Jaguar X-Type 2.0d – Útok cenou

Jaguar X-Type 2.0d – Útok cenou

 
 

To, že X-Type stojí podobné peníze jako Octavie, je nyní i zásluhou Jaguaru. Nějaké další otázky?

Jaguar X-type byl kdysi průkopníkem – s modelem, který vpadl do hájemství střední třídy, vyrazila automobilka dveře s tradicemi a předvedla naráz přední pohon, turbodiesel pod kapotou, karoserii kombi a v českých podmínkách i „nákladní“ verzi s černou mříží. Navzdory revolucím a odplivujícím si tradicionalistům nebyl X-type vůbec špatný – jen cena hodně přes milion za solidně vybavenou verzi jej v prodejích moc nepodporovala.

Akční model, který s cenou 695 tisíc nabízí kompletní auto bez nutnosti připlácet za nezbytnosti, by se tak rovnal vyhlášení války konkurenci – kdyby přišel před čtyřmi lety. Ale i dnes, kdy kočka ve skoku drží v zubech indickou vlajku, je zmiňovaná cena vážným útokem na mainstream od Mondea po, světe div se, Octavii. Takže – co se nám nabízí?

obrázek [555 x 347]
 

X-type modelového roku 2008 těží z faceliftu, který například čelní masku a nárazníky přiblížil vrcholnému XJ. Jen 140 cm vysoký vůz charakterizují dlouhá nízká příďzáď, na které najdeme svítilny podobné pro změnu modelu S-Type. V interiéru je v rámci možností moderněji, čalounění světlou kůží v kombinaci s látkou snese důstojná měřítka a ani neskladná postava nemá problém nalézt za volantem optimální pozici – v ceně je i elektrické ovládání předních sedadel. Cestující vzadu se budou za vysokým řidičem či spolujezdcem přece jen trochu tísnit, nepohodlí ale není drastické. A ještě jedna nástraha čeká na nekonfekční postavy – všechny dveře odkrývají kvůli stavbě karoserie relativně nízké a v případě zadního páru i krátké vstupní otvory. Objektivní porovnání nemáme, ale ne-kontakt hlavy s hranou stropu je třeba pečlivě cvičit.

Na palubní desce zůstala proslulá baterie obřích jednoúčelových tlačítek, z nichž „zaujme“ třeba přepínač mezi stupni Celsia a Fahrenheita. Vzhled je ale otázkou vkusu a Jaguaru musíme přiznat, že v kombinaci s hodnotnými plasty nelze pracovišti řidiče v podstatě nic vytknout. Odkládacích prostor není nadbytek, ty ve výplních dveří stačí opravdu jen na drobnosti.

obrázek [555 x 356]
 

Zavazadelník lze odjistit jen dálkovým ovladačem a víko otevřít ručně – nastavení vzpěr na automatické otevření nestačí. Úzký vstupní otvor a mělkost by mohly odradit, ale objektivně se pod námi prostírá slušných 452 litrů. Zadní asymetricky dělená opěradla lze složit a díky otvoru mezi zavazadelníkem a kabinou umožní převážet i delší předměty. Pod podlahou najdeme jen dojezdovou rezervu.

Pohon obstarává přece jen poněkud hlučnější dvoulitrový turbodiesel s výkonem 96 kW, který známe například z Fordu Mondeo. Milovník tradic bude sice kroutit hlavou, ale agregát je vyloženě racionální a nijak neurážející volbou. Tunu a půl těžký sedan přemisťuje motor s méně než sedmilitrovou spotřebou a maximální točivý moment 330 Nm dosahovaný při 1800 otáčkách pomáhá i solidní dynamice. Na dálnici umí X-Type i dvoustovku a ani hluk motoru není ve vyšších rychlostech problém. Jízdní vlastnosti těží z velmi tuhé karoserie sedanu, auto se v zatáčkách naklání jen málo a nerozhodí jej ani vyjeté koleje. Pro fandy značky bude překvapením relativně tuhé odpružení, šestnáctipalcová kola jsou za této situace rozumnou volbou.

obrázek [555 x 273]
 

Překvapením je jen pozvolný nástup brzd. Pětistupňová převodovka s hlavicí řadicí páky z Mondea je vyloženě úsporným řešením – šestý stupeň by motoru sice pomohl, ale i současné odstupňování je dobrým kompromisem mezi dynamikou a spotřebou.

Jakkoli má X-Type několik málo nedostatků, z nichž nejvážnější je omezený vnitřní prostor, představuje cenová nabídka dovozce protiargument, který vše negativní relativizuje. Pokud se podaří optimalizovat náklady na servis, nemůžeme „baby-Jag“ než doporučit.

Plusy

  • cena za výbavu
  • motor a spotřeba
  • design
  • kvalitní zpracování

Minusy

  • plochý zavazadelník
  • nástup účinku brzd
  • málo místa v podélném směru
Základní cena testovaného vozu695.000,-Kč (2.0d)
Cena testovaného vozu vč. příplatků725.000,-Kč (2.0d)
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar X-Type 2.0d

Cena v základní výbavě: 695 000 Kč Cena v testované výbavě: 725 000 Kč

Základní výbava:manuální pětistupňová převodovka, automatická klimatizace s pylovým filtrem, šest airbagů, kožený volant s ovladači pro audio a tempomat, senzor obsazení sedadel, rádio single CD, přední mlhová světla, el. přihřívač vody v topení, posilovač řízení Servotronic, Traction control – pohon předních kol, DSC, hliníková kola Antares 6,5“ x 16“, obvodový alarm, dvoufázové centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, halogenová světla, dešťový senzor, vyhřívaná zrcátka, el. ovládání předních i zadních oken, nastavení předních sedadel ve 4/4 směrech, dojezdové náhradní kolo, koberečky Jaguar

Výbava testovaného vozu:xenonové světlomety s ostřikovači a automatickým nastavením (30.000,-Kč)

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
Technické údaje
Motor Jaguar X-Type 2.0d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.5 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 452 / -
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 530
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4672
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jaguar X-Type 2.0d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 6
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,81
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Jaguar: S kompaktním sedanem proti novému BMW 3 Jaguar: S kompaktním sedanem proti novému BMW 3

Nové BMW řady 3 dostane zbrusu nové konkurenty. Kromě…

Neúspěšné modely: Jaguar X-type (2001-2009) Neúspěšné modely: Jaguar X-type (2001-2009)

Jaguar X-type by v tomto seriáli nikdy nefiguroval, nebyť…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Dnes 18:53

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…