Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar S-type

Pavel Tilšer
Nová sportovní limuzína z produkce Jaguaru byla poprvé oficiálně představena 20. října na Birmingham International Motor Show. Model S-TYPE, jak se vůz jmenuje přijde do prodeje v březnu 1999.

Jaguar S-TYPE je zcela nový, kompaktní, levnější, luxusní vůz, který rozšíří existující modelové řady XK - sportovní vozy a řady XJ, která náleží luxusním limuzínám. Velikostí a cenou se zařadí pod řadu XJ a umožní Jaguaru vstoupit do třídy, která v posledních letech zaznamenala prudký vzestup, co se týče prodaných vozů.

S-TYPE reprezentuje novou éru spolupráce Jaguaru s koncernem Ford, kdy S-TYPE převzal konstrukci podvozku z Lincolnu LS. Díky této spolupráci, která se odvíjí pouze při vývoji technologií, je schopen Jaguar zachovat svou identitu a charakteristický vzhled.

Nový Jaguar bude nabízet 2 pohonné jednotky. Jedná se o nový, celohliníkový šestiválec o objemu 3.0 l pod označením 3.0 AJ-V6, který dává výkon 240 koní (179 kW) a technicky vychází z motoru V8. Dalším v pořadí je již osvědčený osmiválec 4.0 AJ-V8, který se již objevil v modelech XJ a ve sportovních modelech XK8 s výkonem 280 koní (209 kW). S-TYPE bude možno vybavit novou 5stupňovou manuálně řazenou převodovkou, ale pouze s motorem o objemu 3.0. Silnější verze bude dodávaná s novou 5stupňovou automatickou převodovkou. Na přání je možno dovybavit automatickou převodovkou i slabší třílitrový agregát.

Obě verze motorů jsou "dostatečně" výkonné a poskytují opravdový zážitek z jízdy. Motor 3.0 V6 sprintuje z 0-100 km/h za pouhých 6,8 sekund (8,0 sekund s automatickou převodovkou) s maximální rychlostí, která dosahuje 233 km/h (225 km/h u verze s automatickou převodovkou). Zároveň dosahuje motor 3.0l s manuální převodovkou dosahuje průměrného odjezdu 27 mil na 1 galon benzínu, což je asi 10,1 litru na 100 kilometrů. Motor 4.0 V8 ochotně dosáhne 100 km/h za 6,6 sekund a dosahuje maximální rychlosti 240 km/h.

Nová konstrukce podvozku poskytuje tradiční komfortní jízdu, ale v tomto případě se sportovním nádechem. Bylo dosáhnuto ideálního rozložení váhy a přední a zadní část vozidla v poměru 50:50, což s ABS, kotoučovými brzdami na všech kolech s odvětranými kotouči, elektronickou kontrolou trakce a posilovačem řízení s proměnnou tuhostí zaručuje ideální kontrolu nad vozidlem.

Jak je již u automobilky Jaguar zvykem, jejich automobily nabízejí veškeré pohodlí a luxus, na co si může člověk jen vzpomenout a ani nový S-TYPE není vyjímkou.

Výčet začíná dnes již "normálním" vybavením, jako jsou 4 airbagy, ABS, protiprokluzový systém, elektricky ovládaná okna a zpětná zrcátka, palubní počítač, elektricky ovládaná sedadla v 8 směrech, automatická klimatizace s ovládáním pro každou stranu automobilu zvlášť, elektricky ovládané střešní okno, nastavení volantu ve 2 rovinách (na přání elektricky ovládaný) a satelitní navigační systém.

Mezi "neobvyklé" vybavení patří dešťový senzor upravující rychlost stěračů podle intenzity deště, který pracuje na principu fotodiod. Integrovaný systém rádia, klimatizace a mobilního telefonu (v USA a Anglii s ovládáním hlasem). Audio systém o výkonu 175 Wattů s aktivním subwooferem a měničem na 6 disků. Vozidlo je vybaveno tzv. VCATS, což je testovací systém, který má za úkol zjišťovat a popřípadě informovat o nestandardních jevech při provozu.

Automobil je obut do 16palcových pneumatik Pirelli P6000 u slabší verze, nebo do 17palcových Pirelli P Zero, které zajišťují stabilitu a přesné vedení vozu. Každopádně bude nový Jaguar S-TYPE velkou konkurencí pro vozy BMW, Mercedes a Audi. Je určen zejména pro zákazníky, kteří si potrpí na kvality anglických vozů, jejich konzervativní vzhled a kteří se rádi odlišují od ostatních.



Pavel Tilšer