Iveco EcoDaily: Italské dodávky nyní i na plyn a elektřinu

Iveco EcoDaily: Italské dodávky nyní i na plyn a elektřinu

 
 

Iveco Daily se vyrábí již od roku 1978. Současná čtvrtá generace přichází na trh ve verzích šetrných k životnímu prostředí, které nesou logický název EcoDaily.

Nové varianty a motory

Iveco Daily se v posledním provedení chlubí širokou škálou různých variant s objemem skříně od 7 do 17 m3 a užitečnou hmotností začínající na 2,8 t. Vynikající jsou i jízdní vlastnosti, slavná dodávka má standardně pohon zadních kol, ale v nabídce jsou i čtyřkolky vhodné do lehčího terénu. Motory jsou z vlastního vývoje, který má na starost divize FPT (Fiat Powertrain Technologies). Základní turbodiesel má objem 2,3 litru a kromě verzí s výkony 71, 85 a 100 kW je nově k dispozici i s výkony 78 a 93 kW. Slabší agregát disponuje točivým momentem 270 Nm, silnější má o 20 Nm více. Všechny motory splňují současnou emisní normu Euro 4. Totéž platí také pro větší třílitry se 108 a 130 kW. Celá paleta agregátů je navíc vybavena systémem recirkulace výfukových plynů.

Další novinkou jsou přeplňované vznětové třílitry, které byly vyvíjeny dle standardu EEV (Environmentally Friendly Enhanced Vehicle). Ten je přísnější než norma Euro 5, která začne platit od října letošního roku. Silnější motor se 125 kW se začíná nabízet zákazníkům, slabší se 103 kW přijde na trh na jaře příštího roku. Oba mají dvojité přeplňování a kromě systému EGR disponují také filtrem pevných částic.

Na plný plyn

Přichází také verze poháněná stlačeným zemním plynem (CNG) s třílitrovým motorem o výkonu 100 kW. Varianta Natural Power má navíc přídavnou čtrnáctilitrovou benzinovou nádrž jako rezervu. Daily s pohonem na zemní plyn je schopné již dnes plnit teprve připravovanou emisní normu Euro 6. Všechny vozy této řady jsou pak vybavovány šestistupňovou samočinnou převodovkou AGile s možností manuálního řazení.

Nulové emise

Iveco se zabývá rovněž vývojem užitkových automobilů s nulovými emisemi. V řadě Daily se mu věnuje již více než dvě desítky let a první elektromobil představilo v roce 1986. Nové modely jsou plně připraveny pro sériovou výrobu. Jejich srdcem je asynchronní třífázový elektromotor s nepřetržitým výkonem 30 kW (model 35S) a 40 kW (model 50C), přičemž maximálně je schopen dosáhnout dvojnásobku těchto hodnot. Je napájen z baterií NaNiCl2 (sodík-nikl-chlorid) vyvinutých firmou Zebra, které nesou označení Z5. Jejich plné nabití trvá osm hodin a vůz na něj ujede zhruba 90-130 km. Informace o stavu pohonné soustavy se řidič dozví prostřednictvím displeje CAN. Elektrické Daily má samočinnou převodovku AGile, senzory v pedálech plynu a brzdy spolupracují s trakčním invertorem. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 70 km/h.

Elektronické systémy

Přítomnost elektronických pomocníků je v současnosti běžnou záležitostí i v segmentu užitkových vozů. Kromě dnes již standardních prvků typu ABS a ASR je v řadě Daily k dispozici například elektronická stabilizace ESP. Ta je dodávána v základní výbavě a obsahuje dále třeba brzdový asistent HBA (Hydraulic Brake Assist), který zamezuje tzv. panickému brzdění, dále Hill Holder, tedy asistent při rozjezdu do prudkých kopců a v neposlední řadě Load Adaptive Control (LAC), který optimalizuje funkce ESP, ABS a trakční kontroly TCS při nerovnoměrném rozložení nákladu ve vozidle. Komunikaci řidiče například se zákazníky, nebo s kolegy v ostatních vozech usnadňuje příplatkové hands-free Blue&Me, které vyvinul Fiat ve spolupráci s Microsoftem.

Sedm tun

Od jara příštího roku se také začne prodávat největší verze řady Daily s užitečnou hmotností 7 tun. Bude nabízena jen jako podvozek k dalšímu karosování, což dává prostor specializovaným výrobcům, například minibusů. Ty nabízí ale i přímo automobilka, a to až do délky 8,50 m a 28 míst.

Tři zajímavosti na závěr – menší varianty do celkové hmotnosti 3,5 tuny jsou vybavovány nově sadou na opravu proražených pneumatik, která zahrnuje také kompresor poháněný akumulátorem přímo ve vozidle. Lze tak opravit defekt o velikosti až 6 mm. Do své dodávky lze objednat také prvky komfortní výbavy včetně satelitní navigace a audia od firmy Pioneer, ke kterému lze připojit i USB flash disk či iPod. Daily se nezaměřuje jen na ohleduplnost k životnímu prostředí při svém provozu, ale i na konci svého těžkého života - současná generace je totiž z 90 % recyklovatelná.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rusko vydá do roku 2027 19 bilionů rublů na armádu Rusko vydá do roku 2027 19 bilionů rublů na armádu

Ruský prezident Vladimir Putin má na stole definitivní…

Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům

Tuzemským politikům věří Češi ještě méně než youtuberům…

Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka

Věřitelé společnosti Vítkovice Gearworks ze strojírenské…

Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů

Iveco uspořádalo poblíž Zvolena náročné jízdy pro model…

Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících

Iveco nabízí minibus Daily ve čtyřech verzích. Turistický…

 



 
BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

TEST: BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

Dnes 12:49

Ne M3, ani i8, nejlepší BMW dnešní doby je buď kupé M240i, nebo o třídu větší sedan 340i. Pojďme je porovnat.




Blesk.cz

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským nádražím a Barrandovem jezdí autobusy

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským…

Od devíti hodin nejezdí tramvaje mezi Hlubočepy a Zlíchovem. Došlo tady ke srážce dvou tramvají. Místo nich mezi…

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce u ISIS setkala se svou matkou

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce…

Německá školačka Linda Wenzel ve svých teprve patnácti letech utekla z domova, aby se stala tzv. „nevěstou…

 

iSport.cz

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl důležitou oporou

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl…

PŘÍMO Z MOSKVY | Gólmani znovu potvrdili svou kvalitu. Dominik Furch s Pavlem Francouzem na ruském Channel One…

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem připraven

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem…

Před rokem byl pro sparťanské fanoušky ústředním tématem. David Holoubek v roli trenéra A-týmu porazil anglický…

 

Reflex.cz

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho Trump. Vtipná parodie je hitem internetu

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho…

Parodické video na amerického prezidenta i Kevina McCallistera z kultovních snímků Sám doma se šíří po českém…

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí najednou němečtí politici

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí…

Němečtí politici v posledních dnech velmi ostře odsoudili projevy antisemitismu a nenávist k Izraeli, která se…