Jaguar X-TYPE - setkáme se s šelmou častěji?

Jaguar X-TYPE - setkáme se s šelmou častěji?

 
 

Prestižní britská automobilka Jaguar rozšiřuje svou modelovou nabídku. K již existujícím modelovým řadám - luxusní XJ, sportovní XK a posledně představeného S-Type nyní přibyla "nejmenší" řada s názvem X-Type.

Nový model by měl oslovit zejména mladší generaci zákazníků a očekává se také větší zájem o tento Jaguar mezi něžným pohlavím. Nová strategie prodeje i méně luxusních, cenově dostupnějších modelů je zatím u Jaguaru velmi úspěšná. Již nyní se totiž (zejména díky zatím nejlevnějšímu modelu S-Type) podařilo Jaguaru dosáhnout prodejních rekordů a po nástupu nového X-Type by se měla prodejnost dokonce zdvojnásobit. Kompaktní sportovní sedan X-Type by měl být tvrdou konkurencí zejména pro vozy Mercedes C, Audi A4, BMW řady 3, Lexus IS 200/300 a dalším. Nový X-type byl vyvinut ve Whitley Engineering Centre u Coventry a vyráběn bude v Hallenwoodském závodě Jaguaru v Merseyside v Anglii.

Vnější design X-Type je úspěšným propojením sportovního a mladistvého vzhledu s tradicí a původním stylem Jaguaru. Design zadní a boční části navazuje na úspěšný model S-type, ale přední partie jsou spíše ve stylu řady XJ. Celkový vzhled je však samozřejmě pozměněn pro dosažení poněkud agresivnějšího a mladistvějšího vzhledu.

Velkou novinkou a konkurenční výhodou Jaguaru X-Type je stálý pohon všech kol nazvaný Traction-4. Pohon kol je rozdělován mezinápravovým diferenciálem a to poměrem 40 % vpředu a 60 % vzadu. Tento poměr byl zvolen pro zachování typických jízdních vlastností Jaguaru, které byly doposud výhradně s pohonem zadních kol. Nový systém je vybaven i viskózní spojkou, která přerozdělí poměr pohonu v případě prokluzu předních či zadních kol.

Nabídka motorů pro X-Type je tvořena dvěmi vpředu napříč uloženými šestiválcovými motory. Oba motory vzešly z typu motoru AJ-V6 již představeného ve větším modelu S-type. První možností je motor se zdvihovým objemem 2,5 litru s maximálním výkonem 145 kW dosahovaným při 6800 ot/min a s maximálním točivým momentem 244 Nm při 3000 ot/min. X-Type s tímto motorem je nabízen ve dvou stupních výbavy a to v základním, luxusním S. E. (Special Equipment) a sportovním provedením Sport. Druhou možností je silnější motor se zdvihovým objemem 3,0 litru, který dosahuje maximálního výkonu 172 kW při 6800 ot/min a maximálního točivého momentu 284 Nm při 3000 ot/min. S tímto motorem je X-Type také nabízen buď v luxusním provedení S. E. (Special Equipment) nebo v provedení Sport. U obou motorů si je možné vybrat mezi pětistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou s možností výběru stylu řazení (normal nebo sport). Oba motory splňují emisní normy EU4 a kalifornskou LEV.

Interiér X-Type je také přizpůsoben mladším zákazníkům i když jeho styl, použité materiály a výbava se samozřejmě liší podle druhu provedení. Zákazník si tak podle provedení zároveň vybere i charakter interiéru (základní, luxusní nebo sportovní). Všechny provedení interiéru X-Type se však mohou pochlubit dobrým ergonomickým uspořádáním, dostatkem prostoru pro všechny cestující, bohatou standardní výbavou, ale třeba i množstvím praktických odkládacích prostorů. Zajímavostí X-Type je i zavazadlový prostor, který je s obsahem 452 litrů největší z celé nynější nabídky modelů Jaguaru.

Velká pozornost byla tradičně věnována bezpečnosti. X-Type je vybaven výjimečně tuhou karoserií, standardně montovaným protiblokovacím systémem brzd ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD a kotoučovými brzdami (vpředu s vnitřním chlazením). Ve standardní bezpečnostní výbavě však najdeme i nejnovější dvoustupňové čelní airbagy a boční airbagy pro řidiče i spolujezdce, přední i zadní okenní airbagy, systém uvolnění pedálů při nehodě a další. Za příplatek může být vůz vybaven i dynamickým stabilizačním systémem DSC.

Jaguar X-Type jistě potěší i příznivce nejmodernějších informačních a komunikačních technologií. V prostředním panelu vozu se totiž nachází sedmipalcový dotykový monitor na kterém je možné nejen sledovat ale i ovládat palubní počítač, navigační systém, klimatizaci, audioaparaturu, telefon GSM a poprvé u Jaguaru i televizi. V některých zemích si dokonce zákazníci budou moci přiobjednat i důmyslný záchranný a informační systém JaguarNet. Z jeho zavedením se ještě letos počítá v Británii, USA a Německu. JaguarNet je zajímavý zejména jako novodobý bezpečnostní prvek, který automaticky přivolá pomoc v případě nehody při níž došlo k aktivaci airbagů. Některé ze jmenovaných technologií je také možné ovládat i hlasem (navigační systém, klimatizaci, audioaparaturu a telefon). Hlasové ovládání "již rozumí" britské a americké angličtině, němčině, italštině a angličtině s australským nářečím.

Nový Jaguar X-Type je nepochybně zajímavý automobil sportovně-luxusního zaměření, u nějž bude také zajímavé sledovat jak moc se mu podaří rozvířit tvrdě obsazený automobilový trh této kategorie.

Cena Jaguaru X-Type je v ČR v základním provedení s motorem 2,5 litru 1.195.000 Kč a verze 3,0 je dostupná za 1.405.000 Kč.

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l! Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l!

Nejrychlejší Honda na světě sice se Civicem vašeho…

První fotky nového crossoveru od Mercedesu! Bude to kabriolet? První fotky nového crossoveru od Mercedesu! Bude to kabriolet?

Už dlouho se píše o tom, že Mercedes představí v Paříži…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se bojí její autor?

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se…

Když se loni na pultech knihkupectví objevil titul V lese visí anděl, jen se po něm zaprášilo. Samuel Bjrk nyní…

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému tendru i strach z uprchlíků

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému…

Jsou migranti krajské téma, nebo ne? V Královéhradeckém kraji se na tom strany neshodnou. Některé v programu…

 

iSport.cz

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol? Nastartovat Spartu

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol?…

Ještě včera velel Spartě Zdeněk Ščasný, dnes už se o jeho kompetentce dělí tři asistenti. Zdeněk Svoboda, David…

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale titul unikal

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale…

Do Sparty přišel jen jako záskok do konce sezony, nakonec trenér Zdeněk Ščasný vydržel ve funkci o mnoho déle.…

 

Reflex.cz

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do zákulisí práce exotických tanečnic

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do…

Dnes jsou z nich již dámy v letech, ale v roce 1958 patřily mezi nejobletovanější ženy New Yorku. Nádherné…

9 států, které na světových mapách nenajdete

9 států, které na světových mapách nenajdete

Nejste spokojení se svou republikou? Založte si vlastní. Taková je filozofie většiny tzv. mikronárodů. Tyto…