11.1. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Eurocargo: Za volantem

 

Nové vydání středního modelu Iveca jsme vyzkoušeli v plném provozu na silnicích Brescie a blízkého okolí.

Vzhled nového Eurocarga s úsměvem na přídi hned připomíná menší model Daily a všechny autobusy Iveco Bus. Střední řada se tak v rámci modernizace přidala do usměvavé rodiny vozidel, a nám to připadá velmi vkusné. Užitkový automobil určený do města by měl jeho obyvatelům zpříjemňovat žití nejen dováženým zbožím, ale také vzhledem. Modernizace Eurocarga se vymyká trendu všech konkurenčních značek, které s nástupem emisního požadavku Euro VI představily nové modely.

Iveco v případě Eurocarga samozřejmě začátkem loňského roku začalo nabízet motory Euro VI, ale novou kabinu a další úpravy včetně velkého množství nových bezpečnostních prvků odhalilo až letos. Iveco však zapracovalo i na motorech a vedle snížení spotřeby nabízí nižší celkové provozní náklady.

Povolání: řidič

Eurocargo je především pracovní nástroj, proto jsme se nejvíce těšili za volant. Co italská automobilka připravila těm, kteří do auta několikrát denně nasedají a tráví v něm hodiny v náročném městském provozu? Na první pohled nás zaujal multifunkční volant s tlačítky pro listování v menu palubního počítače i audiosoustavy včetně připojení telefonu bluetooth.

Tuto možnost jsme během prvních kilometrů v náročném provozu města nevyužívali, dokud jsme si nezvykli na typický italský styl řízení ostatních účastníků provozu. Na sedadle spolujezdce seděl instruktor od Iveca, který vtipně komentoval prohřešky italských řidičů. Když se do krátké mezery mezi naším Eurocargem a nákladním vozidlem před námi natlačil řidič na skútru, instruktor vypustil hlášku: „Sendvič!“ Nebezpečí humorně odlehčil a možná i usměvavá příď Eurocarga se ještě více rozzářila…

Bezpečnostní výbava

Tato dopravní situace byla spíše tragikomická při představě, že by nákladní automobil před námi začal prudce brzdit. Proto jsme okamžitě aktivovali oba stupně motorové brzdy a měli nohu připravenou na brzdovém pedálu.

V záloze ještě neviditelně hlídal asistent nouzového brzdění, který čerpá informace o dění před vozidlem od radaru umístěného pod předním nárazníkem. Výrobce jej dostatečně zasunul vzad až k chladiči, aby běžné šťouchance v městském provozu nijak radar neohrozily.

Jakmile řídicí jednotka vyhodnotí z aktuálního tempa vozidla a rozdílu rychlostí Eurocarga a předmětu před ním situaci jako nebezpečnou, dvakrát řidiče varuje a posléze aktivuje automaticky motorovou i provozní brzdu. Kdo s tímto systémem měl již co dělat a slyšel občasné výtky na jeho omezenou funkčnost v případě zanesení sněhem či bahnem, může být u Eurocarga klidný. Radar se skrývá za velkoplošným plastovým krytem.

Podpora

Pro ochranu člověka za volantem přibyl do volantu airbag. Po výjezdu z Brescie jsme zapnuli systém sledování jízdního pruhu (LDWS) a vyzkoušeli jej střídavým nájezdem na přerušovanou čáru uprostřed silnice a krajnici. Instruktor Iveca se usmíval a ukazoval palec nahoru.

Vzhledem k legislativnímu požadavku Evropské komise č. 347/2012 o povinné výbavě nákladních vozidel a autobusů zahrnující asistent nouzového brzdění a hlídání jízdního pruhu od letošního listopadu, výrobci dávají do výbavy adaptivní tempomat. Jeho nejdražší součást tvořící radarové čidlo už vozidla budou muset kvůli asistentu nouzového brzdění mít, proto se adaptivní tempomat stává pro výrobce levnou položkou vytvářející tzv. hodně muziky a pomoci řidiči.

Skvělý motor

Všechny motory Iveca pro Euro VI těží z unikátní technologie Hi-SCR, která nevyžaduje filtr pevných částic. Pro uživatele vozidla to znamená několik desítek kilogramů nákladu navíc. Díky snížené pohotovostní hmotnosti vozidla a zejména pasivnímu filtru pevných částic (nevyžaduje dodatečné vstřikování nafty pro zvýšení teploty v něm a vypálení sazí) nabízí Iveco razantní snížení spotřeby paliva. Té také dosahuje tím, že motory mohou pracovat s maximální účinností a kompresním poměrem, protože množství oxidů dusíku se neřeší pomocí EGR, ale až ve výfuku díky vstřikování roztoku močoviny Hi-SCR. Iveco tuto technologickou výhodu ještě upgradovalo v souvislosti s odhalením nového modelu, který obdržel další verze čtyřválcového motoru Tector 5.

Úspornější a silnější

Dosud byla vedle šestiválce Tector 7 k dispozici pouze jediná verze 4,5litrového čtyřválce podávající 750 N.m při 1400 min-1. Do městského provozu vyhovující, ale nástup točivého momentu až při 1400 min-1 byl běžný. Iveco proto s příchodem nového vydání přidalo další dvě provedení Tectoru 5 se zvýšeným kompresním poměrem ze 17 na 18:1, který je způsoben novými písty. Došlo také na úpravu turbodmychadla a jiné vstřikovače.

Pochopitelný důsledek tvoří maximum točivého momentu již při nižších a ekonomičtějších otáčkách. Je až s podivem, že upravený malý 4,5litrový čtyřválec poskytuje 680 nebo 700 N.m již od 1100 otáček za minutu, které bývají obvyklé u dvojnásobně či více objemných šestiválců. Nové Eurocargo by tedy v městském provozu mělo přinést excelentní úsporu paliva a celkových nákladů. Výrobce slibuje cca pětiprocentní úsporu TCO.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 

Přidat názorDiskuse: Iveco Eurocargo: Za volantem

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Opilá dívka (18), která při nehodě v přímém přenosu zabila sestru (†14): Jsem nevinná!

Opilá dívka (18), která při nehodě v přímém přenosu…

Řídila opilá a předváděla se kvůli vysílání na sociální sítě. Na zadním sedadle auta přitom seděla její mladší…

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Koubek: Kadlec si to musí přebrat, o Limberském nejde pochybovat

Koubek: Kadlec si to musí přebrat, o Limberském…

Pozorně sledoval úvodní duely fotbalistů Slavie i Plzně v boji o Ligu mistrů. Trenér Miroslav Koubek, který oba…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…