11.1. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Eurocargo: Za volantem

 

Nové vydání středního modelu Iveca jsme vyzkoušeli v plném provozu na silnicích Brescie a blízkého okolí.

Vzhled nového Eurocarga s úsměvem na přídi hned připomíná menší model Daily a všechny autobusy Iveco Bus. Střední řada se tak v rámci modernizace přidala do usměvavé rodiny vozidel, a nám to připadá velmi vkusné. Užitkový automobil určený do města by měl jeho obyvatelům zpříjemňovat žití nejen dováženým zbožím, ale také vzhledem. Modernizace Eurocarga se vymyká trendu všech konkurenčních značek, které s nástupem emisního požadavku Euro VI představily nové modely.

Iveco v případě Eurocarga samozřejmě začátkem loňského roku začalo nabízet motory Euro VI, ale novou kabinu a další úpravy včetně velkého množství nových bezpečnostních prvků odhalilo až letos. Iveco však zapracovalo i na motorech a vedle snížení spotřeby nabízí nižší celkové provozní náklady.

Povolání: řidič

Eurocargo je především pracovní nástroj, proto jsme se nejvíce těšili za volant. Co italská automobilka připravila těm, kteří do auta několikrát denně nasedají a tráví v něm hodiny v náročném městském provozu? Na první pohled nás zaujal multifunkční volant s tlačítky pro listování v menu palubního počítače i audiosoustavy včetně připojení telefonu bluetooth.

Tuto možnost jsme během prvních kilometrů v náročném provozu města nevyužívali, dokud jsme si nezvykli na typický italský styl řízení ostatních účastníků provozu. Na sedadle spolujezdce seděl instruktor od Iveca, který vtipně komentoval prohřešky italských řidičů. Když se do krátké mezery mezi naším Eurocargem a nákladním vozidlem před námi natlačil řidič na skútru, instruktor vypustil hlášku: „Sendvič!“ Nebezpečí humorně odlehčil a možná i usměvavá příď Eurocarga se ještě více rozzářila…

Bezpečnostní výbava

Tato dopravní situace byla spíše tragikomická při představě, že by nákladní automobil před námi začal prudce brzdit. Proto jsme okamžitě aktivovali oba stupně motorové brzdy a měli nohu připravenou na brzdovém pedálu.

V záloze ještě neviditelně hlídal asistent nouzového brzdění, který čerpá informace o dění před vozidlem od radaru umístěného pod předním nárazníkem. Výrobce jej dostatečně zasunul vzad až k chladiči, aby běžné šťouchance v městském provozu nijak radar neohrozily.

Jakmile řídicí jednotka vyhodnotí z aktuálního tempa vozidla a rozdílu rychlostí Eurocarga a předmětu před ním situaci jako nebezpečnou, dvakrát řidiče varuje a posléze aktivuje automaticky motorovou i provozní brzdu. Kdo s tímto systémem měl již co dělat a slyšel občasné výtky na jeho omezenou funkčnost v případě zanesení sněhem či bahnem, může být u Eurocarga klidný. Radar se skrývá za velkoplošným plastovým krytem.

Podpora

Pro ochranu člověka za volantem přibyl do volantu airbag. Po výjezdu z Brescie jsme zapnuli systém sledování jízdního pruhu (LDWS) a vyzkoušeli jej střídavým nájezdem na přerušovanou čáru uprostřed silnice a krajnici. Instruktor Iveca se usmíval a ukazoval palec nahoru.

Vzhledem k legislativnímu požadavku Evropské komise č. 347/2012 o povinné výbavě nákladních vozidel a autobusů zahrnující asistent nouzového brzdění a hlídání jízdního pruhu od letošního listopadu, výrobci dávají do výbavy adaptivní tempomat. Jeho nejdražší součást tvořící radarové čidlo už vozidla budou muset kvůli asistentu nouzového brzdění mít, proto se adaptivní tempomat stává pro výrobce levnou položkou vytvářející tzv. hodně muziky a pomoci řidiči.

Skvělý motor

Všechny motory Iveca pro Euro VI těží z unikátní technologie Hi-SCR, která nevyžaduje filtr pevných částic. Pro uživatele vozidla to znamená několik desítek kilogramů nákladu navíc. Díky snížené pohotovostní hmotnosti vozidla a zejména pasivnímu filtru pevných částic (nevyžaduje dodatečné vstřikování nafty pro zvýšení teploty v něm a vypálení sazí) nabízí Iveco razantní snížení spotřeby paliva. Té také dosahuje tím, že motory mohou pracovat s maximální účinností a kompresním poměrem, protože množství oxidů dusíku se neřeší pomocí EGR, ale až ve výfuku díky vstřikování roztoku močoviny Hi-SCR. Iveco tuto technologickou výhodu ještě upgradovalo v souvislosti s odhalením nového modelu, který obdržel další verze čtyřválcového motoru Tector 5.

Úspornější a silnější

Dosud byla vedle šestiválce Tector 7 k dispozici pouze jediná verze 4,5litrového čtyřválce podávající 750 N.m při 1400 min-1. Do městského provozu vyhovující, ale nástup točivého momentu až při 1400 min-1 byl běžný. Iveco proto s příchodem nového vydání přidalo další dvě provedení Tectoru 5 se zvýšeným kompresním poměrem ze 17 na 18:1, který je způsoben novými písty. Došlo také na úpravu turbodmychadla a jiné vstřikovače.

Pochopitelný důsledek tvoří maximum točivého momentu již při nižších a ekonomičtějších otáčkách. Je až s podivem, že upravený malý 4,5litrový čtyřválec poskytuje 680 nebo 700 N.m již od 1100 otáček za minutu, které bývají obvyklé u dvojnásobně či více objemných šestiválců. Nové Eurocargo by tedy v městském provozu mělo přinést excelentní úsporu paliva a celkových nákladů. Výrobce slibuje cca pětiprocentní úsporu TCO.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 

Přidat názorDiskuse: Iveco Eurocargo: Za volantem

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…