Iveco EcoDaily: Italské dodávky nyní i na plyn a elektřinu

Iveco EcoDaily: Italské dodávky nyní i na plyn a elektřinu

 
 

Iveco Daily se vyrábí již od roku 1978. Současná čtvrtá generace přichází na trh ve verzích šetrných k životnímu prostředí, které nesou logický název EcoDaily.

Nové varianty a motory

Iveco Daily se v posledním provedení chlubí širokou škálou různých variant s objemem skříně od 7 do 17 m3 a užitečnou hmotností začínající na 2,8 t. Vynikající jsou i jízdní vlastnosti, slavná dodávka má standardně pohon zadních kol, ale v nabídce jsou i čtyřkolky vhodné do lehčího terénu. Motory jsou z vlastního vývoje, který má na starost divize FPT (Fiat Powertrain Technologies). Základní turbodiesel má objem 2,3 litru a kromě verzí s výkony 71, 85 a 100 kW je nově k dispozici i s výkony 78 a 93 kW. Slabší agregát disponuje točivým momentem 270 Nm, silnější má o 20 Nm více. Všechny motory splňují současnou emisní normu Euro 4. Totéž platí také pro větší třílitry se 108 a 130 kW. Celá paleta agregátů je navíc vybavena systémem recirkulace výfukových plynů.

Další novinkou jsou přeplňované vznětové třílitry, které byly vyvíjeny dle standardu EEV (Environmentally Friendly Enhanced Vehicle). Ten je přísnější než norma Euro 5, která začne platit od října letošního roku. Silnější motor se 125 kW se začíná nabízet zákazníkům, slabší se 103 kW přijde na trh na jaře příštího roku. Oba mají dvojité přeplňování a kromě systému EGR disponují také filtrem pevných částic.

Na plný plyn

Přichází také verze poháněná stlačeným zemním plynem (CNG) s třílitrovým motorem o výkonu 100 kW. Varianta Natural Power má navíc přídavnou čtrnáctilitrovou benzinovou nádrž jako rezervu. Daily s pohonem na zemní plyn je schopné již dnes plnit teprve připravovanou emisní normu Euro 6. Všechny vozy této řady jsou pak vybavovány šestistupňovou samočinnou převodovkou AGile s možností manuálního řazení.

Nulové emise

Iveco se zabývá rovněž vývojem užitkových automobilů s nulovými emisemi. V řadě Daily se mu věnuje již více než dvě desítky let a první elektromobil představilo v roce 1986. Nové modely jsou plně připraveny pro sériovou výrobu. Jejich srdcem je asynchronní třífázový elektromotor s nepřetržitým výkonem 30 kW (model 35S) a 40 kW (model 50C), přičemž maximálně je schopen dosáhnout dvojnásobku těchto hodnot. Je napájen z baterií NaNiCl2 (sodík-nikl-chlorid) vyvinutých firmou Zebra, které nesou označení Z5. Jejich plné nabití trvá osm hodin a vůz na něj ujede zhruba 90-130 km. Informace o stavu pohonné soustavy se řidič dozví prostřednictvím displeje CAN. Elektrické Daily má samočinnou převodovku AGile, senzory v pedálech plynu a brzdy spolupracují s trakčním invertorem. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 70 km/h.

Elektronické systémy

Přítomnost elektronických pomocníků je v současnosti běžnou záležitostí i v segmentu užitkových vozů. Kromě dnes již standardních prvků typu ABS a ASR je v řadě Daily k dispozici například elektronická stabilizace ESP. Ta je dodávána v základní výbavě a obsahuje dále třeba brzdový asistent HBA (Hydraulic Brake Assist), který zamezuje tzv. panickému brzdění, dále Hill Holder, tedy asistent při rozjezdu do prudkých kopců a v neposlední řadě Load Adaptive Control (LAC), který optimalizuje funkce ESP, ABS a trakční kontroly TCS při nerovnoměrném rozložení nákladu ve vozidle. Komunikaci řidiče například se zákazníky, nebo s kolegy v ostatních vozech usnadňuje příplatkové hands-free Blue&Me, které vyvinul Fiat ve spolupráci s Microsoftem.

Sedm tun

Od jara příštího roku se také začne prodávat největší verze řady Daily s užitečnou hmotností 7 tun. Bude nabízena jen jako podvozek k dalšímu karosování, což dává prostor specializovaným výrobcům, například minibusů. Ty nabízí ale i přímo automobilka, a to až do délky 8,50 m a 28 míst.

Tři zajímavosti na závěr – menší varianty do celkové hmotnosti 3,5 tuny jsou vybavovány nově sadou na opravu proražených pneumatik, která zahrnuje také kompresor poháněný akumulátorem přímo ve vozidle. Lze tak opravit defekt o velikosti až 6 mm. Do své dodávky lze objednat také prvky komfortní výbavy včetně satelitní navigace a audia od firmy Pioneer, ke kterému lze připojit i USB flash disk či iPod. Daily se nezaměřuje jen na ohleduplnost k životnímu prostředí při svém provozu, ale i na konci svého těžkého života - současná generace je totiž z 90 % recyklovatelná.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 



Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř obchodoval i s dalšími celebritami

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř…

Případ bankéře, který prodával celebritám padělky obrazů, narůstá do obrovských rozměrů! Vypadá to, že za…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…