reklama


Nové vydání středního modelu Iveca jsme vyzkoušeli v plném provozu na silnicích Brescie a blízkého okolí.

Vzhled nového Eurocarga s úsměvem na přídi hned připomíná menší model Daily a všechny autobusy Iveco Bus. Střední řada se tak v rámci modernizace přidala do usměvavé rodiny vozidel, a nám to připadá velmi vkusné. Užitkový automobil určený do města by měl jeho obyvatelům zpříjemňovat žití nejen dováženým zbožím, ale také vzhledem. Modernizace Eurocarga se vymyká trendu všech konkurenčních značek, které s nástupem emisního požadavku Euro VI představily nové modely.

Iveco v případě Eurocarga samozřejmě začátkem loňského roku začalo nabízet motory Euro VI, ale novou kabinu a další úpravy včetně velkého množství nových bezpečnostních prvků odhalilo až letos. Iveco však zapracovalo i na motorech a vedle snížení spotřeby nabízí nižší celkové provozní náklady.

Povolání: řidič

Eurocargo je především pracovní nástroj, proto jsme se nejvíce těšili za volant. Co italská automobilka připravila těm, kteří do auta několikrát denně nasedají a tráví v něm hodiny v náročném městském provozu? Na první pohled nás zaujal multifunkční volant s tlačítky pro listování v menu palubního počítače i audiosoustavy včetně připojení telefonu bluetooth.

Tuto možnost jsme během prvních kilometrů v náročném provozu města nevyužívali, dokud jsme si nezvykli na typický italský styl řízení ostatních účastníků provozu. Na sedadle spolujezdce seděl instruktor od Iveca, který vtipně komentoval prohřešky italských řidičů. Když se do krátké mezery mezi naším Eurocargem a nákladním vozidlem před námi natlačil řidič na skútru, instruktor vypustil hlášku: „Sendvič!“ Nebezpečí humorně odlehčil a možná i usměvavá příď Eurocarga se ještě více rozzářila…

Bezpečnostní výbava

Tato dopravní situace byla spíše tragikomická při představě, že by nákladní automobil před námi začal prudce brzdit. Proto jsme okamžitě aktivovali oba stupně motorové brzdy a měli nohu připravenou na brzdovém pedálu.

V záloze ještě neviditelně hlídal asistent nouzového brzdění, který čerpá informace o dění před vozidlem od radaru umístěného pod předním nárazníkem. Výrobce jej dostatečně zasunul vzad až k chladiči, aby běžné šťouchance v městském provozu nijak radar neohrozily.

Jakmile řídicí jednotka vyhodnotí z aktuálního tempa vozidla a rozdílu rychlostí Eurocarga a předmětu před ním situaci jako nebezpečnou, dvakrát řidiče varuje a posléze aktivuje automaticky motorovou i provozní brzdu. Kdo s tímto systémem měl již co dělat a slyšel občasné výtky na jeho omezenou funkčnost v případě zanesení sněhem či bahnem, může být u Eurocarga klidný. Radar se skrývá za velkoplošným plastovým krytem.

Podpora

Pro ochranu člověka za volantem přibyl do volantu airbag. Po výjezdu z Brescie jsme zapnuli systém sledování jízdního pruhu (LDWS) a vyzkoušeli jej střídavým nájezdem na přerušovanou čáru uprostřed silnice a krajnici. Instruktor Iveca se usmíval a ukazoval palec nahoru.

Vzhledem k legislativnímu požadavku Evropské komise č. 347/2012 o povinné výbavě nákladních vozidel a autobusů zahrnující asistent nouzového brzdění a hlídání jízdního pruhu od letošního listopadu, výrobci dávají do výbavy adaptivní tempomat. Jeho nejdražší součást tvořící radarové čidlo už vozidla budou muset kvůli asistentu nouzového brzdění mít, proto se adaptivní tempomat stává pro výrobce levnou položkou vytvářející tzv. hodně muziky a pomoci řidiči.

Skvělý motor

Všechny motory Iveca pro Euro VI těží z unikátní technologie Hi-SCR, která nevyžaduje filtr pevných částic. Pro uživatele vozidla to znamená několik desítek kilogramů nákladu navíc. Díky snížené pohotovostní hmotnosti vozidla a zejména pasivnímu filtru pevných částic (nevyžaduje dodatečné vstřikování nafty pro zvýšení teploty v něm a vypálení sazí) nabízí Iveco razantní snížení spotřeby paliva. Té také dosahuje tím, že motory mohou pracovat s maximální účinností a kompresním poměrem, protože množství oxidů dusíku se neřeší pomocí EGR, ale až ve výfuku díky vstřikování roztoku močoviny Hi-SCR. Iveco tuto technologickou výhodu ještě upgradovalo v souvislosti s odhalením nového modelu, který obdržel další verze čtyřválcového motoru Tector 5.

Úspornější a silnější

Dosud byla vedle šestiválce Tector 7 k dispozici pouze jediná verze 4,5litrového čtyřválce podávající 750 N.m při 1400 min-1. Do městského provozu vyhovující, ale nástup točivého momentu až při 1400 min-1 byl běžný. Iveco proto s příchodem nového vydání přidalo další dvě provedení Tectoru 5 se zvýšeným kompresním poměrem ze 17 na 18:1, který je způsoben novými písty. Došlo také na úpravu turbodmychadla a jiné vstřikovače.

Pochopitelný důsledek tvoří maximum točivého momentu již při nižších a ekonomičtějších otáčkách. Je až s podivem, že upravený malý 4,5litrový čtyřválec poskytuje 680 nebo 700 N.m již od 1100 otáček za minutu, které bývají obvyklé u dvojnásobně či více objemných šestiválců. Nové Eurocargo by tedy v městském provozu mělo přinést excelentní úsporu paliva a celkových nákladů. Výrobce slibuje cca pětiprocentní úsporu TCO.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii zasáhla série silných zemětřesení, v Římě evakuují metro Itálii zasáhla série silných zemětřesení, v Římě evakuují metro

Střední Itálii postihla série zemětřesení o síle vyšší…

Atomové dělo v Košicích? I to tvrdí nově odtajněné dokumenty CIA Atomové dělo v Košicích? I to tvrdí nově odtajněné dokumenty CIA

Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) zveřejnila na…

Glosa Martina Čabana: Tvář Theresy Mayové Glosa Martina Čabana: Tvář Theresy Mayové

Tvář Theresy Mayové Projev britské premiérky byl hezky…

Tahanice o drážního superšéfa: Ťok přehodil odpovědnost na Sobotku Tahanice o drážního superšéfa: Ťok přehodil odpovědnost na Sobotku

Obsazení postu šéfa nového Úřadu pro přístup k dopravní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Iveco Eurocargo: Za volantem

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

TEST: Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

Dnes 10:51

Druhá generace Porsche Panamera je prezentovaná jako sportovní limuzína. Dokáže však nabídnout nejen dynamické jízdní vlastnosti, ale také komfort?




Blesk.cz

Před 40 lety režim zneužil přední umělce proti Chartě 77: Podepsali a styděli se!

Před 40 lety režim zneužil přední umělce proti…

Komunistickým papalášům nebylo nic svaté! Dokonce ani umělecké legendy. Klidně je zneužili. Ze strachu z Charty…

Matka z Mníšku pod Brdy zabila svou novorozenou holčičku: K soudu přišla v paruce

Matka z Mníšku pod Brdy zabila svou novorozenou…

Andrea Strnadová po porodu zabalila své novorozené děvčátko zabalila do igelitu a odložila do kontejneru, dítě…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková jde na světovou jedničku. Je k poražení, tvrdí

Kristýna Plíšková jde na světovou jedničku. Je k…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Plíšková – Kerberová, finále posledního US Open je na programu už ve 3. kole australského…

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma si ho nezahraje

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma…

První cíl sezony je splněn! Sparta se po vítězství 4:0 nad švédským Växjö v domácí odvetě semifinále hokejové…

 

Reflex.cz

Telička byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského parlamentu

Telička byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského…

Český europoslanec Pavel Telička (za ANO) dnes byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského parlamentu. V…

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro Palestince úplně vymazaly Izrael z mapy

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro…

Snem mnoha Palestinců a muslimů je vymazat z mapy světa Stát Izrael. V rámci učebnic OSN určených pro pásmo…

 
 
reklama