Nové vydání středního modelu Iveca jsme vyzkoušeli v plném provozu na silnicích Brescie a blízkého okolí.

Vzhled nového Eurocarga s úsměvem na přídi hned připomíná menší model Daily a všechny autobusy Iveco Bus. Střední řada se tak v rámci modernizace přidala do usměvavé rodiny vozidel, a nám to připadá velmi vkusné. Užitkový automobil určený do města by měl jeho obyvatelům zpříjemňovat žití nejen dováženým zbožím, ale také vzhledem. Modernizace Eurocarga se vymyká trendu všech konkurenčních značek, které s nástupem emisního požadavku Euro VI představily nové modely.

Iveco v případě Eurocarga samozřejmě začátkem loňského roku začalo nabízet motory Euro VI, ale novou kabinu a další úpravy včetně velkého množství nových bezpečnostních prvků odhalilo až letos. Iveco však zapracovalo i na motorech a vedle snížení spotřeby nabízí nižší celkové provozní náklady.

Povolání: řidič

Eurocargo je především pracovní nástroj, proto jsme se nejvíce těšili za volant. Co italská automobilka připravila těm, kteří do auta několikrát denně nasedají a tráví v něm hodiny v náročném městském provozu? Na první pohled nás zaujal multifunkční volant s tlačítky pro listování v menu palubního počítače i audiosoustavy včetně připojení telefonu bluetooth.

Tuto možnost jsme během prvních kilometrů v náročném provozu města nevyužívali, dokud jsme si nezvykli na typický italský styl řízení ostatních účastníků provozu. Na sedadle spolujezdce seděl instruktor od Iveca, který vtipně komentoval prohřešky italských řidičů. Když se do krátké mezery mezi naším Eurocargem a nákladním vozidlem před námi natlačil řidič na skútru, instruktor vypustil hlášku: „Sendvič!“ Nebezpečí humorně odlehčil a možná i usměvavá příď Eurocarga se ještě více rozzářila…

Bezpečnostní výbava

Tato dopravní situace byla spíše tragikomická při představě, že by nákladní automobil před námi začal prudce brzdit. Proto jsme okamžitě aktivovali oba stupně motorové brzdy a měli nohu připravenou na brzdovém pedálu.

V záloze ještě neviditelně hlídal asistent nouzového brzdění, který čerpá informace o dění před vozidlem od radaru umístěného pod předním nárazníkem. Výrobce jej dostatečně zasunul vzad až k chladiči, aby běžné šťouchance v městském provozu nijak radar neohrozily.

Jakmile řídicí jednotka vyhodnotí z aktuálního tempa vozidla a rozdílu rychlostí Eurocarga a předmětu před ním situaci jako nebezpečnou, dvakrát řidiče varuje a posléze aktivuje automaticky motorovou i provozní brzdu. Kdo s tímto systémem měl již co dělat a slyšel občasné výtky na jeho omezenou funkčnost v případě zanesení sněhem či bahnem, může být u Eurocarga klidný. Radar se skrývá za velkoplošným plastovým krytem.

Podpora

Pro ochranu člověka za volantem přibyl do volantu airbag. Po výjezdu z Brescie jsme zapnuli systém sledování jízdního pruhu (LDWS) a vyzkoušeli jej střídavým nájezdem na přerušovanou čáru uprostřed silnice a krajnici. Instruktor Iveca se usmíval a ukazoval palec nahoru.

Vzhledem k legislativnímu požadavku Evropské komise č. 347/2012 o povinné výbavě nákladních vozidel a autobusů zahrnující asistent nouzového brzdění a hlídání jízdního pruhu od letošního listopadu, výrobci dávají do výbavy adaptivní tempomat. Jeho nejdražší součást tvořící radarové čidlo už vozidla budou muset kvůli asistentu nouzového brzdění mít, proto se adaptivní tempomat stává pro výrobce levnou položkou vytvářející tzv. hodně muziky a pomoci řidiči.

Skvělý motor

Všechny motory Iveca pro Euro VI těží z unikátní technologie Hi-SCR, která nevyžaduje filtr pevných částic. Pro uživatele vozidla to znamená několik desítek kilogramů nákladu navíc. Díky snížené pohotovostní hmotnosti vozidla a zejména pasivnímu filtru pevných částic (nevyžaduje dodatečné vstřikování nafty pro zvýšení teploty v něm a vypálení sazí) nabízí Iveco razantní snížení spotřeby paliva. Té také dosahuje tím, že motory mohou pracovat s maximální účinností a kompresním poměrem, protože množství oxidů dusíku se neřeší pomocí EGR, ale až ve výfuku díky vstřikování roztoku močoviny Hi-SCR. Iveco tuto technologickou výhodu ještě upgradovalo v souvislosti s odhalením nového modelu, který obdržel další verze čtyřválcového motoru Tector 5.

Úspornější a silnější

Dosud byla vedle šestiválce Tector 7 k dispozici pouze jediná verze 4,5litrového čtyřválce podávající 750 N.m při 1400 min-1. Do městského provozu vyhovující, ale nástup točivého momentu až při 1400 min-1 byl běžný. Iveco proto s příchodem nového vydání přidalo další dvě provedení Tectoru 5 se zvýšeným kompresním poměrem ze 17 na 18:1, který je způsoben novými písty. Došlo také na úpravu turbodmychadla a jiné vstřikovače.

Pochopitelný důsledek tvoří maximum točivého momentu již při nižších a ekonomičtějších otáčkách. Je až s podivem, že upravený malý 4,5litrový čtyřválec poskytuje 680 nebo 700 N.m již od 1100 otáček za minutu, které bývají obvyklé u dvojnásobně či více objemných šestiválců. Nové Eurocargo by tedy v městském provozu mělo přinést excelentní úsporu paliva a celkových nákladů. Výrobce slibuje cca pětiprocentní úsporu TCO.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

Trump: NATO se musí ve stejné míře zaměřit na terorismus i migraci Trump: NATO se musí ve stejné míře zaměřit na terorismus i migraci

Severoatlantická aliance se v budoucnu musí soustředit ve…

 
 

Přidat názorDiskuse: Iveco Eurocargo: Za volantem

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
BMW řady 8 je venku: Takhle bude vypadat!

BMW řady 8 je venku: Takhle bude vypadat!

Dnes 14:51

Zbrusu nové kupé BMW řady 8, které ideově navazuje na osmičku E31 z let 1989 až 1999, si světovou premiéru odbude už zítra. V předstihu přinášíme první základní info včetně fotek.




Blesk.cz

Trump se Zemanem jsou už v Bruselu. A NATO vstoupí do koalice proti ISIS

Trump se Zemanem jsou už v Bruselu. A NATO vstoupí…

Severoatlantická aliance zesílí svůj příspěvek k boji s terorismem. A vstup NATO do mezinárodní koalice bojující…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Čech Hirt zabojoval a dojel na Giru pátý, dál vládne Dumoulin

Čech Hirt zabojoval a dojel na Giru pátý, dál vládne…

Jan Hirt obsadil v dolomitské 18. etapě Gira d'Italia páté místo. Český cyklista se od začátku pohyboval ve…

Vaniak: Náš vyhazov z Plzně? Příprava půdy pro nového trenéra

Vaniak: Náš vyhazov z Plzně? Příprava půdy pro…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…