Jaguar F-Type měl dorazit již v osmdesátých letech

 

Jaguar E-Type se jako poslední skutečně sportovní zástupce své značky odebral na odpočinek v polovině sedmdesátých let a jeho nástupce měl dorazit mnohem dříve než v podobě F-Type.

Jaguar E-Type v roce 1961 se svou štíhlou karoserií a řadovým šestiválcem pod dlouhou kapotou zapůsobil jako blesk z čistého nebe a stal jednou z hvězd automobilového nebe šedesátých let. Jeho kariéra se uzavřela v roce 1975, kdy s velkým dvanáctiválcem zapadal spíše mezi vozy třídy GT.

Ve srovnání s nástupcem v podobě modelu XJ-S byla ovšem i poslední Éčka vnímána jako výrazně sportovnější. Kupé uvedené v roce 1975 nebyla fanoušky v podstatě nikdy přijata jako skutečně sportovní Jaguar, ale byla od začátku až do konce své kariéry považována za ukázkové GT.

Nejen proto se již na počátku osmdesátých let rozběhl vývoj modelu, který se měl stát skutečným nástupcem E-Type, za nějž je až nyní považován aktuální F-Type. V nabídce Jaguaru se měl tento model zařadit mezi sedany XJ a kupé XJ-S.

Jaguar se tedy pustil do vývoje kupé s interním označením XJ41 a kabrioletu XJ42, v jejichž konstrukci byly využity komponenty z tehdy nové generace XJ s interním označením XJ40. pod kapotou se měl usadit nově vyvíjený řadový šestiválec AJ6 o objemu 3,6 l, který nakonec zamířil do XJ-S a následně i do XJ.

Jaguar E-Type - svěží padesátník

Design kupé i kabrioletu vycházel z konceptu XJ Spider, který v roce 1978 představilo studio Pininfarina na základech sériového Jaguaru XJ-S. Tento vůz, v jehož přídi se ukrývá 5,3-litrový vidlicový dvanáctiválec, je i v naší galerii.

Nejzásadnější změny mezi italským konceptem a britskými prototypy se odehrály v podstatě jen na přídi, kde byly hranaté kryty vzhůru výklopných světlometů nahrazeny oválnými spouštěnými směrem dolů. Linie předního nárazníku včetně řešení světlometů nakonec převzal supersportovní XJ 220. Prototyp kupé XJ41 pak předal linie své střechy i bočních oken sériovému Aston Martinu DB7.

Podle dostupných informací měly být u německé karosárny Karmann postaveny tři plně funkční prototypy s karoseriemi kupé, roadster a targa. Posledně jmenovaná verze bylo kupé s odnímatelným dílem střechy mezi rámem čelního skla a B-sloupky.

Premiéra nového Jaguaru byla údajně původně naplánována na rok 1986, ale vývoj se neustále protahoval a termín představení se neustále posouval. Původně poměrně lehce stavěný vůz, který měl jít ve stopách E-Type, mírně řečenou tloustnul a namísto sportovního vozu s atmosférickým šestiválcem pohánějícím zadní kola a hmotnosti okolo 1200 kg se proměnil v GT s dvojicí turbodmychadel přeplňovaným šestiválcem, pohonem všech kol a hmotnosti přes 1800 kg, které se nepříjemně přibližovalo k XJ-S.

Jaguar XJ-S (1975-96): Britský Grand Tourer

Do vývoje se nakonec vložil Ford, který automobilku Jaguar získal pod svá křídla v roce 1989 a právě díky skutečnosti, že se XJ41 a XJ42 vzdálily svému původnímu poměrně puristickému zaměření z počátku osmdesátých let, jejich další vývoj ukončil.

Jaguar XJ41 se ovšem úplně do zapomnění neodebral, protože po úpravách designu předních i zadních partií a zjednodušení techniky v podobě návratu k atmosférickému motoru a pohonu zadních kol se stal základem pro Aston Martin DB7.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 

Štítky Jaguar Sportovní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít? Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít?

Jaguar F-Type měl až dosud pod kapotou pouze vidlicové…

Jaguar uvádí lehce omlazený F-Type s novou verzí 400 Sport (+videa) Jaguar uvádí lehce omlazený F-Type s novou verzí 400 Sport (+videa)

Jaguar F-Type se pro letošní rok dočkal decentní…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…