vrcholem bylo jediné centrálně umístěné zrcátko před jezdcem! Tím byl taktéž Němec: Rolf Stommelen. Přední část monopostu byla během sezony dvakrát upravena, nejlepšími Stommelenovými výsledky byla desátá místa z Monte Carla a britského Brands Hatch. Po Velké ceně Rakouska, kdy Rolf sice dojel, ale se ztátou šesti kol nebyl klasifikován, tým ze startovního pole zmizel... Do statistik si zapsal 8 absolvovaných Velkých cen.

Colani se později vrhl na ekologii, v roce 1981 jeho prototyp 2CV (ano, jako konstrukční základ posloužila legendární „kachna“) dosáhl spotřeby 1,7 litru na 100 km, což tehdy znamenalo světový rekord. O rok později přesídlil do Japonska, kde navrhoval fotoaparáty pro Canon včetně veleslavného typu T90. Nezanevřel ani na automobily a motocykly. V roce 1986 se vrátil do Evropy, konkrétně do švýcarského Bernu. Navrhl nejen automobil pro japonskou Mazdu, ale i pera, sluchátka a na začátku 90. let také uniformy pro leteckou společnost Swissair!

V roce 1991 prototyp Testa d'Oro, který používal mechanické skupiny Ferrari a postavila jej německá firma Lotec, zajel rekord své třídy na dráze v Bonneville. Tento vůz vycházel ze stejnojmenné Colaniho studie, představené v roce 1989. Koncem osmdesátých let také začal pracovat na designu nákladního automobilu budoucnosti, který se dočkal funkčního vzorku v roce 1995, podvozek a „srdce“ nesly značku Mercedes-Benz. Od té doby vznikly další studie na podvozcích M-B a DAF.

Nebylo mu cizí ani použití Wankelova rotačního motoru, v polovině 90. let minulého století pak navrhl dokonce počítačovou myš, která se vyráběla sériově. Samozřejmě, i u ní ctil své linie „biodynamického“ designu, založeného na inspiraci přírodou, které ho tolik proslavily.

Společnost Colani Trading A.G., založená před dvěma desítkami let, působí ve švýcarském Curychu, Colani sám ovšem přesídlil do německého Karlsruhe. Za své výtvory získal během dlouhé kariéry bezpočet cen. Jeho nejnovější kreací je studie „mobilního domu“ budoucnosti. Určitě však není zdaleka poslední.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude

Pražská rada dnes nebude projednávat společný podnik…

Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v…

Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média

Americký prezident Donald Trump zašel na summitu v…

Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla

Ženám v Saúdské Arábii se letos poprvé otevře letecká…

 
 

Přidat názorDiskuse: Slavný designér Luigi Colani oslaví…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o čas s Vaněčkem

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o…

Jádro týmu Washington Capitals zůstane po premiérovém vítězství ve Stanley Cupu pro příští rok stejné, nicméně…

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil malého fanouška

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi…

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která…

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje proti stereotypizaci ženského těla

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje…

Teprve třiadvacetileté bloggerce a nyní také spisovatelce Chideře Eggerue se v zahraničních médiích dostává čím…