Slavný designér Luigi Colani oslaví osmdesáté narozeniny

Slavný designér Luigi Colani oslaví osmdesáté narozeniny

 
 

Slavnému německému designérovi Luigi Colanimu, který působil zejména ve Švýcarsku, bude 2. srpna 80 let.

Vizionář, světoběžník a extravagantní průmyslový designér Luigi Colani se narodil v Berlíně 2. srpna 1928 jako Lutz Colani. Není tedy Švýcarem, jak bývá většinou mylně uváděno, nýbrž Němcem. Švýcarskou národnost měl jeho otec, matka pocházela z Polska.

Po druhé světové válce studoval mladý Colani nejprve sochařství na berlínské „Akademie der Künste“, později se pustil do studia aerodynamiky na pařížské Sorbonně.

Jeho první realizovaný návrh automobilu na podvozku Alfa Romeo byl velmi úspěšný – v roce 1957 jako první sportovní vůz zajel na severní smyčce Nürburgringu čas pod 10 minut.

V roce 1960 se začal vyrábět Colani GT Spider, malý dvoumístný otevřený sportovní automobil. Pod kapotou měl čtyřválcový jedenapůllitrový boxer Porsche, vyladěný věhlasným Carlo Abarthem na 110 koní (81 kW). Celkem vzniklo 261 vozů, jejichž výrobu zajišťovala berlínská firma Canadur GmbH. Jiné prameny však uvádějí až 1700 postavených automobilů. Jeden z těchto vozů je v České republice a zúčastňuje se veteránských akcí.

Colani samozřejmě nenavrhoval pouze automobily, ale i ostatní dopravní prostředky: letadla, vlakové soupravy, motocykly. Zmíněný GT Spider byl ovšem jediným automobilem dle jeho nárhu, který se vyráběl alespoň v malých sériích, ostatní zůstaly buď ve stadiu nepojízdných maket v“životní velikosti“, nebo se dočkaly jediného funkčního vzorku.

V roce 1972 vzbudil rozruch svou kreací, určenou pro formuli 1. Eifelland 21 byl postaven na podvozku vozu March 721 a celý projekt sponzoroval německý výrobce obytných přívěsů Eifelland Caravans. Design vozu byl typickým Colaniho výtvorem: zakulacená přední část vozu nesla přítlačné křídlo, vstup vzduchu byl také vpředu a vrcholem bylo jediné centrálně umístěné zrcátko před jezdcem! Tím byl taktéž Němec: Rolf Stommelen. Přední část monopostu byla během sezony dvakrát upravena, nejlepšími Stommelenovými výsledky byla desátá místa z Monte Carla a britského Brands Hatch. Po Velké ceně Rakouska, kdy Rolf sice dojel, ale se ztátou šesti kol nebyl klasifikován, tým ze startovního pole zmizel... Do statistik si zapsal 8 absolvovaných Velkých cen.

Colani se později vrhl na ekologii, v roce 1981 jeho prototyp 2CV (ano, jako konstrukční základ posloužila legendární „kachna“) dosáhl spotřeby 1,7 litru na 100 km, což tehdy znamenalo světový rekord. O rok později přesídlil do Japonska, kde navrhoval fotoaparáty pro Canon včetně veleslavného typu T90. Nezanevřel ani na automobily a motocykly. V roce 1986 se vrátil do Evropy, konkrétně do švýcarského Bernu. Navrhl nejen automobil pro japonskou Mazdu, ale i pera, sluchátka a na začátku 90. let také uniformy pro leteckou společnost Swissair!

V roce 1991 prototyp Testa d'Oro, který používal mechanické skupiny Ferrari a postavila jej německá firma Lotec, zajel rekord své třídy na dráze v Bonneville. Tento vůz vycházel ze stejnojmenné Colaniho studie, představené v roce 1989. Koncem osmdesátých let také začal pracovat na designu nákladního automobilu budoucnosti, který se dočkal funkčního vzorku v roce 1995, podvozek a „srdce“ nesly značku Mercedes-Benz. Od té doby vznikly další studie na podvozcích M-B a DAF.

Nebylo mu cizí ani použití Wankelova rotačního motoru, v polovině 90. let minulého století pak navrhl dokonce počítačovou myš, která se vyráběla sériově. Samozřejmě, i u ní ctil své linie „biodynamického“ designu, založeného na inspiraci přírodou, které ho tolik proslavily.

Společnost Colani Trading A.G., založená před dvěma desítkami let, působí ve švýcarském Curychu, Colani sám ovšem přesídlil do německého Karlsruhe. Za své výtvory získal během dlouhé kariéry bezpočet cen. Jeho nejnovější kreací je studie „mobilního domu“ budoucnosti. Určitě však není zdaleka poslední.

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Slavný designér Luigi Colani oslaví…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…