Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar F-TYPE - pocta slavnému typu E

Pavel Tilšer
V historii automobilky Jaguar zabírá výjimečné místo legendární model E-TYPE. Nástupcem tohoto slavného vozu by se mohl stát koncept F-TYPE, jenž si odbyl premiéru na letošním autosalonu v Detroitu.

F-TYPE technicky i vzhledově vychází z modelu XK180, který byl představen v roce 1998 na mezinárodní výstavě v Paříži. Model F-TYPE je zatím nejkompaktnějším vozem za posledních 40 let a má být prezentací myšlenky o novém segmentu vozů na světovém trhu. Prezentace na automobilových výstavách má ukázat reakce lidí na tento technicky velmi moderní automobil a pomoci s případnými změnami.

Design nového vozu byl svěřen týmu Keitha Helfeta, který již pro Jaguar navrhoval modely, jako byl koncept XK180, nebo "super auto" XJ220. Oproti modelu XK180 však můžeme zaznamenat některé změny. Zatímco model XK180 byl postaven na podvozku a s použitím součástí skutečného vozu, u modelu F-TYPE měli inženýři volnou ruku co se týče rozměru vozu. To zapříčinilo fakt, že F-TYPE je kompaktnější, než jeho předchůdce XK180 a o 645mm kratší než model XKR, z něhož model XK180 přímo vychází. Další změnou je také zkrácení šířky o plných 100mm.

Jako obvykle, i v případě modelu F-TYPE byly aplikovány nejnovější poznatky z aerodynamiky, jako je např. použití difuséru, který za vysokých rychlostí vytváří přítlačný efekt pod vozem a zajišťuje lepší vedení vozu. Novinkou je také použití nové technologie "Baroptic" při výrobě předních světel. Zadní světla modelu F-TYPE jsou stejně jako u modelu XK180 vyrobena s použitím technologie LED diod, čímž vzniká "briliantový" vzhled světel.

Interiér vozu je podobný tomu, který byl představen v konceptu XK 180. Má být replikou závodního modelu E-TYPE, který byl viděn na okruzích v 60.letech. Hlavním prvkem palubní desky je hliník, který byl také použit k výrobě ovládacích prvků.

Srdcem celého vozu je motor AJ-V6, který již známe z modelu S-TYPE. Jeho základní verze má 176 kW (240 k), ale v nabídce je také přeplňovaný agregát o výkonu 220 kW (300 k). Výkon na zadní, nebo všechny kola je přenášen pomocí automatické, nebo manuální převodovky.

Příští rok bude představen veřejnosti sedan střední třídy s interním označením X400, který by spolu s konceptem F-TYPE by měl přilákat novou generaci mladých zákazníků.



Pavel Tilšer