Jaguar X-Type 2.0d – Útok cenou

Jaguar X-Type 2.0d – Útok cenou

 
 

To, že X-Type stojí podobné peníze jako Octavie, je nyní i zásluhou Jaguaru. Nějaké další otázky?

Jaguar X-type byl kdysi průkopníkem – s modelem, který vpadl do hájemství střední třídy, vyrazila automobilka dveře s tradicemi a předvedla naráz přední pohon, turbodiesel pod kapotou, karoserii kombi a v českých podmínkách i „nákladní“ verzi s černou mříží. Navzdory revolucím a odplivujícím si tradicionalistům nebyl X-type vůbec špatný – jen cena hodně přes milion za solidně vybavenou verzi jej v prodejích moc nepodporovala.

Akční model, který s cenou 695 tisíc nabízí kompletní auto bez nutnosti připlácet za nezbytnosti, by se tak rovnal vyhlášení války konkurenci – kdyby přišel před čtyřmi lety. Ale i dnes, kdy kočka ve skoku drží v zubech indickou vlajku, je zmiňovaná cena vážným útokem na mainstream od Mondea po, světe div se, Octavii. Takže – co se nám nabízí?

obrázek [555 x 347]
 

X-type modelového roku 2008 těží z faceliftu, který například čelní masku a nárazníky přiblížil vrcholnému XJ. Jen 140 cm vysoký vůz charakterizují dlouhá nízká příďzáď, na které najdeme svítilny podobné pro změnu modelu S-Type. V interiéru je v rámci možností moderněji, čalounění světlou kůží v kombinaci s látkou snese důstojná měřítka a ani neskladná postava nemá problém nalézt za volantem optimální pozici – v ceně je i elektrické ovládání předních sedadel. Cestující vzadu se budou za vysokým řidičem či spolujezdcem přece jen trochu tísnit, nepohodlí ale není drastické. A ještě jedna nástraha čeká na nekonfekční postavy – všechny dveře odkrývají kvůli stavbě karoserie relativně nízké a v případě zadního páru i krátké vstupní otvory. Objektivní porovnání nemáme, ale ne-kontakt hlavy s hranou stropu je třeba pečlivě cvičit.

Na palubní desce zůstala proslulá baterie obřích jednoúčelových tlačítek, z nichž „zaujme“ třeba přepínač mezi stupni Celsia a Fahrenheita. Vzhled je ale otázkou vkusu a Jaguaru musíme přiznat, že v kombinaci s hodnotnými plasty nelze pracovišti řidiče v podstatě nic vytknout. Odkládacích prostor není nadbytek, ty ve výplních dveří stačí opravdu jen na drobnosti.

obrázek [555 x 356]
 

Zavazadelník lze odjistit jen dálkovým ovladačem a víko otevřít ručně – nastavení vzpěr na automatické otevření nestačí. Úzký vstupní otvor a mělkost by mohly odradit, ale objektivně se pod námi prostírá slušných 452 litrů. Zadní asymetricky dělená opěradla lze složit a díky otvoru mezi zavazadelníkem a kabinou umožní převážet i delší předměty. Pod podlahou najdeme jen dojezdovou rezervu.

Pohon obstarává přece jen poněkud hlučnější dvoulitrový turbodiesel s výkonem 96 kW, který známe například z Fordu Mondeo. Milovník tradic bude sice kroutit hlavou, ale agregát je vyloženě racionální a nijak neurážející volbou. Tunu a půl těžký sedan přemisťuje motor s méně než sedmilitrovou spotřebou a maximální točivý moment 330 Nm dosahovaný při 1800 otáčkách pomáhá i solidní dynamice. Na dálnici umí X-Type i dvoustovku a ani hluk motoru není ve vyšších rychlostech problém. Jízdní vlastnosti těží z velmi tuhé karoserie sedanu, auto se v zatáčkách naklání jen málo a nerozhodí jej ani vyjeté koleje. Pro fandy značky bude překvapením relativně tuhé odpružení, šestnáctipalcová kola jsou za této situace rozumnou volbou.

obrázek [555 x 273]
 

Překvapením je jen pozvolný nástup brzd. Pětistupňová převodovka s hlavicí řadicí páky z Mondea je vyloženě úsporným řešením – šestý stupeň by motoru sice pomohl, ale i současné odstupňování je dobrým kompromisem mezi dynamikou a spotřebou.

Jakkoli má X-Type několik málo nedostatků, z nichž nejvážnější je omezený vnitřní prostor, představuje cenová nabídka dovozce protiargument, který vše negativní relativizuje. Pokud se podaří optimalizovat náklady na servis, nemůžeme „baby-Jag“ než doporučit.

Plusy

  • cena za výbavu
  • motor a spotřeba
  • design
  • kvalitní zpracování

Minusy

  • plochý zavazadelník
  • nástup účinku brzd
  • málo místa v podélném směru
Základní cena testovaného vozu695.000,-Kč (2.0d)
Cena testovaného vozu vč. příplatků725.000,-Kč (2.0d)
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar X-Type 2.0d

Cena v základní výbavě: 695 000 Kč Cena v testované výbavě: 725 000 Kč

Základní výbava:manuální pětistupňová převodovka, automatická klimatizace s pylovým filtrem, šest airbagů, kožený volant s ovladači pro audio a tempomat, senzor obsazení sedadel, rádio single CD, přední mlhová světla, el. přihřívač vody v topení, posilovač řízení Servotronic, Traction control – pohon předních kol, DSC, hliníková kola Antares 6,5“ x 16“, obvodový alarm, dvoufázové centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, halogenová světla, dešťový senzor, vyhřívaná zrcátka, el. ovládání předních i zadních oken, nastavení předních sedadel ve 4/4 směrech, dojezdové náhradní kolo, koberečky Jaguar

Výbava testovaného vozu:xenonové světlomety s ostřikovači a automatickým nastavením (30.000,-Kč)

Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Technické údaje
Motor Jaguar X-Type 2.0d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.5 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 452 / -
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 530
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4672
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jaguar X-Type 2.0d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 6
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,81
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Jaguar: S kompaktním sedanem proti novému BMW 3 Jaguar: S kompaktním sedanem proti novému BMW 3

Nové BMW řady 3 dostane zbrusu nové konkurenty. Kromě…

Neúspěšné modely: Jaguar X-type (2001-2009) Neúspěšné modely: Jaguar X-type (2001-2009)

Jaguar X-type by v tomto seriáli nikdy nefiguroval, nebyť…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…