Jaguar X-TYPE - setkáme se s šelmou častěji?
Nový model by měl oslovit zejména mladší generaci zákazníků a očekává se také větší zájem o tento Jaguar mezi něžným pohlavím. Nová strategie prodeje i méně luxusních, cenově dostupnějších modelů je zatím u Jaguaru velmi úspěšná. Již nyní se totiž (zejména díky zatím nejlevnějšímu modelu S-Type) podařilo Jaguaru dosáhnout prodejních rekordů a po nástupu nového X-Type by se měla prodejnost dokonce zdvojnásobit. Kompaktní sportovní sedan X-Type by měl být tvrdou konkurencí zejména pro vozy Mercedes C, Audi A4, BMW řady 3, Lexus IS 200/300 a dalším. Nový X-type byl vyvinut ve Whitley Engineering Centre u Coventry a vyráběn bude v Hallenwoodském závodě Jaguaru v Merseyside v Anglii.
Vnější design X-Type je úspěšným propojením sportovního a mladistvého vzhledu s tradicí a původním stylem Jaguaru. Design zadní a boční části navazuje na úspěšný model S-type, ale přední partie jsou spíše ve stylu řady XJ. Celkový vzhled je však samozřejmě pozměněn pro dosažení poněkud agresivnějšího a mladistvějšího vzhledu.
Velkou novinkou a konkurenční výhodou Jaguaru X-Type je stálý pohon všech kol nazvaný Traction-4. Pohon kol je rozdělován mezinápravovým diferenciálem a to poměrem 40 % vpředu a 60 % vzadu. Tento poměr byl zvolen pro zachování typických jízdních vlastností Jaguaru, které byly doposud výhradně s pohonem zadních kol. Nový systém je vybaven i viskózní spojkou, která přerozdělí poměr pohonu v případě prokluzu předních či zadních kol.
Nabídka motorů pro X-Type je tvořena dvěmi vpředu napříč uloženými šestiválcovými motory. Oba motory vzešly z typu motoru AJ-V6 již představeného ve větším modelu S-type. První možností je motor se zdvihovým objemem 2,5 litru s maximálním výkonem 145 kW dosahovaným při 6800 ot/min a s maximálním točivým momentem 244 Nm při 3000 ot/min. X-Type s tímto motorem je nabízen ve dvou stupních výbavy a to v základním, luxusním S. E. (Special Equipment) a sportovním provedením Sport. Druhou možností je silnější motor se zdvihovým objemem 3,0 litru, který dosahuje maximálního výkonu 172 kW při 6800 ot/min a maximálního točivého momentu 284 Nm při 3000 ot/min. S tímto motorem je X-Type také nabízen buď v luxusním provedení S. E. (Special Equipment) nebo v provedení Sport. U obou motorů si je možné vybrat mezi pětistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou s možností výběru stylu řazení (normal nebo sport). Oba motory splňují emisní normy EU4 a kalifornskou LEV.
Interiér X-Type je také přizpůsoben mladším zákazníkům i když jeho styl, použité materiály a výbava se samozřejmě liší podle druhu provedení. Zákazník si tak podle provedení zároveň vybere i charakter interiéru (základní, luxusní nebo sportovní). Všechny provedení interiéru X-Type se však mohou pochlubit dobrým ergonomickým uspořádáním, dostatkem prostoru pro všechny cestující, bohatou standardní výbavou, ale třeba i množstvím praktických odkládacích prostorů. Zajímavostí X-Type je i zavazadlový prostor, který je s obsahem 452 litrů největší z celé nynější nabídky modelů Jaguaru.
Velká pozornost byla tradičně věnována bezpečnosti. X-Type je vybaven výjimečně tuhou karoserií, standardně montovaným protiblokovacím systémem brzd ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD a kotoučovými brzdami (vpředu s vnitřním chlazením). Ve standardní bezpečnostní výbavě však najdeme i nejnovější dvoustupňové čelní airbagy a boční airbagy pro řidiče i spolujezdce, přední i zadní okenní airbagy, systém uvolnění pedálů při nehodě a další. Za příplatek může být vůz vybaven i dynamickým stabilizačním systémem DSC.
Jaguar X-Type jistě potěší i příznivce nejmodernějších informačních a komunikačních technologií. V prostředním panelu vozu se totiž nachází sedmipalcový dotykový monitor na kterém je možné nejen sledovat ale i ovládat palubní počítač, navigační systém, klimatizaci, audioaparaturu, telefon GSM a poprvé u Jaguaru i televizi. V některých zemích si dokonce zákazníci budou moci přiobjednat i důmyslný záchranný a informační systém JaguarNet. Z jeho zavedením se ještě letos počítá v Británii, USA a Německu. JaguarNet je zajímavý zejména jako novodobý bezpečnostní prvek, který automaticky přivolá pomoc v případě nehody při níž došlo k aktivaci airbagů. Některé ze jmenovaných technologií je také možné ovládat i hlasem (navigační systém, klimatizaci, audioaparaturu a telefon). Hlasové ovládání "již rozumí" britské a americké angličtině, němčině, italštině a angličtině s australským nářečím.
Nový Jaguar X-Type je nepochybně zajímavý automobil sportovně-luxusního zaměření, u nějž bude také zajímavé sledovat jak moc se mu podaří rozvířit tvrdě obsazený automobilový trh této kategorie.
Cena Jaguaru X-Type je v ČR v základním provedení s motorem 2,5 litru 1.195.000 Kč a verze 3,0 je dostupná za 1.405.000 Kč.