Nové vydání středního modelu Iveca jsme vyzkoušeli v plném provozu na silnicích Brescie a blízkého okolí.

Vzhled nového Eurocarga s úsměvem na přídi hned připomíná menší model Daily a všechny autobusy Iveco Bus. Střední řada se tak v rámci modernizace přidala do usměvavé rodiny vozidel, a nám to připadá velmi vkusné. Užitkový automobil určený do města by měl jeho obyvatelům zpříjemňovat žití nejen dováženým zbožím, ale také vzhledem. Modernizace Eurocarga se vymyká trendu všech konkurenčních značek, které s nástupem emisního požadavku Euro VI představily nové modely.

Iveco v případě Eurocarga samozřejmě začátkem loňského roku začalo nabízet motory Euro VI, ale novou kabinu a další úpravy včetně velkého množství nových bezpečnostních prvků odhalilo až letos. Iveco však zapracovalo i na motorech a vedle snížení spotřeby nabízí nižší celkové provozní náklady.

Povolání: řidič

Eurocargo je především pracovní nástroj, proto jsme se nejvíce těšili za volant. Co italská automobilka připravila těm, kteří do auta několikrát denně nasedají a tráví v něm hodiny v náročném městském provozu? Na první pohled nás zaujal multifunkční volant s tlačítky pro listování v menu palubního počítače i audiosoustavy včetně připojení telefonu bluetooth.

Tuto možnost jsme během prvních kilometrů v náročném provozu města nevyužívali, dokud jsme si nezvykli na typický italský styl řízení ostatních účastníků provozu. Na sedadle spolujezdce seděl instruktor od Iveca, který vtipně komentoval prohřešky italských řidičů. Když se do krátké mezery mezi naším Eurocargem a nákladním vozidlem před námi natlačil řidič na skútru, instruktor vypustil hlášku: „Sendvič!“ Nebezpečí humorně odlehčil a možná i usměvavá příď Eurocarga se ještě více rozzářila…

Bezpečnostní výbava

Tato dopravní situace byla spíše tragikomická při představě, že by nákladní automobil před námi začal prudce brzdit. Proto jsme okamžitě aktivovali oba stupně motorové brzdy a měli nohu připravenou na brzdovém pedálu.

V záloze ještě neviditelně hlídal asistent nouzového brzdění, který čerpá informace o dění před vozidlem od radaru umístěného pod předním nárazníkem. Výrobce jej dostatečně zasunul vzad až k chladiči, aby běžné šťouchance v městském provozu nijak radar neohrozily.

Jakmile řídicí jednotka vyhodnotí z aktuálního tempa vozidla a rozdílu rychlostí Eurocarga a předmětu před ním situaci jako nebezpečnou, dvakrát řidiče varuje a posléze aktivuje automaticky motorovou i provozní brzdu. Kdo s tímto systémem měl již co dělat a slyšel občasné výtky na jeho omezenou funkčnost v případě zanesení sněhem či bahnem, může být u Eurocarga klidný. Radar se skrývá za velkoplošným plastovým krytem.

Podpora

Pro ochranu člověka za volantem přibyl do volantu airbag. Po výjezdu z Brescie jsme zapnuli systém sledování jízdního pruhu (LDWS) a vyzkoušeli jej střídavým nájezdem na přerušovanou čáru uprostřed silnice a krajnici. Instruktor Iveca se usmíval a ukazoval palec nahoru.

Vzhledem k legislativnímu požadavku Evropské komise č. 347/2012 o povinné výbavě nákladních vozidel a autobusů zahrnující asistent nouzového brzdění a hlídání jízdního pruhu od letošního listopadu, výrobci dávají do výbavy adaptivní tempomat. Jeho nejdražší součást tvořící radarové čidlo už vozidla budou muset kvůli asistentu nouzového brzdění mít, proto se adaptivní tempomat stává pro výrobce levnou položkou vytvářející tzv. hodně muziky a pomoci řidiči.

Skvělý motor

Všechny motory Iveca pro Euro VI těží z unikátní technologie Hi-SCR, která nevyžaduje filtr pevných částic. Pro uživatele vozidla to znamená několik desítek kilogramů nákladu navíc. Díky snížené pohotovostní hmotnosti vozidla a zejména pasivnímu filtru pevných částic (nevyžaduje dodatečné vstřikování nafty pro zvýšení teploty v něm a vypálení sazí) nabízí Iveco razantní snížení spotřeby paliva. Té také dosahuje tím, že motory mohou pracovat s maximální účinností a kompresním poměrem, protože množství oxidů dusíku se neřeší pomocí EGR, ale až ve výfuku díky vstřikování roztoku močoviny Hi-SCR. Iveco tuto technologickou výhodu ještě upgradovalo v souvislosti s odhalením nového modelu, který obdržel další verze čtyřválcového motoru Tector 5.

Úspornější a silnější

Dosud byla vedle šestiválce Tector 7 k dispozici pouze jediná verze 4,5litrového čtyřválce podávající 750 N.m při 1400 min-1. Do městského provozu vyhovující, ale nástup točivého momentu až při 1400 min-1 byl běžný. Iveco proto s příchodem nového vydání přidalo další dvě provedení Tectoru 5 se zvýšeným kompresním poměrem ze 17 na 18:1, který je způsoben novými písty. Došlo také na úpravu turbodmychadla a jiné vstřikovače.

Pochopitelný důsledek tvoří maximum točivého momentu již při nižších a ekonomičtějších otáčkách. Je až s podivem, že upravený malý 4,5litrový čtyřválec poskytuje 680 nebo 700 N.m již od 1100 otáček za minutu, které bývají obvyklé u dvojnásobně či více objemných šestiválců. Nové Eurocargo by tedy v městském provozu mělo přinést excelentní úsporu paliva a celkových nákladů. Výrobce slibuje cca pětiprocentní úsporu TCO.

Spolupracujeme s TipCars.com
Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů

Američtí producenti ropy z břidličných hornin v současné…

Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc

Prezident Venezuely Nicolás Maduro požádal OSN, aby…

Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

 
 

Přidat názorDiskuse: Iveco Eurocargo: Za volantem

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Dnes 09:40

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o ryze sportovních verzích. Podle Fordu by mohlo vzniknout SUV RS!




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci kariéry nemluvil

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci…

Padli. Ale se ctí. A se vztyčenou hlavou. „Jsem hrdý na mužstvo, jak jsme to odehráli, jak jsme se k tomu…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen základě svých dojmů

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen…

Psychiatři nejsou bohu rovni, nejsou delfská věštírna, nevidi lidem do hlav a nemají právo lidi omezovat na…

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka vjela přes Rozvadov dnes po deváté hodině první ze sedmi kolon konvoje amerických a britských vojáků. V…