31.12. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Bus Crossway LE Natural Power: Plynová čistota

 

Prověřili jsme model Crossway LE s pohonem na zemní plyn. Jak se osvědčil nový motor Cursor 9 CNG v linkovém provozu?

Iveco nahradilo osmilitrový šestiválec Cursor 8 spalující CNG objemnější jednotkou Cursor 9 CNG, aby získala z plynového pohonu větší výkon. V rámci koncernu CNH Industrial se tento objemnější motor dostal i do autobusu Crossway LE.

Šestiválec CNG o objemu 8,7 litru pochází z dílny FPT Industrial, patřící spolu s Iveco Bus do koncernu CNH Industrial. V řadě Crossway měl nedávno premiéru, v brzké době nahradí starší a méně objemný motor Cursor 8 CNG s výkonovým maximem 243 kW také v ryze městské řadě Urbanway.

Dvorní motorář celého koncernu CNH Industrial, firma FPT Industrial, vyvinula nový šestiválec Cursor 9 CNG o výkonu 265 kW (360 k) primárně pro mezinárodní přepravu zboží. Zároveň je díky kompaktní stavbě s rozměry 1174 x 1001 x 1079 mm vhodný i do autobusů. Rozhodli jsme se prověřit tento motor v meziměstském typu Crossway NP (Natural Power) s nízkým nástupem.

Praha – Mělník a zpět

Dvanáctimetrový Crossway s nádržemi ve střeše nás zaujal nezvykle nízkou stavbou. S celkovou výškou 3210 mm netrpěl slabostí většiny autobusů CNG spočívající ve značné výšce a problémy s podjezdy stanovenými ve městech na 3,2 m.

Ivecem patentované uchycení lahví CNG ve střeše ani neomezilo vnitřní světlost, takže cestující nejsou kvůli pohonu na zemní plyn nijak omezeni. Kryt čtyř podélně umístěných lahví nepřesahuje ani o milimetr střešní kryt klimatizace, tudíž mohlo Iveco Bus dosáhnout celkové výšky pouhých 3,21 m. Spodní část tlakových lahví se téměř dotýká vnitřního obložení stropu. Využitelnost prostoru minimalizace místa pro lahve dosáhla tedy maximum.

Iveco Bus uvádí nový dálkový autobus Crossway Natural Power

Linka 85 km/h

Třídveřový Crossway CNG byl homologovaný ve třídě II, takže se ideálně hodil do příměstské linky. Zvolili jsme tedy extrémně vytěžovanou linku z Prahy do Mělníka a zpět. Dálkové linky mezi těmito městy vůbec nestaví, zastávkové mají kolem dvaceti přerušení jízdy podle toho, kolik zastávek na znamení cestující využijí. V rámci testu jsme tedy zvolili přibližně pět zastávek, abychom vyzkoušeli střední zátěž.

Trasu z Prahy – Holešovic do autobusového nádraží Mělník a zpět jsme si na pár místech zpestřili mimořádným zastavením a nastavováním autobusu pro focení. Drobný nárůst spotřeby zemního plynu ve srovnání s běžným linkovým provozem nelze průměrné hodnoty 25,7 kg/100 km.

Crossway CNG s homologací ve třídě 2 měl nejvyšší rychlost omezenu na 85 km/h. Volba stálého převodu 4,63 ve spojení se čtyřstupňovou automatickou převodovkou způsobila, že při dosažení rychlosti 50 km/h na vodorovném úseku způsobilo přeřazení na čtyřku a pokles otáček motoru na 1100 min-1. Ekonomičtější provoz při maximální rychlosti v obci si lze jen těžko představit.

Pětadvacet kilo

Spojení šestiválce se čtyřstupňovou automatickou převodovkou vyneslo při běžném meziměstském tempu 80 km/h otáčky 1800 min-1, což z hlediska ekonomiky provozu nebylo zcela ideální. Touto rychlostí jsme snad ujeli jen procento celé vzdálenosti, protože rychlost na silnici č. 9 mezi Prahou a Mělníkem je na několika místech omezena obcí nebo dopravní značkou na 50 km/h. Pro akceleraci bylo vhodné sešlápnout plynový (v tomto případě odpovídající výraz) pedál o sekundu dříve, protože prodleva velkého turbodmychadla a měniče převodovky dávala dohromady výše popsanou sekundu. Zkušení řidiči s tímto známým jevem motorů CNG pracujících s Ottovým režimem a planetové převodovky již běžně počítají.

Během celé trasy včetně několika zastavení a pomalému pojíždění kvůli focení jsme dosáhli příznivé spotřeby plynu. Ve srovnání s naftou jde o přibližně třetinovou úsporu provozních nákladů. K nim také přispívá jednoduché dočišťování výfukových plynů pouze třícestným katalyzátorem bez nutnosti filtru pevných částic a náročné technologie SCR s močovinou.

Stavební vozidla Iveco: Tři modely

Ticho nejen za volantem

Díky plynovému pohonu jsme si užívali mimořádně utlumený chod motoru a mohli jsme si bez zvýšení hlasu klidně povídat s cestujícími na první řadě sedadel. Příplatkové nastavení celé přístrojové desky nám umožnilo se pohodlně uvelebit a plně se soustředit na jízdu a ve městě na přesahující vnější zpětná zrcátka. Ocenili jsme také dvouzónovou klimatizaci pro cestující a řidiče. Klidu nám také dodávala kamera v prostoru posledních dveří, nad kterými bývá přes vnitřní zpětná zrcátka slabý dohled.

Dvojí plnění

Standardní dvojice hrdel podle NGV1 a NGV2 na doplňování zemního plynu se nacházela na pravé straně. Za příplatek lze získat ještě velké plnicí hrdlo NGV2 pro rychlé čerpání plynu také na předním panelu. Díky tomu lze využít rozličnou infrastrukturu plnicích stanic bez nutnosti finančně náročných změn.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor Cursor 9 CNG
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 8701
Vrtání x zdvih (mm) 117 x 135
Kompresní poměr 12:1
Největší výkon (kW/min-1) 265/1550
Točivý moment (N.m/min-1) 1620/1100
Hmotnost motoru bez náplní (kg) 870
PřevodovkaAutomatická Voith 864.6
D/š/v autobusu (mm) 12 050 x 2550 x 3210
Rozvor (mm) 6030
Nástupní výška P/Z (mm) 320/330
Celková hmotnost (kg) 19 500
Stálý převod 4,63
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Objem nádrže CNG (l) 1620
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

Hitem vánoc byly stolní hry Hitem vánoc byly stolní hry

Nejčastějším dárkem pod stromečkem byly loni stolní hry,…

Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu

Evropská komise (EK) zablokuje spojení železničních…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou o osmifinále

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou…

Tenistka Karolína Plíšková hraje o osmifinále grandslamového Australian Open na centrkurtu v Areně Roda Lavera.…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti jako e-shop

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti…

Pirátská strana si naplánovala sjezd na třetí lednovou sobotu. Průběh tohoto setkání však bude patrně mnohem…